Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Bard

by Karanith


Tworzenie postaci


Rasa: Bardami zostać mogą tylko półelfy i ludzie. Wybór jest jednak bez znaczenia, gdyż klasa ta nie może dwuklasować.

Charakter: Bard może mieć tylko charakter neutralny, więc do wyboru pozostają: neutralny dobry, praworządny neutralny, neutralny, chaotyczny neutralny i neutralny zły.

Cechy: Zakładając "optymalizację" postaci zręczność należy ustalić na poziomie 18 punktów, a kondycję na 16. W siłę warto zainwestować, bo mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy bard będzie walczyć w zwarciu. Ponadto wysoka siła przyda się przy ciosie w plecy. Mądrość obniżyć można do 10, lecz nie niżej, jeśli nie chce się utracić bardowskiej wiedzy. Podobnie inteligencja, choć ta wpływa także na szansę nauczenia się czaru i ilość zapamiętywanych zaklęć.. Wartość minimalna charyzmy wynosi 15, można więc podwyższyć tę wartość do maksimum w celu np. uzyskiwania cenniejszych nagród od zleceniodawców.



Umiejętności specjalne


- pieśń barda (zdolność zupełnie bezużyteczna - premie przez nią zapewniane są nieodczuwalne, a uniemożliwiają bardowi wykonywanie jakichkolwiek innych czynności prócz chodzenia).

- wysoka wiedza

- kradzież kieszonkowa.

- możliwość rzucania zaklęć maga.

- cios w plecy (mnożnik jak u złodzieja, po 9. poziomie x4).

Przy awansie na wyższy poziom punkty życia są losowane. Na pierwszym poziomie otrzymuje się zawsze maksymalną ich ilość. Żeby uzyskać maksymalną wartość, należy zmniejszyć poziom gry na najłatwiejszy lub przed kliknięciem przycisku awansowania, zrobić zapis gry. Jeśli postać otrzyma za mało punktów, należy wczytać grę i powtórzyć operację, aż uzyska się maksymalną liczbę punktów życia. Kwestię tę rozwiązują modyfikacje - Tweak Pack lub Tajemnice Wybrzeża Miecza.



Biegłości


Bard może przydzielić tylko jeden punkt biegłości w dowolną broń, dlatego wyszkolenie sprawi, że nie będzie otrzymywał kar do trafienia. Ponadto przez cały czas będzie miał jeden atak na rundę (poza Przyspieszeniem i używaniem określonych broni).

Klasa stanowi specyficzne połączenie, w którym prócz zdolności wojownika i złodzieja, łączy w sobie też umiejętności maga. Podobnie jak czarodziej posiada księgę zaklęć. Kolejne poziomy osiąga jednak wolniej, slotów na zaklęcia też ma mniej. Jako że nie ma w grze zbroi, która pozwalałaby w niej czarować, trzeba zdecydować się między możliwością rzucania zaklęć w czasie walki a ochroną, jaką zapewnia pancerz. Jeśli wybierze się to drugie, należy się skupić na zaklęciach wspomagających, które można rzucić przed walką, taki jak np. Tarcza, Ochrona przed złem/pociskami, Lustrzane odbicia, Przyspieszenie ruchów, Ulepszona niewidzialność. Poza tym wciąż można używać różdżek i zwojów.
Bard nie będzie walczył w zwarciu (słabe TraK0, 1 atak), lepiej trzymać go z tyłu, atakować z dystansu (łuk lub Lekka kusza szybkości) i wspomagać drużynę zaklęciami (m.in. Magiczny pocisk, Pajęczyna, Kula ognia - wedle uznania). Dobrze sprawdzi się jako dopełnienie maga - może sprowadzić z różdżki przywołańce i rzucić np. dodatkowe Przyspieszenie ruchów. Można też wysłać barda na pierwszą linię, by ściągał na siebie uwagę wrogów (Lustrzane odbicia czy Półmaterialność - to drugie rzuca się szybko i działa krótko, lecz czyni odpornym na zwykłą broń – a tej używa naprawdę wielu przeciwników). Można połączyć tę taktykę z ciosem w plecy (Lustrzane odbicia zapewnią ochronę przed atakami i pozwolą rzucić Niewidzialność), można stosować na pojedynczych, ale średnio-mocnych przeciwników. Bardziej pewne jest trzymanie barda z tyłu i uzbrojenie go w łuk/kuszę/strzałki, czary i różdżki.



Wyposażenie


Najcięższą zbroją, jaką może nosić bard, jest kolczuga, jednak uniemożliwia ona rzucanie zaklęć. Czar Tarcza z pierwszego poziomu zapewni przyzwoitą KP, a Lustrzane odbicia zapewnią ochronę przed atakiem. W przypadku tarcz może używać tylko puklerzy i wszystkich broni z wyjątkiem łuków refleksyjnych. W zwarciu warto wybrać ciężkie miecze ze względu na możliwość zadawania nim ciosu w plecy (pałasz Drizzta bard może ukraść, Pałasz +2 z Wieży Durlaga lub Varscona). Bard może używać tych samych różdżek co mag. Szczegóły na temat przedmiotów i ich lokalizacji w Spisie przedmiotów w Baldur's Gate.