Kusza lekka |
Kusza jest łukiem zatkniętym poprzecznie na drewnianym
lub metalowym drzewcu. Zazwyczaj jest wykonana z jesionu albo cisu. Strzela
pociskami, które zwane są bełtami.
PARAMETRY:
Waga: 2
Opóźnienie: 5
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Uwagi: Kusza waży 7 a nie 2. Kusze są w grze mało
użyteczne. Łuki są znacznie lepsze. |

|
Kusza lekka +1 |
Kusza jest łukiem zatkniętym poprzecznie na drewnianym
lub metalowym drzewcu. Zazwyczaj jest wykonana z jesionu albo cisu. Strzela
pociskami, które zwane są bełtami.
PARAMETRY:
Obrażenia: +1 (pociski)
TraK0: +1
Waga: 6
Opóźnienie: 4
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 1300 (Wrota Baldura). W jednym z domów dwóch
złodzieje, Michael i Taxec, okradają go. Przeszukaj ich zwłoki.
Uwagi: Ulepszona wersja lekkiej kuszy. Nadal uważam, ze łuki są
lepsze. |

|
Kusza ciężka |
Kusza jest łukiem zatkniętym poprzecznie na drewnianym
lub metalowym drzewcu. Zazwyczaj jest wykonana z jesionu albo cisu. Strzela
pociskami, które zwane są bełtami.
PARAMETRY:
Obrażenia: +2
Waga: 14
Opóźnienie: 10
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Uwagi: Tym razem cięższa odmiana kuszy co widać już w przypadku wagi
i opóźnienia broni. Zdecydowanie odradzam. |

|
Ciężka kusza celności: 'Przewodnik' |
Tego rodzaju kusze były ulubioną bronią króla Shastira
Longeve. Opracowano je specjalnie po to, by systematycznie pozbywać się
obrońców kryjących się za blankami zamków. Bardzo niewiele tych kusz
przetrwało do dziś dnia, a to przede wszystkim z powodu unicestwienia sił
króla, które nie zdołały sprostać połączonej armii podbitych ziem.
PARAMETRY:
Obrażenia: +2
TraK0: +5
Waga: 10
Opóźnienie: 7
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 0700 (Wrota Baldura). Jeśli zabiliśmy Aldetha w
kniei Otulisko to jego brat Dabron szuka zemsty.
Uwagi: Znacznie lepsza odmiana kuszy, szkoda tylko, że można zdobyć
ją tak późno. |

|
Lekka kusza szybkości: 'Wojskowa Kosa' |
Tę
broń (i wiele innych) odkryli ludzie mieszkający w krótko istniejącym
osiedlu w Zamarzniętym Lesie. Znaleziono je w starożytnych ruinach w głębi
tej mroźnej ziemi. Nie znając imion dawno zmarłych dobroczyńców, osadnicy
używali tych "narzędzi" do wyrwania większego obszaru krainy dla siebie, ale
próby te i tak spełzły na niczym. Te nieszczęsne dusze - zmiażdżone przez
przeważające siły hobgoblinów - dołączyły do umarłych przed wiekami
mieszkańców tej chłodnej ziemi.
PARAMETRY:
Obrażenia: +1 (pocisk)
TraK0: +1
Specjalne: 1 dodatkowy atak w rundzie
Waga: 5
Opóźnienie: 3
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 3300 (Beregost). Można kupić u kowala Grzmiącego
Młota.
Uwagi: Ta kusza posiada jeden dodatkowy atak na rundę przez co może
już dorównywać łukom. Szkoda tylko, że jej umagicznienie jest takie słabe. |
 |
Krótki łuk |
Łuki krótkie zostały wprowadzone jako pierwsze, choć na
początku nie były tak nazywane. Kategoria ta obejmuje wszystkie rodzaje tej
broni, które nie są łukami długimi. Ich drzewce mają zazwyczaj około 1.5
metra długości. W ciągu lat próbowano zwiększyć zasięg łuków. Osiągano to na
dwa sposoby: zwiększając ich długość lub czyniąc bardziej sprężystymi. Łuki
należące do pierwszej kategorii nazwano łukami długimi.
PARAMETRY:
Waga: 2
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan,
Mag
Uwagi: Krótki łuk to obowiązkowa broń dla złodzieja. Inne postacie
niech korzystają z długich luków. |

|
Krótki łuk +1 |
Łuki krótkie zostały wprowadzone jako pierwsze, choć na
początku nie były tak nazywane. Kategoria ta obejmuje wszystkie rodzaje tej
broni, które nie są łukami długimi. Ich drzewce mają zazwyczaj około 1.5
metra długości. W ciągu lat próbowano zwiększyć zasięg łuków. Osiągano to na
dwa sposoby: zwiększając ich długość lub czyniąc bardziej sprężystymi. Łuki
należące do pierwszej kategorii nazwano łukami długimi.
PARAMETRY:
TraK0: +1
Obrażenia: +1
Waga: 2
Opóźnienie: 5
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan,
Mag
Miejsce: Lokacja 3300 (Beregost). Można kupić u kowala Grzmiącego
Młota.
Uwagi: Ulepszona wersja krótkiego łuku. Złodziej będzie zachwycony. |

|
Krótki łuk orłów: 'Obrońca Driad' |
Driady z lasu Gulthmere, pragnąc obronić swą społeczność
przed wdzierającymi się na ich tereny orkami wycinającymi drzewa, wręczyły
ten wspaniały łuk bohaterowi Hannable'owi Białemu. Drwale ośmielili się
spróbować ściąć wielki dąb, przy okazji niemal zabijając mieszkającą w nim
driadę; po tym czynie rozgorzało straszliwe starcie. Z pomocą żyjących w
lesie zwierząt Hannable zabił wszystkich bandytów zanim zdołali oni
wyrządzić więcej szkód. Orki musiały porzucić swój plan, obawiając się
gniewu lasu i chroniącego go bohatera. Nie trzeba chyba mówić, że po tym
wszystkim Hannable żył długo i szczęśliwie... nie, BARDZO szczęśliwie!
PARAMETRY:
TraK0: +2
Obrażenia: +2
Waga: 2
Opóźnienie: 4
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan,
Mag
Miejsce: Lokacja 0300 (Wrota Baldura). Na tej lokacji spotkamy Marka
i Lothandera. Zabójców Żelaznego Tronu, którzy nas ostrzegą byśmy się nie
mieszali w sprawy Żelaznego Tronu. Na lokacji 0700 spotkamy Lothandera,
który powie, że zostaliśmy otruci przez Marka. Jeśli pomożemy Lothanderowi
ten mówi, że Marek który ma ten łuk jest w Spłonionej Syrenie.
Uwagi: Najlepszy krótki luk w grze. Spore bonusy do trafienia i
obrażeń (dodatkowe premie wliczane są za siłę). Obowiązkowy przedmiot dla złodzieja. |

|
Długi łuk |
Długi łuk jest podobny do krótkiego, choć o wiele dłuższy i
mierzy, zależnie od wzrostu łucznika, od 1.8 do znacznie powyżej 2 metrów.
Ma większy zasięg i lepszą celność niż łuk krótki, ale mniejszą
szybkostrzelność.
PARAMETRY:
TraK0: +1
Waga: 3
Opóźnienie: 7
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Uwagi: Długi łuk to najlepsza broń w BG 1. Dobre obrażenia, dużo
ataków i TraK0. Im więcej osób w drużynie ma takie łuki, tym lepiej. |

|
Długi łuk +1 |
Długi łuk jest podobny do krótkiego, choć o wiele dłuższy i
mierzy, zależnie od wzrostu łucznika, od 1.8 do znacznie powyżej 2 metrów.
Ma większy zasięg i lepszą celność niż łuk krótki, ale mniejszą
szybkostrzelność. Niniejszy egzemplarz jest magiczny, co czyni go niemal
doskonałym.
PARAMETRY:
TraK0: +2
Obrażenia: +1
Waga: 3
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: oburęczny
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 0100 (Wrota Baldura). W jednym z domów na wschodzie
na pierwszym piętrze.
Uwagi: Ulepszona wersja długiego łuku. Niestety odrobinę za późno się
pojawia. Do tego czasu będziemy dysponować potężniejszymi łukami. |

|
Długi łuk celności: 'Zabójczy Strzał' |
Po latach rywalizacji książęta Spandeliyon i Delthuntle zdecydowali
się zorganizować mały turniej i rozsądzić, który z nich jest lepszym
łucznikiem.
Obaj chwalili się potęgą swych magicznych łuków, ale to nie wystarczało
Edwallowi Dest, księciu Spandeliyon. Zorganizował kradzież broni przeciwnika
i w dniu turnieju nie mógł nie puszyć się ze swej przewagi. Książę
Delthuntle - znany jako Rajmond - poprosił Edwalla, by pokazał co potrafi
strzelając do stracha na wróble. Dest napiął długi łuk i wypuścił strzałę z
wielką determinacją, nie zastanawiając się nad tym, że strach na wróble
niezwykle go przypomina. Grot rozciął na dwie połówki głowę wielkiej lalki
voodoo i w tej samej chwili głowa Edwalla również się rozpękła.
PARAMETRY:
TraK0: +3
Obrażenia: +2
Waga: 2
Opóźnienie: 5
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 1900 (Obóz bandytów). Ma go jeden z bandytów
broniących namiotu Tazoka.
Uwagi: Świetny łuk. Obowiązkowe wyposażenie dla łucznika. |

|
Długi łuk refleksyjny |
Łuki refleksyjne to łuki krótkie lub długie, których drzewce
wykonano z kilku rodzajów drewna. Dzięki temu są bardziej elastyczne i mają
większy zasięg. Zostały wymyślone po długich łukach.
PARAMETRY:
Obrażenia: +2
TraK0: +1
Waga: 10
Opóźnienie: 7
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać:
Druid, Kapłan,
Mag, Złodziej,
Bard
Uwagi: Łuki refleksyjne to ulepszona wersja długich łuków. Warto się
w nie wyposażyć jak najszybciej ze względu na jeszcze lepsze TraK0 i
obrażenia. |

|
Długi łuk refleksyjny +1 |
Łuki refleksyjne to łuki krótkie lub długie, których drzewce
wykonano z kilku rodzajów drewna. Dzięki temu są bardziej elastyczne i mają
większy zasięg. Zostały wymyślone po długich łukach.
PARAMETRY:
TraK0: +2
Obrażenia: +3
Waga: 9
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać:
Druid, Kapłan,
Mag, Złodziej,
Bard
Miejsce: Lokacja 3300 (Beregost). Można kupić w gospodzie Feldeposta.
Uwagi: Drugi w kolejności najlepszy łuk w grze, a co za tym idzie - must
have :). |
 |
Proca |
Proce istnieją od początków zapisywanej historii. Są
wykonywane ze skóry lub rzemienia, zakończonego woreczkiem, w który wkłada
się pocisk. Procarz chwyta oba końce rzemienia i kręci procą ponad swoją
głową. Kiedy zostaje osiągnięta największa szybkość, puszcza jeden ze
sznurków kierując pocisk w cel.
PARAMETRY:
Waga: 0
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać:
Uwagi: Proce to broń dobra dla maga. Wojownik więcej zyska na
posługiwaniu się łukiem. Proca ma jeden atak na rundę. |

|
Proca +1 |
Proce istnieją od początków zapisywanej historii. Są
wykonywane ze skóry lub rzemienia, zakończonego woreczkiem, w który wkłada
się pocisk. Procarz chwyta oba końce rzemienia i kręci procą ponad swoją
głową. Kiedy zostaje osiągnięta największa szybkość, puszcza jeden ze
sznurków kierując pocisk w cel.
PARAMETRY:
Obrażenia: +1 (pocisk)
TraK0: +1
Waga: 0
Opóźnienie: 5
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać:
Miejsce: Lokacja 0500 (Wieża Durlaga). Na pierwszym poziomie podziemi w
jednej ze skrzyń.
Lokacja 0112 (Wrota Baldura). W głębokich piwnicach przebywają zabójcy
Sarevoka, tą procę posiada jeden z nich (dostępni dopiero w siódmym
rozdziale).
Lokacja 0123 (Podziemne Miasto). Ma ją jeden z zabójców wysłany by zabić
Sarevoka, atakuje również nas.
Lokacja 3300 (Beregost). Można kupić u kowala Grzmiącego Młota.
Uwagi: Ulepszona wersja procy. Mag czy inna postać będzie nią bardzo
zainteresowana. |

|
Proca +3: 'Arli Zguba smoków' |
Nikt lepiej od niziołków nie zna wartości dobrze
wypuszczonego kamienia, gdy dochodzi do walki z większym przeciwnikiem. Ta
konkretna broń była własnością młodej kobiety o imieniu Arla Pewna Stopa,
jednej z nielicznych przedstawicieli małego ludu, którzy opuścili rodzinne
wioski w poszukiwaniu przygód. Legenda opowiada, jak maleńka Arla używając
tej procy zgruchotała dobrze zaostrzonym kamieniem czaszkę zielonego smoka w
locie. Jednak ta sama legenda, głoszona w innej karczmie umieszcza kamień
dokładnie w zadku potwora z efektem bardziej humorystycznym niż śmiertelnym.
Wydaje się, że niziołki przedkładają zabawę ponad śmiercionośną celność, gdy
słuchają opowieści ze swej historii.
PARAMETRY:
TraK0: +3
Obrażenia: +3 (obrażenia od pocisku)
Waga: 0
Opóźnienie: 3
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać:
Miejsce: Lokacja 0500 (Wieża Durlaga). W jednej ze skrzyń obok grobowców
na czwartym poziomie.
Uwagi: Jedna z najlepiej umagicznionych broni w całej grze. Jeśli
ktośw naszej drużynie posługuje się procą to ta broń jest dla niego
wymarzona. |
 |
Strzałka |
Strzałka to mały, łatwy do ukrycia pocisk, który służy do
rzucania, a nie wystrzeliwania z łuku, kuszy czy procy.
PARAMETRY:
Obrażenia: 1K3
Typ obrażeń: pocisk (kłute)
Waga: 0
Opóźnienie: 2
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Kapłan
Uwagi: Strzałki to dość słaba broń. Zadają małe obrażenia i należy
podejść znacznie bliżej ofiary niż np: w przypadku procy czy łuku. Jedyną
zaletą są 3 ataki na rundę u wszystkich strzałek. Mimo to odradzam. |

|
Strzałka +1 |
Strzałka to mały, łatwy do ukrycia pocisk, który służy do
rzucania, a nie wystrzeliwania z łuku, kuszy czy procy.
PARAMETRY:
Obrażenia: 1K3 + 1
TraK0: +1
Typ obrażeń: pocisk (kłute)
Waga: 0
Opóźnienie: 1
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Kapłan
Uwagi: Jak zwykle ulepszona wersja podstawowej broni. Nadal nie
zachwyca. |

|
Strzałka ogłuszania |
Strzałka ogłuszania niczym nie różni się od innych
strzałek - co najwyżej pulsuje słabo, kiedy weźmie się ją do ręki. Jej
działanie widać dopiero wtedy, kiedy trafi celu i kiedy ofiara padnie
ogłuszona na ziemię.
PARAMETRY:
Obrażenia: 1K3
Specjalne: rzut obronny przeciw czarom lub ogłuszenie na 7 rund
Typ obrażeń: pocisk (kłute)
Waga: 0
Opóźnienie: 2
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Kapłan
Uwagi: Tym razem jest już trochę lepiej. Małe obrażenia można
zrekompensować ogłuszeniem przeciwnika. jeśli nie powiedzie mu się rzut
obronny. Te strzałki są znacznie bardziej przydatne niż poprzednie. |

|
Strzałka zranień |
Ta strzałka została pokryta zabójczą trucizną, która
zacznie działać natychmiast po dostaniu się do krwi zranionej ofiary.
Trucizna jest bardzo niebezpieczna.
PARAMETRY:
Obrażenia: 1K3
Trucizna: 20 obrażeń w 20 sekund (udany rzut obronny przeciw
śmiertelnej magii - bez obrażeń)
Typ obrażeń: pocisk (kłute)
Waga: 0
Opóźnienie: 2
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Kapłan
Uwagi: Ponownie dość interesująca strzałka. Tym razem ofiara zostanie
zatruta jeśli nie wykona rzutu obronnego. Bardzo groźna broń, niestety postać
musi mieć niskie TraK0, by móc się nią sprawnie posługiwać. |