Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Kusze, luki, proce, strzalki

by Shinigami


Kusze


Kusza lekka

Kusza jest łukiem zatkniętym poprzecznie na drewnianym lub metalowym drzewcu. Zazwyczaj jest wykonana z jesionu albo cisu. Strzela pociskami, które zwane są bełtami.

PARAMETRY:

Waga: 2
Opóźnienie: 5
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Uwagi: Kusza waży 7 a nie 2. Kusze są w grze mało użyteczne. Łuki są znacznie lepsze.


Kusza lekka +1

Kusza jest łukiem zatkniętym poprzecznie na drewnianym lub metalowym drzewcu. Zazwyczaj jest wykonana z jesionu albo cisu. Strzela pociskami, które zwane są bełtami.

PARAMETRY:

Obrażenia: +1 (pociski)
TraK0: +1
Waga: 6
Opóźnienie: 4
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 1300 (Wrota Baldura). W jednym z domów dwóch złodzieje, Michael i Taxec, okradają go. Przeszukaj ich zwłoki.
Uwagi: Ulepszona wersja lekkiej kuszy. Nadal uważam, ze łuki są lepsze.


Kusza ciężka

Kusza jest łukiem zatkniętym poprzecznie na drewnianym lub metalowym drzewcu. Zazwyczaj jest wykonana z jesionu albo cisu. Strzela pociskami, które zwane są bełtami.

PARAMETRY:

Obrażenia: +2
Waga: 14
Opóźnienie: 10
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Uwagi: Tym razem cięższa odmiana kuszy co widać już w przypadku wagi i opóźnienia broni. Zdecydowanie odradzam.


Ciężka kusza celności: 'Przewodnik'

Tego rodzaju kusze były ulubioną bronią króla Shastira Longeve. Opracowano je specjalnie po to, by systematycznie pozbywać się obrońców kryjących się za blankami zamków. Bardzo niewiele tych kusz przetrwało do dziś dnia, a to przede wszystkim z powodu unicestwienia sił króla, które nie zdołały sprostać połączonej armii podbitych ziem.

PARAMETRY:

Obrażenia: +2
TraK0: +5
Waga: 10
Opóźnienie: 7
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 0700 (Wrota Baldura). Jeśli zabiliśmy Aldetha w kniei Otulisko to jego brat Dabron szuka zemsty.
Uwagi: Znacznie lepsza odmiana kuszy, szkoda tylko, że można zdobyć ją tak późno.


Lekka kusza szybkości: 'Wojskowa Kosa'

Tę broń (i wiele innych) odkryli ludzie mieszkający w krótko istniejącym osiedlu w Zamarzniętym Lesie. Znaleziono je w starożytnych ruinach w głębi tej mroźnej ziemi. Nie znając imion dawno zmarłych dobroczyńców, osadnicy używali tych "narzędzi" do wyrwania większego obszaru krainy dla siebie, ale próby te i tak spełzły na niczym. Te nieszczęsne dusze - zmiażdżone przez przeważające siły hobgoblinów - dołączyły do umarłych przed wiekami mieszkańców tej chłodnej ziemi.

PARAMETRY:

Obrażenia: +1 (pocisk)
TraK0: +1
Specjalne: 1 dodatkowy atak w rundzie
Waga: 5
Opóźnienie: 3
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 3300 (Beregost). Można kupić u kowala Grzmiącego Młota.
Uwagi: Ta kusza posiada jeden dodatkowy atak na rundę przez co może już dorównywać łukom. Szkoda tylko, że jej umagicznienie jest takie słabe.

Łuki


Krótki łuk

Łuki krótkie zostały wprowadzone jako pierwsze, choć na początku nie były tak nazywane. Kategoria ta obejmuje wszystkie rodzaje tej broni, które nie są łukami długimi. Ich drzewce mają zazwyczaj około 1.5 metra długości. W ciągu lat próbowano zwiększyć zasięg łuków. Osiągano to na dwa sposoby: zwiększając ich długość lub czyniąc bardziej sprężystymi. Łuki należące do pierwszej kategorii nazwano łukami długimi.

PARAMETRY:

Waga: 2
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag
Uwagi: Krótki łuk to obowiązkowa broń dla złodzieja. Inne postacie niech korzystają z długich luków.


Krótki łuk +1

Łuki krótkie zostały wprowadzone jako pierwsze, choć na początku nie były tak nazywane. Kategoria ta obejmuje wszystkie rodzaje tej broni, które nie są łukami długimi. Ich drzewce mają zazwyczaj około 1.5 metra długości. W ciągu lat próbowano zwiększyć zasięg łuków. Osiągano to na dwa sposoby: zwiększając ich długość lub czyniąc bardziej sprężystymi. Łuki należące do pierwszej kategorii nazwano łukami długimi.

PARAMETRY:

TraK0: +1
Obrażenia: +1
Waga: 2
Opóźnienie: 5
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag
Miejsce: Lokacja 3300 (Beregost). Można kupić u kowala Grzmiącego Młota.
Uwagi: Ulepszona wersja krótkiego łuku. Złodziej będzie zachwycony.


Krótki łuk orłów: 'Obrońca Driad'

Driady z lasu Gulthmere, pragnąc obronić swą społeczność przed wdzierającymi się na ich tereny orkami wycinającymi drzewa, wręczyły ten wspaniały łuk bohaterowi Hannable'owi Białemu. Drwale ośmielili się spróbować ściąć wielki dąb, przy okazji niemal zabijając mieszkającą w nim driadę; po tym czynie rozgorzało straszliwe starcie. Z pomocą żyjących w lesie zwierząt Hannable zabił wszystkich bandytów zanim zdołali oni wyrządzić więcej szkód. Orki musiały porzucić swój plan, obawiając się gniewu lasu i chroniącego go bohatera. Nie trzeba chyba mówić, że po tym wszystkim Hannable żył długo i szczęśliwie... nie, BARDZO szczęśliwie!

PARAMETRY:

TraK0: +2
Obrażenia: +2
Waga: 2
Opóźnienie: 4
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag
Miejsce: Lokacja 0300 (Wrota Baldura). Na tej lokacji spotkamy Marka i Lothandera. Zabójców Żelaznego Tronu, którzy nas ostrzegą byśmy się nie mieszali w sprawy Żelaznego Tronu. Na lokacji 0700 spotkamy Lothandera, który powie, że zostaliśmy otruci przez Marka. Jeśli pomożemy Lothanderowi ten mówi, że Marek który ma ten łuk jest w Spłonionej Syrenie.
Uwagi: Najlepszy krótki luk w grze. Spore bonusy do trafienia i obrażeń (dodatkowe premie wliczane są za siłę). Obowiązkowy przedmiot dla złodzieja.


Długi łuk

Długi łuk jest podobny do krótkiego, choć o wiele dłuższy i mierzy, zależnie od wzrostu łucznika, od 1.8 do znacznie powyżej 2 metrów. Ma większy zasięg i lepszą celność niż łuk krótki, ale mniejszą szybkostrzelność.

PARAMETRY:

TraK0: +1
Waga: 3
Opóźnienie: 7
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Uwagi: Długi łuk to najlepsza broń w BG 1. Dobre obrażenia, dużo ataków i TraK0. Im więcej osób w drużynie ma takie łuki, tym lepiej.


Długi łuk +1

Długi łuk jest podobny do krótkiego, choć o wiele dłuższy i mierzy, zależnie od wzrostu łucznika, od 1.8 do znacznie powyżej 2 metrów. Ma większy zasięg i lepszą celność niż łuk krótki, ale mniejszą szybkostrzelność. Niniejszy egzemplarz jest magiczny, co czyni go niemal doskonałym.

PARAMETRY:

TraK0: +2
Obrażenia: +1
Waga: 3
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: oburęczny
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 0100 (Wrota Baldura). W jednym z domów na wschodzie na pierwszym piętrze.
Uwagi: Ulepszona wersja długiego łuku. Niestety odrobinę za późno się pojawia. Do tego czasu będziemy dysponować potężniejszymi łukami.


Długi łuk celności: 'Zabójczy Strzał'

Po latach rywalizacji książęta Spandeliyon i Delthuntle zdecydowali się zorganizować mały turniej i rozsądzić, który z nich jest lepszym łucznikiem. Obaj chwalili się potęgą swych magicznych łuków, ale to nie wystarczało Edwallowi Dest, księciu Spandeliyon. Zorganizował kradzież broni przeciwnika i w dniu turnieju nie mógł nie puszyć się ze swej przewagi. Książę Delthuntle - znany jako Rajmond - poprosił Edwalla, by pokazał co potrafi strzelając do stracha na wróble. Dest napiął długi łuk i wypuścił strzałę z wielką determinacją, nie zastanawiając się nad tym, że strach na wróble niezwykle go przypomina. Grot rozciął na dwie połówki głowę wielkiej lalki voodoo i w tej samej chwili głowa Edwalla również się rozpękła.

PARAMETRY:

TraK0: +3
Obrażenia: +2
Waga: 2
Opóźnienie: 5
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 1900 (Obóz bandytów). Ma go jeden z bandytów broniących namiotu Tazoka.
Uwagi: Świetny łuk. Obowiązkowe wyposażenie dla łucznika.


Długi łuk refleksyjny

Łuki refleksyjne to łuki krótkie lub długie, których drzewce wykonano z kilku rodzajów drewna. Dzięki temu są bardziej elastyczne i mają większy zasięg. Zostały wymyślone po długich łukach.

PARAMETRY:

Obrażenia: +2
TraK0: +1
Waga: 10
Opóźnienie: 7
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej, Bard
Uwagi: Łuki refleksyjne to ulepszona wersja długich łuków. Warto się w nie wyposażyć jak najszybciej ze względu na jeszcze lepsze TraK0 i obrażenia.


Długi łuk refleksyjny +1

Łuki refleksyjne to łuki krótkie lub długie, których drzewce wykonano z kilku rodzajów drewna. Dzięki temu są bardziej elastyczne i mają większy zasięg. Zostały wymyślone po długich łukach.

PARAMETRY:

TraK0: +2
Obrażenia: +3
Waga: 9
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: łuki
Typ: 2-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej, Bard
Miejsce: Lokacja 3300 (Beregost). Można kupić w gospodzie Feldeposta.
Uwagi: Drugi w kolejności najlepszy łuk w grze, a co za tym idzie - must have :).

Proce


Proca

Proce istnieją od początków zapisywanej historii. Są wykonywane ze skóry lub rzemienia, zakończonego woreczkiem, w który wkłada się pocisk. Procarz chwyta oba końce rzemienia i kręci procą ponad swoją głową. Kiedy zostaje osiągnięta największa szybkość, puszcza jeden ze sznurków kierując pocisk w cel.

PARAMETRY:

Waga: 0
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać:
Uwagi:
Proce to broń dobra dla maga. Wojownik więcej zyska na posługiwaniu się łukiem. Proca ma jeden atak na rundę.


Proca +1

Proce istnieją od początków zapisywanej historii. Są wykonywane ze skóry lub rzemienia, zakończonego woreczkiem, w który wkłada się pocisk. Procarz chwyta oba końce rzemienia i kręci procą ponad swoją głową. Kiedy zostaje osiągnięta największa szybkość, puszcza jeden ze sznurków kierując pocisk w cel.

PARAMETRY:

Obrażenia: +1 (pocisk)
TraK0: +1
Waga: 0
Opóźnienie: 5
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać:
Miejsce:
Lokacja 0500 (Wieża Durlaga). Na pierwszym poziomie podziemi w jednej ze skrzyń.
Lokacja 0112 (Wrota Baldura). W głębokich piwnicach przebywają zabójcy Sarevoka, tą procę posiada jeden z nich (dostępni dopiero w siódmym rozdziale).
Lokacja 0123 (Podziemne Miasto). Ma ją jeden z zabójców wysłany by zabić Sarevoka, atakuje również nas.
Lokacja 3300 (Beregost). Można kupić u kowala Grzmiącego Młota.
Uwagi: Ulepszona wersja procy. Mag czy inna postać będzie nią bardzo zainteresowana.


Proca +3: 'Arli Zguba smoków'

Nikt lepiej od niziołków nie zna wartości dobrze wypuszczonego kamienia, gdy dochodzi do walki z większym przeciwnikiem. Ta konkretna broń była własnością młodej kobiety o imieniu Arla Pewna Stopa, jednej z nielicznych przedstawicieli małego ludu, którzy opuścili rodzinne wioski w poszukiwaniu przygód. Legenda opowiada, jak maleńka Arla używając tej procy zgruchotała dobrze zaostrzonym kamieniem czaszkę zielonego smoka w locie. Jednak ta sama legenda, głoszona w innej karczmie umieszcza kamień dokładnie w zadku potwora z efektem bardziej humorystycznym niż śmiertelnym. Wydaje się, że niziołki przedkładają zabawę ponad śmiercionośną celność, gdy słuchają opowieści ze swej historii.

PARAMETRY:

TraK0: +3
Obrażenia: +3 (obrażenia od pocisku)
Waga: 0
Opóźnienie: 3
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać:
Miejsce:
Lokacja 0500 (Wieża Durlaga). W jednej ze skrzyń obok grobowców na czwartym poziomie.
Uwagi: Jedna z najlepiej umagicznionych broni w całej grze. Jeśli ktośw naszej drużynie posługuje się procą to ta broń jest dla niego wymarzona.

Strzałki


Strzałka

Strzałka to mały, łatwy do ukrycia pocisk, który służy do rzucania, a nie wystrzeliwania z łuku, kuszy czy procy.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K3
Typ obrażeń: pocisk (kłute)
Waga: 0
Opóźnienie: 2
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Kapłan
Uwagi: Strzałki to dość słaba broń. Zadają małe obrażenia i należy podejść znacznie bliżej ofiary niż np: w przypadku procy czy łuku. Jedyną zaletą są 3 ataki na rundę u wszystkich strzałek. Mimo to odradzam.


Strzałka +1

Strzałka to mały, łatwy do ukrycia pocisk, który służy do rzucania, a nie wystrzeliwania z łuku, kuszy czy procy.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K3 + 1
TraK0: +1
Typ obrażeń: pocisk (kłute)
Waga: 0
Opóźnienie: 1
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Kapłan
Uwagi: Jak zwykle ulepszona wersja podstawowej broni. Nadal nie zachwyca.


Strzałka ogłuszania

Strzałka ogłuszania niczym nie różni się od innych strzałek - co najwyżej pulsuje słabo, kiedy weźmie się ją do ręki. Jej działanie widać dopiero wtedy, kiedy trafi celu i kiedy ofiara padnie ogłuszona na ziemię.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K3
Specjalne: rzut obronny przeciw czarom lub ogłuszenie na 7 rund
Typ obrażeń: pocisk (kłute)
Waga: 0
Opóźnienie: 2
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Kapłan
Uwagi: Tym razem jest już trochę lepiej. Małe obrażenia można zrekompensować ogłuszeniem przeciwnika. jeśli nie powiedzie mu się rzut obronny. Te strzałki są znacznie bardziej przydatne niż poprzednie.


Strzałka zranień

Ta strzałka została pokryta zabójczą trucizną, która zacznie działać natychmiast po dostaniu się do krwi zranionej ofiary. Trucizna jest bardzo niebezpieczna.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K3
Trucizna: 20 obrażeń w 20 sekund (udany rzut obronny przeciw śmiertelnej magii - bez obrażeń)
Typ obrażeń: pocisk (kłute)
Waga: 0
Opóźnienie: 2
Rodzaj biegłości: bronie strzeleckie
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Kapłan
Uwagi: Ponownie dość interesująca strzałka. Tym razem ofiara zostanie zatruta jeśli nie wykona rzutu obronnego. Bardzo groźna broń, niestety postać musi mieć niskie TraK0, by móc się nią sprawnie posługiwać.