Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Charaktery

by Cruel


Wprowadzenie

Wybór charakteru jest bardzo ważny. Określa sposób życia twojego bohatera. Przed podjęciem decyzji uważnie przeczytaj wszystkie opisy. Pamiętaj, że jeśli w trakcie gry postąpisz niezgodnie z charakterem, to mogą spotkać twoją postać niezbyt miłe konsekwencje: praworządny dobry paladyn nie przestrzegający swego kodeksu może utracić swą profesję i stać się upadłym paladynem, a łowca czyniący zło - upadłym łowcą. Postać o statusie upadłej traci wszystkie zdolności swojej pierwotnej klasy, jak również możliwość używania przeznaczonych wyłącznie dla niej przedmiotów. Od charakteru głównej postaci zależy również początkowa reputacja drużyny - wiadomo, że wyższą reputację będzie miała grupa dowodzona przez dobrego i szlachetnego paladyna, niż przez złego, okrutnego i myślącego tylko o sobie maga. Zdarza się też, że niektóre magiczne przedmioty, najczęściej te potężniejsze, wymagają od właściciela danego charakteru i nie mogą być wykorzystywanie przez osobę o charakterze innym niż predestynowany. Broń nastawiona na niszczenie, sianie cierpienia i zadawanie okrutnych ran wymaga analogicznych uczuć i przekonań od właściciela, natomiast Święte Ostrze, stworzone tylko i wyłącznie do walki ze złem, może być dzierżone tylko przez osobę o czystym, dobrym i nieskażonym sercu. Od charakteru może też zależeć wiele innych rzeczy, jak na przykład możliwość rzucania paru zaklęć, zdolności Bhaala, które otrzymamy wraz z przejściem do następnego rozdziału, dostępność niektórych zadań czy też relacje ze spotykanymi osobami...



Praworządny dobry

Bohaterowie o tym charakterze wierzą, że dobrze zorganizowana, silna społeczność pod prawymi rządami przyczyni się do polepszenia sytuacji wszystkich. Aby zapewnić odpowiedni standard życia, trzeba stworzyć prawo, które będzie przestrzegane. Kiedy wszyscy przestrzegają praw i starają się sobie nawzajem pomagać, społeczność jako całość kwitnie. Praworządni dobrzy bohaterowie będą starać się dokonywać czynów, które przyniosą korzyści większości, jednocześnie wyrządzając jak najmniej szkód. Zacny i ciężko pracujący chłop pańszczyźniany, mądry i dobry król, srogi, ale uczciwy sędzia - oto dobre przykłady postaci o praworządnych dobrych charakterach.



Neutralny dobry

Takie postacie wierzą, że równowaga sił jest istotna, ale względy prawa i chaosu nie wpływają na potrzebę dobra. Wszechświat jest ogromny i żyje w nim wiele stworzeń dążących do różnych celów, ale i tak konsekwentna pogoń za dobrem nie może zniszczyć równowagi - może nawet pomóc ją utrzymać. Jeśli ochrona dobra oznacza potrzebę utrzymywania zorganizowanego społeczeństwa, to tak właśnie należy uczynić. Jeżeli zaś dobro może zapanować poprzez obalenie istniejącego ustroju, to niech tak się stanie. Osoba o neutralnym dobrym charakterze to na przykład baron, który łamie rozkazy swego króla, by zniszczyć coś, co uznaje za złe.



Chaotyczny dobry

Chaotyczni dobrzy bohaterowie to silne indywidualności, pełne uprzejmości i życzliwości. Wierzą w dobro, ale nie mają wielkiego poważania dla praw czy różnych ustaleń i zasad. Nie uznają tych, którzy rządzą i rozkazują innym. W czynach kierują się własnym kodeksem moralnym, który - choć dobry - może nie zawsze odpowiada poglądom reszty społeczeństwa. Dobry przykład to odważny pogranicznik zawsze idący na czele osadników.



Praworządny neutralny

Dla postaci o tym charakterze fundamentalne znaczenie mają porządek i organizacja. Wierzą one w silną, dobrze rządzącą władzę - bez względu na to, czy jest to tyrania czy demokracja. Korzyści płynące z organizacji i dyscypliny przeważają nad moralnymi wątpliwościami. Dobre przykłady praworządnych neutralnych postaci to inkwizytor, który za wszelką cenę stara się wytropić wszystkich przestępców, czy żołnierz, który nigdy nie kwestionuje rozkazów.



Neutralny

Neutralni wierzą w pełną i ostateczną równowagę sił i nie chcą postrzegać czynów jako złe czy dobre. Większość żyjących na świecie osób zdaje się mieć jakieś sądy, więc prawdziwie neutralnych jest naprawdę niewielu. Robią oni, co mogą, aby uniknąć stawania po stronie zła lub dobra, prawa lub chaosu. Za zadanie postawili sobie utrzymanie tych sił w zgodnej równowadze. Neutralne osoby czasami są zmuszone do zawierania dziwnych sojuszy. Najczęściej muszą opowiadać się po stronie słabszych, czasem jednak zmieniają barwy - szczególnie gdy pokonany nagle zaczyna zwyciężać. Prawdziwie neutralny druid mógłby przyłączyć się do sił lokalnego barona, aby zniszczyć plemię złych gnolli, po czym odejść lub zmienić sprzymierzeńca, gdy uprzedni wrogowie nagle byliby bliscy unicestwienia. Starałby się zapobiec temu, by któraś ze stron stała się zbyt potężna. Oczywiście na świecie jest niewiele takich postaci.



Chaotyczny neutralny

ci osobnicy uważają, że nie istnieje jakikolwiek porządek, również w ich własnym życiu. To podstawowe założenie pozwala im spełniać każdą zachciankę, jaką w danej chwili poczują. Dobro i zło nie mają znaczenia przy podejmowaniu decyzji. Cóż, z takimi osobnikami trudno wytrzymać. Potrafią oni radośnie i bez widocznej przyczyny przegrać cały swój majątek, postawiwszy wszystko na jeden rzut kośćmi. Są zupełnie i całkowicie nieobliczalni. Jedyne, na co można w ich przypadku liczyć, to to, że nie można na nich liczyć! Ten charakter jest chyba najtrudniejszy do odgrywania. Obłąkani i szaleńcy wykazują tendencje do zachowywania się jak osoby chaotyczne neutralne.



Praworządny zły

Takie postacie wierzą, że społeczność i jej prawa są po to, by wykorzystywać je dla własnych korzyści. Struktury i organizacje wynoszą tych, którzy chcą rządzić, oraz jasno określają hierarchię między panem a sługą. W pewnych granicach praworządni źli chronią prawo i społeczność - tylko wtedy, gdy odpowiada to ich interesom. Jeśli ktoś zostanie skrzywdzony lub cierpi zgodnie z prawem - cóż, to jego sprawa. Postacie praworządne złe przestrzegają prawa z obawy przed karą. Mogą być zmuszone do przestrzegania niekorzystnej umowy lub przysięgi, więc zazwyczaj bardzo uważają dając słowo. Jeśli już coś obiecają, to złamią przysięgę tylko wtedy, gdy będą mogli znaleźć sposób na zrobienie tego legalnie, w ramach prawa danej społeczności. Przykłady postaci praworządnych złych to tyran rządzący żelazną ręką i przebiegły chciwy kupiec.



Neutralny zły

Istoty neutralne złe są przede wszystkim zainteresowane sobą i własnymi korzyściami. Nie mają nic przeciwko współdziałaniu lub - jeśli trzeba - działaniu na własną rękę. Ich jedyny cel to ciągłe parcie do przodu. Jeśli istnieje szybki i łatwy sposób osiągnięcia zysku (legalny, wątpliwie legalny czy zupełnie bezprawny), to neutralny zły z pewnością go wykorzysta. Nie są to jednak postacie preferujące styl "każdy dla siebie", który jest typowy dla istot chaotycznych. Mimo to neutralni źli nie mają skrupułów przed zdradzeniem przyjaciół i towarzyszy dla osobistych korzyści. Podstawą ich przymierzy są zwykle pieniądze i władza, co czyni ich dość podatnymi na łapówki. Typowe przykłady neutralnych złych postaci to najemnik pozbawiony skrupułów czy pospolity złodziej i donosiciel, który pracuje dla władzy, by chronić się i awansować.



Chaotyczny zły

Te postacie to zguba wszystkiego, co dobre i zorganizowane. Ich motywem postępowania jest chęć zysku i pragnienie sprawiania sobie przyjemności. Nie widzą nic nagannego w braniu tego, co im się podoba i to każdym możliwym sposobem. Uważają, że prawa i władza są dla słabeuszy, którzy nie potrafią o siebie zadbać. Silni mają prawo brać, co zechcą, słabi zaś są po to, by ich wyzyskiwać. Chaotyczni źli łączą się raczej nie z potrzeby współpracy, ale by stawić czoło potężnemu wrogowi. Taką grupę może utrzymać w całości jedynie silny wódz, zdolny wymusić posłuszeństwo. W takim przypadku rządy oparte są tylko na sile, więc przywódca zostaje zwykle zastąpiony przy pierwszej oznace słabości przez tego, kto zdoła go w dowolny sposób pokonać. Przykładami chaotycznie złych istot są krwiożerczy piraci i potwory o niskiej inteligencji.