Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Cepy, maczugi, mloty, morgenszterny, topory, wekiery

by Shinigami


Cepy bojowe


Cep bojowy

Cep bojowy składa się z solidnego drzewca, służącego za uchwyt, do którego przymocowany jest bądź gruby, metalowy pręt, bądź nabijany ostrymi kawałkami metalu lub kamieni drąg lub też żelazna kula ze szpikulcami. Te dwa elementy są zwykle łączone krótkim łańcuchem lub mocnymi rzemieniami.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K6 + 1
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 15
Opóźnienie: 7
Rodzaj biegłości: bronie z kolcami
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Uwagi: Dość słaba broń. Najlepsza, jaką znajdziemy, ma tylko umagicznienie +1. Nie warto sobie zawracać cepami głowy.


Cep bojowy +1

Cep bojowy składa się z solidnego drzewca, służącego za uchwyt, do którego przymocowany jest bądź gruby, metalowy pręt, bądź nabijany ostrymi kawałkami metalu lub kamieni drąg lub też żelazna kula ze szpikulcami. Te dwa elementy są zwykle łączone krótkim łańcuchem lub mocnymi rzemieniami. Ten szczególny egzemplarz jest magiczny. Zawarta w nim magia tworzy wieź pomiędzy bronią a właścicielem.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K6 + 2
TraK0: +1
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 13
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: bronie z kolcami
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 0123 (Podziemne Miasto). Ma go Tamoko, która staje nam na drodze.
Lokacja 1400. Grupa rybaków prosi o zabicie Teny na mapie 0900. Jeżeli uwierzy się rybakom i zabije Tenyę, dostaniemy od nich w nagrodę ten cep.
Lokacja 3900 (Ruiny szkoły Ulcastera). Wojownik Icharyd atakuje drużynę koło ruin szkoły.
Lokacja 4700. Leży w jaskini na północnym wschodzie mapy.
Uwagi: Ulepszona wersja zwykłego cepa, nadal nie warto zawracać sobie głowy.

Maczugi


Maczuga

Większość maczug to po prostu kawałki twardego drewna, od strony uchwytu węższe, zaś po przeciwnej szersze. Ta prosta broń była używana od czasów, gdy człowiek zaczął stosować narzędzia. Każdy może znaleźć gdzieś mocny kawałek drewna i zacząć nim machać, stąd też popularność i powszechność maczug.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K6
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 3
Opóźnienie: 4
Rodzaj biegłości: bronie obuchowe
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Mag
Uwagi: Beznadziejna broń, możemy użyć jej jeśli nie mamy już nic innego. Na dłuższą jednak metę jest to bezużyteczny przedmiot.

Młoty bojowe


Młot bojowy

Konni rycerze nie mogą efektywnie używać długich broni drzewcowych, co sprawiło, że wiele rodzajów broni zostało zaopatrzonych w krótsze drzewce, aby mogły być używane jednoręcznie. Wekiery i cepy bojowe są dwoma tego typu rodzajami broni drzewcowych - młot bojowy kolejnym. Cały jest wykonany ze stali, z dyskami, chroniącymi i wzmacniającymi uchwyt. Dyski te są małe i metalowe, często układane w dekoracyjne kształty. Drzewiec ma około 60 cm długości.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K4 + 1
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 6
Opóźnienie: 4
Rodzaj biegłości: bronie obuchowe
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Uwagi: Młot to broń bardzo dobra dla kapłana, który z powodu swojego etosu nie może używać broni siecznych i kłutych, aczkolwiek wojownik również będzie zadowolony.


Młot bojowy +1

Ten młot bojowy jest w całości wykonany ze stali; na prawie półmetrowym trzonku osadzono obuch, który z łatwością może połamać kości. Broń obdarzono również pewną liczbą magicznych mocy, dzięki czemu jest jeszcze bardziej efektywna.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K4 + 2
TraK0: +1
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 6
Opóźnienie: 3
Rodzaj biegłości: bronie obuchowe
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 0500 (Wieża Durlaga). W jednej ze skrzyń na czwartym poziomie.
Lokacja 1000 (Broda Ulgotha). Leży w skrzyni w miejscowej gospodzie.
Lokacja 1200 (Wrota Baldura). Wieża Żelaznego Tronu, przebywający tam pułkownicy.
Lokacja 1900 (Obóz Bandytów). Ma go Taugosz Khosann, przywódca Czarnych Szponów.
Lokacja 2400 (Peldvale). Raiken z grupą bandytów napada na drużynę. Może też nas zaprowadzić do obozu bandytów jeśli odpowiednio porozmawiamy.
Lokacja 2600 (Podziemia Candlekeep). W stosie trupów (dostępne dopiero w 6 rozdziale).
Uwagi: Klasycznie ulepszona wersja zwykłej broni.


Młot bojowy +1, +4 przeciw wielkim humanoidom

"Łamacz kolan" lub "łamignat", jak pieszczotliwie określa się tę broń w kręgach krasnoludzkich, zostań podobno wykuty przez samego Clangeddina. Bóg ofiarował go niewielkiemu klanowi bezdomnych krasnoludów, żeby pomóc im w wywalczeniu własnego miejsca wśród otaczających plemion ogrów i gigantów. Młot wędrował od jednego krasnoludzkiego bohatera do następnego, od czasu do czasu trafiając w ręce przedstawiciela innej rasy.

PARAMETRY:

TraK0: +1 (+4)
Obrażenia: 1k4+2 (+5)
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 8
Opóźnienie: 2
Rodzaj biegłości: bronie obuchowe
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 1000 (Broda Ulgotha). Nagroda od Hurgana Kamienne Ostrze za zabicie tanari (nie zawsze dostaniemy, ale da się go okraść).
Uwagi: Broń +1 z dodatkowymi bonusami przeciwko olbrzymom. Brać i nie narzekać :).


Młot bojowy +2: 'Ashideena'

Lady Ashideena była wspaniałym strategiem i wykazała się znacznymi umiejętnościami podczas wojen z armią orków w Roku Czarnej Hordy. Dama spotkała Dergata Wiltoona - wojownika dzierżącego tę broń - gdy udaremniał on zasadzkę zastawioną przez wielkiego orka Varstoka i wkrótce uczyniła go swym marszałkiem polowym. Ashideena i Dergat przez całą wojnę walczyli u swego boku, zakochali się w sobie i pobrali. Historycy utrzymują, że Dergat nazwań młot imieniem swej wybranki, by broń nieustannie przypominała mu o ukochanej, którą chronił. Nie wiadomo, co o tym myślała lady Ashideena.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K4 + 3 (+1 elektryczność)
TraK0: +2
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 5
Opóźnienie: 2
Rodzaj biegłości: bronie obuchowe
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 3700. Ma go Bassilus w kamiennym kręgu.
Uwagi: Jedna z najlepszych broni w grze. Dobre obrażenia, niskie opóźnienie oraz bonus do TraK0. Obowiązkowe wyposażenie drużynowego kapłana. Zwłaszcza Yeslick będzie wniebowzięty.

Morgenszterny


Morgensztern

Morgensztern to drewniany uchwyt, zakończony metalowym okuciem, zrobionym z solidnego kawałka żelaza z licznymi szpiczastymi ćwiekami. Ta broń ma około 1,20 do 1,30 metra długości. Różne jej rodzaje posiadają "głowę" kulistą, owalną lub cylindryczną. Bez względu jednak na rodzaj, większość morgenszternów jest zakończona długim szpikulcem, przeznaczonym do kłucia.

PARAMETRY:

Obrażenia: 2K4
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 12
Opóźnienie: 7
Rodzaj biegłości: bronie z kolcami
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Uwagi: Ta broń może zastąpić młot bojowy jest, jednak od niego znacznie cięższa i wolniejsza. Lepszym wyjściem będą młoty.


Morgensztern +1

Morgensztern to drewniany uchwyt, zakończony metalowym okuciem, zrobionym z solidnego kawałka żelaza z licznymi szpiczastymi ćwiekami. Ta broń ma około 1,20 do 1,30 metra długości. Ten szczególny egzemplarz posiada złotą "głowę", która jest magiczna, co sprawia, że jest szybszy w użyciu i wytrzymalszy niż zwykłe złoto.

PARAMETRY:

Obrażenia: 2k4 + 1
TraK0: +1
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 10
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: bronie z kolcami
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 1800 (Kopalnia w Kniei Otulisko). Przy wejściu do obozu prowadzącego do kopalni spotkamy 4 osobowy komitet powitalny.
Lokacja 2600 (Candlekeep). Po infiltracji siedziby Żelaznego Tronu. Na 3 piętrze przebywają przywódcy Żelaznego Tronu. Jeśli ich zabijemy, zabieramy tą broń z ich ciał.
Lokacja 3500. Ma go grupa poszukiwaczy przygód, która rzuca nam wyzwanie do walki na polanie bazyliszków.
Lokacja 4000 (Gullykin). Grupa 4 zabójców na południu lokacji, która nas zaatakuje.
Uwagi: Umagiczniona wersja podstawowej broni. Jest trochę lepsza, ale nadal nie zachwyca.


Morgensztern Kiela

Jest to morgensztern Kiela Zabójcy Legionów, pierworodnego syna Durlaga Zabójcy Trolli i Klanowego Księcia w nieszczęsnej wieży swego ojca. Kiel używał go w swej ostatniej walce, gdy biegł ostrzec swojego ojca o sobowtórniakach, które dostały się do ich siedziby. Podobno jego wściekłość w tej walce była tak wielka, że na stałe wryła się w tą broń. Osoba, która jej używa zostaje owładnięta tą wściekłością, gdy tylko zobaczy przeciwnika.

PARAMETRY:

Obrażenia: 2K4+3
Typ obrażeń: obuchowe
Specjalne: ta broń jest przeklęta i wyzwala szał berserkera
Waga: 10
Opóźnienie: 4
Rodzaj biegłości: bronie z kolcami
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 0500 (Wieża Durlaga). Na drugim piętrze podziemi, grobowiec Kiela.
Uwagi: W opisie nie zostało wspomniane, że broń daje +3 do TraK0. Broń dość potężna aczkolwiek wyzwalany przez nią szał i to, że jest przeklęta, dyskwalifikuje ją w dziedzinie walki.

Toporki


Toporek

Toporek jest to lekka odmiana topora bojowego, służąca głównie do ciskania w przeciwnika z pewnej odległości. Ciężar ostrza jest równoważony do pewnego stopnia przez ostry szpic, skierowany do tyłu. Krótkie stylisko jest zwykle ostro zakończone zarówno u dołu, jak i u góry.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K6 + 1
Typ obrażeń: pociski (kłute)
Waga: 5
Opóźnienie: 4
Rodzaj biegłości: topory
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Uwagi: Tą bronią możemy zarówno rzucać jak i walczyć w zwarciu (zadaje wtedy obrażenia sieczne, co nie zostało wspomniane w opisie). Wystarczy zmienić jej właściwość. Jeśli zdecydujemy się nią rzucać, wtedy tracimy jedną sztukę topora przy każdym rzucie. Niestety rzucanie nie jest zbyt korzystne ze względu na to, że topór waży 2 (a nie 5 tak jak to zostało wspomniane w opisie) a przez to im większa ich liczba tym większy będzie ciężar w naszym plecaku.


Toporek +2

Ten magiczny topór zostań nie tylko doskonale wyważony, aby można było nim rzucać, ale został również obdarzony magicznymi właściwościami. W rezultacie, jest zarówno bardziej śmiercionośny i precyzyjny niż jakakolwiek nie magiczna broń tego typu.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K6 + 3
TraK0: +2
Typ obrażeń (w zwarciu): sieczne
Typ obrażeń (miotane): pocisk (kłute)
Specjalne: wraca do ręki właściciela po rzuceniu
Waga: 3
Opóźnienie: 2
Rodzaj umiejętności: topory
Rodzaj: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 2600 (Candlekeep). Ma go Prat - człowiek Sarevoka spotykany w katakumbach.
Uwagi: Bardzo dobry topór. Jego zaletą jest to, że powraca do ręki właściciela, a co za tym idzie możemy nim rzucać ciągłe i nie musimy się martwić, że nam się skończy. Polecam dla osób, które szkoliły się w toporach a nie zawiodą się.

Topory


Topór bojowy

Najbardziej powszechnie używany rodzaj topora bojowego składa się ze styliska o długości metra do półtora z osadzonym szerokim, półokrągłym ostrzem, często zaopatrzonym również w szpice, skierowane do tyłu i ku górze.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8
Typ obrażeń: sieczne
Waga: 7
Opóźnienie: 7
Rodzaj biegłości: topory
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Uwagi: Topory to dobra broń. Można znaleźć w tej grupie parę zabawek, które na pewno okażą się bardzo przydatne.


Topór bojowy +1

Najbardziej powszechnie używany rodzaj topora bojowego składa się ze styliska o długości metra do półtora z osadzonym szerokim, półokrągłym ostrzem, często zaopatrzonym również w szpice, skierowane do tyłu i ku górze.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 + 1
Typ obrażeń: sieczne
Waga: 7
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: topory
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 0800 (Wrota Baldura). Można kupić w Czarodziejskich Rozmaitościach.
Lokacja 3300 (Beregost). Można kupić w gospodzie Feldeposta.
Uwagi: Umagiczniona wersja zwykłej broni czyli standard. W opisie zapomniano dodać, że jest to broń jednoręczna.


Topór bojowy +2: 'Topór Mauletara'

Podczas wojny domowej w Tethyrze "Topór Mauletara" znajdował się w posiadaniu domu Ossyind. Ta szlachecka rodzina została zdradzona podczas próby ucieczki z kraju i Mauletar, dowódca ich gwardii i osobisty przyjaciel, ujął topór i ruszył do walki, poświęcając swe życie, by zyskać dla przyjaciół czas na ucieczkę. Jego okrzyk bojowy zostań usłyszany przez bogów i wzmocniony, odbijając się echem po wszystkich lądach jako symbol niezachwianej przyjaźni i lojalności. Topór, którym walczył Mauletar zyskał własności magiczne i odtąd miał być używany przeciw tym, którym brakowało honoru i odwagi.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 + 2
Typ obrażeń: sieczne
Waga: 5
Opóźnienie: 5
Rodzaj biegłości: topory
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 0100 (Wrota Baldura). W gospodzie "Hełm i Płaszcz" jest grupa błaznów. Jeżeli z nimi porozmawiamy, to zostaniemy zaatakowani przy wyjściu przez innych poszukiwaczy przygód. Topór pozostaje po jednym z nich.
Uwagi: Choć nie zostało to wspomniane w opisie broń daje +2 do TraK0. Jeden z najlepszych toporów w grze. Jeśli ktoś w naszej drużynie walczy toporami, to na pewno przyda mu się ta zabawka.


Topór Bali - "Wróg magów"

Bala był dość gwałtownym z usposobienia księciem klanu krasnoludów-kanalarzy, zniewolonym przez okrutnego elfickiego maga w Thesk. Choć nie był tak tchórzliwy, jak inni przedstawiciele jego klanu, to był od nich jeszcze bardziej brudny. Chcąc przerwać straszną niewolę, Bala zakradł się do siedziby maga i roztrzaskał mu czaszkę. I choć plotki mówią, że to jego smród zabił czarodzieja, w rzeczywistości pomógł mu w tym topór, którego użył do rozproszenia magicznych zabezpieczeń w siedzibie elfa.
Niska jakość tego oręża świadczy o tym, że Bala sam go wykonał, jednak nikt nie wie skąd wzięła się jego moc. Po długiej karierze pogromcy magów, Bala umarł nie wyjawiwszy tajemnicy tym, którzy zaryzykowali wskrzeszenie i zbliżyli się, żeby o to zapytać. Niektórzy twierdzą, że moc wzięła się z wielkiej nienawiści, jaką Bala czuł do czarodziejów. Broń ta pozwala raz dziennie rozpraszać magię.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8
Typ obrażeń: sieczne

Specjalne: przy każdym udanym trafieniu ofiara podlega efektowi Pozbawienia magii
Pozbawienie magii: Każdej posługującej się magią istocie, która jest pod wpływem tego efektu, rzucanie czarów przychodzi z dużo większą trudnością - przy każdej próbie rzucenia czaru istnieje 80% szansa, iż ten czar się nie uda. Można się obronić przed tym efektem, wykonując udany rzut obronny przeciw magii, jednak z modyfikatorem -2.

Waga: 6
Opóźnienie: 7
Rodzaj biegłości: topory
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Kapłan, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 0500 (Wieża Durlaga). Na trzecim piętrze podziemi w ogrodzie jest pomnik. To właśnie w nim znajdziemy ten topór.
Uwagi: Opóźnienie broni wynosi 5, a nie 7. Ponadto broń nie daje nam możliwości rozproszenia magii. Istny pogromca magów. Rzut obronny lub pozbawienie magii. 80% sprawia że magowi czy kapłanowi niemal na pewno nie uda się rzucić żadnego zaklęcia. Obowiązkowa zabawka w starciu z takimi przeciwnikami. Szkoda tylko, że można ją zdobyć dopiero w wieży Durlaga.

Wekiery


Wekiera

Wekiera jest w prostej linii spadkobierczynią zwykłej maczugi, będąc po prostu drewnianym trzonem, na którym została osadzona kamienna lub metalowa głowa o różnym kształcie i różnej jakości.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K6+1
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 8
Opóźnienie: 7
Rodzaj biegłości: bronie obuchowe
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Uwagi: Broń waży 10, a nie 8. Wekiery są kolejnymi z broni obuchowych, które mogą stanowić dobre wyposażenie kapłana, aczkolwiek osobiście uważam, że młoty lepiej się spiszą.


Wekiera +1

Wekiera jest w prostej linii spadkobierczynią zwykłej maczugi, będąc po prostu drewnianym trzonem, na którym została osadzona kamienna lub metalowa głowa o różnym kształcie i różnej jakości.

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K6 + 2
TraK0: +1
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 8
Opóźnienie: 6
Rodzaj biegłości: bronie obuchowe
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 1200 (Wrota Baldura). Wieża Żelaznego Tronu, przebywający tam pułkownicy.
Lokacja 3300 (Beregost). Można kupić u kowala Grzmiącego Młota.
Uwagi: Ponownie umagiczniona wersja zwykłej broni.


Wekiera +2: 'Krotana Rozbijacz łbów'

Nawet dzikie hordy mają swoich bohaterów i nawet jeśli w cywilizowanym towarzystwie mówi się o nich jako o łotrach, to jednak ich czyny bywają niekiedy imponujące. Krotan był wyjątkowo inteligentnym orkiem, według orczej miary oczywiście, który w Roku Zaginionej Damy, 1241 KD, dowodził ciągle zmieniającym rozmiary legionem ogrów, orków, hobgoblinów i tym podobnych bestii. W tym właśnie roku grupa orczych bandytów przypuszczalnie porwała i zabiła tethyriańską szlachciankę. Odpowiedzią władz Tethyru była straszliwa rzeź orków na całym południu, zorganizowana dla uczczenia pamięci tej kobiety. Krotan zorganizował obronę, dzięki której jego lud, jakkolwiek wygnany, nie zostań wybity do ostatniego. Sam Krotan padł pod koniec tego konfliktu, a jego głowa została osadzona na palu przy cmentarzu, na którym pochowano młodą szlachciankę. Ciekawostką jest, że orki nazywają ten okres "Rokiem Przeciągnięcia Struny".

PARAMETRY:

TraK0: +2
Obrażenia: 1K6 +3
Typ obrażeń: obuchowe
Waga: 7
Opóźnienie: 5
Rodzaj biegłości: bronie obuchowe
Typ: 1-ręczna
Nie może używać: Druid, Mag, Złodziej
Miejsce: Lokacja 0500 (Wieża Durlaga). W jednej ze skrzyń obok grobowców na czwartym poziomie.
Uwagi: Najlepsza z wekier, które możemy zdobyć w grze. Jeśli kapłan nie ma czym walczyć, to ta broń będzie w sam raz.