Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Tworzenie postaci I

by Draegloth


Wstęp

Kiedy pierwszy raz zaczynałem swoją przygodę z Wrotami Baldura, nie przywiązywałem zbytnio wagi do kreacji bohatera, dzisiaj, po kilkunastu "zaliczeniach" gry wiem doskonale, co, dla kogo będzie najlepsze, postaram się przedstawić wam mój punkt widzenia na tworzenie własnego bohatera, od woja do maga, a więc zaczynamy:

PAMIĘTAJ! Płeć w BG nie ma znaczenia! Nie ważne czy grasz kobietą, czy mężczyzną, nie otrzymujesz za to żadnych kar i premii!



Wojownik

Najważniejsze są trzy pierwsze cechy (siła, zręczność, kondycja), siła odpowiedzialna jest za udźwig i za obrażenia, zręczność za klasę pancerza, kondycja za punkty życia przydzielane na poziom. Nie muszę chyba mówić, że powinny one być dopakowane na maksa, inteligencja i mądrość nie przydaje się naszemu bohaterowi praktycznie w ogóle, poza małymi nieznaczącymi wyjątkami (rzuty na siłę woli etc.). Jeśli masz duuużo czasu na tworzenie postaci (w moim przypadku najdłużej trwało to 2-3 h), to opłaca się również posiadać charyzmę na możliwie najwyższym poziomie, jest ona niezwykle ważną cechą. Dzięki charyzmie uda nam się rozwiązać pokojowo niektóre sprawy, wyłudzić więcej zapłaty od NPCa za wykonane zadanie itd. Co do wyboru rasy dla naszego woja, powinien być to najlepiej krasnolud, człowiek, elf lub półelf. Krasnoludy otrzymują premię do kondycji kosztem zręczności i charyzmy, elf otrzymuję premię do zręczności kosztem kondycji, człowiek pozostaje bez premii i kar, tak samo jak półelf. Naszym wojownikom musimy zapewnić odpowiedni oręż, odradzam małe miecze, włócznie, polecam szczególnie dla elfów kombinację z długim lub oburęcznym mieczem i długim łukiem, dla ludzi dowolne kombinacje, natomiast krasnoludem przeważnie walczę młotem lub toporem z dodatkiem jakiejś dobrej tarczy, która zapewni dodatkowe punkty do KP. Charakter waszego herosa to sprawa osobista każdego gracza, tak, więc nie ma się co rozpisywać na ten temat.


Przykłady:


Cecha Wojownik
Człowiek
Wojownik
Krasnolud
Wojownik
Elf
Siła 18/90+ 18/90+ 18/90+
Zręczność 18 17 19
Kondycja 18 19 17
Inteligencja 10 10 10
Mądrość 10 10 10
Charyzma 18 16 18


Paladyn/Łowca

Sprawa ma się prawie identycznie jak w przypadku wojownika. Naprawdę bardzo trudno jest stworzyć paladyna posiadającego trzy pierwsze cechy na najwyższym poziomie i mieć punkty na mądrość (min. 13) i charyzmę (min. 17). Możemy wprawdzie obniżyć inteligencję do 3 punktów, ale ja zawsze wolałem posiedzieć godzinkę dłużej przy tworzeniu postaci i zostawić wartość inteligencji na 10, jak już mówiłem nie ma to dużego wpływu na dalszą rozgrywkę, ale bardzo nieestetycznie to wygląda :D. Łowcę natomiast tworzy się trochę łatwiej, ze względu na to, że jego mądrość musi wynosić co najmniej 14, trzy pierwsze cechy oczywiście na maksa, jakby zostało wam punktów po przydzieleniu tych cech proponuję dodać je raczej do charyzmy. W przypadku paladyna są nałożone ograniczenia rasowe, może on być tylko człowiekiem o charakterze praworządnym dobrym. Łowca musi być elfem, człowiekiem lub półelfem, w jego przypadku charakter nie jest ograniczony tylko do praworządnego dobrego, ale twórcy nie pozostawili o wiele większego wyboru i łowca musi być którymś z charakterów dobrych (do wyboru mamy praworządny, neutralny, chaotyczny).

PAMIĘTAJ! Jeżeli w trakcie gry twój bohater zejdzie na ścieżkę zła, klasa postaci zmieni się upadłego paladyna i analogicznie na upadłego łowcę.


Przykłady:


Cecha Paladyn
Człowiek
Praworządny D.
Łowca
Człowiek, Półelf
Tylko dobry
Łowca
Elf
Tylko dobry
Siła 18/90+ 18/90+ 18/90+
Zręczność 18 18 19
Kondycja 18 18 17
Inteligencja 10 10 10
Mądrość 13 14 14
Charyzma 18 16+ 16+

(stworzenie takiego paladyna jest wielkim sukcesem!)



Kapłan/Druid

Kapłan w drużynie pełni funkcję maga/uzdrowiciela, niekiedy wojownika, w jego zestawie czarów przeważa magia defensywna. Kapłanem może być przedstawiciel dowolnej rasy, odradzam jednak niziołka i gnoma z powodu kary -1 do mądrości, która jest podstawową cechą kapłanów. Mądrość na 18, trzy pierwsze cechy na jak najwyższym poziomie, pozostałe mogą pozostać na 10 (stworzenie takiej postaci może zająć nieco czasu, ale opłaca się czekać). Charakter kapłana również może być dowolny, w tym wypadku nie ma żadnych ograniczeń. Oręż, jakim najlepiej walczy kapłan to proca/buława/morgernsztern/cep bojowy w połączeniu z tarczą, nie może natomiast używać łuków, mieczy, w związku z tym z biegłościami powinniśmy nastawić się głównie na bronie obuchowe, bronie z kolcami i bronie strzeleckie.

Druid jest kapłanem natury, różni się od kapłana czarami. Swoją magię czerpię z sił natury, podczas gdy kapłan od Boga, którego jest wyznawcą. Cechy powinny wyglądać tak jak u kapłana, ale powinniśmy zrezygnować najlepiej ze zręczności i dodać kilka punktów do charyzmy. Druidami mogą zostać tylko ludzie i półelfy (twórcy chyba zapomnieli o elfach?). Charakter druida musi być neutralny. Oręż to broń strzelecka, broń obuchowa i broń z kolcami, tak jak w przypadku kapłanów.


Przykłady:


Cecha Kapłan
Człowiek
Kapłan
Elf
Druid
Człowiek, Półelf
Siła 18 18 18
Zręczność 18 19 18
Kondycja 16 16 16
Inteligencja 10 10 10
Mądrość 18 18 18
Charyzma 10 10 15


Mag/Mag specjalista

Początkowo gra magiem może okazać się trudna, ale moim zdaniem jest to najpotężniejsza klasa postaci dostępna w grze. Może w BG 1 nie pokazuje swojego całego talentu, ale jeśli masz zamiar importować sobie postać do BG2 i kontynuować grę, to powinieneś wybrać właśnie maga. Magiem może zostać przedstawiciel każdej rasy oprócz niziołka i krasnoluda, z kolei gnom jest ograniczony tylko do iluzjonisty, ale warto pomyśleć nad grą gnomem z powodu jego premii +1 do inteligencji i ciekawych kombinacji w wieloklasowości. Cechy maga powinny wyglądać następująco: inteligencja na najwyższym poziomie – jest ona podstawową cechą, o którą magowie opierają swoje czary, natomiast zręczność i kondycja na jak najwyższym poziomie, najlepiej ok. 18. Charakter możemy wybrać tym razem bez żadnych ograniczeń. Biegłości, w jakie najlepiej zainwestować u maga, to na początku bronie strzeleckie, później zainwestuj w bronie obuchowe.

Mag specjalista to mag biegły w jednej szkole magicznej, nie znaczy to jednak, że jest on ograniczony tylko do np. czarów wywoływania, a to, że każda szkoła posiada szkołę opozycyjną, tak więc, jeśli wybierzemy Mistrza Przywołań nie będzie mógł on specjalizować się w czarach ze szkoły Poznania itd. Cechy i biegłości pozostawiamy tak jak w przypadku zwykłego maga. Mag specjalista ma również swoje plusy - na każdy poziom czarów może zapamiętać jedno zaklęcie więcej od zwykłego maga.


Magia:

Szkoły Magii: Szkoły Przeciwne:
Mistrz Odrzucania Przemiany
Mistrz Przemian Odrzucanie
Mistrz Wywołań Poznanie
Mistrz Poznania Wywoływanie
Mistrz Zauroczeń Inwokacja
Mistrz Inwokacji Zauroczenia
Nekromanta Iluzje
Iluzjonista Nekromancja


Przykłady:


Cecha Mag/Specjalista
Człowiek, Półelf
Mag
Elf
Iluzjonista
Gnom
Siła 10+ 10+ 10+
Zręczność 18 19 18
Kondycja 16 16 16
Inteligencja 18 18 19
Mądrość 10 10 10
Charyzma 10 10 10


Złodziej

Złodziej jest bardzo wszechstronną postacią, potrafi rozbrajać pułapki, okradać BNów, otwierać różnego rodzaju zamki i kryć się w cieniu. Potrafi czasami sprawdzić się w walce lepiej niż niejeden wojownik, za sprawą sztyletowania, które zwielokrotnia zadawane przez niego obrażenia. Cechy, w które warto zainwestować to siła, zręczność i kondycja - na najwyższym poziomie, resztę pozostałych punktów dodawać do charyzmy, gdyż złodziejowi, tak jak w przypadku wojownika, mądrość i inteligencja niewiele daje :) Złodziejem może zostać każdy, ale ze względu na premię +1 do zręczności polecałbym raczej niziołka lub elfa. Oręż, jakim posługuję się złodziej, to lekkie miecze i łuki. Charakter dowolny, za wyjątkiem praworządnego dobrego.


Przykłady:


Cecha Złodziej
Człowiek, Półelf
Złodziej
Elf
Złodziej
Niziołek
Siła 18 18 17
Zręczność 18 19 19
Kondycja 16 16 16
Inteligencja 10 10 10
Mądrość 10 10 10
Charyzma 18 18 18


Bard:

Bard pełni w drużynie funkcję złodzieja, maga, śpiewaka wszystkiego po trochu i w niczym nie jest najlepszy (może poza śpiewaniem). Ogólnie odradzałbym granie bardem, jest słaby w walce, jego czary nie należą do najmocniejszych, a łotrzyk z niego marny. Jego jedynym mocnym punktem są pieśni, które wspomagają towarzyszy w walce lub utrudniają ją wrogom. Jest takie przysłowie: jak ktoś jest do wszystkiego, to jest do niczego, i tutaj pasuje ono idealnie. Lecz jeżeli już zdecydujecie się na granie bardem, to jego cechy zręczność, charyzma, kondycja, siła powinny stać na jak najwyższym poziomie. Inteligencja to minimum 13, a charyzma 15, jak widać ciężko stworzyć dobrego, wszechstronnego barda. Bardem może być tylko człowiek lub półelf. Tak jak w przypadku złodzieja, bard najlepiej posługuję się lekkimi mieczami, łukami lub kuszami. Z dostępnych charakterów bard musi być neutralny dobry, praworządny neutralny, neutralny, chaotyczny neutralny lub neutralny zły.


Przykład:


 
 
Cecha Bard
Człowiek, Półelf
 
 
  Siła 16  
  Zręczność 18  
  Kondycja 16  
  Inteligencja 15  
  Mądrość 10  
  Charyzma 18  


Podsumowanie

Reasumując chciałbym zaznaczyć, że opisałem powyżej tylko i wyłącznie moje odczucia co do tworzenia postaci, oparte na moich doświadczeniach z grą Baldur’s Gate ;) Niektórzy mogą mi zarzucić, że przesadzam, ponieważ postacie tutaj zaprezentowane odbiegają daleko od innych tworzonych przez „amatorów”, postacie odbiegają również dalece od NPCów, których możemy spotkać…Ale tworząc ten poradnik zastanawiałem się jak obszerna jest Saga BG i doszedłem do wniosku, że jednak warto posiedzieć czasami trochę dłużej, a później przez wiele miesięcy cieszyć się z postaci, jaką udało nam się stworzyć…

Powodzenia na szlaku…