Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Umiejetnosci zlodziejskie

by Shinigami


Wprowadzenie

Złodziej jest dość specyficzną klasą. Znacznie różni się od pozostałych. W walce nie dorównuje wojownikowi, nie zna się też na magii. Posiadł jednak specjalne zdolności, z których może korzystać. Są to:

- kradzież kieszonkowa

- krycie się w cieniu

- otwieranie zamków

- rozbrajanie pułapek

- wykrywanie pułapek

- możliwość zadania ciosu w plecy (Jeśli zaatakujemy przeciwnika z ukrycia, wtedy możemy mu zadać większe obrażenia. Dotyczy to jednak broni do walki w zwarciu. Podstawowy mnożnik wynosi 2 i zwiększa się co 4 poziomy o 1, czyli na 5 poziomie mnożnik będzie wynosił 3 a na 9 poziomie 4.)

Oczywiście ich nazwy na dużo się nie zdadzą, dlatego opiszę dokładnie każdą z nich.



Kradzież kieszonkowa

Dzięki tej zdolności złodziej może okradać innych. By to zrobić, wystarczy kliknąć na przycisk złodziejstwa, a potem wskazać wybraną ofiarę. Jeśli ofiara ma jakiś przedmiot, który warto jej ukraść, a nasza postać zda test na kradzież kieszonkową, wtedy przedmiot ofiary pojawi się w plecaku złodzieja. Ponadto za pomocą kradzieży można okradać niektórych kupców. Wystarczy, by pokazali nam swoje towary. Jeśli danego sprzedawcę można okraść, wtedy będzie dostępny dodatkowy przycisk, który pozwoli nam pozbawić go paru towarów. Naraz można próbować zwinąć tylko jeden przedmiot. Nieudana próba kradzieży sprawi, że dana postać stanie się wobec nas wroga (czerwone kółko pod nogami). Nie można okradać wrogich istot. Niestety ukradziony towar jest automatycznie oznaczany jako "kradziony" i dlatego żaden kupiec nie będzie chciał go od nas odkupić. Bardowie jako jedyna klasa oprócz złodziei może korzystać z tej umiejętności. W ich przypadku co poziom otrzymują dodatkowe 5% w tę umiejętność. Nie można skorzystać z tej umiejętności, jeśli złodziej będzie miał na sobie zbroję cięższą niż skórzana ćwiekowana.



Krycie się w cieniu

Dzięki tej umiejętności złodziej może stać się niewidoczny dla przeciwnika. Wrogowie nie będą w stanie go zobaczyć, a przez to może w spokoju badać teren i chodzić pomiędzy przeciwnikami. Złodziej stanie się widoczny, jeśli wykona jakąkolwiek inną akcję niż chodzenie. Wrodzy magowie mogą rzucić np.: "Ujawnienie niewidzialnych", co spowoduje rozproszenie niewidzialności. Oczywiście złodziej nie może cały czas kryć się w cieniu, dlatego co jakiś czas jest wykonywany ponowny test na krycie się. Jeśli test będzie udany, postać dalej pozostanie niewidoczna, jeśli nie uda nam się test wtedy mamy tylko chwilę zanim złodziej wyjdzie z cienia i stanie się widoczny. Nie da się ukryć w cieniu jeśli w naszym pobliżu znajdują się wrogowie (czerwone kółko pod stopami). Umiejętność ta jest wymagana jeśli będziemy chcieli zadać cios w plecy. Łowca również może skorzystać z tej umiejętności. Podobnie jak bard, będzie co poziom otrzymywał dodatkowe 5% w tę zdolność. By móc ukryć się w cieniu, złodziej i łowca nie mogą mieć na sobie zbroi cięższej niż skórzana ćwiekowana.



Otwieranie zamków

Ta umiejętność pozwoli nam otworzyć różnego typu zamknięte drzwi i skrzynie. Oczywiście można spróbować wyważyć zamek, jednak do tego potrzebna jest często wysoka siła i nie zawsze nam się to uda. Im wyższa umiejętność w otwieraniu zamków, tym większe szanse, że uda nam się otworzyć dany zamek. By z niej skorzystać, klikamy na przycisk złodziejstwa, a potem na daną skrzynie/drzwi. Przycisk tej umiejętności służy również do kradzieży kieszonkowej i rozbrajania pułapek. Nie można skorzystać z tej umiejętności, jeśli złodziej będzie miał na sobie zbroję cięższą niż skórzana ćwiekowana.



Rozbrajanie pułapek

Jest ona ściśle powiązana z wykrywaniem pułapek i otwieraniem zamków. Kiedy uda nam się za pomocą wykrywania pułapek odnaleźć taką niespodziankę, wtedy możemy spróbować ją rozbroić. Jeśli nam się uda, pułapka stanie się nieszkodliwa, a my będziemy mogli iść dalej. Jeśli nie uda nam się jej rozbroić, wtedy może nastąpić jej aktywacja. Szanse na sukces w rozbrajaniu zwiększają % w otwieraniu zamków. Im mamy więcej % w otwieraniu zamków (ta umiejętność nie jest traktowana jako oddzielna zdolność, stanowi jedność z otwieraniem zamków), tym większe szanse na udane rozbrojenie pułapki. By skorzystać z tej umiejętności, klikamy na przycisk złodziejstwa i wskazujemy pułapkę. Nie można skorzystać z tej zdolności, jeśli złodziej będzie miał na sobie zbroję cięższą niż skórzana ćwiekowana.



Wykrywanie pułapek

Dzięki tej umiejętności złodziej jest w stanie wykryć pułapki, które mogą być rozmieszczone na drzwiach, skrzyni, ziemi. Jeśli spróbujemy otworzyć skrzynię, która jest zabezpieczona pułapką bez jej wcześniejszego rozbrojenia, wtedy będzie nas czekać niemiła niespodzianka. Z tej umiejętności należy korzystać głównie w podziemiach i labiryntach.



Cios w plecy

Jest to specjalny atak złodzieja polegający na zaskoczeniu przeciwnika i zadaniu mu znacznie większych obrażeń. By skorzystać z tej umiejętności, należy stać się niewidzialnym (krycie się w cieniu, mikstura niewidzialności, zaklęcie maga Ulepszona niewidzialność). Kiedy ten warunek zostanie spełniony, ustawiamy się za plecami przeciwnika i atakujemy. W tym momencie obrażenia naszego ciosu są mnożone przez nasz współczynnik ciosu w plecy. Cios w plecy może zostać zadany tylko przez bronie, z których może korzystać złodziej. Tzn. można sztyletować długim mieczem, ale półtoraręcznym już nie. Bronią dystansową również nie da się sztyletować. Wieloklasowców takich jak wojownik/złodziej również obowiązują te zasady. Uwaga: Jeśli nie ustawimy się za plecami przeciwnika, tylko staniemy z nim twarzą w twarz i zaatakujemy, wtedy nie zostanie wykonany cios w plecy. Zadane zostaną normalne obrażenia.



Dodatkowe informacje

Na początku gry dostaniemy 30% do rozdania pomiędzy te umiejętności, potem co poziom będziemy otrzymywać już tylko 20%. Im więcej % przeznaczymy w daną umiejętność, tym większe szanse na otwarcie zamka czy ukrycie się w cieniu.

Skoro wiemy co nieco o tych umiejętnościach, pora się dowiedzieć, od czego one zależą. Głównym współczynnikiem ustalającym te cechy jest zręczność. To od niej będą zależne podstawowe wartości krycia, kradzieży, otwierania i wykrywania. Oczywiście im wyższy jest ten współczynnik, tym lepiej. Poniższa tabela przedstawia szczegóły:

Zręczność Kradzież kieszonkowa Otwieranie zamków Wykrywanie pułapek Krycie się w cieniu
9 -15 % -10 % -10 % -20 %
10 -10 % -5 % -10 % -15 %
12 -5 % 0 % -5 % -10 %
12 0 % 0 % 0 % -5 %
13-15 0 % 0 % 0 % 0 %
16 0 % 5 % 0 % 0 %
17 5 % 10 % 0 % 5 %
18 10 % 15 % 5 % 10 %
19 15 % 20 % 10 % 15 %
20 20 % 25 % 15 % 18 %
21 25 % 30 % 20 % 20 %
22 30 % 35 % 25 % 23 %
23 35 % 40 % 30 % 25 %
24 40 % 45 % 35 % 30 %
25 45 % 50 % 40 % 35 %

Drugą ważną cechą, która wpływa na nasze umiejętności jest rasa naszego złodzieja. Każda z nich ma swoje specyficzne bonusy do danych umiejętności. Bonus jest jednorazowy i jest automatycznie dodawany do naszych cech już w trakcie tworzenia postaci. Poniższa tabela przedstawia dokładnie te wartości:
 

Umiejętność Człowiek Krasnolud Elf Gnom Półelf Niziołek
Kradzież kieszonkowa 15 % 15 % 20 % 15 % 25 % 20 %
Otwieranie zamków 10 % 20 % 5 % 15 % 10 % 15 %
Wykrywanie pułapek 5 % 20 % 5 % 15 % 5 % 10 %
Krycie się w cieniu 10 % 10 % 20 % 15 % 15 % 25 %

Dodatkową cechą, o której warto wspomnieć, jest wykrywanie ukrytych przejść i drzwi. Każda profesja posiada tę umiejętność, chociaż złodziej otrzymuje w niej największe bonusy (wojownik: 10%, kapłan: 10%, mag: 5%, złodziej: 15%). Ponadto, jeśli włączona jest umiejętność wykrywania pułapek, wtedy złodziej ma 100% na odkrycie ukrytych drzwi i przejść.