Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Wojownik

by Shinigami


Tworzenie postaci


Rasa: W tym przypadku istnieje pełny wybór – każda może zostać wojownikiem, każda też ma własne zalety i wady. Krasnoludy otrzymują bardzo przydatną premie +1 kondycji (1K10 +5 do punktów życia na poziom do 10. poziomu). Gnom może zostać wieloklasowcem wojownikiem/iluzjonistą, tylko on może łączyć specjalizację maga z innymi klasami, dodatkowo otrzymuje premie do rzutów obronnych na różdżki i magię oraz +1 do inteligencji kosztem mądrości. Półelfy są podobne do ludzi, nie otrzymują żadnych premii do cech, jednak mają największy wybór wieloklasowości. Elfy kosztem kondycji otrzymują premię do zręczności oraz w czasie walki mieczem (dotyczy m.in. długich mieczy, pałaszów, mieczy półtoraręcznych i in.) i łukami – otrzymują premię +1 do TraK0 i obrażeń.

Największa zaletą człowieka jest możliwość dwuklasowania – wojownik może dwuklasować na maga (specjalistę), złodzieja, kapłana i druida. Jeśli zamierzasz stworzyć taką postać, pamiętaj, żeby określone cechy miały minimalny poziom 17 pkt. (zręczność dla złodzieja, mądrość dla kapłana, inteligencja dla maga, mądrość i charyzma - dla druida), dodatkowo siła wojownika musi wynosić minimum 15 pkt. Zdwuklasowany wojownik po aktywacji pierwotnej klasy nadal może przydzielić 5 punktów biegłości w danej broni.
Krasnoludy mają świetne rzuty obronne (zależą od kondycji, +1 za każde 3 i 1/2 pkt., dot. rzutom przeciwko śmierci, różdżkom i czarom, niziołki i gnomy podobnie, ale tylko przeciwko różdżkom i czarom), otrzymuje premię do kondycji kosztem charyzmy i zręczności. Jednak kobiety krasnoludów wyglądają tak samo jak mężczyźni :). Wybór niziołka też może być dobry, gdyż podobnie jak krasnoludy mają lepsze rzuty obronne, otrzymują premię do zręczności, ale kosztem siły, (którą można podnieść przedmiotami czy miksturami, których jest stosunkowo dużo), dodatkowo otrzymują premię +1 do TraK0 i obrażeń przy posługiwaniu się procą i strzałkami.

Charakter: Także w tym przypadku mamy największy wybór, gdyż wojownik nie ma pod tym względem żadnych ograniczeń. A zatem możemy wybierać wedle upodobania.

Cechy: Najważniejsze dla wojownika są: siła (najlepiej nie schodzić poniżej 18/91), zręczność i kondycja. Pozostałe cechy można ustawić na 10 choć wysoka charyzma wpłynie na część dialogów, a co za tym idzie dodatkowe zadania i możliwości zapłaty za naszą pracę. Będzie też miała wpływ na ceny w sklepach. Natomiast inteligencja na poziomie 10 pozwoli nam na korzystanie z zielonych zwojów, dlatego lepiej nie schodzić poniżej tej wartości.



Umiejętności specjalne


- może osiągnąć arcymistrzostwo w wybranym przez siebie orężu (przekazać 5* na wyszkolenie się w danej broni). Niestety z powodu ograniczenia maksymalnej ilości doświadczenia nie da się osiągnąć arcymistrzostwa i będzie można przekazać tylko 4* na daną broń.

Pamiętaj, że przy awansie na wyższy poziom punkty życia są losowane. Na pierwszym poziomie otrzymasz zawsze maksymalną ich ilość. Zanim klikniesz przycisk awansowania, zrób zapis gry. Jeśli otrzymasz za mało punktów, po prostu wczytaj grę i powtórz operację, aż uzyskasz maksymalną liczbę punktów życia.



Biegłości


Najlepszym wyborem są łuki. W Baldur's Gate I to potęga (łuk ma 2 ataki na rundę, podczas gdy miecz tylko 1). Jeśli chodzi o biegłości – staraj się dążyć do tego, żeby osiągnąć jak najszybciej arcymistrzostwo w danym typie broni, nie przydzielaj po 1 punkcie biegłości w kilka rodzajów broni. Której biegłości nie wybierzesz – prędzej czy później znajdziesz odpowiednią broń, choć najlepszym wyjściem do walki w zwarciu są ciężkie miecze.

UWAGA: Jeśli zamierzasz zdualować postać, to jej druga klasa może nie pozwalać na używanie określonych typów broni w zależności od jej etosu; przykładowo wojownik/kapłan nie będzie mógł używać broni siecznych i kłutych (z pewnymi wyjątkami – np. czary), więc jeśli przydzielisz punkty biegłości np. w ciężkie miecze, to stracisz je. Przy wyborze biegłości drugiej klasy nie przydzielaj punktów w tę biegłość, w którą przydzieliłeś punkty jako wojownik – wartości nie kumulują się i może okazać się, że straciłeś punkty. W przypadku zdwuklasowania na maga lub złodzieja po odblokowaniu pierwotnej klasy, będziesz mógł używać wszystkich broni, tak jak wojownik.



Wyposażenie


Używaj mikstur, przede wszystkim w początkowych etapach gry, bardzo wzmacniają postać – np. Mikstury heroizmu dodają punkty życia i premię do TraK0, Mikstury siły olbrzymów dodadzą następne tego typu premie, więc będziesz zadawać więcej obrażeń i częściej uderzać.

Dla wojownika stworzono całkiem bogaty arsenał zbroi, oręży, tarczy czy łuków. Każdy znajdzie coś dla siebie. Mimo iż na początku Winthrop może nam sprzedać tylko zbroję paskową (najlepsza dostępna u niego metalowa zbroja) oraz zwykłą broń, to z czasem nasz arsenał się zwiększy. Pod Pomocną Dłonią można kupić zbroję płytową oraz pawęż +1. Natomiast w Beregoście u miejscowego kowala, Grzmiącego Młota, możemy zakupić już naprawdę porządne wyposażenie. Poczynając od pełnej zbroi płytowej, kończąc na magicznym orężu. Niestety raczej nie będzie nas stać na jego przedmioty, przynajmniej w początkowym etapie gry. Następną porządną Zbroję z Ankhega znajdziemy ukrytą na polu w Nashkel. Zapewni nam KP 1 i będzie zarazem jedną z najlepszych zbroi w grze. Na terenie kopalni Nashkel będziemy mogli natomiast natrafić na człowieka o imieniu Szary Wilk (tylko wtedy jeśli zdecydujemy się na ochronę Prisma). Posiada on Długi Miecz +2 "Varscona". Który również jest jednym z najlepszych mieczy w grze. Oczywiście w trakcie podróży znajdziemy również rękawice, łuki, naszyjniki, pierścienie itd. Na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Po szczegóły na temat przedmiotów i ich lokalizacji zapraszam do pracy Spis przedmiotów w Baldur's Gate.