Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Zlodziej

by Shinigami


Tworzenie postaci


Rasa: Złodziejem może zostać przedstawiciel każdej rasy. Każda ma też własne premie do umiejętności złodziejskich. Szczegółowe dane znajdziesz w tabeli.

Podane premie będą się kumulować z tymi wynikającymi ze zręczności naszej postaci.

Każda rasa ma też własne plusy i minusy. Człowieka można dwuklasować na wojownika, kapłana lub maga (specjalistę). Należy pamiętać, by mieć min. 17 punktów w cechach ważnych dla klasy, na którą chcemy się dwuklasować (siła dla wojownika, mądrość dla kapłana, inteligencja dla maga) i przynajmniej 15 zręczności. Elf otrzyma bonus do zręczności (najważniejsza cecha złodzieja) kosztem kondycji (złodziej otrzymuje dodatkowe PŻ tylko do 16 pkt. kondycji. Wyższa nie da mu już dodatkowych PŻ.). Ponadto podczas walki mieczem (dotyczy m.in. długich mieczy, sejmitarów, mieczy półtoraręcznych i in.) i łukami – otrzymują premię +1 do TraK0 i obrażeń. Krasnolud natomiast kosztem zręczności i charyzmy dostanie bonus do kondycji (w przypadku krasnoluda i gnoma warto mieć ją jak największą gdyż zapewni nam to dodatkowe bonusy do rzutów obronnych). Mimo że może mieć zręczność tylko na poziomie 17 to nadal może on być dobrym złodziejem. Niziołek również otrzyma bonus do zręczności kosztem siły. Półelf nie ma żadnych bonusów do cech. Gnom kosztem mądrości dostanie bonus do inteligencji, ponadto otrzymuje premię +1 do TraK0 i obrażeń przy posługiwaniu się procą i strzałkami. Jak widać (prawie) każda rasa ma coś do zaoferowania.

Charakter: Nie możemy wybrać tylko praworządnego dobrego. W pozostałych przypadkach mamy wolną rękę, więc wybieramy ten, który będzie nam najbardziej pasował.

Cechy: Najważniejsze dla złodzieja są: siła, zręczność i kondycja. Te dwie pierwsze warto mieć na maksymalnym poziomie, kondycję ustalamy z kolei na 16. Poziom zręczności wpływa również na premie do umiejętności złodziejskich. Szczegóły przedstawia tabela. Wynika z niej explicite, że im wyższa zręczność, tym lepiej dla nas. Inteligencja, mądrość i charyzma może pozostać na poziomie 10. Choć wysoka charyzma wpłynie na część dialogów, a co za tym idzie dodatkowe zadania i możliwości zapłaty za naszą pracę. Będzie też miała wpływ na ceny w sklepach. Natomiast inteligencja na poziomie 10 pozwoli nam na korzystanie z zielonych zwoi, dlatego lepiej nie schodzić poniżej tego pułapu. Kiedy już ustalimy cechy, możemy dodatkowo rozdać 30% na umiejętności złodziejskie. Najlepszym wyjściem jest inwestowanie w otwieranie zamków i wykrywanie pułapek. Z czasem będziemy mogli zacząć inwestować w krycie się w cieniu. Kiedy następnym razem będziemy awansować na wyższy poziom dostaniemy już tylko 20% na nasze umiejętności złodziejskie i tak już pozostanie do końca gry.



Umiejętności specjalne


- kradzież kieszonkowa.

- krycie się w cieniu.

- otwieranie zamków.

- wykrywanie pułapek.

- rozbrajanie pułapek.

- możliwość zadania ciosu w plecy (jeśli zaatakujemy przeciwnika z ukrycia wtedy możemy mu zadać większe obrażenia. Dotyczy to jednak broni do walki w zwarciu. Podstawowy mnożnik wynosi 2 i zwiększa się co 4 poziomy o 1, czyli na 5 poziomie mnożnik będzie wynosił 3 a na 9 poziomie 4.).

Pamiętaj, że przy awansie na wyższy poziom punkty życia są losowane. Na pierwszym poziomie otrzymasz zawsze maksymalną ich ilość. Zanim klikniesz przycisk awansowania, zrób zapis gry. Jeśli otrzymasz za mało punktów, po prostu wczytaj grę i powtórz operację, aż uzyskasz maksymalną liczbę punktów życia.



Biegłości


Złodziej może przydzielić tylko jeden punkt biegłości w daną broń dlatego wyszkolenie sprawi, że nie będzie otrzymywał kar do trafienia. Ponadto przez cały czas będzie miał jeden atak na rundę. A co za tym idzie w walce w zwarciu będzie się spisywał słabo. Lecz w końcu nie ma być on mistrzem walki, a pomagać nam z wszelkimi pułapkami zamkami itp. Do rozdania mamy 2 gwiazdki, jednak w każdą biegłość możemy przydzielić tylko po 1. Na początek dajemy w łuki i ciężkie miecze. Dalej rozdajemy punkty wedle uznania.



Wyposażenie


Warto używać mikstur - złodziejskiego mistrzostwa, percepcji oraz mocy zwiększą umiejętności złodziejskie. Mikstury skupienia poprawią zręczność, a więc i modyfikator trafienia w walce na dystans oraz umiejętności.

Pierwszą rzeczą o jakiej musimy pamiętać jest ograniczenie zbroi jakie może nosić złodziej. Jest on ograniczony tylko do zbroi skórzanych i skórzanych ćwiekowanych. Cięższych zbroi nie będzie w stanie założyć. Najlepszą zbroję dla złodzieja można kupić u kowala w Beregoście. Zapewni nam ona KP 4 i +15% do krycia się. Innym przedmiotem który może używać złodziej są buty ukrycia (+35% do krycia się). Najbliższe możemy znaleźć na mapie 3800, ma je jeden z hobgoblinów. Oraz na mapie 3900 (ruiny szkoły Ulcastera) mają je hobgobliny na południu lokacji. Kolejnym ograniczeniem są bronie, z jakich może korzystać złodziej. Jest on ograniczony do: długich i krótkich mieczy, sztyletów, krótkich łuków, lekkich kusz, proc, maczug, strzałek, sztyletów do rzucania i kijów. Szczegóły na temat przedmiotów i ich lokalizacji w opracowaniu zatytułowanym Spis przedmiotów w Baldur's Gate.