by Shinigami (+ korekta by morgan)

Wstęp
Wkraczając tu z Labiryntu złodziei już wiesz, że przed Tobą ostatni akt tego dramatu; zgodnie z tym, co przewidywałeś od początku - masz w nim do odegrania główną rolę. Mając w pamięci to, co powiedział umierający Winski Perorate, możesz być pewien, że Sarevoka znajdziesz w Świątyni Bhaala usytuowanej w północno-zachodniej części lokacji. Zanim jednak wejdziesz do środka (jeśli potrzebujesz jeszcze PD, bo do niczego innego już się to nie przyda), można zbadać teren.

Ruiny
[Mapa - Miejsca odradzania się potworów]

1. Szkielet/Zombie |
2. Zombie/Szkielet |
3. Szkielet |
4. Ghul/Ghast |
5. Szkielet |
6. Szkielet/Ghul/Zombie |
7. Szkielet |
8. Ghast |
9. Ghast |
10. Ghast |
|
11. Ghast |
W Podziemnym Mieście aż roi się od nieumarłych - z których większość to pojawiające się za każdym razem, gdy odwiedzimy lokację bądź wczytamy grę, ghasty (650 PD/sztuka), ghule (175 PD/sztuka), szkielety (65 PD/sztuka) i zombie (65 PD/sztuka) w ruinach budynków w południowej części lokacji (choć 3 szkielety i 1 ghasta spotkać można na północy).
Jedyną "jednorazową" ekipę nieumarłych napotkasz na wschód od świątyni, gdzie znajdują się ruiny jakiegoś budynku użyteczności publicznej - przypuszczalnie był to ołtarz jakiegoś bóstwa - składa się z 4x Szkielet-wojownik (4000 PD/sztuka; 100% na (zwykłe) zimno, 90 na magię, 60 na pociski, 50 na obuchowe i 40 na sieczne). Niestety ich obecność tam nie wynikała z istnienia jakiegoś skarbu, którego by mieli pilnować, a szkoda.

Najemnicy
Mniej więcej w połowie drogi (1) pomiędzy wejściem a świątynią spotkasz zabójców najętych przez Żelazny Tron do unicestwienia Sarevoka. Niezależnie od przeprowadzonej rozmowy, okaże się, że Tobą też nie pogardzą: Rahvin (1800 PD, Pierścień ochrony +1), Gorf (2000 PD), Wudei (1200 PD, Zbroja skórzana ćwiekowana +1), Haseo (1500 PD, Miecz długi +1, Pierścień ochrony +1), Shaldrissa (2000 PD, Szata wędrowcy) i Carston (2400 PD).

Tamoko
Przed samą świątynią (2) spotkasz ponownie Tamoko (5000 PD, Cep bojowy +1, Pawęż +1, Pełna zbroja płytowa +1), która będzie chciała z Tobą walczyć. Możesz tak poprowadzić rozmowę, by uniknąć walki (odpowiedzi 1, 3, 2; wymagana jest reakcja powyżej 14) lub ją zabić. Teraz pozostała prosta droga do celu - czas wejść do świątyni (3).

Świątynia Bhaala

1. Wejście |
2. Sarevok |
3. Semaj, Tazok |
4. Angelo Dosan |
W środku na ołtarzu spotkasz tego, który nadał kształt ostanim miesiącom Twojego życia - Sarevoka Ancheva (0 PD) w asyście Angelo Dosana (9800 PD), Semaja (3000 PD) i Tazoka (4000 PD). Cała ekipa ma potężne (od 70% wzwyż) odporności na ogień - zarówno zwykły, jak i magiczny, dlatego też taktykę opartą na tym żywiole należy uznać za nieadekwatną. Sam Sarevok dysponuje potężnymi odpornościami - ma po 90% na oba rodzaje ognia i zimna, elektryczność i kwas, a także 50% na pociski, do tego należy dodać ujemne KP, TraK0 i rzuty obronne (!), 312 PŻ (!) - heros co się zowie.
Paradoksalnie moim zdaniem bez Opowieści z Wybrzeża Mieczy był potężniejszym przeciwnikiem, bo chociaż miał nieco gorsze rzuty obronne (3/5/4/3/6) i TraK0 to rekompensował to z naddatkiem odpornościami - 100% na żywioły i magię oraz po 10% na obrażenia fizyczne, a PŻ miał tyle samo, za to Ty (na ogół) byłeś słabszy, nie wspominając już o dodawanych przez dodatek broni czy czarach.
Podczas pobytu tutaj należy uważać na pułapki (oznaczone na mapce kolorem czerwonym) - po pierwsze: rozbrajalne są tylko dwie - usytuowane przy posągach po lewej stronie; po drugie na symbolu Bhaala ukryto 8 nierozbrajalnych; po trzecie przed posągami po prawej znajdują się 4 (nierozbrajalne i niewykrywalne) pułapki przywołujące Horrory Bitewne (4000 PD/sztuka; 100% odporności na pociski), piąta tego samego typu znajduje się po lewej stronie ołtarza; po czwarte wreszcie - przed ołtarzem znajdują się 4 również niewykrywalne - dwie ze Śmierdzącą chmurą, dwie z Pajęczyną (położone na przemian).

Zakończenie
Kiedy tylko uporasz się z Sarevokiem zakończysz swoje przygody na Wybrzeżu Mieczy. Oczyściłeś swoje imię, pomściłeś Goriona, a świat nie otrzymał nowego Pana Mordu (jeszcze). Tutaj przygoda dobiega końca, jednak zmagania potomka Bhaala trwają, możesz pomóc mu w tej ciężkiej przeprawie, grając w drugą część tej znakomitej sagi. W imieniu Klanu zapraszam do równie świetnych solucji Baldur's Gate II: Cienie Amn i Baldur's Gate II: Tron Bhaala.

Epilog
Walka jest już za tobą i wyjdziesz na zewnątrz jako zwycięzca. Twoje czyny przyniosą korzyść wielu osobom, choć większość nie pozna imienia swojego dobroczyńcy. Jednak mieszkańcy Wybrzeża Mieczy mogą spać spokojnie, gdy ty leżysz walcząc z myślami w jakiejś gospodzie. Śmierć Sarevoka nie jest końcem, na jaki liczyłeś, pozostało jeszcze wiele pytań. Nadejdą jeszcze inne próby, ale to już jest sprawa przyszłości...
Taki jest Twój los, dziecię Bhaala.