Bieglosci
Informacje ogólne
Każda z klas może przydzielić określoną liczbę punktów w biegłość - określa ona stopień posługiwania się bronią i stylem walki. Każda postać otrzymuje odpowiednie premie lub kary za biegłość lub jej brak. Przy tworzeniu postać zaczyna z określoną liczbą punktów, które może przydzielić, wraz z awansowaniem na coraz wyższe poziomy postacie zdobywają dodatkowe punkty biegłości - to, co ile poziomów zdobywa się punkt zależy od klasy. W przypadku wieloklasowców wojowników korzystają oni z zasad wojownika, na początku więc otrzymują 4 punkty biegłości, zaś następny punkt otrzymują co 3 poziomy w klasie wojownika. Mnich traktowany jest kapłan, więc na początku otrzymuje 2 punkty, a każdy kolejny zdobywa co 4 poziomy.
Klasa | Na początku | Liczba poziomów | Kara |
Zbrojny | 4 | 3 | -2 |
Czarodziej | 1 | 6 | -5 |
Kapłan | 2 | 4 | -3 |
Złodziej | 2 | 4 | -3 |
Tylko wojownik (jedno- lub dwuklasowiec) może przydzielić 5 punktów w biegłość i osiągnąć w niej arcymistrzostwo, w zależności ile punktów przeznaczy na biegłość -będzie korzystał z różnych premii, w podstawowej wersji jednak nie są one do końca zgodne z zasadami:
Poziom biegłości | Trafienie | Obrażenia | Opóźnienie | Ataki |
Biegły (*) | 0 | 0 | 0 | 1 |
Specjalista (**) | +1 | +2 | 0 | 3/2 |
Mistrz (***) | +3 | +3 | 0 | 3/2 |
Prawdziwy mistrz (****) | +3 | +4 | -1 | 3/2 |
Wielki mistrz (*****) | +3 | +5 | -3 | 2 |
Dodatkowo zbrojny po 7. (i 13.) poziomie otrzymuje po 1/2 ataku na rundę, więc przy 5 punktach biegłości będzie miał bazowo 2 ataki na rundę (z Prawdziwym Wielkim Mistrzostwem 2 i 1/2).
Dodatkowe zależności od profesji
Biegłości w broniach i stylu mogą być też zależne od profesji (podklasy), niektóre klasy nie mogą w ogóle używać pewnych broni, nie mogą przeznaczyć punktów w określony styl walki lub mogą przeznaczyć tylko określoną liczbę.
Wojownik i Zabójca magów - może używać każdej broni, w style walki może przydzielić 2 punkty, zaś w styl walki 2 broniami 3 pkt.
Kensai - nie może przydzielić żadnego punktu w styl walki mieczem i tarczą; nie może także w ogóle używać tarcz.
Berserker - we wszystkie bronie strzeleckie może przeznaczyć 1 punkt.
Łowca i Tropiciel - przy tworzeniu postaci łowca ma 2 punkty w stylu walki 2 broniami (może przydzielić 3); może osiągnąć specjalizację w używaniu broni (2 punkty) oraz może przydzielić 2 punkty w style.
Łucznik - może przydzielić 5 punktów w kusze, krótkie i długie łuki, 2 punkty w procę i strzałki oraz 1 punkt w pozostałe bronie. We wszystkie style oprócz walki 2 broniami (3 punkty) może przeznaczyć 1 punkt.
Władca zwierząt - może używać maczug, kijów, kusz, łuków, procy, strzałek; style walki jak w przypadku łowcy.
Paladyn, Inkwizytor i Łowca nieumarłych - może przydzielić 2 punkty we wszystkie style i rodzaje, w style walki 2 broniami może przydzielić standardowo 3 punkty.
Kawaler - tak jak paladyn, lecz nie może w ogóle używać krótkich i długich łuków, kuszy, strzałek i procy.
Barbarzyńca - może przydzielić po 2 punkty w każdą broń i styl, w styl walki 2 broniami może przydzielić 3 punkty.
Kapłan i podklasy - może uzyskać zwykłą biegłość (1 punkt), w style walki może przeznaczyć 1 punkt, może używać: młotów bojowych, maczug, cepów bojowych/morgenszternów, wekier, kijów i procy. Może nosić wszystkie tarcze (jedynym ograniczeniem jest siła).
Druid i podklasy - może uzyskać zwykłą biegłość; może używać sejmitarów, maczug, sztyletów, włóczni, strzałek, procy i kijów. Może używać puklerzy.
Mnich - może uzyskać zwykłą biegłość, nie może przydzielić punktów w style walki, z wyjątkiem stylu walki 1 bronią; może używać długich i krótkich mieczy, sejmitarów, katan, sztyletów, maczug, strzałek i procy.
Złodziej, Zabójca i Łowca nagród - może przydzielić 1 punkt w style walki; może używać długich i krótkich mieczy, sejmitarów, katan, sztyletów, maczug, kijów, krótkich łuków i lekkich kuszy, strzałek i procy. Może używać puklerzy.
Zawadiaka - może przydzielić 2 punkty we wszystkie bronie, jakich używa złodziej, w bronie dystansowe może przydzielić 1 punkt, a w style 2 punkty; w styl walki 2 broniami może przydzielić 3 punkty.
Bard, Skald i Błazen - może uzyskać zwykłą biegłość, może używać wszystkich broni z wyjątkiem długich łuków refleksyjnych. Może używać puklerzy.
Fechtmistrz - tak jak bard, może przydzielić 3 punkty w styl walki 2 broniami.
Magowie i czarownik - mogą przydzielić 1 punkt w sztylety, kije, proce i strzałki.
Wojownik/druid, Wojownik/kapłan/mag i Kapłan/łowca - mogą przeznaczyć tylko 2 punkty w styl walki 2 broniami.