Liczba atakow
Liczba ataków to współczynnik określający ilość ataków bronią wykonywanych w ciągu trwającej 6 sekund rundy. Standardowo może wynosić ona od 1 do 5 (co 1/2), osiągnięcie wyższych wartości (maksymalnie 10) możliwe są jest jedynie za sprawą czarów.
Czynnikami wpływającymi na liczbę wykonywanych ataków w rundzie są: klasa postaci, poziom biegłości, styl walki, ekwipunek oraz wspomniane zaklęcia.

Klasy zbrojne - wojownicy, paladyni, łowcy oraz barbarzyńca, otrzymują dodatkowe 1/2 ataku na poziomach 7. i 13.

Jedną z premii wynikających z wysokiego poziomu biegłości w broni, są dodatkowe ataki na rundę. Postać władająca bronią na którą ma przeznaczone 2 punkty biegłości otrzymuje dodatkowe 1/2 ataku, podobnie przy 5 punkcie.
Warto zaznaczyć, że premie do ilości ataków na rundę wynikające ze specjalizacji w broni przysługują tylko postaciom zbrojnym, tak więc zawadiaka nie otrzyma dodatkowego 1/2 ataku, mimo normalnej specjalizacji, którą może osiągnąć, a mag rzucający Czarne ostrze klęski dalej będzie miał 1 atak na rundę, mimo, że włada nim jako wielki mistrz.
Uwaga: Brak specjalizacji w broni oznacza ustalenie liczby ataków na 1.

Postać posługująca się dwiema broniami otrzymuje dodatkowy atak na rundę, który wykonywany będzie drugą bronią. Bronią trzymaną w lewej ręce zawsze wykonywany jest jeden atak na rundę, niezależnie, czy mamy 2 czy 5 ataków. Wyjątek stanowi jedynie czar Ulepszone przyspieszenie ruchów, którego rzucenie podwaja liczbę ataków dla obu rąk.

Wśród przedmiotów mających wpływ na liczbę ataków, można wyróżnić dwie grupy:
1. Dające dodatkowe ataki na rundę:
Wojskowa kosa +1 - +1
Olej szybkości - +1
2. Ustalające bazową wartość liczby ataków na określoną wartość, do której to dodawane są inne modyfikatory:
Wszystkie strzałki dają standardowo trzy bazowe ataki, a łuki dwa.
Ciekawostka: na liczbę ataków wpływają Buty szybkości. Zaokrąglają one ich liczbę z 2 1/2 na 3 oraz z 3 1/2 na 4, przy czym wartość zaokrąglenie jest wykonywane po uwzględnieniu wszystkich innych premii tzn. jeśli mamy 2 1/2 ataków na rundę i założymy Buty szybkości, podniosą one liczbę ataków do 3, ale po założeniu do tego Rękawice niezwykłej specjalizacji, liczba ataków nie ulegnie zmianie (2 1/2 + 1/2 = 3 - brak efektu).

Wśród czarów podnoszących liczbę ataków można wymienić:
Przyspieszenie ruchów - podwaja szybkość poruszania się, daje jeden dodatkowy atak.
Jak widać nie ma tego wiele, ale to co jest - wystarcza;).
Dodatkowo, istnieje czar maga tworzący magiczną broń dystansową, którą można dość szybko miotać:
Miniaturowe meteory Melfa - 5 ataków na rundę
Z powyższą bronią związany jest pewien trik przydatny dla wariacji maga z wojownikiem oraz złodziejem z użyciem dowolnego przedmiotu - mając w drugiej ręce broń do walki wręcz, jeden atak w rundzie będzie wykonywany właśnie nią (na dystans!).