Liczba zapamietanych czarow
Liczba zapamiętanych czarów, czy jak kto woli - liczba komórek na czary, to zasadnicza cecha każdej postaci czarującej. Nie jest to jednak współczynnik, którego wartość może być elastycznie zmieniana. W przypadku klas magii objawionej niemal cały jej przyszły kształt ustalany jest już podczas tworzenia postaci, a konkretniej przy podziale cech. Liczba komórek na czary rośnie wraz z awansami na kolejne poziomy doświadczenia, może być także w niewielkim stopniu podrasowana ekwipunkiem.
Kapłan oraz paladyn mają dostęp do zaklęć kapłana, druid oraz łowca do czarów druida. Mimo, że łowca dysponuje czarami do maksymalnie trzeciego poziomu, łowca/kapłan ma do dyspozycji wszystkie czary zarówno kapłana, jak i druida.
Wpływ poziomu postaci na ilość zapamiętanych czarów ilustruje tabela.
Wpływ mądrości na ilość komórek na czary w kapłańskim zwoju ilustruje tabelka mądrości. Mądrość dodaje dodatkowe komórki na czary tylko do poziomu czarów, na którym możemy rzucić choć jeden czar z racji posiadanej klasy postaci oraz poziomu doświadczenia (więc przykładowo postać z mądrością na poziomie 25 nie dysponuje od początku gry czarami wszystkich poziomów). Warto zauważyć, że mądrość poniżej 13 punktów w żaden sposób na liczbę znanych czarów nie wpływa.
Dodatkowe komórki na czary w zwoju kapłańskim daje następujący przedmiot:
Honorowy pierścień Sune - po jednym dodatkowym zaklęciu poziomów 1-4.
Wpływ poziomu doświadczenia na maksymalną liczbę zapamiętanych czarów postaci mających dostęp do księgi maga (mag, czarownik, bard) prezentuje tabela. Mag specjalista na każdym poziomie otrzymuje jedną dodatkową komórkę na czary (jednak nie może się uczyć czarów ze szkoły przeciwnej). Czarownik nie wybiera czarów do zapamiętania, może rzucić określoną liczbę czarów na poziom w dowolnej kombinacji.
Wbrew temu co można przypuszczać, na ilość zapamiętanych czarów nie ma wpływu inteligencja. Poza poziomem postaci, wpływ na nią ma jedynie ekwipunek:
Wzmacniacz - dodatkowy czar 2. poziomu.
Amulet Edwina - po jednym dodatkowym czarze poziomów 1-5.
Wieczna pamięć - podwaja liczbę czarów 1. poziomu.
U maga i barda powyższe przedmioty dodają komórki na czary w księdze, u czarownika zwiększają liczbę czarów możliwych do rzucenia na danym poziomie.