by Revan
Ellesime
Po wejściu na Drzewo Życia spotyka nas wizja Ellesime, która wytłumaczy nam, że Irenicus uwięził ją i zaczął wysysać moc z Drzewa Życia. Dowiadujemy się, że Irenicus używa do tego trzech pasożytów, które uformowane są z czystej korupcji (por. z łac. corruptio). Dostarczają one Jonelethowi mocy i podtrzymują klatkę Ellesime. Naszym zadaniem będzie zabicie pasożytów gnieżdżących się na Drzewie Życia, jeśli to już uczynimy - Królowa będzie w stanie zerwać więź łączącą Jona z Drzewem, a wtedy będzie go można zabić. Podczas przechodzenia używamy Orzechów Życia z pałacowych ogrodów, przy ich pomocy na drzewie wyrosną nowe gałęzie, które można wykorzystać, by przedostać się do pasożytów.
Pasożyty
Udajemy się do pierwszego z nich, który znajduję się na południu (1). Pasożytów chronią Żywiołaki, dopiero po ich zabiciu możemy zniszczyć mackowate stwory. Południowy pasożyt chroniony jest przez dwa Żywiołaki ognia – 6000 PD każdy. Po ich zniszczeniu zabijamy pasożyta (klikając na nim). Kolejny znajduje się na północnym zachodzie (2). Podążając do niego, mijamy po drodze Irenicusa - lepiej zostawmy go w spokoju (chociaż jego zabicie teraz jest możliwe, to jeśli to zrobimy, nie ukończymy gry). Drugiego pasożyta chronią Żywiołaki powietrza – każdy po 7000 PD. Po zabiciu drugiego pasożyta znów pojawia się Ellesime, która powie, że klatka zaczyna znikać i po zabiciu pasożytów, rozpocznie starania, by zerwać połączenie Irenicusa z Drzewem Życia. Wtedy powinniśmy jak najszybciej przybyć do serca Drzewa, gdzie znajduje się wraz z Irenicusem. Gra zostaje także zapisana w auto-save. Ostatni pasożyt znajduje się na północy (3), a bronią go Żywiołaki ziemi – 6000 PD. Po zabiciu ostatniego pasożyta zostajemy przeniesieni do miejsca, gdzie oczekuje nas przeznaczenie, a przynajmniej jeden z jego aspektów (4), więc lepiej czary ochronne zarzucić już teraz.
Joneleth – Irenicus
Padają ostatnie groźby, puste słowa i następuje walka z samym Irenicusem. Czy jest on dobrym magiem (a raczej, czy dobrze został "wykonany")? Trudno powiedzieć... Na początku rzuci na siebie sporo ochron – Całkowitą niewrażliwość, Tarczę przeciw czarom, Pułapkę na czary, z Wyzwalaczy – dwie Ogniste tarcze (błękitną i czerwoną), Klosz niewrażliwości oraz Zwodniczego sobowtóra. Po tym zacznie rzucać Zatrzymanie czasu i takie tam. Radzę szczególnie uważać na Słowo mocy: giń, Labirynt i Stożek zimna – Irek rzuca je non stop, Słowo mocy: ogłuszenie również. Nieźle sprawują się przywołańce (Hakeashary, Nishruu) albo czary obszarowe (Plugawy uwiąd i chmury). Po wygranej walce tracimy przytomność, zostajemy wciągnięci za naszą duszą do Piekła i tam się budzimy. Jeśli ktoś z drużyny zostanie zabity (no, chyba że zostanie rozerwany na kawałeczki), bez obaw, po pokonaniu Irenicusa, wszyscy obudzą się w Piekle, ekwipunek będzie na ziemi.