by Igor z Moskwy & Alvarez (+ korekta by morgan)

Uwięziony
Tradycyjnie w komnacie są dwa portale – jeden powrotny na poziom V, drugi prowadzi na zewnątrz Twierdzy. Komnata wygląda w miarę zwyczajnie, jeśli nie liczyć strasznie dużych kajdan i łańcuchów, leżących zdawałoby się bezładnie na podłodze. Kiedy jednak zaczniesz się im przyglądać... No właśnie. Jesteś u celu. Przemówi do Ciebie Uwięziony (1). Po krótkiej ‘pogawędce’ możesz odczytać otrzymany od Odrena zwój rytuału (80000 PD na głowę) i co się okazuje... jest trefny, osoba go odczytująca więzi Uwięzionego, jednak sama też zostaje pozbawiona wolności – portale na zewnątrz są nieaktywne, najwyraźniej Odren chciał Cię wykorzystać do spełnienia swojego obowiązku, umywając od wszystkiego rączki. Teraz są dwa sposoby na wydostanie się na zewnątrz:

Sposób I
Polega na zabiciu Uwięzionego (czyli bestii zwącej się Demogorgon - książę demonów), każdy członek drużyny otrzymuje 100000 PD, do tego przyzwane Marilithy (23000 PD/sztuka).
Możesz udać się teraz do Rycerzy czuwania. Odren zacznie śpiewkę:
Powracasz! Czuliśmy... że zabezpieczenia dolnej krypty zostały przełamane! CO się stało? Nie udało ci się odprawić rytuału?
Powiedz mu o zabiciu Demogorgona oraz, że wiesz, iż chciał Cię oszukać, Odren wykaże skruchę i teraz możesz uczynić z Rycerzami Czuwania, co Ci moralność nakaże:
1. Możesz zemścić się na niby-Helmitach: Brat Odren (10000 PD), Brat Pol (18000 PD), Siostra Garlena (10000 PD), Rycerze Czuwania (2x 10000 PD, 1x 15000 PD), pozostawią po sobie Wekiery +2 i Zbroje płytowe +1;
2. Możesz darować im życie - otrzymasz +1 do reputacji i 50000 PD na głowę, przy czym jeśli zażądasz wynagrodzenia zainkasujemy dodatkowo 10000 sztuk złota i 7000 PD dla każdego członka drużyny. Rycerze pójdą w świat odkupić swoje winy.

Sposób II
Polega na pójściu z Uwięzonym na układ – masz powiedzieć Odrenowi, że Uwięziony nie żyje, aby ten przyszedł to sprawdzić osobiście i zginął. Możesz zrobić wedle zaleceń, albo też powiedzieć, że żadnego rytuału nie odprawiłeś, a Uwięziony wciąż żyje, Odren wraz z pozostałymi i tak zejdzie na dół. Pojawi się Zjawa, która wyjawi, że Odren dla Helma jest już stracony i zaproponuje trzy wyjścia, możesz:
1. 'Iść precz' – wyjście mało rozsądne, acz nadal będziesz mógł zmienić zdanie i zejść do Uwięzionego;
2. Próbować ratować Odrena, choć niegodny jest Twojej pomocy i stoczyć bój z księciem demonów;
3. Zapieczętować Twierdzę z zewnątrz za pomocą Zwoju od Zjawy.
Jeśli zadeklarujesz jakieś działanie, otrzymasz Zwój Helma i po 25000 PD dla każdego członka drużyny.
Teraz możesz zapieczętować Odrena wraz z Uwięzionym, tak jak było mu nakazane – otrzymasz 80000 PD na głowę. Jeśli zdecydujesz się zejść na dół ratować Odrena i towarzyszy, czeka Cię walka z Demogorgonem – za jego pokonanie otrzymasz 100000 PD na głowę i 20000 PD po rozmowie z umierającym Odrenem, który wyzna, iż wydawało mu się, że jest zbyt ważny, by się poświęcić.
Oczywiście nie musisz czytać zwoju rytuału od Odrena i od razu pójść na układ z Uwięzionym lub go zabić, lecz stracisz wtedy darmowe doświadczenie.
Po wyjściu na zewnątrz Zwój Helma znika – wraz ze śmiercią awatara Demogorgona został zniszczony, nie będzie już potrzebny. Jednak jest tu pewien trik, Zwój znika po chwili, więc jeśli po przejściu przez portal zatrzymasz grę i każesz odczytać jeszcze wtedy istniejący Zwój, zainkasujesz dodatkowe 80000 PD, co prawda w dzienniku będą dwa w sumie sprzeczne wpisy, ale kogo to obchodzi.
Teraz może podam najbardziej ekspodajny sposób: przeczytaj rytuał od Odrena, pójdź na układ z demonem, weź Zwój Helma, spróbuj uratować Odrena i jego towarzyszy, a na koniec przeczytaj otrzymany od Zjawy zwój. Na tym kończy się przygoda w Twierdzy Strażnika, czas ruszać w drogę...