Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Charaktery

by Cruel + dopiski by Kinski


Wstęp

Wybór charakteru przy tworzeniu postaci często pozostaje kwestią lekceważoną, jednak trzeba wiedzieć, że niesie on pewne konsekwencje. Chodzi oczywiście głównie o to, że wybrałeś główny charakter ze względu na własne upodobania i odgrywanie „złej”, „dobrej” czy „neutralnej” postaci. Charakter ma także swoje skutki w postaci zaklęć kapłana, zdolności Bhaala na początku, niektórych opcji dialogowych czy możliwości wyboru określonej klasy, profesji lub wieloklasowości.



Opisy charakterów

Praworządny dobry: Bohaterowie o tym charakterze wierzą, że dobrze zorganizowana, silna społeczność pod prawymi rządami przyczyni się do polepszenia sytuacji wszystkich. Aby zapewnić odpowiedni standard życia, trzeba stworzyć prawo, które będzie przestrzegane. Kiedy wszyscy przestrzegają praw i starają się sobie nawzajem pomagać, społeczność jako całość kwitnie. Praworządni dobrzy bohaterowie będą starać się dokonywać czynów, które przyniosą korzyści większości, jednocześnie wyrządzając jak najmniej szkód. Zacny i ciężko pracujący chłop pańszczyźniany, mądry i dobry król, srogi, ale uczciwy sędzia - oto dobre przykłady postaci o praworządnych dobrych charakterach.

Neutralny dobry: Takie postacie wierzą, że równowaga sił jest istotna, ale względy prawa i chaosu nie wpływają na potrzebę dobra. Wszechświat jest ogromny i żyje w nim wiele stworzeń dążących do różnych celów, ale i tak konsekwentna pogoń za dobrem nie może zniszczyć równowagi - może nawet pomóc ją utrzymać. Jeśli ochrona dobra oznacza potrzebę utrzymywania zorganizowanego społeczeństwa, to tak właśnie należy uczynić. Jeżeli zaś dobro może zapanować poprzez obalenie istniejącego ustroju, to niech tak się stanie. Osoba o neutralnym dobrym charakterze to, na przykład, baron, który łamie rozkazy swego króla, by zniszczyć coś, co uznaje za złe.

Chaotyczny dobry: Chaotyczni dobrzy bohaterowie to silne indywidualności, pełne uprzejmości i życzliwości. Wierzą w dobro, ale nie mają wielkiego poważania dla praw czy różnych ustaleń i zasad. Nie uznają tych, którzy się rządzą i rozkazują innym. W czynach kierują się własnym kodeksem moralnym, który - choć dobry - może nie zawsze odpowiada poglądom reszty społeczeństwa. Dobry przykład to odważny pogranicznik zawsze idący na czele osadników.

Praworządny neutralny: Dla postaci o tym charakterze fundamentalne znaczenie mają porządek i organizacja. Wierzą one w silną, dobrze rządzącą władzę - bez względu na to, czy jest to tyrania, czy demokracja. Korzyści płynące z organizacji i dyscypliny przeważają nad moralnymi wątpliwościami. Dobre przykłady praworządnych neutralnych postaci to inkwizytor, który za wszelką cenę stara się wytropić wszystkich przestępców, czy żołnierz, który nigdy nie kwestionuje rozkazów.

Neutralny: Neutralni wierzą w pełną i ostateczną równowagę sił i nie chcą postrzegać czynów jako złe czy dobre. Większość żyjących na świecie osób zdaje się mieć jakieś sądy, więc prawdziwie neutralnych jest naprawdę niewielu. Robią oni co mogą, aby uniknąć stawania po stronie zła lub dobra, prawa lub chaosu. Za zadanie postawili sobie utrzymanie tych sił w zgodnej równowadze. Neutralne osoby czasami są zmuszone do zawierania dziwnych sojuszy. Najczęściej muszą opowiadać się po stronie słabszych, czasem jednak zmieniają barwy - szczególnie gdy pokonany nagle zaczyna zwyciężać. Prawdziwie neutralny druid mógłby przyłączyć się do sił lokalnego barona, aby zniszczyć plemię złych gnolli, po czym odejść lub zmienić sprzymierzeńca, gdy uprzedni wrogowie nagle byliby bliscy unicestwienia. Starałby się zapobiec temu, by któraś ze stron stała się zbyt potężna. Oczywiście na świecie jest niewiele takich postaci.

Chaotyczny neutralny: ci osobnicy uważają, że nie istnieje jakikolwiek porządek, również w ich własnym życiu. To podstawowe założenie pozwala im spełniać każdą zachciankę, jaką w danej chwili poczują. Dobro i zło nie mają znaczenia przy podejmowaniu decyzji. Cóż, z takimi osobnikami trudno wytrzymać. Potrafią oni radośnie i bez widocznej przyczyny przegrać cały swój majątek, postawiwszy wszystko na jeden rzut kośćmi. Są zupełnie i całkowicie nieobliczalni. Jedyne, na co można w ich przypadku liczyć, to to, że nie można na nich liczyć! Ten charakter jest chyba najtrudniejszy do odgrywania. Obłąkani i szaleńcy wykazują tendencje do zachowywania się jak osoby chaotyczne neutralne.

Praworządny zły: Takie postacie wierzą, że społeczność i jej prawa są po to, by wykorzystywać je dla własnych korzyści. Struktury i organizacje wynoszą tych, którzy chcą rządzić, oraz jasno określają hierarchię między panem a sługą. W pewnych granicach praworządni źli chronią prawo i społeczność - tylko wtedy, gdy odpowiada to ich interesom. Jeśli ktoś zostanie skrzywdzony lub cierpi zgodnie z prawem - cóż, to jego sprawa. Postacie praworządne złe przestrzegają prawa z obawy przed karą. Mogą być zmuszone do przestrzegania niekorzystnej umowy lub przysięgi, więc zazwyczaj bardzo uważają dając słowo. Jeśli już coś obiecają, to złamią przysięgę tylko wtedy, gdy będą mogli znaleźć sposób na zrobienie tego legalnie, w ramach prawa danej społeczności. Przykłady postaci praworządnych złych to tyran rządzący żelazną ręką i przebiegły chciwy kupiec.

Neutralny zły: Istoty neutralne złe są przede wszystkim zainteresowane sobą i własnymi korzyściami. Nie mają nic przeciwko współdziałaniu lub - jeśli trzeba - działaniu na własną rękę. Ich jedyny cel to ciągłe parcie do przodu. Jeśli istnieje szybki i łatwy sposób osiągnięcia zysku (legalny, wątpliwie legalny czy zupełnie bezprawny), to neutralny zły z pewnością go wykorzysta. Nie są to jednak postacie preferujące styl "każdy dla siebie", który jest typowy dla istot chaotycznych. Mimo to neutralni źli nie mają skrupułów przed zdradzeniem przyjaciół i towarzyszy dla osobistych korzyści. Podstawą ich przymierzy są zwykle pieniądze i władza, co czyni ich dość podatnymi na łapówki. Typowe przykłady neutralnych złych postaci to najemnik pozbawiony skrupułów czy pospolity złodziej i donosiciel, który pracuje dla władzy, by chronić się i awansować.

Chaotyczny zły: Te postacie to zguba wszystkiego, co dobre i zorganizowane. Ich motywem postępowania jest chęć zysku i pragnienie sprawiania sobie przyjemności. Nie widzą nic nagannego w braniu tego, co im się podoba i to każdym możliwym sposobem. Uważają, że prawa i władza są dla słabeuszy, którzy nie potrafią o siebie zadbać. Silni mają prawo brać co zechcą, słabi zaś są po to, by ich wyzyskiwać. Chaotyczni źli łączą się raczej nie z potrzeby współpracy, ale by stawić czoło potężnemu wrogowi. Taką grupę może utrzymać w całości jedynie silny wódz, zdolny wymusić posłuszeństwo. W takim przypadku rządy oparte są tylko na sile, więc przywódca zostaje zwykle zastąpiony przy pierwszej oznace słabości przez tego, kto zdoła go w dowolny sposób pokonać. Przykładami chaotycznie złych istot są krwiożerczy piraci i potwory o niskiej inteligencji.



Zaklęcia i symbole kapłana

Wybór charakteru wpłynie na niektóre zaklęcia kapłańskie i symbole. Jeśli zdecydujesz się na charakter „dobry”, będziesz mógł rzucać Święte uderzenie (3. poziom) i Święte słowo (7. poziom). Charakter „zły„ spowoduje, że będziesz mógł rzucać przeciwieństwa tych czarów – Przeklętą strefę (3. poziom) i Przeklęte słowo (7. poziom). Charakter „neutralny” umożliwi rzucanie wszystkich tych zaklęć. Różnica będzie też w Świętych symbolach, jakie otrzymują kapłani po 24. poziomie: dobry – Symbol Lathandera, neutralny – Helma, zły – Talosa, jednak wszystkie symbole mają takie same właściwości: zapewniają dodatkowe zaklęcie 6. i 7. poziomu, dodają +5% odporności na magię i +1 do siły.



Moce Bhaala

W zależności od charakteru, na początku twoja postać otrzyma kilka zdolności Bhaala, utracisz je po dotarciu do Przytułku. Postać praworządna zła nie otrzyma mocy „złych” – Pomniejszego drążenia Larlocha, Grozy lub Wampirycznego dotknięcia, a postać chaotyczna zła mocy „dobrych” – Leczenia lekkich ran, Spowolnienia trucizny lub Przywołania boskiej mocy. W pozostałych przypadkach zdolności zostaną wylosowane. Ogólnie (lecz nie jest to regułą —> losowanie) wygląda to tak:

Praworządny dobry: Leczenie lekkich ran x2, Spowolnienie trucizny x2, Przywołanie boskiej mocy x2

Neutralny dobry: Leczenie lekkich ran x2, Spowolnienie trucizny x2, Przywołanie boskiej mocy x2

Chaotyczny dobry: Leczenie lekkich ran x2, Spowolnienie trucizny x2, Przywołanie boskiej mocy x2

Praworządny neutralny: Leczenie lekkich ran, Pomniejsze drążenie Larlocha, Przywołanie boskiej mocy, Groza, Wampiryczne dotknięcie (losowanie do 4 mocy).

Neutralny: Leczenie lekkich ran x2, Groza x2, Przywołanie boskiej mocy x2

Chaotyczny neutralny: Pomniejsze drążenie Larlocha x2, Spowolnienie trucizny x2, Wampiryczne dotknięcie x2

Praworządny zły: Pomniejsze drążenie Larlocha x2, Groza x2, Wampiryczne dotknięcie x2

Neutralny zły: Pomniejsze drążenie Larlocha x2, Groza x2, Wampiryczne dotknięcie x2

Chaotyczny zły: Pomniejsze drążenie Larlocha x2, Groza x2, Wampiryczne dotknięcie x2



Dialogi

W grze kilka sytuacji i opcji dialogowych będą zależeć od twojego charakteru. W niektórych przypadkach skrypt sprawdza, jaki masz charakter, przez co mogą pojawić się dodatkowe opcje dialogowe. Przykładem może być ugoda z demonem podczas Rytuału w mieście drowów – jeśli posiadasz zły charakter, będziesz mógł wymienić Smocze jaja na magiczny przedmiot o potężnej mocy. Także w zadaniu z Lordem Jiredianem Firkraagiem nie-dobre charaktery mogą pójść z nim na ugodę i podjąć się zdobycia dla niego Aktu Własności Wichrowych Włóczni od Garrena. Więcej szczegółów w solucji. Pamiętaj, że niektóre tego typu decyzje mogą się nie spodobać twoim "dobrym" towarzyszom.



Klasy

W przypadku niektórych klas i ich profesji nie wszystkie charaktery będą możliwe do wyboru, zaś niekiedy będzie konieczny wybór tylko jednego określonego charakteru. Jest to szczególnie istotne przy imporcie postaci z części pierwszej, nie każdy wojownik będzie mógł być kensaiem lub berserkerem.

Złodziej (i jego podklasy) nie może być praworządny dobry.

Bard (i jego podklasy) nie może być praworządny dobry, praworządny zły, chaotyczny dobry i chaotyczny zły.

Paladyn (i jego podklasy) może wybrać tylko charakter praworządny dobry.

Druid (i jego podklasy) może wybrać tylko charakter neutralny.

Łowca (i jego podklasy), Łowca/Kapłan może wybrać tylko charakter dobry (praworządny, chaotyczny, neutralny).

Berserker, Wojownik/Złodziej, Wojownik/Mag/Złodziej, Złodziej/Mag, Kapłan/Złodziej i inne połączenia wieloklasowości ze złodziejem nie mogą wybrać charakteru praworządnego.

Kensai nie może być chaotyczny.

Kapłan Talosa może wybrać tylko charakter zły (praworządny, neutralny lub chaotyczny).

Kapłan Helma może wybrać tylko charakter neutralny (praworządny, neutralny lub chaotyczny neutralny).

Kapłan Lathandera może wybrać tylko charakter dobry (praworządny, neutralny, chaotyczny).

Mnich może wybrać charakter praworządny (zły, dobry lub neutralny).



Chowańce

Także w zależności od charakteru zostanie przywołany określony chowaniec, oczywiście o ile możesz go przywołać. Każdy z nich ma swoje zdolności i umiejętności, odsyłam więc do odpowiedniego tekstu, tutaj podam skrót, jakiego chowańca przywołasz :

Praworządny dobry, Neutralny dobry: Pseudosmok

Chaotyczny dobry: Baśniowy smok

Praworządny neutralny: Fretka

Neutralny: Królik

Chaotyczny neutralny: Kot

Praworządny zły: Chochlik

Neutralny zły: Mefit pyłu

Chaotyczny zły: Quasit.