Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Cios w plecy

by Kinski


Profesje i mnożnik

Niektóre profesje dysponują dodatkowymi zdolnościami czy umiejętnościami, lecz nie wszystkie są dokładnie opisane, tak też jest z ciosem w plecy.

Złodzieje – obrażenia zadane od ciosu w plecy łotrzyka wzrastają wraz z jego poziomami: x2 na poziomach 1-4, x3 na poziomach 5-8, x4 na poziomach 9-12, x5 na poziomie wyższym niż 13. Te podstawy można przeczytać w instrukcji.

Zabójca – w opisie profesji brakuje, że jego mnożnik ciosu w plecy jest podwyższony, Zabójca zadaje cios w plecy jak złodziej z tą jednak różnicą, że po 17. i 21. poziomie mnożnik wzrasta o 1, więc ostatecznie będzie on wynosił x7.

Łowca nagród – sztyletuje (najwłaściwsze określenie to jednak w cios plecy) jak zwykły złodziej.

Zawadiaka – w opisie profesji stoi jak byk: brak zwiększonych obrażeń przy sztyletowaniu. Jednakże i on może sztyletować, wystarczy zwiększyć ów mnożnik przez odpowiednie przedmioty, których w podstawowej grze nie ma. Dopiero modyfikacje wprowadzają kilka przedmiotów, które mogą zwiększyć mnożnik do ok. x6-7, lecz wymaga to zainstalowania kilku modułów (Item Upgrade, Ruad, Quest Pack, aPack albo inaczej Rogue Rebalancing, Freedom's Reign/Reign of Virtue, może też The Sorcerer's Place Collection).

Łowca: Tropiciel – także z opisu dowiedzieć się można, jaki modyfikator przyjmuje mnożnik na określonych poziomach – może sztyletować zadając mniejsze obrażenia niż złodzieje, jednakże modyfikator w opisie został obniżony o 1. Tropiciel zadaje obrażenia od ciosu w plecy w zależności od poziomu: x2 na poziomach 1-8, x3 na poziomach 9-16, x4 na poziomach 17 i wyższym. To, że tropiciel ma ostatecznie mnożnik x4 jest drobnym bugiem, bo powinien zadawać x3. Tak samo jak w przypadku zawadiaki - mnożnik można zwiększyć.


Przedmioty, którymi można i nie można zadawać ciosu w plecy

Nie można zadawać ciosu w plecy toporami, mieczami półtoraręcznymi, cepami, halabardami, włóczniami, berłami, mieczami oburęcznymi, młotami, wekierami.

Można "sztyletować": sztyletami, katanami, długimi i krótkimi mieczami, sejmitarami, maczugami, kijami, wakizashi, ninja-to. Można sztyletować również Mieczem Arvoreen (npsw01) i Berłem przerażenia (rods05) oraz dość niekonwencjonalną bronią, jaką są zwykłe pięści – jednakże w tym przypadku nie zabije się przeciwnika, lecz straci on tylko przytomność (jeśli zadane obrażenia doprowadzą go na "skraj śmierci").

Dodatkowo jest kilkanaście wyjątków, nie można zadawać ciosu w plecy następującymi broniami: Aegis-Fangiem od Wulfgara (Aegis2), Sejmitarem drowów (dwsw1h01), Osobistymi broniami Haer'dalisa (Chaosem i Entropią – npsw06 i npsw05), Kosturem Arundela (wastaff), Kosturem leczenia (staf10), Kosturem mocy (staf12), Kosturem Strzelistej Puszczy – bronią Cernda (npstaf), Kosturem lasu (staf14), Kosturem Gromu i Piorunów (staf13), Kosturem magów (to by było zbyt piękne staf11), Szkarłatnym ninja-to (waninja), Ostrzem rodu Corthala – kataną Valygara (npsw04).


Obliczenia mnożnika

Obrażenia broni (sztylet: 1K4, katany: 1K10, krótkie miecze: 1K6, długie miecze: 1K8, sejmitar/wakizashi/ninja-to: 1K8, maczuga: 1K6, kij: 1K6) + umagicznienie (na ogół jest ono równe modyfikatorowi TraK0, lecz nie zawsze) + biegłość (ilość punktów biegłości w danej broni) + premie klasowe (jeśli występują, np. u kensaia czy zabójcy) + premie za przedmioty (np. Rękawice mistrzostwa) x mnożnik (ciosu w plecy) + modyfikator za siłę (np. przy Sile 18/00 premia wynosi +6 do obrażeń, siła może być podwyższona przez niektóre przedmioty i czary) + dodatkowe obrażenia od żywiołu/magii/trucizny/typów obrażeń (właściwie są oddzielnie wliczane).

Czym najlepiej zadawać cios w plecy? Największe możliwości będzie miał w pierwszej kolejności złodziej/mag, potem złodziej z Użyciem Dowolnego Przedmiotu. (także dwu- i wieloklasowcy). Największe obrażenia zadają bronie uzyskane z czarów. Najbardziej oczywiste to Czarne Ostrze Klęski – zadaje 2K12+5, umagicznienie broni wynosi +6, przy czym rzucający jest traktowany jako wielki mistrz w używaniu tej broni (dodatkowe premie do obrażeń). Do tego dochodzą bonusy samego ostrza (Dezintegracja, jeśli nie uda się rzut przeciwko czarom z modyfikatorem +4). Kolejnym doskonałym "narzędziem" do skrytobójczego działania są pięści uzyskiwane z czarów umożliwiających polimorfię, czyli Polimorfowanie siebie (4. poziom) i Zmiana kształtu (9. poziom). Praktycznie wszystkimi broniami/szponami/mackami itd. z przemian można zadawać cios w plecy, łącznie z uderzeniem Galarety musztardowej (1K6) czy halabardą Flinda (1K10+1). Jednak najbardziej "opłacalne" bronie to morgenstern Ogra (4K6), a w przypadku zaklęcia z 9. poziomu - Żelazny Golem (4K10, czyli największe obrażenia, do tego siła=24 pkt), Żywiołak ziemi (4K8) i ognia (3K8, sila=23 pkt). Złodzieje mogą używać zwojów, jeśli mają Użycie Dowolnego Przedmiotu. Samych zwojów w grze jest zaledwie kilka, lecz jeden w zupełności wystarczy – łotrzyk nie musi rzucać zaklęcia, może to za niego zrobić jego przywołany sobowtór – mamidło (Hełm Vhailora, zwój), projekcja duplikatu. Dlatego wieloklasowcy mają łatwiej. Dotyczy to też połączeń kapłańskich. Płomienne ostrze czy Młot duchowy także może zostać użyte (u maga dodatkowo Widmowe ostrze, u kapłana Helma - Przeszywający miecz). Wadą tego typu broni jest to, że mogą ulec łatwemu rozproszeniu.


Istoty odporne na cios w plecy

Niektóre istoty są odporne na cios w plecy, więc nie warto ich sztyletować, ani tym bardziej używać na nich Zabójstwa, lepiej potraktować je np. kolczastymi pułapkami.

Należą do nich Smoki, Prastare kule, Matki ula, Tyrany śmierci, Obserwatory, Gauty (z jednym wyjątkiem), Golemy: Adamantytowe, Żelazne, Kamienne, Gliniane, z ciała, Juggernauty, (oprócz tych w Lochach Irenicusa i w domu Rayica Gethrasa), niektóre demony, glabrezu i balory (oprócz finałowej walki z Irenicusem), kornugony (nie wszystkie), marilithy, sukkuby, erynie, alu-biesy, diabelstwa, upadłe koty, devy (i ich upadłe, astralne i monadyczne wersje), planetary, solary, Zmiennobarwny demon, Demogorgon (i jego przywołańce), Pustoszyciel, Dzieci Bhaala za wyjątkiem Sendai (jej wcielenia są odporne, ona sama nie), Lisz Vongoethe, Azamantes, Półlisz, Kościane ostrze, Kościane biesy, Melissana i jej przywołańce, Garock i Skała, Aurumach Rilmani i Ferrumach Rilmani, szlamy, śluzy, galarety (a propo, to formy z Płaszcza kanałów też mogą zadawać cios w plecy), Lodowa mgła, Płomienna czaszka, Yochlol, Nalmissra, Y'tossi, Ameralis Zauviir, Łowczyni, Wampiryczny upiór, Wampiryczna mgła, Wędrująca groza, Bagienny upiornik, Mgielny horror, Płomienna czaszka, Kiser Jhaeri, Zaklęcionawiedzenie, Upiór niewolnik, Demon upiór.


Istoty wykrywające niewidzialnych

Niektóre istoty dodatkowo wykrywają niewidzialne postacie. Nawet jeśli nie są odporne na cios w plecy, wykryją postać pod wpływem niewidzialności i cios w plecy będzie mocno utrudniony. Będzie to możliwe, np. sztyletowanie lisza się uda, jeśli jest się chronionym przede nieumarłymi, także w przypadku ochrony przed złem, gdy do czynienia mamy z np. Biesami z otchłani i demonami.

Należą do nich: Jon Irenicus, Melchior Harfel, Melissana i jej przywołańce, smoki, Matki ula, Abishaie, Tana’ri, kambiony, demony, balory, kornugony, glabrezu, nabassu, marilithy, sukkuby, erynie, alu-biesy, devy (i ich upadłe, astralne i monadyczne wersje), planetary, solary, Biesy z otchłani, Pomniejszy Lord Demonów, Zmiennobarwny demon, Demogorgon i jego przywołańce, Pustoszyciel, Dzieci Bhaala za wyjątkiem Illasery, lisze (oprócz Neveziaha), niektórzy mnisi z Amkhetran, Kościane ostrze, Kościane biesy, Upiorni rycerze, Cień śmierci, upadłe koty, Aurumach Rilmani i Ferrumach Rilmani, Lodowa mgła, Płomienna czaszka, Yochlol, Quasity i Chochliki w Twierdzy Strażnika, Nalmissra, Y'tossi, Ameralis Zauviir, Łowczyni, Wampiryczny upiór, Wampiryczna mgła, Wędrująca groza, Bagienny upiornik, Mgielny horror, Szkielet kapłan, Szkielet mag, Ognisty troll, Nishruu i Hakeashary, Maurezhi, Zaklęcionawiedzenie, Runiczni zabójcy, Upiór niewolnik, Demon upiór, TorGal.