Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Jaheira

by Alvarez


Siła: 15 Imię: Jaheira
Zręczność: 17 Rasa: Półelf
Kondycja: 17 Płeć: Kobieta
Inteligencja: 10 Klasa: Wojownik/druid
Mądrość: 14 Charakter: Neutralny
Charyzma: 15

Biografia:

Zapytana o przeszłość, JAHEIRA rzuci piorunujące spojrzenie. Stwierdzi, że urodziła się w okolicach Tethyr, pod reżimem króla Alemandera, w samym środku wojny domowej. Jej szlachetnie urodzona rodzina była jedną z wielu, które padły ofiarą tłumu wściekłych chłopów. Jej udało się przeżyć tylko dlatego, iż służąca wyniosła ją z zamku tuż przed tym jak musiał się poddać. Uciekły do lasu Tethyr i trafiły do enklawy druidów, chętnych do wychowania dziecka. Jaheira wyrosła na upartą dziewczynę, w której przekonaniu, jedynym sposobem na ochronę natury to czynne działanie. Jednak cena tego oddania może się teraz niefortunnie odbić na jej psychice. Gdy zapytać ją o ostatnie wydarzenia, milknie. I mimo że nadal sprawia wrażenie tej samej, zdecydowanej Jaheiry, to można dostrzec w jej oczach cień wątpliwości. Wydaje się, że widziała, jak zbyt wielu jej przyjaciół ginie, by pozostać obojętną. Nie lubi o tym mówić i lepiej jej o to nie pytać.


Miejsce spotkania:

Jaheirę spotykamy już na samym początku gry, ona również została porwana przez Irenicusa i jest więziona w klatce obok naszej. Klucz do jej celi znajdziemy na stole w pokoju obok.

Ogólne:

Jaheira należy do Harfiarzy, z nimi jest również związany jej quest obfitujący w duże ilości doświadczenia oraz magiczne przedmioty. Za sprawą przynależności do tej organizacji, Jaheira w kapłańskim zwoju posiada dodatkowy czar V poziomu - Zew Harfiarzy. Jest on podobny do Wskrzeszenia, jednak postać wskrzeszająca musi poświęcić swoje 10 PŻ a współczynniki wskrzeszonej osoby są zmniejszone o 5 przez jedną minutę od wskrzeszenia.

Zręczność i kondycja stoją na bardzo dobrym poziomie, Jaheira jest jednym z niewielu zbrojnych, którym nie trzeba żadnej z tych cech zwiększać. Tylko siłę wypadałoby podnieść, co akurat jest bardzo proste - w BG2 znajdziemy Pasy siły oraz całą masę mikstur. Mądrość nie jest najwyższa, wartość 14 daje dwa dodatkowe sloty na czary tylko poziomu pierwszego.

Jaheira na wyższych poziomach zyskuje druidyczne odporności na żywioły. Ostatecznie będzie miała 20% odporności na ogień, zimno, elektryczność, kwas, magiczny ogień i magiczne zimno oraz 100% odporności na trucizny. Standardowo druid ma maksymalnie 30% a nie 20%, co jest spowodowane limitem doświadczenia oraz przepaścią w doświadczeniu pomiędzy 13. a 14. poziomem druida.

Potrafi przemienić się w Brunatnego niedźwiedzia, Czarnego niedźwiedzia oraz Wilka. Zyskując dostęp do umiejętności wysokiego poziomu opcjonalnie również w Żywiołaka ognia oraz ziemi. Jednak radzi sobie lepiej bez nich. Ot taki mało użyteczny druidyczny bonus ;).

Jako wojownik/druid ma nieco ograniczony wybór biegłości. Może być biegła w sejmitarach, sztyletach, maczugach, włóczniach, kijach, strzałkach i procach. Dobrze radzi sobie z Procą Everarda/Erinne, Kijem Tarana czy Ostrzem Usuno i Maczugą wybuchu. Koniecznie trzeba dać jej Buty szybkości, zaokrąglają one liczbę ataków z 5/2 na 3. Te pół ataku zawsze się przyda.

Będąc druidem traci kilka bardzo przydatnych czarów typowo kapłańskich (Większe przywrócenie, Słuszna magia), jednak takie czary jak Plaga owadów, Pełzająca zagłada, Żelazna skóra czy Piękno natury to aż z naddatkiem rekompensują.

Stanowi jedną z trzech opcji romansowych dla postaci męskich, romans jest jednak bardzo trudny do ukończenia…


Zadania Romans
Ocena:
Alvarez:

W porównaniu z BG1 zmienił się jej portret i soundset, niestety na gorsze. Jaheira prezentuje unikalną wśród NPCów w BG2 kombinację wieloklasową, wojownik/druid to silna profesja, jeśli tylko dobrze poprowadzona.

Mądrość jest dość, ehem... przeciętna, jednak nie ma takiego znaczenia, w porównaniu z Viconią traci dwa czary z poziomu 2. i jeden z 3. Bardziej jako druida ogranicza ją wieloklasowość. Niestety ktoś miał genialny pomysł, by pomiędzy poziomami 14. i 15. dać 1,5 mln PD różnicy (!?). Czarów poziomu 7 + poziomu misja będzie mogła wybrać maksymalnie dwa, to mało, bardzo mało, szczególnie gdy spojrzymy na ilość czarów godnych uwagi. Dla porównania Viconia będzie ich mogła mieć aż 7.

Stanowi bardzo dobre wsparcie na każdym froncie, szczególnie przydatna okaże się we współpracy z magiem, przed niektórymi świetnymi czarami (np. Pełzającą zagładą) chroni odporność na magię, 1-2 Obniżenia odporności załatwiają sprawę. Wieloklasowość rozpościera przed nią duże możliwości w walce, sprawdzających się kombinacji jest naprawdę sporo, np. Żelazna skóra/Zbroja wiary + Aura płomiennej śmierci/Kula ostrzy/Tarcza Archonów i do tego Ulepszone przyspieszenie ruchów (mag), daje zabójcze efekty. Jedyne czego trzeba się obawiać to Rozproszenia magii.

Problemem jest nieco małą liczbę ataków; z bronią oburęczną maksymalnie trzy. Można ją próbować przeszkolić w walce dwiema broniami, jednak z uwagi na wieloklasowość trwa to długo (punkt biegłości co 3 poziomy wojownika). Według mnie lepiej wybrać się dość szybko na I poziom Twierdzy Strażnika, a z Ostrzem Usuno i tarczą, wymiennie z procą Everarda (jak już zarobimy, hehe), będzie sobie bardzo przyzwoicie radzić. Docelową bronią jest Kij Tarana – to już u Caspiego, ale warto czekać, szczególnie gdy połączymy z umiejętnością epicką wojownika 'Cios'.

Ocena: Zalety: Wady:
7/10

• dobra wieloklasowość
• wysoka zręczność i kondycja
• postać romansowa

• przeciętna mądrość
• niska liczba czarów 7. poziomu
• gorszy od tego z BG1 portret ;)

Kinski:

Zdecydowana, uparta, harda. Może wydawać się niemiła czy zniecierpliwiona, ale to wynika raczej z tego, że nie czuje się zbyt dobrze w jednym miejscu. Jakby nie było - kobieta czynu. Trochę mięknie, gdy się do niej zbliżymy. Skuteczna wieloklasowość zarówno w Cieniach Amn, jak i Tronie Bhaala. Walczy jako wojownik i wspomaga się zaklęciami druida, najlepiej tymi z krótkim czasem rzucania (Zbroja wiary, Jedność obronna, Żelazna skóra). Ze względu na zaklęcia (Wezwanie owadów, Plaga owadów, Pełzająca zagłada, Piękno natury) groźna dla wrogich magów, kapłanów i druidów. Jednak trzeba pamiętać, że mają długi czas rzucania i chroni przed nimi odporność na magię. W przeciwieństwie do maga w Szacie Vekny - nie przyspieszy się tego. Rozwój w styl walki 2 broniami byłby wskazany, ale 3 punkty zdobędzie dopiero, gdy osiągnie 3,5 mln PD. W Tronie Bhaala dojdą młyńce, więc nie będzie już miało takiego znaczenia, jaką bronią walczy. Liczba ataków ma też mniejsze znaczenie ze względu na to, że Jaheira dzięki Krzywdzeniu może załatwić przeciwnika w jednej rundzie.

Aspekty techniczne. Jeśli dołącza jako wojownik/druid 9/12 jej zręczność wynosi 14 pkt. W pozostałych przypadkach wynosi 17 pkt. Została okradziona z punktu biegłości. Dotyczy to postaci na poziomach 9/12 i 10/12. BG2 Fixpack naprawia to i przydziela jej zagubiony punkt w sejmitary. Przy przyłączeniu ma nieprawidłowe TraK0 (13 zamiast 14, naprawia się to samo po awansie). Ma czary kapłańskie (Przełamanie strachu, Strefa świeżego powietrza, Dominacja umysłowa i i Siła czempiona). Oczywiście BG2 Fixpack wprowadza odpowiednie poprawki.


Wybrane wypowiedzi z forum

Alaundo: Jaheira - Nie jest stara a jest bardziej doświadczoną (nie chodzi o cyferki) poszukiwaczką przygód niż nasza postać. Zwiedziła o wiele więcej i widziała więcej niż nasz bohater dlatego często potrafi nam doradzić w wielu sytuacjach. Romans z nią jest wyjątkowy, jest ciężką próbą dla Jaheiry - wewnętrzną walką - w której musi wybierać między lojalnością względem Harfiarzy a uczuciem do nas.

boro: Jaheira tez jest atrakcyjna, jeśli patrzeć na awatar :P ale romans z nią był jakby nie było, nudny.

L`f : Ostatnio bardzo polubiłem Jaheirę. Mimo drobnych nielogiczności (żałoba nietrwająca dnia itp.) jej charakter jest świetnie zarysowany. Na pozór zgorzkniała i dokuczliwa kobieta, jednak gdy się okaże jej trochę serca, widać, że druidka to wyjątkowo wrażliwa i czuła osoba... Poza tym najdłuższy romans, w którym mamy kilka pięknych sytuacji (romantyczny list, pogoń, by odzyskać Jaheirę ze stanicy, spotkania z Galvareyem i Derminem itp;) ), ciekawe bantery, z których widać, że Jaheira potrafi kochać do grobowej deski 8-) Półelfka ma u mnie dużego plusa i to właśnie jej romansik uważam za najlepszy.

(...) Fakt, odzywki Jahe nie stoją na zbyt wysokim poziomie, ale nie wkładałbym jej do jednego wora z innymi druidami. Jaheira preferuje czynne działanie, a ochrona i dbanie o naturę nie jest jej jedynym i głównym celem - widać, że kobieta ma też swoje życie :)

(...) Odnosząc to do Jaheiry... o jej dawniejszej historii niewiele się dowiadujemy, ale mimo, że zaczyna zaloty do nas w tydzień po śmierci męża, to widać, że odejście Khalida bardzo nią wstrząsnęło. Tym można wytłumaczyć jej cięte odzywki i złośliwości. W romansie wkurzały mnie tylko jej teściki w początkowej fazie, ale mogę to wytłumaczyć dylematem: stanąć po stronie mojego przyjaciela, czy Harfiarzy?

Właśnie dzięki tym trudnym decyzjom i w końcu stanięciu po naszej stronie (tylko, jeśli jesteśmy z tych dobrych), obronie nas przed niesprawiedliwością Harfiarzy i szczerej, choć czasem słabo okazywanej przyjaźni uważam Jahe za naprawdę wartościową osobę. Nie gada bez przerwy o naturze, nie skupia się tylko na swoich problemach, no i dzięki trzymaniu Jaheiry w drużynce możemy uzyskać Pierścień Czarów, gdy nie jesteśmy magami :)

Poza tym ciężko powiedzieć, że złośliwość nie ubarwia tej postaci :) I to nie otwarta wściekłość i obrzucanie wyzwiskami, a po prostu przekomarzanie się ;] W wykonaniu Jaheiry jest nawet dość znośne. Podoba mi się np. jej banter z Haer'dalisem ('Może sprzedamy Jaheirę?', czy jakoś tak ;) ) Mam do niej sentyment z jedynki, a poza tym ciężko mi było nie wczuć się w rolę pocieszyciela młodej wdowy.;)

morgan: Zgadzam się, że Jaheira potrafi być czuła itd - słowem ma głębię - jak dla mnie za głeboką... Może i potrafi kochać do grobowej deski, ale z pewnością nie swojej ;) Nie przepadam za nią bo jest sztywna, ponadto organicznie ;) wręcz nie znoszę druidów...

Epilog (standardowy)

Wydarzenia związane z Potomstwem Bhaala wywarły wielki wpływ na Jaheirę. Jej obowiązkiem była ochrona większej równowagi rzeczy, ale w latach, które miały nadejść, Jaheira odkryła, że większa część tej walki dzieje się w jej własnym umyśle. Przebywając w drużynie, której przewodził CHARNAME, była świadkiem wielkich zmian, dlatego doskonale zdawała sobie sprawę z tego, jak ulotne jest życie i jak utrata bliskich może wpłynąć na umysł. Z czasem Jaheira zyskała sławę jako obrończyni równowagi, która czasami działała zgodnie z zamysłami Harfiarzy, a czasami wbrew tym zamiarom. Jednak zawsze była ostrożna, dlatego nigdy nie przebywała zbyt długo w jednym miejscu. Jaheira przemierzyła całe Krainy co najmniej trzykrotnie, ale mimo to nigdy nie powróciła do Tethyru ani na Wybrzeże Mieczy.

Epilog (romans)

Lata, które nastąpiły po zakończeniu przygód Dziecka Bhaala, były dla Jaheiry łaskawe. Co prawda nie można ich nazwać spokojnymi, ale związek, który stworzyli CHARNAME i Jaheira, wszystko to przetrzymał. Był to związek nie do rozerwania, bo choć zdarzało się, że obowiązek kazał się im rozdzielić nieraz nawet na kilka lat, to zawsze do siebie wracali. Przyjaciele nie mogli się nadziwić, jak bezpieczna czuła się Jaheira w tym związku, zwłaszcza biorąc pod uwagę jej początkową niechęć do wiązania się z kimkolwiek na stałe. W końcu można powiedzieć, że ona i CHARNAME dosłownie doszli do piekieł i z powrotem, a jeśli bogom się nie udało ich rozdzielić, to cóż mogą znaczyć zwykłe miesiące i mile rozłąki? Jaheira żyła długo i szczęśliwie. Nie zawsze był przy niej CHARNAME, ale tak naprawdę nigdy nie był też on z dala od niej.