Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Liczba atakow

by Alvarez


Wprowadzenie

Liczba ataków to współczynnik określający ilość ataków bronią wykonywanych w ciągu trwającej 6 sekund rundy. Standardowo może wynosić ona od 1 do 5 (co ½), osiągnięcie wyższych wartości (maksymalnie 10) możliwe są jest jedynie za sprawą czarów.

Czynnikami wpływającymi na liczbę wykonywanych ataków w rundzie są: klasa postaci, poziom biegłości, styl walki, ekwipunek oraz wspomniane zaklęcia.



Klasy

Klasy zbrojne - wojownicy, paladyni, łowcy oraz barbarzyńca, otrzymują dodatkowe ½ ataku na poziomach 7. i 13.



Biegłości

Jedną z premii wynikających z wysokiego poziomu biegłości w broni, są dodatkowe ataki na rundę. Postać władająca bronią na którą ma przeznaczony więcej niż 1 punkt biegłości otrzymuje dodatkowe ½ ataku. Zasady zastosowane w BG2 różnią się pod tym względem od zasad 2. ed. AD&D, poprawnie zaimplementowanych w BG1 czy IwD, gdzie wielkie mistrzostwo w broni (+++++) daje dodatkowe 1½ ataku. W BG2 taki zabieg ma na celu zachowanie balansu gry.

Warto zaznaczyć, że premie do ilości ataków na rundę wynikające ze specjalizacji w broni przysługują tylko postaciom zbrojnym, tak więc zawadiaka nie otrzyma dodatkowego ½ ataku, mimo normalnej specjalizacji którą może osiągnąć, a mag rzucający Czarne ostrze klęski dalej będzie miał 1 atak na rundę, mimo, że włada nim jako wielki mistrz.

Uwaga: Brak specjalizacji w broni oznacza ustalenie liczby ataków na 1.



Style walki

Postać posługująca się dwiema broniami otrzymuje dodatkowy atak na rundę, który wykonywany będzie drugą bronią. Bronią trzymaną w lewej ręce zawsze wykonywany jest jeden atak na rundę, niezależnie, czy mamy 2 czy 5 ataków. Wyjątek stanowi jedynie czar Ulepszone przyspieszenie ruchów, którego rzucenie podwaja liczbę ataków dla obu rąk.



Przedmioty

Wśród przedmiotów mających wpływ na liczbę ataków, można wyróżnić dwie grupy:

1. Dające dodatkowe ataki na rundę:

Kusza szybkości drowów - +1

Lekka kusza szybkości - +1

Kundan +2 - +1 (brak w opisie)

Belm +2 - +1

Szkarłatny Ninja-To +3 - + 1

Ognisty Kieł +3 - +1

Sztylet bumerang +2 - +1

Sztylet Złodzieja Cienia - +1

Rękawice niezwykłej specjalizacji - +½

Olej szybkości - +1

Buty błyskawicznej szybkości - +1 (nie występują w grze)

2. Ustalające bazową wartość liczby ataków na określoną wartość, do której to dodawane są inne modyfikatory:

Sztylet do rzucania - 2

Zatruty sztylet do rzucania - 2

Tuigański łuk +1 - 3

Wszystkie strzałki dają standardowo trzy bazowe ataki, a łuki (długie, refleksyjne i krótkie) dwa.


Ciekawostka: na liczbę ataków wpływają Buty szybkości. Zaokrąglają one ich liczbę z 2½ na 3 oraz z 3½ na 4, przy czym wartość zaokrąglenie jest wykonywane po uwzględnieniu wszystkich innych premii tzn. jeśli mamy 2½ ataków na rundę i założymy Buty szybkości, podniosą one liczbę ataków do 3, ale po założeniu do tego Rękawic niezwykłej specjalizacji, liczba ataków nie ulegnie zmianie (2½ + ½ = 3 - brak efektu).



Czary

Wśród czarów podnoszących liczbę ataków można wymienić:

Przyspieszenie ruchów - podwaja szybkość poruszania się, daje jeden dodatkowy atak.

Ulepszone przyspieszenie ruchów - podwaja szybkość poruszania się oraz liczbę ataków.

Młyniec, Większy młyniec - umiejętności wysokiego poziomu zbrojnych (i zawadiaki - Młyniec), ustalają liczbę ataków na rundę na 10 na okres 1 rundy, przy czym pierwszy pogarsza TraK0 o 4 punkty.


Jak widać nie ma tego wiele, ale to co jest - wystarcza;). Przyspieszenie ruchów może być dodatkowo rzucane z następujących przedmiotów:

Miecz Arbane'a - Przyspieszenie ruchów raz dziennie na 12 sekund.

Bransolety błyskawicznego uderzenia - Ulepszone przyspieszenie ruchów raz dziennie na 20 sekund

Amulet szybkości Geparda - Ulepszone przyspieszenie ruchów raz dziennie

Ulepszony płaszcz ochrony +2 - Ulepszone przyspieszenie ruchów raz dziennie

Łuk Mrocznego Ognia +4 - Ulepszone przyspieszenie ruchów raz dziennie

Łuk Mrocznego Ognia +5 - Ulepszone przyspieszenie ruchów raz dziennie

Pierścień Gaxxa - Ulepszone przyspieszenie ruchów trzy razy dziennie

Czarna Brzytwa - 15% szansy na przyspieszenie przy trafieniu

Figurka Shakti - Przyspieszenie ruchów

Przyspieszenie ruchów zapewnia również Zbroja arcymistrza, jednak nie obejmuje ono premii do ilości ataków.


Dodatkowo, istnieją dwa czary maga tworzące magiczne bronie dystansowe, którymi można dość szybko miotać:

Miniaturowe meteory Melfa - 5 ataków na rundę

Ostrza energii - 10 ataków na rundę

Z powyższą dwójką związany jest pewien trik przydatny dla wariacji maga z wojownikiem oraz złodziejem z użyciem dowolnego przedmiotu - mając w drugiej ręce broń do walki wręcz, jeden atak w rundzie będzie wykonywany właśnie nią (na dystans!).