Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Liczba zapamietanych czarow

by Alvarez


Wstęp

Liczba zapamiętanych czarów, czy jak kto woli - liczba slotów na czary, to zasadnicza cecha każdej postaci czarującej. Nie jest to jednak współczynnik, którego wartość może być elastycznie zmieniana. W przypadku klas magii objawionej niemal cały jej przyszły kształt ustalany jest już podczas tworzenia postaci, a konkretniej przy podziale cech. Liczba slotów na czary rośnie wraz z awansami na kolejne poziomy doświadczenia, może być także w niewielkim stopniu podrasowana ekwipunkiem.



Zwój kapłański

Kapłan oraz paladyn mają dostęp do zaklęć kapłana, druid oraz łowca do czarów druida. Mimo, że łowca dysponuje czarami do maksymalnie trzeciego poziomu, łowca/kapłan ma do dyspozycji wszystkie czary zarówno kapłana, jak i druida.

Wpływ poziomu postaci na ilość zapamiętanych czarów ilustruje tabela.

Wpływ mądrości na ilość slotów na czary w kapłańskim zwoju ilustruje tabelka mądrości. Mądrość dodaje dodatkowe sloty na czary tylko do poziomu czarów, na którym możemy rzucić choć jeden czar z racji posiadanej klasy postaci oraz poziomu doświadczenia (więc przykładowo postać z mądrością na poziomie 25 nie dysponuje od początku gry czarami wszystkich poziomów). Warto zauważyć, że mądrość poniżej 13 punktów w żaden sposób na liczbę znanych czarów nie wpływa.

Dodatkowe sloty na czary w zwoju kapłańskim dają następujące przedmioty:

Kostur Arundela - po jednym dodatkowym czarze poziomów 5-6.

Pierścień świętości - po jednym dodatkowym czarze poziomów 1-4.

Święty Symbol Helma - dodatkowe zaklęcie 6. i 7. poziomu

Święty Symbol Lathandera - dodatkowe zaklęcie 6. i 7. poziomu

Święty Symbol Talosa - dodatkowe zaklęcie 6. i 7. poziomu

Pierścień serca kniei - dodatkowy czar 6. i 7. poziomu



Księga maga

Wpływ poziomu doświadczenia na maksymalną liczbę zapamiętanych czarów postaci mających dostęp do księgi maga (mag, czarownik, bard) prezentuje tabela. Mag specjalista na każdym poziomie otrzymuje jeden dodatkowy slot na czary (jednak nie może się uczyć czarów ze szkoły przeciwnej). Czarownik nie wybiera czarów do zapamiętania, może rzucić określoną liczbę czarów na poziom w dowolnej kombinacji.

Wbrew temu co można przypuszczać, na ilość zapamiętanych czarów nie ma wpływu inteligencja. Poza poziomem postaci, wpływ na nią ma jedynie ekwipunek:

Zerthowe ostrze Dak'kona - po jednym dodatkowym zaklęciu poziomów 1-4.

Amulet metaczarów - dodatkowe zaklęcie 2. poziomu.

Amulet Edwina - po dwa dodatkowe zaklęcia poziomów 1-9.

Pierścień czarów - dodatkowe zaklęcie 5., 6. i 7. poziomu.

Pierścień ostrości - po dwa dodatkowe czary z poziomu 2. i jednym z poziomów 3. i 4.

Brązowy kamień Ioun - dodatkowe zaklęcie 7. poziomu.

Krążek z Netheril - dodatkowe zaklęcie 7. i 8. poziomu.

Cudowne rękawice - dodatkowe zaklęcie 2., 3. i 4. poziomu.

U maga i barda powyższe przedmioty dodają sloty na czary w księdze, u czarownika zwiększają liczbę czarów możliwych do rzucenia na danym poziomie.

Jeśli jedyną przydatną właściwością przedmiotu są dodatkowe czaru, warto używać go do czasu rzucenia zaklęcia, po czym zdjąć i nałożyć inny, bardziej użyteczny. Np. można ustawić jako pierwsze rzucenie Wyzwalacza/Sekwencera zaklęć/Łańcuch czarów/Warunkowania, po odpoczynku rzucić od razu zaklęcie i nałożyć coś innego.