Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Liczba znanych czarow

by Alvarez


Mag, bard

O liczbie zaklęć, jakie mag posiada w księdze decyduje oczywiście ilość czarów, które przelał ze zwoju do księgi. Im wyższa inteligencja, tym wyższa szansa na udane nauczenie się czaru, jednak wszelkie problemy z nauką można banalnie rozwiązać łykając przed nauką czarów miksturę inteligencji lub miksturę skupienia, można też wcześniej ustawić poziom trudności gry na najłatwiejszy - nauka czarów zawsze kończyć się będzie powodzeniem.

Inteligencja decyduje o maksymalnej liczbie czarów, jakie mogą znaleźć się w księdze, jednak nawet po osiągnięciu wartości progowej, możemy tymczasowo zwiększyć inteligencję, nauczyć się czarów, a po ustaniu działania mikstur nie znikną one z księgi, mimo, że ich liczba będzie przekraczać tę na jaką pozwala posiadana inteligencja. Możliwości łatwego ominięcia ograniczeń sprawiają, że znaczenie inteligencji ma bardziej wymiar bardziej klimatyczny - bo kto to widział, aby mag miał 10 inteligencji;).

Maksymalną liczbę znanych czarów na poziom, jak i szansę na nauczenie się czaru przedstawia tabela.

Inteligencja Szansa nauczenia się czaru Ilość znanych czarów na poziom Ilość rund w labiryncie Premia do wiedzy
1 0 0 4K4 -20
2 0 0 4K4 -20
3 0 0 4K4 -20
4 0 0 4K4 -20
5 0 0 4K4 -20
6 0 0 4K4 -20
7 0 0 4K4 -10
8 0 0 4K4 -10
9 35 6 4K4 -10
10 40 7 4K4 0
11 45 7 4K4 0
12 50 7 3K4 0
13 55 9 3K4 0
14 60 9 3K4 0
15 65 11 2K4 5
16 70 11 2K4 5
17 75 14 2K4 7
18 85 18 1K4 10
19 95 99 1K4 12
20 96 99 1K4 15
21 97 99 1K4 20
22 98 99 1K4 25
23 99 99 1K4 30
24 150 99 1K4 35
25 150 99 1K4 40

Dodatek Tron Bhaala wprowadza możliwość usuwania zaklęć z księgi maga (na stałe), wystarczy kliknąć na ikonie, wybrać odpowiednią opcję i gotowe (o innych różnicach można przeczytać w artykule Różnice między CA a TB)



Czarownik

Podstawową różnicą między magiem a czarownikiem jest to, że czarownik nie uczy się zaklęć ze zwojów, jego umiejętności magiczne są wrodzone, nie wynikają z czasu poświęconego na naukę; jak jest to na potrzeby gry wytłumaczone, w ich żyłach płynie boska krew.

Na liczbę znanych czarów czarownika w żaden sposób nie wpływa inteligencja, co nijak ma się do informacji zawartej w opisie (Podstawową cechą czarownika jest INTELIGENCJA!); jest ona determinowana wyłączenie przez poziom postaci, co obrazuje, co obrazuje tabela. Wybór czarów jest nieodwracalny i stanowi główny aspekt rozwoju czarownika.

Mimo, że w porównaniu do zwykłego maga, ilość czarów imponująca nie jest, to siła czarownika tkwi w ilości czarów które może rzucić oraz elastyczności co do ich wyboru, a na każdym poziomie czarów znajdą się zdecydowanie najprzydatniejsze czary, które używa się najczęściej, resztę trzeba rzucać ze zwojów.



Kapłan, paladyn, druid, łowca

Na ilość znanych czarów kapłana (kapłan i paladyn) oraz druida (druid i łowca) nie mają wpływu żadne czynniki. W zwoju kapłańskim znajdują się wszystkie czary kapłana/druida dostępne do poziomu, na którym postać może rzucić chociaż jeden czar dziennie. Poziomy postaci w zależności od klasy, na których dostępne są kolejne poziomy czarów przedstawia tabela:

Klasa Poziom zaklęć
I II III IV V VI VII
Kapłan, Druid 1. 3. 5. 7. 9. 11. 14.
Paladyn 9. 11. 13. 15. - - -
Łowca 8. 10. 12. - - - -

Ze zwoju kapłańskiego czarów usuwać nie można, co w przypadku niektórych modyfikacji czyni sytuację dramatyczną, szczególnie w przypadku kapłana/łowcy. Usunięcie ich za pomocą ShadowKeepera to walka z wiatrakami, gdyż usunięte czary wracają wraz z awansem na kolejny poziom. Możliwość "przewijania" zwoju kapłańskiego dodaje jednak zbiór hacków Ascensiona64 "Throne of Bhaal Extender".