Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Porady

by Jvegi & Kinski


Motto: Czytaj porady podczas ładowania się lokacji lub stanów gry.


1. Jeśli przed stworzeniem postaci ustawisz poziom trudności na najłatwiejszy, twoja postać uzyska maksymalną ilość PŻ na początku rozgrywki. W przypadku losowania na najtrudniejszym poziomie ilość PŻ będzie dowolnie losowana, co może prowadzić do absurdów (np. wojownik z części pierwszej przy 20 punktach kondycji może mieć ok. 60 PŻ po zaimportowaniu do części drugiej). Na najłatwiejszym poziomie trudności losowane są maksymalne punkty życia. Możesz też tak robić przed każdym awansem, z czego magowie, czarownik i złodzieje otrzymują stałą liczbę punktów życia od 11. poziomu, pozostałe zaś klasy od 10. poziomu.


2. Pasek zdolności złodziejskich, który pokazuje się przy awansie można przesuwać. Złodziej, w przeciwieństwie do części pierwszej, ma więcej umiejętności złodziejskich (Otwieranie zamków, Wykrywanie pułapek, Wykrywanie iluzji, Krycie się w cieniu, Ciche chodzenie, Kradzież kieszonkowa, Zastawianie pułapek).


3. Kradnij – używaj kradzieży kieszonkowej (złodziej, bard). Większość sklepów ma opcję kradzieży, jednak żeby była ona udana trzeba mieć na dość wysokim poziomie umiejętność kradzieży kieszonkowej (różny u różnych sprzedawców). Okradaj też niektóre napotkane postacie, np. Ribald ma przy sobie Pierścień regeneracji, a Taquee - dżin przed wejściem do namiotu – Butlę ifryta. Właściwie można wyczyścić wszystkie warte uwagi miejsca bez inwestowania w kradzież kieszonkową, wystarczy przed robotą łyknąć kilka mikstur złodziejskiego mistrzostwa.


4. Większość sprzedawców i handlarzy nie skupuje kradzionego towaru, dlatego sprzedaj go u paserów (np. Czarnorynkowy złodziej w Gildii Złodziei Cienia w Dokach, Gorch w Gildii Mae’Vara, Roger Paser w Kanałach). Pieniądze przydadzą się przy kupowaniu potężnych przedmiotów, których ukraść nie możesz (np. na Targu Przygód). Jeśli brakuje ci gotówki, możesz kraść, a potem sprzedawać i tak nieskończoność.


5. Lisze są dość potężnymi magami, są odporne na czary poziomów 1-5 łącznie z Wyłomem, Obniżeniem odporności i innymi zaklęciami z 5. poziomu. Dodatkowo są odporne w 100% na zimno i elektryczność.


6. Używaj broni, które zadają dodatkowe obrażenia od żywiołów (np. Topór +3 Skalny Ogień, Cep Bojowy Wieków), szczególnie na magów – ich standardowym zaklęciem ochronnym jest Kamienna skóra, przez którą przechodzą obrażenia od żywiołów – dzięki temu wrogi mag nie będzie mógł rzucić czaru, jeśli się odpowiednio nie zabezpieczy (np. Ochroną przed magicznymi broniami).


7. Postaraj się dość szybko pokonać napotkane drużyny awanturników (Na Promenadzie Waukeen w Norze Siedmiu Dolin i w kanałach pod Dzielnicą świątynną). Posiadają całkiem dobry ekwipunek, który bardzo się przyda na początku rozgrywki.


8. Po wykonaniu misji z cyrkiem na Promenadzie Waukeen przy ciele Kalaha znajdziesz Pierścień wpływu na ludzi, który podnosi charyzmę do 18 punktów. Dobre na początek, jeśli chcesz podnieść charyzmę do 25 punktów, musisz skompletować odpowiedni zestaw przedmiotów: długi miecz Ostrze róż dodatkowe +2 do charyzmy, Amulet Czuciowców – +2, Zbroja Baldurana – +1, Płaszcz nimfy –+2. Razem 25 pkt. Szczególnie przydatne przy robieniu większych zakupów – ceny znacznie się obniżą. Pamiętej też o pierwszopoziomowym zaklęciu maga Przyjaciele, też zwiększa charyzmę, choć na krótko.


9. Wykonaj wszystkie zadania poboczne zanim udasz się do Czarowięzów. Do Atkathli wrócisz bardzo późno. Zdobędziesz dzięki temu bardzo dużo doświadczenia i potężnych przedmiotów.


10. Nie wyrzucaj ani nie sprzedawaj wszystkich klejnotów. Kamień łotrzyków będzie przydatny do odblokowania przejścia Spaczonego Runu. Królewskie łzy, Szmaragdy, Diamenty, Kamienie łotrzyków używa Cespenar do ulepszenia niektórych przedmiotów.


11. Zapisuj stany gry – szczególnie przed ważniejszymi walkami, używaj też quick save’ów, kto wie co się może zdarzyć – może wystąpić jakiś błąd, gra się zawiesi czy nastąpi przerwa w dopływie prądu. Korzystaj z wielu slotów, nadpisuj stare, usuwaj niepotrzebne.


12. Noś hełmy czy inne tego typu wyposażenie – chronią postać przed trafieniami krytycznymi, które nieraz mogą być śmiertelne. Przed trafieniami krytycznymi chronią też kamienie Ioun, Czaszka śmierci, Maska króla Stroma III (mogą ją nosić wszyscy), Krążek z Netheril czy Kaptur złodziei.


13. Nie używaj magii w mieście (dotyczy zaklęć maga/czarownika i barda i wnętrz budynków) – masz dwa wyjścia: wykup licencję na czarowanie. Możesz tego dokonać w Dzielnicy rządowej – w Budynku Rady Sześciu porozmawiaj z Kornelem (stoi przy wejściu), od niego za cenę 5000 sztuk złota wykupisz licencję. Drugim sposobem na pozbycie się Zakapturzonych magów jest walka – po pierwszym użyciu niedozwolonej magicznej energii pojawi się Zakapturzony egzekutor z ostrzeżeniem. Jeśli nie usłuchasz, zaczną pojawiać się patrole, lecz nie w nieskończoność, a tylko 5 razy, za szóstym razem czeka cię ostateczna, niełatwa walka z Zakapturzonymi czarodziejami. Niektórzy twierdzą, że wręcz warto powalczyć z Zakapturzonymi, dla satysfakcji, doświadczenia i oszczędności.


14. NPC po przyłączeniu do drużyny będą mieli mniej więcej tyle samo PD (punktów doświadczenia), co twoja, lecz gdy masz już ponad ok. ponad 1, 2 mln PD, postacie nie będą miały więcej PD.

15. Łącz używanie czarów ochronnych z ofensywnymi lub miksturami/przedmiotami. Jeśli rzucisz na wojowników Ochronę przed ogniem/zimnem/elektrycznością/kwasem lub zapewnisz im ochronę przed danym żywiołem, bez problemu twój mag będzie rzucał Ogniste kule, Błyskawice, Stożki zimna i inne zaklęcia zadające obrażenia od żywiołów. Rzucenie np. Błyskawicy bez zapewnienia sobie ochrony jest często ryzykowne (szczególnie w pomieszczeniach i wąskich korytarzach). Jeśli zwiększysz określoną odporność na żywioł, magię, obrażenia fizyczne lub od magii i osiągną one wartość powyżej 100% – będziesz leczony, można to wykorzystać podczas niektórych walk.


16. Czar druida Plaga owadów jest bardzo skuteczny. Zadaje on małe obrażenia wrogom, ale nie mogą oni rzucać czarów i tracą na atakach. Istnieje też szansa że uciekną w popłochu. Świetne zaklęcie na grupy przeciwników (lecz nie z odpornością magiczną), szczególnie jego potężniejsza wersja Pełzająca zagłada.


17. Istnieją czary, których możesz używać jedynie pod gołym niebem (np. Wezwanie błyskawic). Nie rzucaj ich we wnętrzu budynków, spowoduje to zmarnowanie zaklęcia.


18. Jednym z najbardziej użytecznych zaklęć jest czar Prawdziwe widzenie, jest on dostępny zarówno dla maga (choć nie zawsze) jak i kapłana. Usuwa on wszystkie iluzje, jak Ulepszona niewidzialność, Lustrzane odbicia, Mamidło, Zwodniczy sobowtór i in. – tych zaklęć używa większość wrogich magów (szczególnie lisze). Widzenie wykrywa też istoty schowane w cieniu (np. złodziei), lecz wtedy lepiej użyć zaklęcia z niższego poziomu (wystarczy Wykrycie niewidzialnego).


19. Wielu magów może być trudnymi przeciwnikami, jeśli zdążą rzucić na siebie czary ochronne. Jeśli nie dajesz sobie rady, spróbuj zaatakować maga jak najszybciej (bronią pociskową), zasztyletuj go lub usuń ochrony (i iluzje). Na ogół Prawdziwie widzenie i Wyłom sprawią, że mag będzie goły i raczej niewesoły .


20. W Podwodnym mieście Grot możesz sprzedać swoje przedmioty po podwójnych cenach – nie sprzedawaj zatem przedmiotów zdobycznych w Brynllaw, tyko poczekaj aż się tam dostaniesz. Można się naprawdę nieźle obłowić (zwłaszcza z modem Tactics. Wrogowie mają bardzo drogie sprzęty...).


21. Niektóre istoty są odporne na pewne zaklęcia i bronie. Zawsze czytaj opis walki w okienku dialogowym. Np. otiagi są odporne na broń strzelecką, a gliniane golemy na każdą broń poza obuchową minimum +1. Czytaj komendy w oknie dialogowym, zaoszczędzisz sobie nerwów, twoja broń może być nieskuteczna lub przeciwnik będzie odporny na ataki. Możesz też wykorzystać tę informację na swoją korzyść – wyślij np. żywiołaki na przeciwników walczących zwykłą lub magiczną bronią do umagicznienia +2.


22. Zaklęcie maga z 6. poziomu – Ochrona przed magicznymi broniami nie chroni rzucającego przed zwykłą bronią (niemagiczną). Z tego względu warto nosić przy sobie trochę zwykłej broni na przeciwników, którzy używają tego zaklęcia (a jest ich wielu, m.in. mag w starciu finałowym Cieni Amn). Wyjątkiem są lisze, które są odporne na zwykłą broń.


23. Zaklęcie ochrona przed złem ochroni cię przed atakami przyzywanych przez ciebie i wrogich magów biesów i demonów (nie będą cię widziały).


24. Zaklęcie maga Magiczny pocisk z 1. poziomu jest bardzo skuteczne. Zadawane przez niego obrażenia przechodzą przez czar Kamienna skóra (wbrew opisowi czaru). Istnieje też możliwość, że mag zaatakowany magicznymi pociskami przerwie inkantację, także szczególnie świetnie się spisuje na smoki po uprzednim obniżeniu odporności.


25. Przez całą grę możesz zdobyć lub znaleźć przedmioty, które pozornie mogą nie mieć zastosowania – są to w większości elementy bardzo potężnych przedmiotów, które może ci poskładać krasnolud Cromwell w Dokach (Cienie Amn) lub Cespenar w sferze kieszeniowej (w Tronie Bhaala).


26. Anomen (do przyłączenia w gospodzie Pod Miedzianym Diademem), mimo iż na pierwszy rzut oka wydaje się być słabym kapłanem (niska mądrość = 12), jest w rzeczywistości bardzo silną postacią. Jeśli zostanie mianowany na rycerza, jego mądrość wzrośnie do 16 punktów (i zdobędzie przy okazji inny charakter oraz 50000 PD dla siebie). Jest on zdwuklasowanym wojownikiem, więc może przeznaczyć 5 punktów biegłości (*) w określoną broń (młoty, wekiery, cepy i inne)


27. Większe łakowilki są jednymi z najpotężniejszych przeciwników w grze, sprawiają często sporo problemów. Regenerują się z niesamowitą wręcz szybkością – 6 PŻ na sekundę. Zbiorowy atak na przyspieszeniu (najlepiej ulepszonym), wykończenie magią (np. Obniżenie odporności, wielkie osłabienie i Palec śmierci/Dezintegracja), bądź zamknięcie ich w jakimś pomieszczeniu.


28. Czar z 6. poziomu maga – Zaklęcie śmierci pozwala natychmiast wyeliminować słabszych wrogów, o ile nie są odporni na magię. Szczególnie przydatne jest podczas walk z wrogimi magami – odsyła wszystkie wrogie przyzwane istoty (oprócz demonów, dev i planetarów). To dość dobry czar na słabszych, a denerwujących przeciwników spotykanych w grupach (Bandyci w mieście, Umbrowe kolosy, Hobgobliny, Orki), choć w ich przypadku Zabójcza chmura sprawdza się podobnie.


29. Jeśli grasz złodziejem (jedno- lub wieloklasowcem), nie możesz pracować dla Bodhi, która stwierdzi, że nie może Ci ufać.


30. Wielu przeciwników zanim podejdzie, może zostać zranionych broniami dystansowymi, więc używaj ich – pozwoli to zranić ich lub nawet zabić nim podejdą do ciebie.


31. Zachowaj porządek w ekwipunku – nie noś zbędnych przedmiotów, sprzedawaj niepotrzebne. Wolne miejsce w ekwipunku jest bardzo przydatne – unikniesz sytuacji, w których zmuszony będziesz wyrzucać cenne przedmioty. Noś Sakiewki na klejnoty, Tuby na zwoje i Pasy z amunicją.


32. Nie zabijaj i nie atakuj wszystkiego i wszystkich. Jeśli twoja reputacja zbyt się obniży, zaczną cię atakować patrole. Dla wysokopoziomowych postaci jest to dobre źródło doświadczenia, ale patrol może łatwo rozprawić się ze słabszą drużyną. Reputacja wpływa też na ceny w sklepach. Im niższa reputacja, tym więcej będziesz musiał zapłacić.


33. Jeżeli chcesz romansować z którymś z NPC (Anomen, Viconia, Jaheira i Aerie), pamiętaj, że piękna elfka nie będzie romansować z brzydkim półorkiem. Poza Viconią, która nie romansuje z elfami, cała reszta romansuje z nimi, a także z ludźmi i półelfami.


34. Na początku gry kup lub zdobądź okulary identyfikacji (Arledian w domu Gaelana Bayle’a lub czar Ograniczone życzenie i opcja Chcę widzieć rzeczy takimi, jakimi są naprawdę). Przydadzą się – kiedy nie będziesz miał dostępu do sklepu lub świątyni. Jest to znacznie lepsze rozwiązanie nic marnowanie slotu na identyfikacje. Lepiej zapamiętać kolejny magiczny pocisk.


35. Jeśli twoja drużyna składa się z postaci o podobnym charakterze – unikniesz konfliktów. W innym przypadku miedzy członkami drużyny mogą powstać konflikty, które doprowadzą do rozpadu drużyny (walka lub odłączenie się od grupy).


36. Przyzywańce mogą być bardzo przydatne w walce. Kilka koboldów nie wyrządzi przeciwnikowi wielu szkód, ale już dwa ogry, jak najbardziej. Przywołane istoty mogą odwracać uwagę od drużyny skupiając na sobie ataki wrogów. Niektóre są skuteczne na odpowiednie rodzaje przeciwników – np. Nishruu lub Haeakshary na magów.


37. Jeśli powalisz na ziemię trolla, to aby go zabić, potraktuj go ogniem lub kwasem . Jeśli nie masz odpowiedniej broni – użyj czaru (np. Ognista strzała, Kwasowa strzała Melfa, Płonące dłonie itd.), przedmiotu (np. Kostur ognia przywołuje Żywiołaki ognia) lub mikstury (wybuchów, ognistego oddechu, olej wściekłego płomienia).


38. Opisy poziomów trudności są niedokładne. Zawsze będziesz otrzymywał taką samą liczbę punktów doświadczenia, różnice będą w zadawanych obrażeniach, zachowaniu przeciwników (nie będą np. używać niektórych zaklęć) oraz opornościach, np. na najłatwiejszym Demogorgon nie jest odporny na broń +3.


39. Pułapki są bardzo potężną bronią. Zadają około 20 pkt . obrażeń, co oznacza że kilka takich pułapek może zabić wielu silnych wrogów (np. lisze). Jeśli ktoś właduje się na kilka pułapek, opóźnionych kul ognistych czy czaszek, nie ma żadnych szans (no, chyba że jest odporny na magię).


40. Zaklęcie maga, miniaturowe meteoryty Melfa stwarzają pewną liczbę ognistych pocisków (jeden na poziom). Pociski dają 5 ataków na rundę, a traktowane są jako broń +5 (podziałają więc na Kangaxxa), zadają dodatkowe obrażenia od ognia, które przechodzą przez Kamienną skórę (ale nie stosuj ich na magów chronionych Odbiciem czaru, bo sam oberwiesz).


41. Pierścień Tarana do zdobycia u Tolgeriasa (okraść, zabić, można zdobyć nawet 3) odrzuca przeciwnika i zadaje dość niemałe obrażenia (ok. 20), ale działa praktycznie na każdego łącznie z Kangaxxem (a zważając na to, że ma ok. 60 punktów życia, to 20 pkt. jest dla niego sporym ciosem). Nie stosuj na postacie chronione Ochroną przed magiczną energią.


42. Przed rozpoczęciem gry zainstaluj oficjalne patche (przydatny też może być dodatek z edycji kolekcjonerskiej, jeśli go instalujesz - dokonaj tego koniecznie przed instalacją Tronu) w następującej kolejności: Cienie Amn --> Tron Bhaala --> patch do Tronu Bhaala. Najnowsze wydania Sagi są spatchowane. Patche naprawiają sporo błędów (pełna lista w readme) i dodają do gry nowych sprzedawców handlujących bardzo przydatnymi przedmiotami. Szczegóły w ReadMe lub w innym artykule.


43. Przycisk w kształcie gwiazdki w prawym dolnym rogu ekranu otwiera dostęp do wszystkich zdolności specjalnych twojej postaci. Wykorzystuj swoje zdolności i umiejętności. Często są one bardzo pomocne i przydatne. Postacie posiadające zdolność Krycia się w cieniu mogą zbadać i określić, gdzie czają się wrogowie, pamiętaj, że niektóre istoty widzą kryjące się w cieniu postaci (np. smoki, demony, niektóre mgły). Krycie się w cieniu dodaje także łowcom, mnichom i złodziejom premię +4 do TraK0. Paladyni posiadają świetne zaklęcie zwiadowcze – Wykrycie zła, które określi jakich przeciwników spotkasz w danej lokacji. W podziemiach zawsze powinno się wykrywać pułapki korzystając z pomocy złodzieja, lub kapłana z zaklęciem Szukanie pułapek.


44. Używaj właściwości przedmiotów znalezionych podczas gry, wiele z nich znacznie pomaga w niektórych walkach, np. Kostur ognia czy Pierścień kontroli nad powietrzem. Przedmioty, z których właściwości można skorzystać określoną ilość razy dziennie, znikają z paska przedmiotów podręcznych po użyciu. Ikona pojawi się ponownie następnego dnia, gdy przedmiot będzie gotowy do powtórnego użycia.


45. Możesz wybrać nowe skrypty dla swoich postaci. Przejdź na kartę postaci i naciśnij przycisk "modyfikacja". W niektórych sytuacjach lepiej wyłączyć skrypty np. w przypadku ukrytego złodzieja w cieniu, inaczej może zaatakować przed czasem.


46. Nie próbuj sprzedawać przedmiotów, które nie mają już żadnego ładunku. Sprzedawca pomyśli, że przedmiot nie ma żadnego działania i zaoferuje ci 1 sztukę złota. Co więc z nimi zrobić? Jeśli je sprzedasz i odkupisz – odnowią ładunki.


47. Nie używaj broni strzeleckich w walce wręcz. Wrogowie otrzymają +4 premii do ataku (TraK0), jeśli nie będziesz posługiwać się bronią ręczną . Jeśli twoja postać nie ma biegłości w broni, którą się posługuje także otrzyma karę do TraK0 zależnie od klasy - zbrojni -2, kapłani i łotrzykowie -3, czarodzieje -5. Używaj broni, w których postać ma biegłość.


48. Aby zagrać drużyną całkowicie przez siebie stworzoną musisz rozpocząć rozgrywkę w trybie dla wielu graczy i przydzielić sobie kontrolę nad wszystkimi postaciami. Pamiętaj, że postacie stworzone w trybie multiplayer nie mają interakcji z postacią główną oraz nie prowadzą z nią romansu (chyba że grasz z kimś więcej niż przyjacielem). Jest to zarówno wada, jak i zaleta. W tym przypadku porada: Pamiętaj, że członkowie twojej drużyny mają swoje własne zdanie i mogą się nie zgadzać z twoimi decyzjami nie będzie miała miejsca. Albo wręcz odwrotnie, okaże się do bólu prawdziwa ;)


49. Samotna postać nie poradzi sobie z każdym zagrożeniem. Korzystaj z siły i umiejętności wszystkich członków drużyny. Nieprawda, jeśli chcesz przejść grę samotnie, możesz to jak najbardziej zrobić. Standardową postacią do takiej rozgrywki jest Wojownik/Złodziej/Mag, choć każda inna postać, klasa czy profesja też będzie dobra.


50. Niektóre zaklęcia uległy zmianie w porównaniu do BG1. Sprawdź opisy czarów. I tak jest w istocie. Porównanie znaleźć możesz w tym artykule.