Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Reputacja

by Thishen & Kinski


Wprowadzenie

Reputacja jest miarą tego, jak postrzegają cię inni ludzie, określa ich stosunek do Twojej postaci, ma wpływ na ceny oraz – pośrednio wpływając na reakcję – także na dialogi. W Baldur's Gate II nie warto w gruncie rzeczy być tym złym czy nawet bezwzględnym (chyba, że w służbie prawości), ale o tym później.



Zmiany poziomu reputacji

Na zmianę reputacji mają wpływ podejmowane przez Ciebie decyzje (np. podczas wykonywania zadań) oraz datki w świątyni (jej wpływ szerzej obrazuje następująca tabelka)

Reputacja Cena przedmiotów Koszt podniesienia Zabicie niewinnego Wpływ na reakcję
1 100% 1500 0 -20
2 100% 1200 -1 -7
3 100% 1000 -1 -6
4 50% 1000 -1 -5
5 40% 500 -2 -4
6 30% 400 -2 -3
7 20% 200 -2 -2
8 20% 300 -2 -1
9 10% 400 -3 0
10 0% 500 -4 0
11 0% 700 -4 0
12 0% 900 -5 0
13 0% 1200 -5 0
14 0% 1500 -5 1
15 -10% 2000 -6 1
16 -10% 2500 -7 2
17 -20% 5000 -8 2
18 -30% - -9 3
19 -40% - -10 3
20 -50% - -10 4
Nieudana próba kradzieży obniża reputację o 1 punkt.



Charakter a początkowa reputacja

Wybór charakteru postaci ma również wpływ na reputację, im charakter bardziej dobry, tym wyższy poziom reputacji i odwrotnie - szczegóły)

Charakter Wartość reputacji
Praworządny dobry 12
Neutralny dobry 11
Chaotyczny dobry 11
Praworządny neutralny 10
Neutralny 10
Chaotyczny neutralny 10
Praworządny zły 9
Neutralny zły 9
Chaotyczny zły 8



Reputacja a drużyna

Dobór drużyny może być dopasowany do określonego stylu gry, jeśli chcesz stworzyć złą i bezwzględną grupę – postacie o dobrym charakterze nie będą zadowolone, kiedy reputacja spadnie poniżej 3 punktów odłączą się od drużyny lub nawet zaatakują. Podobnie sprawa się ma z dobrą drużyną – źli bohaterowie będą narzekać, kiedy reputacja osiągnie poziom wyższy niż 18 punktów – musisz liczyć się z ich odejściem. Neutralni bohaterowie odejdą tylko gdy reputacja spadnie do 1 punktu, gdy będzie ona wysoka, będą tylko okazywać swoje niezadowolenie - szczegóły)

Reputacja Opis Dobry Neutralny Zły
1 Pogardzany -300 -300 80
2 Pogardzany -300 -160 80
3 Pogardzany -160 -160 80
4 Pogardzany -160 -80 80
5 Znielubienie -160 -80 80
6 Znielubienie -80 0 80
7 Znielubienie -80 0 0
8 Znielubienie -80 0 0
9 Przeciętny 0 0 0
10 Przeciętny 0 0 0
11 Przeciętny 0 0 0
12 Przeciętny 0 0 0
13 Popularny 80 0 -80
14 Popularny 80 0 -80
15 Popularny 80 0 -80
16 Popularny 80 0 -160
17 Heroiczny 80 0 -160
18 Heroiczny 80 0 -160
19 Heroiczny 80 -80 -300
20 Heroiczny 80 -80 -300
Legenda:
80 - postać jest zadowolona
0 - postać jest neutralna
-80 - postać wyraża niezadowolenie
-160 - postać narzeka na nieodpowiednią reputację
-300 - postać odchodzi



Upadek klasy

Jeśli rozpocząłeś grę paladynem lub łowcą, powinieneś bardzo uważnie kontrolować reputację. Jeśli w jakimś momencie reputacja drużyny spadnie poniżej 6, twoja postać straci swój status paladyna lub łowcy (w instrukcji jest informacja, że w przypadku łowcy stanie się tak, jeśli reputacja drużyny spadnie poniżej 4, ale to błąd...). W obu tych przypadkach postać stanie się prawie zwykłym wojownikiem (upadłym paladynem lub łowcą), straci zdolności specjalne, możliwość używania zaklęć (choć upadły paladyn zachowa premie do rzutów obronnych) – odzyskanie straconego statusu będzie możliwe tylko podczas wykonywania zadań w twierdzy. Możliwość odzyskania profesji u paladyna pojawi się po udanym zadaniu z ochroną Tyrianny Jutrzenki (przedostatnia misja dla Zakonu) i rozmowie z Sir Williamem Reirrakiem, u łowcy – po rozprawieniu się z Wiedźmą Umar (ostatnie zadanie) i rozmowie z duchem lasu – Mairyn.



Reputacja a handel

Gra w warstwie fabularnej nie jest stworzona dla postaci o złym charakterze i doświadczamy tego również w dziedzinie handlu. W instrukcji błędnie podano informację, że przy reputacji wynoszącej 2 i mniej punktów sklep nie sprzeda przedmiotu. W rzeczywistości nadal możemy nabyć wszystkie dostępne przedmioty, jednak za horrendalną cenę, gdyż koszt przedmiotu przy reputacji równej 1 wzrasta 10-krotnie. Alternatywą pozostaje opcja kradzieży. Można też przed zakupami podnieść reputację ofiarowując dar serca w świątyni.



Reputacja a straż

Gdy twoja reputacja osiągnie mniej niż 6 punktów, co pewien czas pojawiać się będzie w mieście oddział straży: na początku zostaniesz zaatakowany przez grupę rycerzy z Zakonu Promiennego Serca: Sir Jolus (16. poziomowy paladyn, 7600 PD), Sir Branet Al-Thon (16. poziomowy paladyn, 7300 PD), Sir Beverus (16. poziomowy paladyn, 7100 PD), Sir Paritin (wojownik/kapłan 14/14, 7730 PD), Alhelor (18. p. mag, 11400 PD), Sir Laren (16. p. kapłan, 11700 PD). Trzeba uważać na maga, bo rzuca Plugawy uwiąd, wszyscy walczą zwykłą bronią. Przy zwłokach znajdziesz kilka magicznych i zwykłych pełnych zbroi płytowych oraz zwykłą broń i losowe przedmioty (na ogół zwoje lub klejnoty). Czasem oddział pojawia się z niewielkim opóźnieniem, więc wcześniej możesz zostać zaatakowany przez standardowy oddział amnijskich legionistów. Gdy już pokonasz oddział rycerzy, co 8 godzin pojawi się następny, złożony z Amnijskiego centuriona (16. p. wojownik, 7300 PD), czterech Amnijskich legionistów (11. p. wojownik, 3200 PD) oraz dwóch Zakapturzonych egzekutorów (14. p. mag , 4000 PD). Taki skład wysyłanych przeciw tobie oddziałów będzie stały i nieograniczony, za każdy taki „zestaw” jest ponad 28000 PD, co może być doskonałą kopalnią doświadczenia. Mimo że legioniści nie wyglądają na trudnych przeciwników i walczą zwykłą bronią, mają po 5 lub więcej ataków, magowie też robią dość dobry użytek z zaklęć (Chaos, Zamęt, Dominacja itp.). Wysoka reputacja (w niezmodowanej grze) nie powoduje generowania się podobnego komitetu.



Reputacja a magia w mieście

Także jeśli twoja reputacja osiągnie mniej niż 6 punktów, będziesz mógł swobodnie już używać magii w mieście – Zakapturzeni czarodzieje i egzekutorzy już się nie pojawią. Jeśli jednak nie masz ochoty na walkę ze strażnikami, wystarczy przemieszczać się będąc niewidzialnym – wtedy nikt się nie pojawi.



Regulowanie reputacji

Aby podnieść reputację do 18 punktów, wystarczy pójść do świątyni i sypnąć złotem (niestety w ratach), lecz jeśli chcesz podnieść do 20, trzeba już zastosować sztuczkę – przyłączyć Viconię (-2 reputacja) do drużyny i po podniesieniu reputacji w świątyni, odłączyć ją (+2 reputacja). Obniżyć można na kilka sposobów, np. poprzez zabicie niewinnego, kilkakrotne przemiany w Zabójcę (w TB) lub wybranie odpowiedniej ścieżki podczas rozwiązywania niektórych zadań.



Wpływ reputacji na zadania

Dość istotny jest też fakt, że jeśli masz niską reputację, niektóre postacie niezależne mogą być ci nieprzychylne, np. gdy wejdziesz do siedziby Zakonu Promiennego Serca przy reputacji mniejszej niż 9 punktów, każdy paladyn powie, że twoja reputacja cię wyprzedziła i zasugeruje abyś odszedł :).

Jeśli masz w drużynie Anomena, to podczas jego osądu i pasowania reputacja także ma znaczenie – jeśli jest niższa niż 9 punktów - osąd prałata będzie negatywny i Anomen nie zostanie rycerzem. Także przy wykonywaniu zadań Jaheiry z Harfiarzami twoja reputacja będzie ważna, bo od niej będzie zależeć czy Jaheira otrzyma Szpilę Harfiarzy od Terminsela (Elminstera). Podobnie, na koniec gry Elessime w Suldanessalarze wspomni o twojej reputacji.