Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Style walki

by Alvarez


Ogólne

System biegłości w BG2, w porównaniu do pierwszej części Sagi zmienił się dość znacznie. Dość ogólne kategorie biegłości obejmujące wiele typów broni (np. bronie obuchowe, bronie strzeleckie) uległy konkretnemu rozdziałowi, jednak zupełną nowością jest wprowadzenie możliwości specjalizowania się w stylach walki, które niosą za sobą premie odmienne od tych ze specjalizacji w broni. Do dyspozycji mamy cztery style walki, wraz z kolejnymi przydzielanymi punktami otrzymujemy następujące premie:

Poziom biegłości Styl walki bronią dwuręczną Styl walki mieczem i tarczą Styl walki jedną bronią Styl walki dwoma broniami
Brak -4 do TraK0 pierwszej, -8 do drugiej ręki.
+ +1 do obrażeń.
-2 do opóźnienia.
+2 do KP przeciw pociskom. +1 do KP.
Trafienie krytyczne przy rzucie 19 i 20.
Zmniejsza kary do -2 i -4.
++ -2 do opóźnienia
Trafienie krytyczne przy rzucie 19 i 20.
+2 do KP przeciw pociskom. +1 do KP. Niweluje karę do TraK0 pierwszej ręki.
+++ Zmniejsza karę do TraK0 drugiej ręki do -2.

Uwagi:

1. Standardowo trafienie krytyczne wykonywane jest tylko przy 20 kostkach przy rzucie na atak - kończy się on wtedy powodzeniem niezależnie TraK0, a zadawane obrażenia są podwójne.

2. Władając dwoma broniami zyskujemy jeden dodatkowy atak na rundę, który jest wykonywany bronią w drugiej ręce - niezależnie od liczby ataków, bronią trzymanej w drugiej ręce zawsze wykonywany jest jeden atak w rundzie, wyjątkiem jest tu tylko czar Ulepszone przyspieszenie ruchów, pod wpływem którego wykonywane są dwa ataki.

3. Wbrew nazwie styl walki mieczem i tarczą dotyczy nie tylko mieczy, a każdej broni jednoręcznej w połączeniu z tarczą.

4. Premie wynikające ze stylów walki dotyczą tylko broni do walki wręcz, w przypadku łuków długich i krótkich, kusz, strzałek oraz proc nie są w żaden sposób brane pod uwagę.



Klasy

Najogólniej rzecz ujmując, poszczególne profesje mogą przeznaczać na style walki tyle samo punktów, co na pozostałe biegłości. Klasy zbrojne mogą przeznaczyć na style walki maksymalną liczbę punktów, podobnie jak większość ich wariacji wieloklasowych.


1. Dostępność biegłości:

Kensai - nie może przydzielić żadnego punktu w styl walki mieczem i tarczą.

Mnich - może przeznaczyć punkt biegłości tylko na styl walki jedną bronią.

Mag, Czarownik - nie mogą przeznaczyć punktów na style walki.

Pozostałe profesje mogą specjalizować się w dowolnym stylu walki.


2. Modyfikatory klasowe:

Łowca - przy tworzeniu postaci ma przydzielone dwa punkty w styl walki 2 broniami (łącznie z łucznikiem).

Zawadiaka - może przeznaczyć 3 punkty na styl walki 2 broniami, a na pozostałe style 2.

Fechtmistrz - może przeznaczyć 3 punkty na styl walki 2 broniami.

Wojownik/druid, Wojownik/mag/kapłan i Kapłan/łowca - mogą przeznaczyć tylko 2 punkty w styl walki 2 broniami.



Wybór stylu

Niestety w BG2 występuje lekki problem balansu broni, wystarczy spojrzeć na obrażenia zadawane przez bronie:

1. 2-ręczne: kije i włócznie - 1K6, miecze oburęczne i halabardy - 1K10;

2. 1-ręczne: cepy - 1K6, miecze długie - 1K8, miecze półtoraręczne i młoty - 2K4, katany - 1K10.

Jak widać jest to fantastycznie rozwiązane - możemy władać bronią oburęczną nie zadając większych obrażeń a rezygnując z dodatkowego ataku (walka dwiema broniami) lub premii do KP (tarcza). Poza tym trzeba wspomnieć, że naprawde dobrych egzemplarzy broni 2-ręcznych przed Podmrokiem nie zdobędziemy.

Odnośnie walki z tarczą... Warto sobie uzmysłowić, że klasa pancerza, początkowo istotna, mniej więcej od połowy gry zaczyna nabierać znaczenia coraz bardziej estetycznego, które to osiąga w Tronie Bhaala. Wystarczy spojrzeć na TraK0 co mocniejszych przeciwników: Firkraag -12, Demogorgon -21, Gromnir -14, Yaga-Shura -14, Abazigal -28/-13, Pustoszyciel -16... by zdać sobie sprawę, że ochrona przed atakami staje się z czasem domeną czarów (Kamienna skóra, Lustrzane odbicie, OpMB, Wytrzymałość), a przykładowo wartość zbroi zaczyna leżeć w jej właściwościach specjalnych. Czy więc warto parać się walką z tarczą u boku? Pewnie, ale tylko do czasu uzyskania dwóch punktów w stylu walki dwoma broniami, Tarczę Baldurana czy Tarczę odbić warto mieć jednak zawsze w ekwipunku, ze względu na ich dość sporą, lecz okazyjną użyteczność.

Styl walki jedną bronią, hmm... jedyny wybór mnichów i magów, w zasadzie z racji jakości dostępnych w grze puklerzy również bardów i złodziei (poza zawadiaką i fechtmistrzem), lecz to ulega zmianie po zdobyciu epickiej zdolności Użycie Dowolnego Przedmiotu. U złodziej (poza zawadiaką) można w dalszej perspektywie zainwestować w walkę bronią 2-ręczną, cios w plecy Kijem tarana, no no, trzeba przyznać, że uroczy.

A styl walki dwiema broniami, cóż, w zasadzie jedyny rozsądny wybór, bez niego niebywale ciężko jest osiągnąć więcej niż 3 ataki na rundę bronią do walki wręcz (Kundan i Belm dodają po jednym ataku, ale poza tym są słabe). Warto na niego przejść od razu po osiągnięciu dwóch gwiazdek specjalizacji, wcześniej nie ma sensu, gdyż kary do TraK0 są zbyt znaczne. Warto mieć na uwadze, że drugą ręką wykonywany jest tylko jeden atak, nie warto więc chwytać w nią broni stricle ofensywnej, gdyż jej potencjał się marnuje, idealnie nadają się takie bronie jak Oczyszczacz czy Zagłada Hindo.

Cóż, bilans zysków i strat dość jasno wskazuje co wybrać, ale jeżeli czucie i wiara silniej mówią do nas, nic nie stoi na przeszkodzie by odgrywać rycerza z tarczą i w lśniącej zbroi, albo paladyna dzierżącego święty relikt zakonu...