Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Triki i sztuczki, czesc I

by Ascaephel + dopiski różne


1. Mnóstwo Smoczych hełmów

Ten trik można wykorzystać, podczas wykonywania zadania na Wzgórzach Wichrowych Włóczni. Daje on nieskończoną ilość smoczych hełmów. W podziemiach Firkraaga natrafisz na orkowską książkę kucharską, która będzie mówiła o skarbie ze studni i potworze, który go strzeże. Idź do zachodniej części lochów – w przejściu będzie studnia, po kliknięciu na nią zdobędziesz smoczy hełm, a po chwili pojawi się żywiołak powietrza. Trik polega na tym, by po wyciągnięciu hełmu od razu (przed pojawieniem się żywiołaka) zapisać grę. Wczytaj zapisany stan i... możesz wyciągnąć kolejny hełm. Kiedy już go zdobędziesz od razu zapisz grę, wczytaj i powtórz akcję po raz kolejny. Tym sposobem możesz zdobyć setki takich hełmów (które dają sporo odporności, a oprócz tego zawsze można je sprzedać ;).



2. Jak zostać bogatym?

Gdy brakuje ci gotówki możesz wykorzystać ten trik. Jak wiadomo, można okradać sklepikarzy – w menu, w którym robisz z nimi interesy jest do tego odpowiednia opcja. Jednak mało który sprzedawca przyjmie później takie kradzione przedmioty. Są jednak w Athkatli paserzy, którzy z przyjemnością przyjmą wszelkie dobra... Niewielu ich jest, lecz ci, którzy są w zupełności wystarczą: Roger Paser w Kanałach pod Dzielnicą Świątyń, Czarnorynkowy złodziej w gildii Złodziei Cieni w Dokach, Gorch w Gildii Mae’Vara w Dokach, Jayes na Promenadzie Waukeen (pojawia się wieczorem przy wschodniej ścianie), Rzezimieszek w Dzielnicy Mostowej (także pojawia się wieczorem). I tutaj jest bug. Paserów można okradać i sprzedawać od razu przedmioty, które ukradziono :). Można tak robić w nieskończoność – kup/ukradnij 3-4 mikstury złodziejskiego mistrzostwa, wypij je na raz – efekty się skumulują, możesz teraz wyczyścić wszystkie sklepy. Masz pieniądze i przedmioty :].

Drugim sposobem jest wykorzystanie triku w ekwipunku - działa on podobnie jak czarowanie wojownikiem (pkt. 6) lub picie określonych mikstur, których nie mogą używać niektóre klasy. Do tego potrzebne są dwie rzeczy - klejnot i mikstura, której możemy użyć. Wchodzimy do ekwipunku, klikamy prawym przyciskiem na miksturę i klikamy polecenie wypij miksturę. Usłyszymy odgłos przełykania i pojawi się ponownie ekran ekwipunku, w którym mikstura cały czas jest. Jak wiadomo, zniknie dopiero, gdy z niego wyjdziesz i wtedy też zadziała. Wystarczy teraz tylko wsadzić na jej miejsce jakiś klejnot i wyjść z ekwipunku. Powtarzamy całą akcję jeszcze raz. Dzięki temu klejnot zwielokrotni swoją ilość i zamiast 1 klejnotu będziemy mieli ich kilkadziesiąt tysięcy w 1 slocie. Teraz wystarczy przejść się do sklepu i sprzedać klejnoty, za które zdobędziemy sporą sumkę.



3. Dwa Pierścienie Gaxxa

Jest pewna sztuczka, która pozwala na posiadanie dwóch pierścieni Gaxxa, czyli zdecydowanie najpotężniejszych pierścieni w grze. Posiadaczem tego cacka jest niezbyt przyjemny Demilisz Kangaxx. Przed dostarczeniem do niego części szkieletu kup zwój Ochrony przed nieumarłymi i wejdź do zatęchłego grobowca. Gdy już tam będziesz zostaw część drużyny i idź do środka złodziejem. Użyj zwoju i daj liszowi jego ciało. Paskuda pojawia się i... stoi (efekt działania zwoju) oraz nie staje się wroga (musi porozmawiać i powiedzieć swoją kwestię, lecz cię nie widzi, chroniony jesteś przed nieumarłymi). Okradnij przyjemniaczka – masz już pierwszy pierścień Gaxxa! Po walce, przy zwłokach znajdziesz drugi pierścień Gaxxa. Możesz nosić nawet dwa pierścienie (i tak ich nie sprzedasz, co baaaardzo przypakuje postać :D. Bug występuje także po zainstalowaniu patchy (do Cieni i Tronu).



4. Dwa Pierścienie ostrości

Sposób podobny do poprzedniego. Można zdobyć dwa Pierścienie ostrości (pozwala zapamiętać 2 dodatkowe czary z poziomu 1. i 2. oraz dodatkowy czar z poziomów 3. i 4.). Wejdź do kajuty nawigatora i okradnij Lavoka przed tym jak się stanie wrogi. Jest na to kilka sposobów, gdyż od razu jak cię zauważy, przemówi do ciebie i od razu staje się wrogi. Możesz kliknąć na niego, tak jak chciałbyś zacząć z nim rozmowę, po czym "rozmyślić" się, Lavok nadal będzie czekał aż podejdziesz zaczniesz z nim rozmowę, można go wtedy spokojnie okraść (nawet nie trzeba się przejmować jak się to nie uda). Możesz spróbować zakraść się złodziejem, okraść go i schować się szybko w cieniu, trzeba to powtórzyć z 2 razy, bo możesz ukraść nie ten pierścień co trzeba. Trzeci sposób to zauroczenie go np. Pierścieniem kontroli nad powietrzem. Po walce, gdy już będzie leżał uwolniony od tajemniczej siły, okradnij go jeszcze raz. Po powrocie do miasta i wyjściu z Kuli i tak znajdziesz ten pierścień przy jego ciele, lecz lepiej przywłaszczyć go sobie wcześniej, będzie bardziej przydatny w twoich rękach.



5. Trzy Pierścienie Tarana

Pierścień Tarana z pewnością często pomógł ci w niejednej walce. Przy wykorzystaniu pewnego błędu, możesz mieć trzy takie pierścienie! Jeden dostajesz jako nagrodę za dostarczenie Tolgeriasowi Valygara, można go też zdobyć walcząc z nim w Kuli sfer. Zrób tak: najpierw idź do Siedziby Rady Sześciu i okradnij Tolgeriasa. Zdobędziesz pierwszy pierścień. Następnie odnajdź Valygara, zabij go – przy użyciu ciała otwórz Kulę sfer i idź do Tolgeriasa. Powiedz mu, że ukryłeś ciało i chcesz większą zapłatę. Dostaniemy drugi pierścień. Trzeci znajdziesz przy ciele Tolgeriasa po walce w Kuli sfer. Od tej pory możesz taranować z trzykrotną skutecznością :P.

Mała uwaga dla osób z refleksem: Pierścieni Tarana można mieć więcej niż 3 – po zdobyciu ciała Valygara trzeba porozmawiać z Tolgierasem w Budynku Rady Sześciu i zaszantażować go, że oddamy ciało, jak dostaniemy magiczną nagrodę – wtedy zdenerwowany mag daje Pierścień Tarana i się teleportuje. Podczas gdy mag zaczyna się teleportować, szybko trzeba z nim porozmawiać powtórnie – dostaniemy kolejny pierścień, i kolejny, i jeszcze jeden, aż do czasu, kiedy całkowicie czarodziej zniknie.



6. Czarujący wojownik

Istnieje trik, który pozwala wojownikowi (i innym klasom nieczarującym) na rzucanie czarów ze zwojów. Otóż wystarczy wziąć jakąś miksturę, wejść w ekwipunek, kliknąć prawym przyciskiem na miksturę i kliknąć polecenie wypij miksturę. Usłyszysz odgłos przełykania i pojawi się ponownie ekran ekwipunku, w którym mikstura cały czas jest. Jak wiadomo, zniknie dopiero, gdy z niego wyjdziesz i wtedy też zadziała. Wystarczy teraz tylko wsadzić na jej miejsce jakiś zwój i wyjść z ekwipunku. Wojownik rzuci czar na siebie. Niestety, wojownik może rzucać w ten sposób czary tylko na siebie, więc używanie czarów typu magiczny pocisk jest niewskazane :) Życzę rębajłom miłego czarowania :]



7. Duuuużo punktów życia

Trik ten odnosi się do powyższych dwóch punktów. Dzięki pkt. 5. każdy może rzucać czary. A więc tym sposobem każdy może mieć swojego chowańca i każdemu wzrośnie ilość punktów życia :). Po przywołaniu zwierzaka można uzbierać jeszcze kilka zwojów Przywołania chowańca po czym wyeksportować postać i zacząć grę od nowa importując ją. I tutaj kłania się pkt. 4. :) Po otwarciu ekwipunku, celem wyrzucenia przedmiotów zobaczysz, że twój chowaniec zniknął. Nie przejmując się tym wyrzuć przedmioty i poczekaj. Po obejrzeniu scenki weź mikstury, zwoje Przywołania chowańca i używaj ich tak jak w triku 5. Dostajesz bonus do punktów życia. Można tak robić w nieskończoność i za każdym razem dostaniesz dodatkowe pkt. życia. Nie ma to jak setki punktów na 10. poziomie :D.



8. Import wraz z przedmiotami

Jak wiadomo podczas eksportowania postaci i jej importu tracisz wszystkie przedmioty. Jest na to pewien sposób. Gdy importujesz postać do nowej gry w BG II, po jej załadowaniu, jeszcze przed scenką z Irenicusem i uwolnieniem pojawia się czarny ekran. Wciśnij pauzę lub skrót do ekwipunku, gdy jeszcze nic się nie pojawiło i po prawej zobaczysz portret postaci lub dostaniesz się do ekwipunku. Kliknij na niego prawym klawiszem, wyrzuć wszystkie przedmioty, jakie masz i wznów grę. Po uwolnieniu przez Imoen możesz spokojnie podnieść wszystkie przedmioty. Proste, czyż nie? :)



9. Mnóstwo punktów doświadczenia

Przy użyciu wszystkich powyższych trików masz już bogactwo, hełmy, pierścienie, kosmiczną ilość pkt. życia. Ale ciągle nie masz ostatecznej potęgi w Baldur's Gate – doświadczenia. Na szczęście i na to znajdzie się sposób :). Przede wszystkim musisz wybrać się do Saradush. Gdy już tam będziesz ustaw sobie jakąś broń miotaną (najlepiej Procę Everarda, Łuk Tansherona lub Gesena) i idź na północną część murów (po lewej od wejścia do zamku, tam gdzie stoi mag Errard podtrzymujący barierę). Teraz ustaw swojej postaci standardowy skrypt SI. Po chwili twój bohater zaatakuje... niewidzialnego przeciwnika. Ustawi się przy barierce na murze i zacznie strzelać w ogniste olbrzymy, które nie mogą ci nic zrobić (nawet ich nie widać). To jednak nie zmienia faktu, że za jednego dostajesz 8000 punktów doświadczenia. Możesz tak stać i strzelać w nieskończoność, a dokładniej – aż ci się skończą strzały, co w przypadku wyżej wspomnianych broni czy Toporka rozdźwięku lub Krasnoludzkiego młota nie będzie raczej możliwe (bo to nie są bronie na amunicję).

Podobnie z łucznikami w Amketheran. Ustaw się koło miejsca przyzywania potworów i zabijaj je, zanim łucznicy to zrobią.

Jak ktoś ma refleks, to w Podmroku u łupieżców w mieście za wypuszczenie zakładników można dostać kilkakrotną liczbę punktów doświadczenie za wypuszczenie ich z tuneli, trzeba ich tylko zagadywać szybko przywódcę niewolników zanim nie znikną – zdobywasz 45000 PD za każdym razem i +1 do reputacji (sposób nie zawsze działa).

Podobnie z garbarzem w Dzielnicy Mostów – idziesz do domu garbarza, zagadujesz, udowadniasz zbrodnię, dostajesz punkty doświadczenia i koniec rozmowy, potem szybko zagadujesz i jeszcze raz. I tak można praktycznie w nieskończoność – zdobywasz 23000 punktów za każdym razem (sposób również nie zawsze działa).

Podobnie jest z Maszyną Luma Szalonego – wystarczy zabezpieczyć się przed niepożądanymi efektami ubocznymi, które można wylosować i próbować ciągle – punkty doświadczenia można nabijać bez końca.



10. Drowie przedmioty na powierzchni

Po wizycie w Podmroku zauważyłeś zapewne, że przedmioty z adamantyny, jakie posiadają mieszkające pod powierzchnią drowy są dość potężne. Maja tylko jedną zasadniczą wadę – promienie słoneczne zamieniają je w pył. I na to jednak znajdzie się sposób. Tuż przed wyjściem z Podmroku daj którejś ze swoich postaci (tylko nie głównej) przedmioty z adamantyny, jakie chcesz mieć (nie zakładaj ich, tylko włóż do plecaczka), wyjdź na powierzchnię. Zaraz po wyjściu (zanim zagadają do ciebie elfy) włącz pauzę. Odłącz od drużyny postać z drowimi przedmiotami i każ jej czekać na siebie w Miedzianym Diademie. Po wysłuchaniu gadaniny elfów ruszaj do Amn, dołącz postać i masz wszystkie przedmioty :D.



11. Mnóstwo punktów doświadczenia

Wiadomo jest, że jak mag uczy się jakiegoś czaru, dostaje doświadczenie (i cała drużyna!) zależnie do poziomu tego czaru (1 poziom – 1000, 2 poziom – 2000, itd.). Można to wykorzystać ucząc się czaru, kasując go i ucząc się go jeszcze raz! Najlepiej mieć do tego triku jeszcze złodzieja, który będzie kradł zwoje. Najwięcej takowych ma Łazarz w Saradush. Posiada on mnóstwo zaklęć 9 poziomu, wystarczy to do awansu o kilka leveli :D. Jeśli jednak żal nam się rozstawać z tak mocnymi zaklęciami (zwoje są przydatne), możemy sztuczkę zrobić już w Cieniach Amn – idź do Bernarda w Miedzianym Diademie w Slumsach, posiada on w sprzedaży nieskończoną ilość Tęczowych kolorów – kup/ukradnij ile możesz (czyli nieskończoność, wykorzystując np. sztuczkę nr 2), możesz teraz uczyć się zaklęcia i je kasować. W Rozdziale 6 Ribald na Targu Przygód ma nieskończoną ilość zwojów Uwolnienia – jednak w tym wypadku możesz jedynie je od niego tylko kupić, lecz są w miarę tanie. Aby to robić musisz mieć zainstalowany dodatek Tron Bhaala, bo umożliwia on kasowanie zaklęć z księgi maga.



12. Rzeź niewiniątek bez straty reputacji

Jeśli chcesz zabić jakąś istotę, lecz nie chcesz przy tym tracić reputacji – przywołaj Biesa z otchłani (czar Brama z 9 poziomu), który atakować będzie wszystkich dookoła; jeśli nie rzucisz Ochrony przed złem, również Ciebie!



13. Maksymalna liczba PD w Brynnlaw

Sposób jest następujący: musisz iść do domu uciech Lady Galveny w asyście kurtyzany, dzięki kucharce Ellie uśpij strażników, po czym uwolnij Klarę. Po walce, odprowadź Klarę do Kapitana Golina, po czym wróć do Ellie i porozmawiaj z nią. Dostaniesz 2250 punktów doświadczenia i kolejne tyle za każdym razem, gdy z nią porozmawiasz. Niestety, aby uzyskać przyzwoitą ilość poziomów tym sposobem trzeba dłuuugo się bawić, w najlepszej sytuacji są osoby z młodszym rodzeństwem, zostawiasz młodego i mówisz co ma robić, po czym idziesz na herbatkę. Bug nie zawsze się pojawia, niektóre mody go poprawiają (np. The Darkest Day). Spotkaj się z hersztem piratów – Desharikiem, przekonaj go, żeby odprawił Cię do Przytułku jako wariata – każda postać zdobędzie 38500 PD, po czym gra zostanie automatycznie zapisana dzięki opcji auto-save. Wczytaj grę, porozmawiaj jeszcze raz z Desharikiem – kolejne 38500 PD, możesz tak robić do znudzenia lub limitu.



14. Duplikacje

Niektórzy przeciwnicy mają tendencję do duplikowania się, np. lisz z Bram miasta czy Koshi w Strzeżonym budynku, albo taki Kuroisan (kwasowy mistrz z modyfikacji Tactics). Jeśli będziesz wchodzić i wychodzić z budynku, przeciwnik będzie robił to samo, może się jednak zdarzyć, że się sklonuje, za każdego otrzymasz punkty doświadczenia i przedmioty.



15. Zamiana ciała w kamień i kamienia w ciało

Jeśli uda ci się spetryfikować przeciwnika, dostaniesz za niego punkty doświadczenia, lecz jak nie rozbijesz "rzeźby" i go odczarujesz, po czym znów zamienisz w kamień – dostaniesz kolejne punkty doświadczenia. Można tak robić w nieskończoność. Nie musisz mieć też do tego strasznie dużo zwojów z zaklęciami, wystarczy, że najpierw spetryfikujesz ofiarę (przecież nigdzie nie ucieknie) – w każdej niemal świątyni można kupić Zwój "Zamiany kamienia w ciało" i odczarować rzeźbę, jak zabraknie ci czarów Zmiany w ciała w kamień – odpocznij i powtórz sekwencję. Przed rzuceniem Zamiany ciała w kamień dobrze jest obniżyć rzuty obronne przeciwnikowi – Wielkim osłabieniem czy Zagładą (ten drugi czar się kumuluje). Analogicznie można używać Uwięzienia i Uwolnienia.



16. Czarna brzytwa i Łza Bhaala

Podczas Próby Chciwości w Piekle demon daje ci Czarną brzytwę, jeden z lepszych mieczy w grze, niestety jeśli chcesz podążać ścieżką "dobra" – miecz musisz oddać uwięzionemu geniuszowi, który odda ci za niego łzę. Trochę żal pozbywać się takiego miecza. Na szczęście, jeśli masz umiejętność kradzieży kieszonkowej możesz zachować miecz i zdobyć łzę, bez zabijania dżina, po prostu okradnij go z łzy. Przy otwieraniu Wrót Otchłani zostaniesz potraktowany, jakbyś wybrał ścieżkę "dobra".



17. Odnawianie ładunków przedmiotów

Niektóre przedmioty mogą być użyte tylko raz dziennie, po czym, aby odnowić swoją moc trzeba odpocząć, lecz i to nie jest konieczne. Jeśli masz Torbę przechowywania lub Sakiewkę na klejnoty wystarczy, że włożysz do środka przedmiot i go wyjmiesz, a ładunek się odnowi. W ten sposób nie musisz kombinować i używać np. sztuczki nr 7, żeby zdobyć 3 Pierścienie Tarana, w zupełności wystarczy jedna sztuka, dodatkowo możesz zrobić tak, żeby po każdym użyciu dawać go (z odnowionym ładunkiem) innej postaci, żeby nie czekać na koniec rundy, w ten sposób możesz walić nim jak z karabinu. Sztuczka dotyczy oczywiście także innych przedmiotów, np. Dziennej gwiazdy i jej Promienia słońca.



18. Odnawianie zdolności specjalnych

Sztuczka bardzo podobna do poprzedniej. Niektóre postacie mają własne zdolności specjalne, np. Yoshimo ma zastawianie sideł (zwykłych i specjalnych). Każdej zdolności można użyć raz lub kilka razy dziennie w zależności od poziomu i klasy postaci (np. Kai, Szał, Rozwścieczenie, Mierzony atak – raz dziennie na 4 poziomy). Jeśli już twój towarzysz wykorzysta wszystkie – wystarczy, że go odłączysz i przyłączysz z powrotem, a zdolności się odnowią (bo raczej nie włożysz go do Torby przechowywania...), Yoshimo może zastawiać pułapki w nieskończoność...



19. Pierścienie kontroli

Pierścienie kontroli nad powietrzem i ogniem mają w opisie, że możesz zauroczyć określony rodzaj żywiołaka. Co ciekawe zauroczenie, wbrew opisowi nie ma rzutu obronnego i działa na inne istoty – ludzi, magów, lisze, zwierzęta. Zauroczenie działa przez 45 sekund, wystarczy, że zauroczysz lisza i każesz mu rzucić na niego samego np. Uwięzienie. Albo przyzwiesz jakieś potworki, żeby miał z kim walczyć. Gdy efekt uroku minie, włóż pierścień do sakiewki i powtórz sekwencję.



20. Zadania z Jaheirą

Podczas wykonywania zadań z Jaheirą możesz zdobyć bardzo wiele magicznych przedmiotów, nie tylko za pokonanych przeciwników, podczas zadania półelfki Terminsel (Elminster) pojawia się aż 2 razy, ma przy sobie Pierścień ochrony +2, który można mu ukraść.



21. Nieskończona ilość ognistych strzał

Sztuczka na strzały ogniste: w palisadzie przed twierdzą Nalii porozmawiaj z Kapitanem Aratem – po zakończeniu rozmowy daje 20 ognistych strzał, zacznij znowu rozmowę, po której dostajesz następne 20 strzał. I tak w nieskończoność. Strzały można sprzedać, jeśli masz zainstalowany Easy of Use i odpowiedni jego komponent możesz w jednym slocie trzymać 9999 strzał.



22. Brak limitu przyzywanych potworów

W przeciwieństwie do części pierwszej w Baldur's Gate II wprowadzono limit przyzywanych potworów, który wynosi maksymalnie 5 istot. Ale i to ograniczenie można obejść, postacie czarujące mają w tym przypadku przewagę. Wystarczy, że rzucą Projekcję duplikatu albo Mamidło i zaczną iluzjami przyzwać potwory – w ten sposób mag lub kapłan (mamidło z Hełmu Vhailora) może przyzwać kilka planetarów lub dev (normalnie tylko można jedną tego typu istotę mieć przyzwaną) oraz nieskończoną liczbę przyzywanych potworów – żywiołaków, zwierząt, mieczy Mordenkainena, nieumarłych itd. – ograniczenie limitu nie dotyczy iluzji.



23. Mnożnik x33

Gra w pewien sposób głupieje w przypadku importu klas takich jak Tropiciel czy Zabójca z zaznaczoną opcją tylko cechy. Tak importowana postać, mimo straty całego doświadczenia, zachowuje mnożnik ciosu w plecy – zdobywając kolejne poziomy, współczynnik ten zwiększa się jeszcze bardziej. Dzięki temu możliwe jest stworzenie np. Zabójczyni o mnożniku ciosu w plecy wynoszącym x33 – ponad 1000 obrażeń osiągane bez większych problemów, 1 cios = śmierć. Jeszcze lepsze efekty możliwe do osiągnięcia po dualu takiej profesji na wojownika – obrażenia ulegają zwiększeniu dzięki 5 punktom biegłości w broni.



24. Księgi Nieskończonych Czarów

Można stworzyć bardzo dużo Ksiąg Nieskończonych Czarów. Zapauzuj grę, zapełnij wszystkie miejsca w ekwipunku postaci i włóż księgę w slot podręcznego przedmiotu. W opcjach gry zaznacz auto-pauzę co rundę (Opcje gry –> Autopauza –> Koniec rundy). Wróć do gry, kliknij prawym przyciskiem myszy na księdze, wybierz Przewróć stronę (charakterystyczna ikonka zwoju) i poczekaj do czasu wyświetlenia się informacji w oknie dialogowym: Autopauza: Koniec rundy. Po przewróceniu strony Księgi, powinna z ekwipunku wypaść Księga Nieskończonych Czarów, albo i kilka. Trik można powtarzać w nieskończoność.



25. Złote pasy i PD

W Twierdzy maga jednym z zadań jest odesłanie Solamnijskich Rycerzy do ich pierwotnej sfery, można ich skierować do Zakonu Promiennego Serca lub wykupić u Ribalda na Targu Przygód wizytę pewnego maga, który zjawi się za 1 dzień w Kuli sfer i odeśle rycerzy do ich sfery. Druga opcja jest o wiele korzystniejsza, bo nagrodą jest Złoty pas i 45000 PD. Sztuczka polega na zwielokrotnieniu tej nagrody. Porozmawiaj z Khollynnus Paac (należy do ostatniego z Zakapturzonych Patroli, jeśli używasz nielegalnej energii, ale nawet jak wykończysz patrole i tak się pojawi) – magiem przysłanym przez Ribalda, podczas rozmowy rycerze powiedzą, że są gotowi i mag zacznie ich teleportować, a ty otrzymasz nagrodę – Złoty pas i 45000 PD. Zapauzuj grę – poklikaj ile razy możesz na Khollynnus i porozmawiaj z nią jeszcze raz – rycerze znowu odwdzięczą się za pomoc kolejną porcją PD i pasem, do czasu zniknięcia można zdobyć kilka pasów i całkiem niezłą sumkę PD.



26. Dwie Figurki Shakti

Figurka może rewelacyjna nie jest, ale może się przydać (czasem). Po rozmowie z hrabiną Sentele idź do Kisera Jhaeri, przed rozmową okradnij go (zapisz grę wcześniej dla pewności). Załatw sprawę z magiem Errardem i wróć do złodzieja, przy jego zwłokach znajdziesz drugą Figurkę Shakti.



27. Bezproblemowe dwuklasowanie

Sztuczka dla osób, które uważają, że dwuklasowanie i nieaktywna pierwsza klasa są męczące. Podczas próby poświęcenia w Piekle masz do wyboru dwie ścieżki – po lewej (poświęcenie) i po prawej (egoizm). Podczas przechodzenia po lewej ścieżce – otrzymujesz kolejno: -2 do maksymalnej liczby PŻ, -1 do Zręczności i -75000 PD. Koniecznością jest zdwuklasowanie postaci przed przejściem przez trzecie drzwi, tak żeby mieć mniej niż 75000 PD w drugiej klasie. Przykład: gracie wojownikiem, w Piekle zdobywacie np. 21. poziom – dwuklasujecie postać, w drugiej klasie macie 0 PD, idziecie do demona i odbywacie próbę poświęcenia, wybieracie lewą ścieżkę, przechodzicie, otrzymujecie -75000 PD i zdobywacie maksymalny poziom w drugiej klasie, na karcie postaci będzie widniało coś takiego 21/-1 – pierwsza klasa ulegnie aktywacji, macie gotową postać. Zdwuklasowanie na wyższych poziomach może sprawić, że nie będziecie mogli wybrać kilku zdolności wysokiego poziomu.

Podobny trik występuje w OzPWM, Elfia kolczuga od kowala w Begeroście odejmuje 2000 PD, wystarczy, że nałożycie ją mając mniej niż 2000 PD, a też uzyskacie maksymalny poziom -1.



28. Ochrona przed magią

Kup zwoje Ochrony przed magią (Ribald na Targu Przygód) i Hełm Vhailora (Deidre) lub zwój Mamidła. Czeka was trudna walka, a nie chce wam się tracić czasu na rzucanie ochronek, picie mikstur i zastawianie pułapek? Trik unieszkodliwiający wszystkich magów, łącznie z liszami (oprócz drugiej formy Gaxxa), kapłanami i druidami, smokami, w ogóle postaciami czarującymi. Nie polega oczywiście na rzuceniu Ochrony przed Magią na siebie i zużyciu zwoju, bo tych zwojów jest aż dwie sztuki w Cieniach Amn i Tronie Bhaala, więc szkoda ich tak lekkomyślnie używać, ale do rzeczy. Włóż przed walką zwoje do podręcznego przedmiotu i przywołaj mamidło z hełmu lub czaru maga (z hełmu lepsze, bo odporne na zaklęcia poznania) – ono rzuca na przeciwnika Ochronę przed magią, ty z powrotem wkładasz zwoje do tuby, po czym widzisz śmieszną scenkę nieudanych prób używania magii – wszystkie zaklęcia będą nieudane, w ten sposób magowie nie uczynią ci prawie żadnej szkody, łącznie z Irenicusem, liszami (np. Shangalar, pierwsza forma Gaxxa) i Sionem od Furii Niebios... Drugim sposobem jest rzucenie przez mamidło Ochrony przed magią na postacie z drużyny, w ten sposób, cała ekipa może być chroniona przed czarami (trzeba poświęcić nieco czasu).



29. Buty szybkości od Renala

Renal Krwawy Skalp, który urzęduje w swojej siedzibie w Dokach posiada przy sobie Buty szybkości. Jednak ich zdobycie nastręcza sporo trudności. Jeśli zaatakujemy Złodziei Cienia, pojawia się Arkanis Gath, który zabija całą drużynę. Dlatego, żeby zdobyć dodatkową parę, jakże nieocenionych, przyspieszających trzewików, musimy uciec się do kombinowania. W efekcie trzeba zabić Renala, co sprawia, że zostajemy zmuszeni do pracy dla Bodhi - złodzieje stają się wrogo nastawieni. Wykończenie Renala i jego obstawy nie sprawia jakichś większych problemów, przeciwnikiem, który uniemożliwia powodzenie tej akcji jest Arkanis Gath. Żeby go zabić trzeba się odpowiednio przygotować. Aby to zrobić przed Rozdziałem 3 potrzebne będą dwa zwoje Ograniczonego życzenia (jeden można kupić u Lady Yut, drugi czasem wypada jako losowy przedmiot - trzeba mieć fart). Głównym rozgrywającym będzie mag. Przed atakiem na Renala mag sprowadza dwukrotnie Dżina ze zwoju i prosi go o dwie rzeczy: po pierwsze o możliwość zmiany kształtu (Chcę być wszystkim, kim tylko zapragnę). Oba życzenia są jednorazowe, ale chyba warto je poświęcić dla butów. Przed atakiem na Renala zapisujemy grę. Przywołujemy drugi raz dżina i prosimy go o drugie jednorazowe życzenie, tym razem prosimy go o Zatrzymanie czasu (Chcę sprawować kontrolę nad czasem, wymagana jest Mądrość powyżej 13 pkt.). Na całą akcję będziemy mieli 3 rundy - po Zatrzymaniu czasu atakujemy Renala. Gdy to zrobimy, pojawi się Arkanis Gath, którego trzeba zabić jak najszybciej - zmieniamy się w Łupieżcę umysłu i atakujemy Arkanisa. Po 3 trafieniach padnie martwy, a my właściwie będziemy mieli wolną rękę na załatwienie Renala. Przy jego zwłokach znajdziemy Buty szybkości i kilka innych drobiazgów (m.in. Pancerz cienia, Płaszcz ochrony +1, Bełty ukąszeń). Drugim ze sposobów jest wykorzystanie uroków. Dobrze jest zaopatrzyć się w jak najwięcej czarów i przedmiotów (np. Pierścień kontroli nad powietrzem). Dominujemy najpierw Renala, a potem całą resztę Złodziei Cienia - najoptymalniej ilu się tylko uda, koniecznie trzech złodziei obok Renala - dwóch stojących przy drzwiach i złodziejkę stojącą samotnie przy skrzyniach. Zauroczonymi złodziejami obstawiamy Renala dookoła. Potem idziemy w miejsce, żeby nikogo nie widzieć. Czekamy aż dominacja Renala wygaśnie - złodzieje wybiją się sami - powinno zostać kilku, których wykańczamy czarami obszarowymi (spoza zasięgu widzenia) - Ognistą kulą itp. ewentualnie demonem, jeśli ktoś jest pasjonatem animacji (najważniejsze, żeby złodzieje "zapaleni" na czerwono nie zobaczyli nikogo z drużyny w ferworze walki). Istnieje ryzyko, że Renal po którymś z rzędu obrażeniach od przykładowej Ognistej ognia wyjdzie nas zaatakować, co zaskutkuje pojawieniem się Arkanisa. Czasem zdarza się, że pojawia się on jak wyjdziemy z gildii Złodziei Cienia lub wejdziemy do Gildi Mae'Vara (a jeśli się nieoczekiwanie pojawi, to prawdopodobnie czeka nas śmierć, chyba że jesteśmy odpowiednio chronieni, np. Ochroną przed magicznymi broniami). Żeby zmniejszyć ryzyko po wszystkim wychodzimy drzwiami na zewnątrz, bo na parterze już się zorientowali co się stało i jeśli tam wejdziemy, to złodzieje nas zaatakują i pojawi się Arkanis Gath...Po całej akcji musimy potem sprzymierzyć się z Bodhi. Można jeszcze zapłacić Gaelanowi i nawet wykonać zdanie z Mook, bo "czerwony" Linvail przydzieli je z automatu, ale potem nas zaatakuje.



30. Jak się pozbyć chowańca?

Umieszczamy go w lewym górnym rogu inwentarza. I czekamy na misję, w której otrzymamy od kogoś jakąś nagrodę np. Hendak lub paladyni. Zanim zagadamy, zapychamy sobie cały inwentarz wszystkim czym się da. Ważne, by nie było wolnego miejsca. Gadamy i dostajemy nagrodę. Ponieważ nie mamy miejsca, część przedmiotów, które mieliśmy w plecaku, upada na ziemię - w tym nasz chowaniec. Niestety, po wyrzuceniu nie można przyzwać następnego :P.



Opinie

Gawith: Od siebie dodam, że używanie większości z tych trików uważam za czysty idiotyzm.

Dlaczego? Po pierwsze, niszczą klimat i dobrą zabawę, wykorzystują bugi i niedociągnięcia. Dobrze, wiem – to indywidualna sprawa i nie każdemu musi przeszkadzać. Ale jak już bardzo chcecie mieć te miliony punktów doświadczenia, setki unikalnych pierścieni, hełmów i innego szpeja po prostu dodajcie je sobie za pomocą Shadow Keepera, bez szczypania się z wykorzystywaniem trików i bugów.

Efekt będzie ten sam (a nawet lepszy – możecie mieć co tylko się wam spodoba i w takiej ilości, jaką sobie wymarzycie, nic was nie ogranicza) a wymaga mniej zachodu. Albo respektujcie zasady twórców, albo działajcie na własnych, nie wyszukujcie słabych punktów w ich systemie – to ciut śmieszne... ;)

PS. Jest tu też kilka ciekawych sztuczek, przyznaję.