Dzieci Bhaala - Children of Bhaal
Solucja Mechanika Postaci Ekwipunek Magia Profesje Pozostałe

Wiedza

by Remiq


Wprowadzenie

Wiedza, jak to niektórzy twierdzą, jest najcenniejszą bronią, wielką potęgą i najlepszym sprzymierzeńcem - to takie pogłoski dotyczące tzw. "realu". My jednak w tym opracowaniu zajmiemy się wiedzą w Baldur’s Gate II, postanowimy przybliżyć i wyjaśnić Wam całość zagadnień z nią związanych, innymi słowy jej mechaniczne właściwości.



Wartość

Wartość wiedzy zależy od:

1. Klasy (i podklasy) postaci (jej wartość zwiększa się o określoną wielkość wraz z każdym kolejnym awansem - szczegóły)

Klasa (Podklasa) Przyrost
Wojownik 1
Paladyn 1
Łowca 1
Druid 1
Kapłan 1
Złodziej 3
Mag 3
Bard 10
(Fechtmistrz) 5

2. Mądrości i inteligencji postaci (szczegóły)

Inteligencja/Mądrość Bonus do Wiedzy
1 -20*
2 -20*
3 -20*
4 -20*
5 -20*
6 -20*
7 -10*
8 -10*
9 -10*
10 0
11 0
12 0
13 0
14 0
15 5
16 5
17 7
18 10
19 12
20 15
21 20
22 25
23 30
24 35
25 40
* Wiedza wyrażana jest liczbą naturalną, innymi słowy nie może przybierać wartości ujemnej.



Funkcja

Wiedza otóż pozwala nam na identyfikowanie przedmiotów znalezionych w czasie przygód. Nierzadko są to magiczne przedmioty i mikstury, ale zdarzają się i przeklęte zwoje, których chyba tylko masochiści nie unikają. Najczęściej rzadkie i unikatowe przedmioty wymagają odpowiednio większej wiedzy do zidentyfikowania, niż te „popularne” (np. Kij +1) - w całej Sadze (w przeciwieństwie do modów) wymagana do identyfikacji wiedza jest naprawdę nieźle dostosowana do rodzaju i unikatowości przedmiotu, przez co pokrywa się z naszym poziomem - nie licząc gry bardem, w przypadku standardowej drużyny będzie ona odpowiednia do identyfikacji mniej lub bardziej zwyczajnych przedmiotów, artefakty na ogół będą "poza naszym zasięgiem".



Przedmioty

W niezmodowanej grze występuje tylko jeden przedmiot zwiększający wiedzę - Miecz Baldurana (wa2s1h), który podnosi jej wartość o 10%.



Inne metody identyfikacji

W przypadku braku możliwości dokonania identyfikacji na podstawie naszej wiedzy mamy kilka innych opcji:

1. Zwój identyfikacji (tylko w przypadku klas posługujących się tzw. magią mistyczną - magowie, bard, czarownik) - jest ich w grze od zatrzęsienia, ponadto są tanie, więc zapewne nieraz z nich skorzystamy.

2. Większość świątyń i spora część sklepów ma ją w asortymencie (100 szt. zł. za jeden przedmiot - chytrusy), w niezmodowanym BG II wszyscy identyfikujący sprzedawcy mają wiedzę 100%.

3. Okulary identyfikacji - rozwiązanie genialne dla postaci tzw. „solowych”, nie będących klasami czarującymi, będą także użyteczne dla wszystkich (poza bardem, który ma na tyle wysoką wiedzę, że nie powinien mieć problemów z identyfikacją niczego) innych; może ich użyć każda postać (działa jak zwój, ma 3 ładunki i regeneruje się codziennie). Można je kupić u sprzedawcy na piętrze domu Gaelana Bayle'a w Slumsach lub od dżina z zaklęcia Ograniczone życzenie (wymagana mądrość powyżej 11 pkt.).



Ocena

O ile na pierwszych poziomach doświadczenia jest to cecha zbędna (bo i przedmiotów potężnych nie ma, a jak już się jakieś przypadkiem nawiną, to i tak wartość cechy jest niewystarczająca), to na wyższych poziomach ułatwi nam ona życie i zwolni cenne miejsca w księgach czarów magów. Mimo to nie ma co przeceniać jej znaczenia - jeśli gramy magiem nie ma sensu ładować nastu punktów w mądrość, z myślą o większej wiedzy (a jak już to raczej o Ograniczonym i Życzeniu), lepiej zadbać o inne cechy. Ponadto zawsze możemy wspomniane cechy podnieść miksturami, choć zwoje identyfikacji wychodzą taniej. No i wspomniane Okulary - sprawiają, że na pewno możemy zapomnieć o zapełnianiu jednego slota identyfikacją na wszelki wypadek, a wklepać w to miejsce np. jeszcze jeden Magiczny pocisk.