Mechanika | Postaci | Ekwipunek | Magia | Profesje | Solucja | Ciekawostki

Bohaterowie przyłączalni | Bohaterowie niezależni
Bestiariusz | Przeciwnicy | Taktyki (SoA) | Taktyki (ToB) | Inne


by L'f


Wprowadzenie

Nasz przyrodni brat, Sarevok, jest - obok Viconii i Anomena - trzecią postacią w grze, która pod wpływem protagonisty może odmienić swój charakter. O ile jednak osobowości Anomena i Viconii zmieniają się w stosunkowo niewielkim stopniu, metamorfoza Sarevoka jest diametralna. Z pełnego okrucieństwa, złego wojownika opętanego żądzą mordu (jakże podobnego do opancerzonego potwora, który nie wahał się brutalnie zabić Twego przybranego ojca) nasz niegdysiejszy arcyłotr może przeistoczyć się w pragnącego zmiany człowieka, który wierzy w swoje nowe ideały i nie ma zamiaru po raz kolejny trafić po śmierci do Otchłani. Dzięki Twym słowom wyzuty z esencji syn Bhaala zacznie także szczerze podziwiać Twoją walkę ze skazą i dobrą naturę.

Zmiany pojawią się także w karcie postaci Sarevoka, co widać na poniższym screenie: jego charakter zmienia się z Chaotycznego Złego na Chaotyczny Dobry. Nasz odmieniony brat otrzymuje także dwa nowe okrzyki bojowe w zastępstwie dwóch 'złowieszczych' - zmienia się także jego komentarz odnośnie pobytu drużyny w mieście i lochach. Zmiany dotyczą również niektórych banterów z innymi postaciami przyłączalnymi - kilku członków drużyny z pewnością zauważy zmianę usposobienia Sarevoka.



Swego czasu na forach dyskusyjnych powszechna była plotka (czy raczej absolutne przekonanie - dop. Alvarez), jakoby zmuszenie Sarevoka do złożenia nam przysięgi wierności miało blokować ścieżkę metamorfozy naszego przyrodniego brata. Ze swojej strony chciałbym zdementować tę informację - fakt złożenia przysięgi przez Sarevoka w żaden sposób nie uniemożliwia mu przemiany. Przyrzeczenie wierności zmienia jedynie przebieg pierwszej z rozmów, co dokładniej opisałem w dalszej części artykułu.

Charakter Sarevoka możemy zmienić tylko podczas jego rozmów z protagonistą (dowolnego charakteru - nawet zły główny bohater może przekonać Sarevoka do przemiany). Nasz przyrodni brat sam będzie się do nas odzywał, aby podzielić się przemyśleniami. Zanim opiszę owe rozmowy, wspomnę jeszcze kilka słów o mechanizmie ich inicjowania: Sarevok odzywa się do głównego bohatera w całkiem losowych momentach, podobnie, jak ma to miejsce w przypadku banterów między postaciami z drużyny. Oznacza to, że podczas - bądź co bądź - krótkiego Tronu Bhaala nasz dawny wróg może nie zdążyć odezwać się trzykrotnie, a tyle rozmów jest niezbędnych, aby zmienić charakter Sarevoka.

Jeśli Sarevok zwleka z kolejną rozmową (lub żadnej nie zaczął), można przyspieszać kolejne dialogi, sztucznie indukując je kombinacją klawiszy CTRL+I.

Aby jednak skłonić niepokornego Sarevoka do metamorfozy, nie wystarczy jedynie przeprowadzić z nim owych rozmów - trzeba tego dokonać w odpowiedni sposób, uważnie dobierając słowa. W skrócie - należy go uświadomić, że każdy może zmienić swoje przeznaczenie oraz że bycie złym nie da mu prawdziwego szczęścia.

Mechanizm przemiany charakteru Sarevoka opiera się na zwiększaniu i zmniejszaniu wartości zmiennej będącej warunkiem jego zmiany. Ową zmienną dalej będę nazywać Współczynnikiem Przemiany lub w skrócie WP. Przed pierwszą rozmową WP przyjmuje wartość równą 0. Poniżej przedstawiam dokładny opis trzech dialogów, które wpływają na przeistoczenie Sarevoka.



Pierwsza rozmowa

Sarevok dostrzega, że co jakiś czas podejrzliwie na niego spoglądamy - uznaje on przez to, że nie darzymy go zaufaniem. Jeśli zmusiliśmy brata, aby złożył przysięgę wierności, Sarevok spyta czy nie żywimy do niego uraz. Jedyną odpowiedzią, która pozytywnie wpłynie na dążenia Sarevoka do zmiany charakteru, będzie zaprzeczenie, jakobyśmy uznawali go za wroga i zapewnienie go, że zapłacił za swoje czyny. Aby skłonić Zwiastuna Śmierci do refleksji, należy go utwierdzić w przekonaniu, że nie jest tym samym człowiekiem, którym był przed swoją śmiercią.

Jeśli Sarevok nie składał przysięgi, zyskujemy nieco większe pole do popisu. Nasz brat oznajmia nam, że zastanawia się, dlaczego zgodziliśmy się zabrać go ze sobą, nie wymagając obietnic. Jeśli powiemy mu, że i tak byśmy mu nie uwierzyli, że zawsze może znowu umrzeć lub że nie wierzymy w zniewolenie umysłu - otrzymujemy szansę na skłonienie brata do przemyśleń. Lepszym rozwiązaniem jest jednak oznajmienie Sarevokowi, że wystarczą nam jego przemyślenia na temat naszych decyzji. Wtedy zada on nam kolejno dwa pytania - prawidłowa odpowiedź na każde skutkuje zwiększeniem szansy na zmianę charakteru u Sarevoka.

W obu rozmowach powinno się unikać lekceważenia brata lub mówienia mu, że może okazać się przydatny, sprowadzając go jedynie do roli siły bojowej.


Lista odpowiedzi modyfikujących Współczynnik Przemiany w pierwszym dialogu:

Pozytywne:

(Jeśli Sarevok złożył przysięgę)

• 'Nie. Przecież nie jesteś tym samym człowiekiem, prawda?' - WP +1

• 'Może. Ale zemściłem się. Teraz ciebie drążą wątpliwości.' - WP +1

(Jeśli Sarevok nie złożył przysięgi)

• 'Jesteś tu z własnej winy. Jeśli coś ci nie wyjdzie zawsze możesz znowu umrzeć.' - WP +1 (w odpowiedzi na pytania: 'Skoro mi nie ufasz, dlaczego tutaj jestem?' i 'Jeśli tak mną gardzisz, to dlaczego zabierasz mnie bez (...) przysięgi?')

• 'Każdy zasługuje na drugą szansę, Sarevoku. Nawet ty.' - WP +1

• 'Nie wierzę w zniewolenie umysłu. Twe przeznaczenie to twoja prywatna sprawa.' - WP +1 (w odpowiedzi na pytanie: 'Jeśli tak mną gardzisz, to dlaczego zabierasz mnie bez (...) przysięgi?')

• 'Zapłaciłeś za swe czyny. Jesteś nowym człowiekiem, jeśli chcesz możesz popełniać nowe błędy.' - WP +1

• 'Nie. Przecież nie jesteś tym samym człowiekiem, prawda?' - WP +1


Negatywne:

Nie występują w pierwszej rozmowie.


Maksymalny modyfikator WP do uzyskania: +2 (Jeśli Sarevok nie złożył przysięgi) lub +1 (jeśli ją złożył)



Druga rozmowa

Sarevok dzieli się z Tobą podejrzeniami, że niedługo sprawa Dzieci Bhaala zostanie rozwiązana. Zdradza on przy tym zazdrość, że to nie o nim wspominało proroctwo Alaunda i pyta, co zrobisz ze swym dawnym wrogiem, gdy to wszystko się skończy. Możesz mu powiedzieć, że zamierzasz ponownie go zabić - jednak takie słowa skłonią Sarevoka do zawrócenia na jego dawną ścieżkę. Bardziej opłaca się wspomnieć, że pozwolimy mu odejść, dokąd zechce, lub że nie pozwolimy mu odejść, jeśli dalej będzie czynił zło. W takiej sytuacji mamy dwukrotną szansę, aby zachęcić brata do zastanowienia się nad jego pobudkami.


Lista odpowiedzi modyfikujących Współczynnik Przemiany w drugim dialogu:

Pozytywne:

• 'Sarevoku, sam jesteś kowalem swego losu. Jeśli musisz, to popełniaj te same błędy.' - WP +1

• 'A ja będę ci życzyć jak najlepiej.' - WP +1

• 'Nie. Uważam, że możesz popełniać te same błędy co poprzednio.' - WP +1

• 'Myślałem, że może zdecydowałeś się rozegrać swoje życie inaczej.' - WP +1

• 'Inny wybór niż bycie złym? Zawsze.' - WP +1

• 'Sarevoku, wszystko zależy od tego, czy chcesz skończyć w tym samym miejscu.' - WP +1


Negatywne:

• 'W ogóle mnie nie obchodzi co się z tobą stanie.' - WP -1

• 'Założyłem, że będziesz wiedzieć lepiej; że w takim wypadku byłbym zmuszony cię zabić.' - WP -1

• 'Wszystko mi jedno. Rób co chcesz.' - WP -1

• 'Jeśli tego chcesz. To nie zależy ode mnie.' - WP -1

• 'Nie obchodzi mnie, co cię spotka.' - WP -1


(Poniższe - w odpowiedzi na oskarżenie nas, że zamordowanie Sarevoka będzie ostatnim mordem ku czci Bhaala)

• 'To nie będzie morderstwo. To będzie sprawiedliwość.' - WP -2

• 'Jeśli to cię powstrzyma przed szerzeniem zła, to tak.' - WP -2

• 'Nie wiem. Będę się musiał zastanowić, gdy nadejdzie ta chwila.' - WP -1

• 'Oczywiście. Dlaczego nie?' - WP -2 (jeśli Sarevok złożył przysięgę) lub -1 (jeśli jej nie składał)


Maksymalny modyfikator WP do uzyskania: +2



Trzecia rozmowa

Nasz przyrodni brat czuje, że koniec naszego zadania jest już blisko. W związku z tym chciałby Ci on złożyć pewną propozycję. Gdy poprosimy o wyjaśnienia, Sarevok zacznie nas zachęcać, byś przyjął (przyjęła) moc naszego ojca i spróbował(a) zdobyć wszelką władzę w Krainach, w czym nasz dawny wróg chętnie by dopomógł. Jeśli się zgodzimy, bądź powiemy bratu, że chcemy przejąć spuściznę Bhaala, zablokujemy możliwość zmiany charakteru Sarevoka. Jeśli chcemy doprowadzić do metamorfozy, musimy mu powiedzieć, że mamy inne plany.

Na dalsze zachęty Sarevoka nie możemy mu odpowiedzieć, że to nie jego sprawa, gdyż również zakończy to rozmowę bez efektu. Gdy nasz brat zacznie się dopytywać, co komu po mocy bez władzy, najlepiej udzielić każdej innej odpowiedzi, niż odprawienie Sarevoka bądź nazwanie go głupcem (zakończą rozmowę), albo wyrażenie niewiedzy (nie otrzymamy modyfikatora do Współczynnika Przemiany).


Lista odpowiedzi modyfikujących Współczynnik Przemiany w trzecim dialogu:

Pozytywne:

• 'Po śmierci nie będziesz mógł zabrać ze sobą imperium. Powinieneś to wiedzieć.' - WP +1

• 'Dysponując taką mocą można uczynić wiele dobrego. To znacznie ważniejsze.' - WP +1

• 'Taka moc wiąże się z wielką odpowiedzialnością.' - WP +1


Negatywne:

Nie występują - każda zła odpowiedź w tym dialogu zablokuje ścieżkę zmiany charakteru Sarevoka.


Maksymalny modyfikator WP do uzyskania: +1


Jeśli nasza odpowiedź będzie pomyślna, nastąpi punkt kulminacyjny ścieżki metamorfozy syna Bhaala: Sarevok spyta nas, czy mimo wszelkich złych doświadczeń i mrocznego dziedzictwa nadal wierzymy w swoje ideały. Jedyna odpowiedź, która nie urwie rozmowy, to pewne potwierdzenie. Jeśli powiemy, że nadal jesteśmy wierni swoim przekonaniom, Sarevok chwilę zastanowi się nad naszymi słowami... jego refleksja zależna będzie od naszych poprzednich rozmów (czyli od wartości Współczynnika Przemiany).

a) Jeśli zniechęciliśmy do siebie Zwiastuna Śmierci (Suma modyfikatorów WP jest ujemna) - Sarevok nazwie nasze słowa kłamstwem i uzna, że Skaza Bhaala i tak pochłonie głównego bohatera. Charakter Sarevoka się nie zmieni.

b) Jeśli nie rozbudziliśmy zbyt wielu refleksji w naszym bracie (Suma modyfikatorów WP równa 0 lub 1) - Sarevok nie uwierzy w szczerość naszych słów. Charakter naszego towarzysza pozostanie niezmieniony.

c) Jeśli umiejętnie skłoniliśmy brata do przemyśleń (Suma modyfikatorów WP równa 2 lub wyższa) - Sarevok doceni wartość naszych słów i wyzna nam, że nie ma ochoty ponownie trafić do Otchłani, gdy umrze. Uzna też, że nadszedł czas, aby przemyślał swoje poglądy. W tym momencie dochodzi do przełomu - zmienia się charakter Sarevoka.



Zakończenie

Po wszystkim może jeszcze dojść do czwartej rozmowy, w której Sarevok oznajmi nam, że się zmienił i opowie nam o swoich nowych motywacjach. Zwiastun Śmierci wyzna nam także, że uważa, iż czyny z jego zeszłego życia wymagają pokuty.


I to właściwie tyle. Może całego wydarzenia nie inicjuje żadna skomplikowana relacja między protagonistą a Sarevokiem, ale umiejętne doprowadzenie tego ostatniego do przemiany może dać naprawdę sporo satysfakcji.

Hall of Fame