Mechanika | Postaci | Ekwipunek | Magia | Profesje | Solucja | Ciekawostki

Bohaterowie przyłączalni | Bohaterowie niezależni
Bestiariusz | Przeciwnicy | Taktyki (SoA) | Taktyki (ToB) | Inne


by Kinski

Instrukcje

W zestawieniu tym zebrano zdolności wykorzystywane przez przeciwników, a nie będące standardowymi czarami. Jeżeli zdolność zadaje obrażenia danego typu, naturalnym jest, że chroni przed nimi odpowiednia odporność, i wzmiankowanie tego w ostatniej kolumnie pominięto. Jeżeli przed efektem chroni odporność na magię, jest to wspomniane; brak wzmianki oznacza, że odporność jest omijana.


Demony

Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Brama 1. Uleczenie 50 PŻ.
2. 90% odporności na magię na 3 rundy.
3. Przywołanie 4 Glabrezu.
Demogorgon Rozproszenie/Usunięcie magii - szansa na rozproszenie zależy od poziomu rzucającego względem przeciwnika. Demogorgon ma 25. poziom. Na Glabrezu można użyć Ciosu śmierci.
Eteralność 1. Niewidzialność.
2. 75% odporności na magię (5 rund).
3. Regeneracja 2 PŻ na sekundę przez 5 rund.
Sukkuby, Alu-biesy Rozproszenie/Usunięcie magii. Czary poznania rozproszą niewidzialność, jednak przeciwnicy od razu atakują i staną się widzialni, a my stracimy rundę.
Przyzwanie piekielnego gospodarza Przywołanie 2 Marilithów. Demogorgon Marilithy ulegają odesłaniu po 40 turach. Są dość niebezpieczne - mają 6 ataków, KP: -13, 130 PŻ, odporności na żywioły i magię (85%). Rzucają z Wyzwalacza zaklęć Prawdziwe widzenie, Ochronę przed magicznymi broniami i Kamienną skórę, a jak trzymamy dystans - Zabójczą chmurę. Walczą Płomiennym ostrzem, które ma podobne właściwości jak Cep Bojowy Wieków +5 (bez efektu spowolnienia, ale może zadać dodatkowe obrażenia od żywiołów, magii i kłute). Wyłom, żeby zdjąć OpMB i atak na Młyńcu/Ulepszonym przyspieszeniu bronią zadającą obrażenia od żywiołów (np. Cep Bojowy Wieków).
Cisza, 5 metrów Uciszenie na 1 turę/rzut obronny przeciw czarom z mod. -5. Nabassu, Tanar'ri Amulet mocy, Ugłosowienie, Niepodatność na czary/Przemiany, Klosz niewrażliwości; odporność na magię. Rozproszenie magii też działa, ale usunie nam inne ochrony.
Demoniczny strach Panika na 2 rundy/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4. Biesy z otchłani, Demony, Kornugony, Ka'rashur Mikstura klarowności, odporność na strach (czar maga lub kapłańskie Przełamanie strachu), odporność na magię. Klosze niewrażliwości nie chronią (zbyt wysoki poziom).
Oczy śmierci 1. Po 1K8 obrażeń od kwasu i ognia.
2. Unieruchomienie na 5 rund/rzut obronny przeciw śmierci.
Nabassu, Tanar'ri Swoboda działania (Pierścień swobody ruchów, czar kapłana), Miecz Arabane'a itd. Przed obrażeniami mogą nas ochronić Lustrzane odbicia.
Ognista kula 20K6 pkt. obrażeń od ognia, połowa po udanym rzucie obronnym przeciw czarom. Bies z Otchłani, Ka'rashur, Upiorny rycerz Klosz niewrażliwości mniejszej, Niepodatność na czary/Inwokacje, odporność na magię.
Wampiryczne dotknięcie 11 pkt. obrażeń od magii bez rzutu, o tyle samo zwiększa własne PŻ. Nabassu, Tanar'ri Odbicie/Odchylenie czaru, Lustrzane odbicie, odporność na obrażenia od magii (Pas bezwładnej bariery), odporność na magię.
Wyssanie energii Utrata 4 poziomów na 5 tur bez rzutu. Sukkuby Ochrona przed negatywną energią (czar, przedmiot).
Zauroczenie Zauroczenie na 2 tury/rzut obronny przeciw czarom z mod. -5. Erynie Odporność na uroki (Mikstura klarowności, Chaotyczne rozkazy, Swoboda ruchów, Amulet z nefrytem, Hełm odporności na uroki, Tarcza harmonii, Lilarcor, Adjatha); odporność na magię.
Zauroczenie 1. Zauroczenie na 2 tury/rzut obronny przeciw czarom z mod. -8.
2. -2 do rzutów obronnych przeciwko czarom na 2 rundy (bez rzutu).
Sukkuby, Alu-biesy J.w.

Githyanki

Nazwa zdolności Działanie Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Atak balistyczny 1K12 obrażeń obuchowych (bez rzutu). Kamienna/Żelazna skóra, Odbity obraz i Lustrzane odbicie (zawsze istnieje 50% szans na trafienie w iluzję, dotyczy także innych zdolności, które zadają obrażenia); odporność na magię.
Bicz ego Ogłuszenie na 4 rundy/rzut obronny przeciw śmierci. Odporność na ogłuszenie - Mikstura wolności, Chaotyczne rozkazy, Pierścień swobody ruchów, Miecz Arabane'a; Klosz niewrażliwości.
Dominacja Zauroczenie na 2 tury/rzut obronny przeciw czarom. Odporność na uroki (Mikstura klarowności, Chaotyczne rozkazy, Swoboda ruchów, Hełm odporności na uroki, Tarcza harmonii, Lilarcor, Adjatha), Klosz niewrażliwości.
Zdetonuj 6K6 pkt. obrażeń od magii (bez rzutu). Klosz niewrażliwości, Lustrzane odbicie; odporność na obrażenia od magii
Wyssanie psychiczne Utrata przytomności na 9 sekund (bez rzutu).
Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Bariera inercyjna Odporność na zwykłe ataki dystansowe i 100% odporności na kwas na 5 tur. Githyanki
(Twierdza Strażnika)
Rozproszenie/Usunięcie magii, Wyłom
Dezintegracja Dezintegracja/rzut obronny przeciw śmierci. Githyanki
(Twierdza Strażnika)
Osłona przed śmiercią, Uniknięcie śmierci, Odbicie/Odchylenie czaru, Niepodatność na czary/Przemiany itp. Odporność na magię.
Labirynt Uwięzienie w labiryncie/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4. Anty-Paladyni (Githyanki) Niepodatność na czary/Sprowadzanie, odporność na magię, Odbicie/Odchylenie czaru i pochodne.
Siła projekcji 1. 2K10 pkt. obrażeń obuchowych, połowa po udanym rzucie przeciw zionięciom
2. Utrata przytomności na pół rundy/rzut obronny przeciw czarom z mod. -10.
3. Odrzucenie.
Githyanki
(Twierdza Strażnika)
Amulet z nefrytem, Swoboda działania, Chaotyczne rozkazy - przeciwko utracie przytomności. Kamienna/Żelazna skóra, Lustrzane odbicia - przeciwko obrażeniom fizycznym. Tarcza przeciwko czarom - na odrzucenie.
Psioniczne Uderzenie Utrata przytomności na 4 rundy/rzut obronny przeciw czarom Gitayanki, Czarownicy Githów. jw.
Ulepszona niewidzialność Ulepszona niewidzialność na minimum 1 turę. Githyanki
(Twierdza Strażnika)
Rozproszenie magii, Wyrocznia, Prawdziwe widzenie
Wyssanie życia 1K6 +4 obrażeń od magii, o tyle samo zwiększa się maksymalna liczba PŻ na 1 turę. Githyanki
(Twierdza Strażnika)
Odporność na magię lub obrażenia od magii.
Zadanie bólu Ogłuszenie na 5 rund/rzut obronny przeciw śmierci. Githyanki
(Twierdza Strażnika).
Odporność na ogłuszenie - Mikstura wolności, Chaotyczne rozkazy, Pierścień swobody ruchów, Miecz Arabane'a; odporność na magię.

Golemy

Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Gazowa chmura Zatrucie: 1 pkt. obrażeń na sekundę przez 3 rundy/rzut obronny przeciw śmierci z mod. -2 przeciwko śmierci. Adamantytowy golem, Żelazny Golem, Strażniczy golem Niepodatność na czary/inwokacje, Lustrzane odbicia, odporność na truciznę (100%)
Gorąca para 10K3 obrażeń od zimna/rzut obronny przeciwko zionięciom. Lodowy golem Niepodatność na czary/Nekromancja, Klosze niewrażliwości, Lustrzane odbicia, odporność na magię lub zimno. Zasięg 5 metrów.
Przyspieszenie ruchów golema 1. Zwiększony ruch.
2. Dodaje jeden atak na rundę.
Gliniany golem, Piaskowy golem Czas działania jest zależny od poziomu, w przypadku golemów (9. poziom) będzie wynosił 12 rund.
Psioniczne Uderzenie 1. Ogłuszenie na 1 turę/rzut obronny przeciw czarom.
2. 2K8 obrażeń obuchowych, połowa po udanym rzucie przeciwko czarom.
Mózgowy golem Odporność na ogłuszenie - Mikstura wolności, Chaotyczne rozkazy, Pierścień swobody ruchów, Amulet z nefrytem, Miecz Arabane'a, odporność na magię.
Spowolnienie golema 1. Spowolnienie/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4.
2. -4 do TraK0 i KP na 45 sekund/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4.
Golem-Juggernaut, Kamienny Golem Klosze niewrażliwości, odporność na magię. Swoboda działania chroni tylko przed Spowolnieniem. Kumuluje się i działa w promieniu ok. 5 metrów.
Zamęt Zamęt na 1 turę/rzut obronny przeciw czarom. Golemy Odporność na zamęt - Mikstura klarowności, Chaotyczne rozkazy, Lillacor, Tarcza harmonii, Skóra Aegera. Jeśli nie mamy środków/jesteśmy pod wpływem - Rozproszenie magii.

Mefity

Nazwa zdolności Działanie Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Nawałnica wrzącego deszczu 1. 2K6 pkt. obrażeń od trucizny (bez rzutu).
2. Ogłuszenie na 1 rundę/rzut obronny przeciwko zionięciom.
Odporność na ogłuszenie - Mikstura wolności, Chaotyczne rozkazy, Pierścień swobody ruchów, Miecz Arabane'a; odporność na magię; Rozproszenie magii.
Płomienny wachlarz 4 pkt. obrażeń od ognia. Odporność na magię
Struga wody 1. 1K3 obrażeń od ognia.
2. Ogłuszenie na 1 rundę/rzut obronny przeciw zionięciom.
Odporność na ogłuszenie - Mikstura wolności, Chaotyczne rozkazy, Pierścień swobody ruchów, Miecz Arabane'a; odporność na magię.
Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Błyskawica 1. 1K4 obrażeń od elektryczności.
2. 2 pkt. obrażeń od magii.
Mefity błyskawic Dwa rodzaje błyskawic, jedna zadaje obrażenia od elektryczności, druga także od magii. Ochrona: Płaszcz odbicia/odzwierciedlenia, Lustrzane odbicie, Odbicie/Odchylenie czaru, Klosze itp. Niemniej jednak z uwagi na wielkość obrażeń szkoda czarów.
Kamienna plwocina 1K6 obrażeń obuchowych (bez rzutu) Mefity ziemi Odbity obraz, Lustrzane odbicie, Kamienna skóra
Kryształy soli 1. 1K4 pkt. obrażeń obuchowych (bez rzutu).
2. Ogłuszenie na 2 rundy/rzut obronny przeciw zionięciom.
Mefity soli Odbity obraz, Lustrzane obrazy, Klosz niewrażliwości, Kamienna skóra, Odbicia/Odchylenia czaru (także mniejsze).
Kula magmy 1K6 pkt. obrażeń od ognia (bez rzutu) Mefity magmy Odbity obraz, Lustrzane obrazy, Klosz niewrażliwości, Kamienna skóra, Odbicia/Odchylenia czaru (także mniejsze) itp.
Kula sadzy 1. 1K4 pkt. obrażeń obuchowych (bez rzutu).
2. Oślepienie na 10 sekund (bez rzutu).
Mefity dymu Klosze niewrażliwości, odporność na magię
Mgielna kula 1. 1K4 +1 pkt. obrażeń od magii/rzut obronny przeciwko zionięciom.
2. Oślepienie na 10 sekund (bez rzutu).
Mefity mgły Odporność na magię
Migoczące barwy Utrata przytomności na 5 rund/rzut obronny przeciw czarom z mod. -3. Mefity światła Odporność na magię
Okruch lodu 2K3 obrażeń od zimna, połowa po udanym rzucie obronnym przeciwko zionięciom. Mefity lodu, Mefity światła Odporność na magię
Rozmycie +3 do KP, +1 do rzutów obronnych na 17,5 rundy. Mefity powietrza, magmy i minerałów Rozproszenie magii
Struga ognia 2K4 +1 pkt. obrażeń od ognia, połowa po rzucie obronnym przeciwko zionięciom. Mefity ognia Odporność na magię. Działają podobnie jak Płomienie Agannazara.
Szklany pył 1. -4 do KP/rzut obronny przeciwko zionięciom.
2. -2 do TraK0 na 5 rund/rzut obronny przeciwko zionięciom.
Mefity pyłu Odporność na magię
Śmierdząca chmura Utrata przytomności na 9 sekund/rzut obronny przeciw śmierci z mod. +2. Mefity ścieku Odporność na magię
Zionięcie żwirem 1. 1K6 obrażeń obuchowych bez rzutu.
2. Unieruchomienie rzucającego na pół rundy.
Mefity powietrza Zasięg obszarowy (stożek ok. 3 metrów).

Nieumarli

Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Chaos Zamęt na 5 rund/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4. Mgielny horror Mikstura klarowności, Chaotyczne rozkazy, Lillacor, Tarcza harmonii, Skóra Aegera; odporność na magię. Jeśli nie mamy środków/jesteśmy pod wpływem - Rozproszenie magii.
Cisza, 5 metrów Uciszenie na 4 tury/rzut obronny przeciw czarom z mod. -5. Mgielny horror Odporność na ciszę (Amulet mocy, Ugłosowienie). Niepodatność na czary/Przemiany, Klosz niewrażliwości; odporność na magię. Rozproszenie magii też działa, ale usunie nam ochrony.
Dominacja Zauroczenie na 6 rund/rzut obronny przeciw czarom z mod. -2. Wampiry Odporność na uroki (Mikstura klarowności, Chaotyczne rozkazy, Swoboda ruchów, Hełm odporności na uroki, Tarcza harmonii, Lilarcor, Adjatha), Klosz niewrażliwości, odporność na magię. Ochrona przed negatywną energią lub Ochrona przed magicznymi broniami zapewnią odporność na wyssanie poziomów.
Dezintegracja Dezintegracja/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4. Lassal Osłona przed śmiercią, Uniknięcie śmierci, Odbicie/Odchylenie czaru, Niepodatność na czary/Przemiany itp.
Gazowy kształt 100% odporności na żywioły, magię i obrażenia fizyczne. KP: -10, 1 PŻ. Wampiry Zamiana następuje, gdy przeciwnikowi zostaje 1 punkt życia i praktycznie w nieskończoność (jak szybko nie zabijemy). Gazowy kształt można zabić trucizną, lecz bez punktów doświadczenia.
Skowyt demilisza Śmierć/rzut obronny przeciwko śmierci (wykonywany jest też rzut przeciwko czarom -2, ale dotyczy efektu audio). Demi-Lisz Kangax Niepodatność na czary/Nekromancja, Osłona przed śmiercią; odporność na magię.
Strach lisza -2 do TraK0 i Panika na 1 turę/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4. Azamantes Odporność na magię, Przełamanie strachu, Odporność na strach; Rozproszenie magii.
Uwięzienie Działa jak czar maga Uwięzienie, z tą poprawką, że Demi-Lisz Kangaxx wali tym, jak z karabinu. Demi-Lisz Kangaxx Niepodatność na czary/Odrzucenie, Odbicie/Odchylenie czaru, Pułapka na czary, Tarcza Archonów itp. Jednak ten pierwszy najlepszy, bo reszta szybko zejdzie (ochroni przed góra trzema). Można też rzucić Ochronę przed magią (zielony zwój, z Mamidła), ale na siebie! Jeśli na lisza, to i tak czar przejdzie.
Wampiryczne dotknięcie 7-15 pkt. obrażeń od magii, o tyle samo zwiększa się ilość punktów życia na 300 sekund. Wampiry, ale te mocniejsze, czyli głównie imienne np. Shyressa ze Spaczonego Runu. Odporność na magię
Wędrująca Groza 1. Panika na 5 rund/rzut obronny przeciw czarom.
2. 25% szans na upuszczenie broni, jeśli nie uda się rzut na czary.
3. Obniża morale o 10 pkt. na 5 rund, jeśli nie uda się rzut na czary.
Wędrująca Groza Przełamanie strachu, Odporność na strach, odporność na magię; Rozproszenie magii.
Wyssanie poziomu Wyssanie 2 poziomów/rzut obronny przeciw śmierci. Lord Morskich Zombie Ochrona przed negatywną energią, odporność na magię.
Wyssanie poziomu 1. Wyssanie 2 poziomów na 1 turę/rzut obronny przeciw zionięciom.
2. Oślepienie na 1 rundę.
Pan Cienia Ochrona przed negatywną energią, odporność na magię chroni przed oślepieniem.
Zawodzenie Banshee Śmierć/rzut obronny przeciw śmierci. Banshee Osłona przed śmiercią (czar kapłana, Zagłada Hindo +4, Uniknięcie śmierci), Niepodatność na czary/Nekromancja, odporność na magię.

Nimfy

Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Zamęt Zamęt na 14 rund/rzut obronny przeciw czarom z mod. -2. Nimfy Odporność na zamęt - Mikstura klarowności, Chaotyczne rozkazy, Lillacor, Tarcza harmonii, Skóra Aegera; odporność na magię, Rozproszenie magii.
Zauroczenie 1. Zauroczenie na 1 turę/rzut obronny przeciw czarom z mod. -2.
2. -2 do rzutów obronnych przeciwko magii i -5% odporności na magię.
Nalmissira
Nimfy z Tronu Bhaala (od kapłanki Nyalee)
Odporność na uroki (Mikstura klarowności, Chaotyczne rozkazy, Swoboda ruchów, Amulet z nefrytem, Hełm odporności na uroki, Tarcza harmonii, Lilarcor, Adjatha); Rozproszenie magii

Obserwatory, Gauty, Prastare kule

Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Błyskawica 1. 3K6 obrażeń od elektryczności.
2. Dodatkowe 2K6/poziom, jeśli nie powiedzie się rzut obronny przeciw czarom.
Gauty, Obserwatory Tarcza Baldurana, Płaszcz odbicia/odzwierciedlenia, Lustrzane obrazy, Odbicie/Odchylenie czaru, Klosze itp. Biorąc pod uwagę ogólny poziom, to promienie zadawać będą ok. 10K6 pkt. obrażeń (połowę po rzucie).
Dezintegracja Dezintegracja/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4. Matka Ula Osłona przed śmiercią, Uniknięcie śmierci, Odbicie/Odchylenie czaru, Niepodatność na czary/Przemiany itp.
Dominacja Zauroczenie na 45 sekund/rzut obronny przeciw czarom z mod. -2. Obserwatory, Prastare Kule, Matka Ula, Oko Obserwatora W przypadku walki z obserwatorami i ich pochodnymi może być problem, bo efekty czarów i mikstur usuną nam Promieniem antymagii. Ochrona: Tarcza Baldurana, Odbicie/Odchylenie czaru itp.
Gazowy zarodnik 3K6 obrażeń od elektryczności + 1K6/poziom, połowa po udanym rzucie przeciw czarom. Obserwatory Klosze, Odbicie/Odchylenie, Tarcza Baldurana, Płaszcz odbicia/odzwierciedlenia, odporność na magię. Biorąc pod uwagę poziom przeciwników, będą zadawać ok. 10K6 pkt. obrażeń (połowę po rzucie).
Magiczny pocisk 2K3 obrażeń od magii (bez rzutu). Obserwatory Poziom I, inwokacje
Mniejsze odbicie czaru Odbija czary z powrotem w atakującego. Obserwatory, Prastare Kule Może odbić 4 czary do 4 poziomu, trwa półtorej tury.
Palec śmierci 1. 2K8 pkt. obrażeń od magii (bez rzutu).
2. Zabicie celu/rzut obronny przeciw czarom z mod. -2.
Obserwatory Osłona przed śmiercią (Tarcza przeciw czarom nie chroni).
Paraliż Unieruchomienie na 2 tury/rzut obronny przeciw czarom z mod. -1. Gauty, obserwatory, Prastare Kule, Tyran śmierci, Oko Obserwatora Swoboda działania, Miecz Arabane'a
Paraliżujący promień Unieruchomienie na 1 turę/rzut obronny przeciw czarom z mod. -2. Obserwatory, Prastare Kule
Płomienie Agannazara 3K6 obrażeń od ognia (bez rzutu). Gauty, Obserwatory Odporność ma magię
Promień antymagii 1. Uniemożliwia rzucanie zaklęć przez 20 sekund.
2. Rozprasza efekty czarów (w tym magiczne bronie).
Gauty, Obserwatory, Prastare Kule, Matka Ula, Tyran śmierci, Oko Obserwatora, Matka roju Jedna z najbardziej denerwujących zdolności. Beholdery i tak używają swoich promieni z prędkością CKM-u, jednak najbardziej przykrym efektem tego promyka jest to, że usuwa magiczne ochrony - dotyczy efektów zaklęć, mikstur itp. Takie super Usunięcie magii z niemożliwością rzucania zaklęć - zabójcze połączenie. Działa mimo Tarczy Baldurana, co nie oznacza, że tarcza będzie bezużyteczna. Co z tego, że rozproszą efekty, gdy promienie i tak wrócą do "użytkowników". Innym sposobem ochrony jest Tarcza przeciw czarom (koniecznie połączyć z Odbiciem czaru + ochronami przed efektami promieni). Tarcza ochroni przed Promieniem antymagii (ale nie przed innymi - Dominacja, Promień śmierci).
Promień śmierci Śmierć/rzut obronny przeciw śmierci. Gauty, Obserwatory, Prastare Kule, Matka Ula, Tyran śmierci, Oko Obserwatora Osłona przed śmiercią (Tarcza przeciw czarom nie chroni), odporność na magię.
Spowolnienie ruchów 1. Spowolnienie.
2. -4 do TraK0 i KP na 45 sekund/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4.
Gauty, Obserwatory, Prastare Kule, Matka Ula, Tyran śmierci, Oko Obserwatora Odporność na magię, swoboda działania.
Strach Panika na 3 rundy/rzut obronny przeciw czarom. Obserwatory, Matka Ula, Tyran śmierci, Niewidzące oko, Oko Obserwatora Odporność na strach, Przełamanie strachu, odporność na magię.
Unieruchomienie osoby Unieruchomienie na 1 turę/rzut obronny przeciw czarom z mod. -1. Gauty, Matka Ula, Oko Obserwatora Odporność na unieruchomienie (Miecz Arabane'a), Swoboda działania, odporność na magię.
Zadawanie poważnych ran 17 pkt. obrażeń od magii bez rzutu obronnego. Gauty, Obserwatory, Prastare Kule, Matka Ula, Tyran śmierci, Oko Obserwatora Odbicie czaru, Tarcza Baldurana, Płaszcz odzwierciedlenia, odporność na magię i magiczne obrażenia, Niepodatność na czary/Nekromancja, Klosz niewrażliwości; oporność na magię/obrażenia od magii.
Zamiana ciała w kamień Petryfikacja/rzut obronny przeciw czarom. Obserwatory, Prastare Kule, Tyran śmierci, Oko Obserwatora Odporność na petryfikację - Mikstura lustrzanych oczu, Odporność na petryfikację (II-poziomowy czar maga), zielony zwój ochronny; odporność na magię.
Zauroczenie Zauroczenie na 100 sekund/rzut obronny przeciw czarom z mod. +3. Obserwatory, Oko Obserwatora Odporność na uroki (Mikstura klarowności, Chaotyczne rozkazy, Swoboda ruchów, Amulet z nefrytem, Hełm odporności na uroki, Tarcza harmonii, Lilarcor, Adjatha), odporność na magię.

Psionicy

Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Labirynt Uwięzienie w labiryncie/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4. Psionicy Niepodatność na czary/Sprowadzanie, odporność na magię, Odbicie/Odchylenie czaru i pochodne
Leczenie poważnych ran Leczy 25 PŻ. Ulitharidzi
Psioniczna dominacja Zauroczenie na 45 sekund/rzut obronny przeciw czarom z mod. -2. Łupieżcy umysłu, Ulitharidzi, Alhoon Odporność na uroki (Mikstura klarowności, Chaotyczne rozkazy, Swoboda ruchów, Amulet z nefrytem, Hełm odporności na uroki, Tarcza harmonii, Lilarcor, Adjatha); odporność na magię.
Psioniczne Uderzenie Ogłuszenie na 1 turę/rzut obronny przeciw czarom. Łupieżcy umysłu, Ulitharidzi Odporność na ogłuszenie - Mikstura wolności, Chaotyczne rozkazy, Pierścień swobody ruchów, Miecz Arabane'a.
Psioniczne Uderzenie Ogłuszenie na 2 tury/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4. Ulitharidzi, Alhoon J.w.
Psioniczne Uderzenie 1. Ogłuszenie na 1 turę/rzut obronny przeciw czarom
2. 2K8 obrażeń obuchowych, połowa po udanym rzucie przeciwko czarom.
Wielki mózg J.w.

Smoki

Nazwa zdolności Działanie Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Kamienna skóra Chroni przed 10 trafieniami bronią. Działa jak czar maga, lecz usuwa się ją nie Wyłomem, a czarami usuwającymi zaklęcia ochronne - Tajemne słowo, Zbicie czaru, Przeszywająca magia itd.
Smoczy strach 1. -2 do TraK0/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4.
2. Panika na 1 turę/rzut obronny jw.
Odporność na strach, Przełamanie strachu
Uderzenie Skrzydeł 1. Odrzucenie.
2. 1k8 +12 obrażeń obuchowych.
3. Utrata przytomności na pół rundy/rzut obronny przeciw czarom z mod. -10.
Tarcza przeciw czarom. Bardzo upierdliwa zdolność, ma tendencję do przerywania czarów, a w przypadku wojowników do przerywania ataków. Wojownicy są trochę na straconej pozycji, gdyż nie mogą ochronić się przed odrzuceniem, koniecznie trzeba mieć jakąś ścianę czy kąt za sobą...
Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Fala uderzeniowa Abazigala 1. 1K10 pkt. obrażeń od elektryczności.
2. Dodatkowe 3K10, jeśli nie powiedzie się rzut przeciwko czarom z mod -4.
3. Utrata przytomności na pół rundy/rzut przeciw czarom z mod. -6.
4. 90% szans na nieudane rzucenie czarów przez 2 rundy/rzut obronny przeciwko zionięciom z mod. -4.
Abazigal Niepodatność na czary/Nekromancja, Tarcza przeciw czarom, odporność na elektryczność; Klosze nie podziałają (za wysoki poziom). Odbity obraz, Lustrzane ochronią przed obrażeniami (50% szans), Chaotyczne rozkazy przed utratą przytomności.
Kwasowy oddech brązowego smoka 24K6 +12 obrażeń od kwasu, połowa po udanym rzucie przeciw zionięciom. Draconis Odporność na kwas (czary, zielone zwoje, przedmioty); Lustrzane odbicia
Mniejsze odbicie czaru Odbija czary z powrotem w atakującego. Draconis Może odbić 4 czary do 4 poziomu, trwa półtorej tury.
Obniżenie odporności na elektryczność -50% odporności na elektryczność na 6 rund/rzut obronny przeciw czarom z mod. -3. Abazigal
Obniżenie Odporności na Ogień -50% odporności na ogień na 6 rund/rzut obronny przeciw czarom z mod. -3. Firkraag, Saladrex
Paraliż srebrnego smoka Ogłuszenie na 2 rundy/rzut obronny przeciw czarom. Adalon, Srebrny smok Odporność na ogłuszenie - Mikstura wolności, Chaotyczne rozkazy, Pierścień swobody ruchów, Miecz Arabane'a.
Piorunujący oddech niebieskiego smoka 1. 12K12 obrażeń od elektryczności.
2. Dodatkowe 12K8, jeśli nie uda się rzut przeciw zionięciom.
Abazigal Odporność na magię
Rozrost Roślinności Oplątanie na 1 rundę i -2 do KP/rzut obronny przeciw czarom z mod. -10. Nizidramanii'yt, Smok z Twierdzy Strażnika Odporność na magię
Stworzenie Cieni Działa jak Ulepszona niewidzialność przez 1 turę. Thaxll'ssillyia
Wezwanie owadów Pełzająca zagłada przez 3 rundy (ale bez paniki):
1. 100% szansy na nieudane rzucenie czaru.
2. 2 pkt. obrażeń kłutych co sekundę.
Nizidramanii'yt, Fll'Yissetat, Smok z Twierdzy Strażnika Odporność na magię, Niepodatność na czary/Sprowadzanie.
Zionięcie czarnego smoka 24K4 +12 obrażeń od kwasu, połowa po udanym rzucie przeciw zionięciom Smok w Piekle Odporność na kwas - czar maga, zielone zwoje, przedmioty, Lustrzane.
Zionięcie czerwonego smoka 24K10 obrażeń od ognia, połowa po udanym rzucie przeciwko zionięciom Firkraag, Saladrex, Czerwony smok Odporność na ogień + mikstury (trzeba uważać na Usunięcie magii, bo jeśli nas dopadnie, to po nas).
Zionięcie Smoka Cienia 1. Oślepienie na 1 rundę (m.in. kara +10 do TraK0, drastycznie zmniejszone pole widzenia).
2. Wyssanie 4 poziomów na 10 rund.
3. Jeśli nie uda się rzut obronny przeciwko zionięciem wyssane zostają 2 dodatkowe poziomy.
Thaxll'ssillyia Ochrona przed negatywną energią
Zionięcie srebrnego smoka 24K10 obrażeń od zimna, połowa po udanym rzucie przeciwko zionięciom. Adalon, Srebrny smok Odporność na zimno - przedmioty, mikstury, czary.
Zionięcie zielonego smoka 24K6 pkt. obrażeń od trucizny, połowa po udanym rzucie przeciwko zionięciom. Fll'Yissetat, Smok z Twierdzy Strażnika Odporność na truciznę, ale 100% a nie z opisu (np. Pierścień Gaxxa chroni przed truciznami, ale tylko częściowo).

Zabójczy mimik

Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Klej mimika Unieruchomienie i Śliskość na 5 rund/rzut obronny przeciwko zionięciom. Zabójczy mimik Odporność na magię; odporność na unieruchomienie - Miecz Arabane'a, Swoboda działania itd.
Kwas mimika 3K12 obrażeń od kwasu (bez rzutu) Zabójczy mimik Klosze niewrażliwości, odporność na magię.
Ogień mimika 3K12 pkt. obrażeń od ognia Zabójczy mimik
(Twierdza Strażnika)
Sieć mimika Unieruchomienie na 3 i pół rundy/rzut obronny przeciw czarom z mod. -2. Zabójczy mimik
(Twierdza Strażnika)
Trucizna mimika 3K12 obrażeń od trucizny. Zabójczy mimik
(Twierdza Strażnika)

Żywiołaki

Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Deszcz rozpalonych węgli 4K10 obrażeń od ognia, -4 do TraK0 i -2 do zręczności na 5 rund. Płonący człowiek Odporność na ogień. Zasięg ok. 20 metrów
Wyostrzenie Panika na 4 rundy/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4. Płonący człowiek Odporność na strach, Przełamanie strachu
Wir żywiołaka powietrza 1. 2K8 obrażeń obuchowych/rzut obronny przeciw czarom.
2. Śmierć bez rzutu (akurat efekt nie działa).
Żywiołaki powietrza

Pozostałe

Nazwa zdolności Działanie Kto używa Ochrona/rozproszenie, Uwagi
Drzwi przez wymiary Teleportacja w pobliże atakowanego. Pająk przenikający Jedyną ochroną jest śmierć pająka;)
Eksplodująca czaszka 20K6 obrażeń od magii, połowa poudanym rzucie przeciw czarom. Płomienna czaszka Odporność na obrażenia od magii i magię, Odbity obraz, Lustrzane obrazy, Niepodatność na czary/Nekromancja, Klosze niewrażliwości.
Gazowy kształt 100% odporności na żywioły, magię i obrażenia fizyczne, KP: -10, 1 PŻ. Dżiny, Geniusze, Ifity Zamiana następuje, gdy przeciwnikowi zostaje 1 punkt życia i praktycznie w nieskończoność, gazowy kształt można zabić trucizną, lecz bez punktów doświadczenia (np. taki dżin to 5000 PD).
Pieśń Śmierci 1. Panika na 1 turę/rzut obronny przeciw czarom.
2. Obniża morale do 20 pkt. na 1 turę/rzut obronny przeciw czarom.
Widmowy Harfiarz Odporność na strach, Przełamanie strachu
Prawdziwe widzenie Rozproszenie iluzji przez 1 turę (pozwala wykrywać niewidzialnych). Kuo-Toa Niepodatność na czary/Poznanie nie chroni. Ku-Toa nie są zbyt wymagającymi przeciwnikami - rachu, ciachu i po strachu.
Przywołanie cieni Sprowadza jednego cienia. Ołtarz Cienia
Przyzwanie grzybów Przyzywa 2 Mykonidy na 3 tury. Kolonia zarodników Za jednego Mykonida jest 420 PD, a Kolonie mogą je przywoływać w nieskończoność.
Wybuch kamikadze 6K10 obrażeń od ognia, połowa po udanym rzucie obronnym przeciwko zionięciom. Kobold Kamikadze
Zachwyt Ojca 1. Zabicie bez rzutu i bez względu na odporność na magię.
2. 2K8 obrażeń od magii bez rzutu.
Czar wykorzystywany w cut-scenkach.
Zamęt Zamęt na 45 sekund/rzut obronny przeciw czarom. Umbrowy kolos, Mykonidy Działa na 1 postać.

Nieużywane

Nazwa zdolności Działanie
Smoczy deszcz 1. 2K8 pkt. obrażeń od zimna.
2. Śmierć/rzut obronny przeciw śmierci.
Ogniste zionięcie ogara piekieł 2K2 obrażeń od ognia +1/poziom do maksymalnie +10, połowa po udanym rzucie obronnym przeciwko czarom.
Gaz Grzywca 1K6 obrażeń od kwasu, zasięg 3 metry (chmura)
Uśpienie Utrata przytomności na 1 turę (bez rzutu)
Strach Zabójcy 1. Panika na 2 rundy/rzut obronny przeciw czarom z mod. -4.
2. Punkt obrażeń od magii bez rzutu.
Częściowa zasłona +6 do KP przeciwko pociskom na 2 sekundy.
Końcowa przemiana zabójcy 100% odporności na obrażenia od magii przez 7 rund, zmęczenie.
Lodowy Pył 100% odporności na ogień przez 1 rundę.
Palący oddech żółtego smoka 1. 24K4 obrażeń kłutych, połowa po udanym rzucie przeciwko zionięciom.
2. Oślepienie na 6 rund/rzut obronny przeciw zionięciom.
Pełna zasłona +10 do KP przeciwko pociskom na 2 sekundy.
Wybuch 1. 24k10 obrażeń od ognia bez rzutu.
2. Śmierć bez rzutu.
Wybuch lawy 14K6 obrażeń od ognia, połowa po udanym rzucie obronnym przeciw czarom.

Hall of Fame