Mechanika | Postaci | Ekwipunek | Magia | Profesje | Solucja | Ciekawostki

Analizy | Pomoc

Powiazania BG I i BG II

by Jvegi (+ Kinski)


Wstęp

Obie części Baldur's Gate bardzo się od siebie różnią pod względem fabuły, miejsca akcji i występujących postaci. Czy jednak jest tak naprawdę? Na pewno nawet nie zdajecie sobie sprawy ile postaci, które były ważne dla fabuły w części pierwszej siedzą sobie spokojnie w jakimś zacisznym miejscu w Amn.



Ajantis

W części pierwszej był on paladynem, którego można było dołączyć do drużyny. Spotykać go można także w części drugiej, jednak w dość tragicznych okolicznościach. Po przybyciu na Wzgórza Wichrowych Włóczni drużyna zostaje zaatakowana przez bandę potworów, dochodzi do walki, po czym znika iluzja i potwory okazują się rycerzami zakonu. Jeśli jest w drużynie Keldorn, notabene były nauczyciel i mistrz Ajantisa, wśród ciał paladynów rozpozna ciało swojego byłego ucznia. To, że Ajantis był uczniem Keldorna można wyczytać już w jego (Ajantisa) biografii (Jego umiejętności i oddanie zwróciły uwagę paladyna Keldorna, jednego z najbardziej szanowanych członków zakonu. Keldorn zdecydował się wziąć Ajantisa pod swe skrzydła i uczynić swym giermkiem. Ostatnio Ajantis otrzymał zaszczytną propozycję zostania pełnoprawnym członkiem zakonu). Anomen także wspomina o Ajantisie po jego śmierci z naszych rąk, ale kto by słuchał tego wypierdka...



Angelo

W jedynce walczyło się z nim podczas finałowej walki. Można go spotkać ponownie, a właściwie jego ducha, podczas drugiej próby w sferze kieszeniowej. Oczywiście trzeba zrobić powtórkę z przeszłości.



Arkanis i Arkanis Gath

Arkanis to przyjaźnie nastawiony krasnolud, którego można spotkać dwukrotnie w części pierwszej - pierwszy raz podczas treningu Obe w Candlekeep (jest wojownikiem, potem pomocnikiem), drugi raz w podziemiach Candlekeep po naszej ucieczce z celi. Arkanis Gath zaś, to w Cieniach Amn Złodziej Cienia, którego można spotkać kilka razy w grze (zadanie dla Bodhi, pomoc Złodziei Cienia w Rozdziale 6, zaatakowanie Złodziei Cienia). Oczywista jest zbieżność imion.



Biff Niedouczony

Czasem w części pierwszej, gdy zabrakło postaci niezbędnej do przeprowadzenia jakiegoś dialogu (np. rozmowa z Minskiem, kiedy Dynaheir nie żyła) w jej miejsce pojawiał się Biff Niedouczony, miało to zabezpieczać przed błędami w grze. W części drugiej Biff odgrywa podobną rolę - zastępuje nieporadnie aktora w przedstawieniu w teatrze w gospodzie Pięć Dzbanów, zresztą pierwotną funkcję z BG I też pełni.



Branwen

Urocza (ten głos...) kapłanka Tempusa, którą można odczarować z kamienia i przyłączyć do drużyny w części pierwszej, uczy jak posługiwać się umiejętnościami kapłana podczas treningu w części drugiej.



Brennan Risling

W części pierwszej natknąć się można na niego w rozdziale 7 na wschód od siedziby Żelaznego Tronu (lokacja AR1200), wygląda jak zwykła Napotkana osoba. Udziela kilku informacji o powodach, dla których Sarevok miałby być Wielkim Księcięm. W części drugiej spotyka się złodzieja o takim samym imieniu i nazwisku - należy do drużyny Menkara Kruszykamienia, którego możemy spotkać na piętrze gospody Nora 7 Dolin na Promenadzie Waukeen. Zbyt duże różnice w obu postaciach sprawiają, że jest to raczej zbieg okoliczności, że tak samo się nazywają, chociaż kto wie...



Calahan

Można go spotkać w Brodzie Ulgotha (Opowieści z Wybrzeża Mieczy), ostrzega nas przed Mendasem. W Cieniach Amn spotyka się go w Brynnlaw, jeśli chcemy pomóc Gini i Asonowi, Calahan zabiera ich właśnie do Brody Ulgotha.



Carston i Carston

W podziemnym mieście przed rozprawą z Sarevokiem w części pierwszej spotykamy wrogą drużynę - jeden z zabójców wynajętych przez Żelazny Tron to Carston. Jego imiennika spotykamy w części drugiej, w Twierdzy Strażnika na 4 poziomie. Różnice sprawiają, że jest to kolejna zbieżność imion.



Centeol, Tanova i Jon Icarus

Za górami, za lasami, w części pierwszej Wrót Baldura w Kniei Otulisko była sobie jaskinia, a mieszkał w niej rozpasiony potworek Centeol, który nasyła na nas hordę pająków i kilka ettercapów, zanim poślemy go do piachu (ho, ho, z tym mogą być problemy - to coś trochę waży...) uraczy drużynę uroczą opowiastką miłosną rodem z serialu brazylijskiego (baśniowego):

Mogę opowiedzieć o tym, jak zostałam przeklęta, bo tego nie zapomnę nigdy. Kiedyś byłam piękna i potężna. Byłam niezwykłą czarodziejką, władałam wieloma mocami. Ale pokochałam pewnego mężczyznę - Jona Icarusa. Był wielkim i potężnym czarodziejem, i tylko on zasługiwał na moją miłość, a przy najmniej tak mi się wtedy wydawało. Choć ja go pożądałam, on mnie nie chciał - miał żonę, Tanovę. Przygotowałam więc spisek, by się jej pozbyć. Wszystko dobrze poszło i gdy Tanova leżała martwa u mych stóp, byłam najszczęśliwszą kobietą w świecie. Nie trwało to jednak długo. Jon oszalał ze złości i, używając swych mocy, dowiedział się, kto zabił jego żonę. Przybył do mojej wieży, a ja go wpuściłam, niecierpliwa dopełnić naszej miłości. Ale on obezwładnił mnie, używając swoich czarów i zaklął mnie w tym ciele, a pająkom przykazał, żeby się o mnie troszczyły. Widzicie więc, że - jeśli jesteście moimi przyjaciółmi - powinniście mnie zabić.

Tanowa, Jon Icarus - hmmm, będzie zastanawiał się niejeden, niejedna. Czy Jon Icarus to Irenicus? Warto dopowiedzieć, że w późniejszej, oryginalnej, angielskojęzycznej wersji Jon Icarus został przemalowany na Jona Irenicusa, zaś Tanova to imię jednej z wampirzyc w gildii Bodhi w Cieniach Amn. Jako ciekawostkę można dodać, że Cienie Amn były już przygotowane, ale nie jako następna część przygód Dziecięcia Bhaala, lecz jako dodatek do Wrót Baldura...



Coran i Safana

W części pierwszej elfi wojownik/złodziej poluje na wiwerny i można go spotkać w Kniei Otulisko. Safana (i znów ten głos...) to złodziejka, którą spotyka się na wybrzeżu (lokacja z latarnią morską), gdzie poszukuje skarbu. W części drugiej znów spotykamy Corana, tym razem w Lasach Tethyru, gdzie szuka pomocy w uwolnieniu swojej obecnej miłości - Safany właśnie. Jak się okazuje Safana i łakowilk Lanfear uknuły razem plan. Safana miała wysłać po naszą głowę łowcę nagród, a Lanfear wziąć Corana, którego na swój sposób kocha (Cernd byłby chyba lepszym kandydatem...). Safana ginie z ręki łakowilka, a Lanfear z naszych. W sumie to kolejna tragedia miłosna dla Corana (pamiętacie Brielbarę we Wrotach?).



Cromwell i Taerom

W BG1 mamy do czynienia jedynie z namiastką wykuwania przedmiotów z uzbieranych fragmentów - kowal w Bereście może wykuć Zbroję płytową z ankhega. Ta sama zbroja może być również wykuta w Cieniach Amn, jeśli jesteśmy w posiadaniu skorupy z ankhega (ze Wzgórz Wichrowej Włóczni). Podczas dialogu niej dotyczącej Cromwell uczyni wzmiankę: Znajomy z Beregostu nauczył mnie robić świetne zbroje z tej bestii, oczywiście chodzi o Taeroma, Grzmiącego Młota.



Dradeel

Ten nieco pomylony elfi mag i dawny członek załogi w wyprawie Baldurana przebywa na Wyspie Wilkołaków, gdzie spędził 500 lat (Opowieści z Wybrzeża Mieczy). Ten dość długi czas nie był dla niego łaskawy, gdyż doprowadził go do niemal obłędu - tak to już jest, jeśli jest się skazanym na dziwaczną dietę. W części drugiej spotykamy go w Przytułku, gada od rzeczy, wspomina o przykrych dla niego doświadczeniach (Mamy tu mnóstwo czasu, by snuć refleksje, kiedy czekamy na NIEKOŃCZĄCE SIĘ NAWAŁNICE PSICH WILKOŁAKÓW, KTÓRE ZŻERAJĄ CI BUTY, KIEDY ŚPISZ!!), można zdobyć też kilka ciekawych przepisów kulinarnych (Herbatnik na wzmocnienie hartu ducha, z kuchni szczególnie kosmatego przyjaciela: Rubinowe obłoczki).



Drizzt

W jedynce można go spotkać na wschód od Nashkel, walczy z bandą gnolli. Można mu było pomóc lub posłać do krainy wiecznych łowów (przecież to łowca...). W części drugiej spotyka się go razem z całą jego drużyną (Cattie Brie, Regis, Bruenor, Wulfgar i pantera Guenhwyvar) podczas podróży do miasta po wyjściu z Podmroku. Tym razem nieco role się odwracają, oczywiście można go wysłać do piachu, lecz także poprosić o pomoc w walce z Bodhi i jej sługami.



Dynaheir

Jako tako nie pojawia się, ale już na początku przy rozmowie Minsc wspomina o jej śmierci.



Elminster

Tajemniczy dziadek w spiczastym kapeluszu i czerwonym wdzianku (czerwony kapturek?! no, no, no...), który pojawia się dość często w części pierwszej. Podobno jest jednym z najpotężniejszych magów w Faerunie i ulubieńcem Mystry (a co to za spoufalanie się z bogami!?). W Cieniach Amn można go spotkać incognito podczas zadań związanych z Jaheirą i Harfiarzami jako Terminsela, pojawia się też w Tronie Bhaala i snach.



Faldorn

W jedynce druidka, którą można było dołączyć do drużyny w Kniei Otulisko. W części drugiej trochę odbiła jej szajba, przeszła na ciemną stronę mocy i przejęła Gaj druidów niedaleko Targowa. Niestety nie można jej słownie wyperswadować, że nie postępuje dobrze, szczególnie wtedy, kiedy chce się pomyślnie zakończyć zadanie od Lorda Coprita (czemu na myśl nasuwa się pietruszka, no - koper?).



Garrick

Sympatyczny bard, początkowo sługa Silke Roseny, nadzwyczajnej Tespijki (zmieńcie t na l...), po przykrych doświadczeniach z kobietami (czyli Silke) chce dołączyć do drużyny. W Cieniach Amn zaleca się (dość nieudolnie) do jednej z paladynek Zakonu Promiennego Serca w Dzielnicy świątyń - Lady Irlany. Pomaga mu brzydki gnom Cyrando, zaś cała historia ma swoje nawiązania do słynnej opowieści o Cyranie de Bergerac (vide: film Roksana ze Stevem Martinem i Deryl Hannah).



Gorf i Gorf Miażdżyciel

Podobnie jak Carston należy w części pierwszej do zabójców wynajętych przez Żelazny Tron - rasa, klasa, podobny charakter oraz statystyki sprawiają, że może to być prawdopodobnie Gorf Miażdzyciel w części drugiej, którego spotyka się podczas jednego z zadań Mazzy.



Gorion

Przybrany ojciec i mentor, który ginie w walce z Sarevokiem zaraz po opuszczeniu Candelkeep. W części drugiej pojawia się tylko w snach lub jako duch (rozmówki z Solarem w Sferze Kieszeniowej). Można też go spotkać w Lesie Mira, jednak okazuje się być podstępnym upiorem (czyli do piachu go!).



Hareishan

Jeszcze jedna zbieżność imion - w części pierwszej jest to czarodziejka na 2 poziomie kopalni w Kniei Otulisko, w części drugiej wampirzyca w Gildii Bodhi.



Ioin Gallchobhair i Gallchobhair

Pierwszy jest jednym z bandytów, którzy napadają na drużynę w lokacji 4400 (razem z Billym i Dribbenem), drugi to wojownik z drużyny Tarnora Topornika (Kanały pod Dzielnicą świątyń). Jest to zbieżność nazwisk, choć obie postacie wykazują pewne podobieństwa (wojownik, zły charakter). Są jednak rzeczy, których się nie przeskoczy - trudno z człowieka w części pierwszej zrobić elfa w drugiej.



Khalid

Sympatyczny jąkała i mąż Jaheiry mógł towarzyszyć drużynie w części pierwszej, niestety ginie z rąk (powiedzmy) Irenicusa w części drugiej. Można tylko oglądać jego szczątki na stole zaraz po opuszczeniu pierwszego poziomu lochów Irenicusa.



Książę Belt

Wielki Książę z Wrót Baldura nie pojawia się Cieniach Amn, ale udziela kilku wskazówek podczas treningu.



Montaron

Wredny, bezczelny, zły i mały niziołek, którego można było spotkać na trakcie ze swoim nieodłącznym towarzyszem Xzarem (tyle par we Wrotach Baldura, nie tylko hetero...) zaraz po opuszczeniu Candelkeep, mógł dołączyć się do drużyny w części pierwszej. Niestety w dwójce nie ma takiej możliwości. Montaron ma przysłowiowego pecha, gdyż prawdopodobnie został uśmiercony przez Harfiarzy, ale tam gdzie jest nizioł, jest i Xzar - zleca misję uratowania Monty'ego (nie Pythona), lecz niestety cała drużyna zostaje podstępnie wykorzystana przez Harfiarzy i wkrótce Xzar dołącza do swojego przyjaciela w zaświatach. W przypadku gdy drużynie towarzyszy Jaheira, to podczas zwiedzania pięterka w Posiadłości Galvareyów (po misji z Xzarem) można odnaleźć Montarona w jednej ze skrzyń (dostaje się za to 20000 PD).



Neb

Podłego dzieciobójcę z Wrót Baldura można spotkać w więzieniu, o ile się do niego trafi (w Rozdziale 6). Poprzez swoje zagadki pomaga drużynie w ucieczce. W części drugiej jest związany z misją odzyskania ilitu. Nie można mu raczej przemówić do rozumu, dlatego trzeba go potraktować stalą i magią (czyli do piachu go!).



Noober i Neeber

W Naskhel niedaleko mostu można spotkać było natrętnego upierdliwca Noobera, który swoimi niepotrzebnymi gadkami zawracał wam głowę. W części drugiej w Targowie można spotkać typa Neebera, który swoimi rozmówkami i imieniem do złudzenia przypomina tego pierwszego. W obu przypadkach nasza cierpliwość zostaje wynagrodzona (od Neeba dostaje się nawet 5 kulek +2!).



Prism i Ellesime

Nieszczęsny rzeźbiarz Prism, który niedaleko Kopalni Nashkel we Wrotach Baldura wykuwał w skale podobiznę swej ukochanej, którą zobaczył raz na przedmieściach Evereski. Żeby najdokładniej oddać blask zielonych oczu Ellesime uciekł się do kradzieży szmaragdów. Pracował niezmordowanie wiele dni, bo jak sam mówi Wypiłem już wiele mikstur szybkości i nie zmrużyłem oka przez wiele nocy (amfy się nałykał, czy co...). Ellesime, która jest królową elfów można spotkać w Cieniach Amn w Suldanessellar. Ponadto wspomina go jeden z kapłanów podczas zadania pozyskania dla świątyni usług mistrza Sir Sarlesa, można się dowiedzieć, że jest to po śmierci Prisma najzdolniejszy rzeźbiarz.



Quayle

Możliwy do przyłączenia gnomi iluzjonista/kapłan w części pierwszej, spotykany zaraz po przejściu przez most prowadzący do Wrót Baldura. W części drugiej ratujemy go z dotkliwej opresji - został bowiem zamieniony w galaretkę (niejadalną) i jest torturowany przez Kalaha, który zawładnął cyrkiem (ale cyrk!). Odzyskuje swoją postać po śmierci władczego i niedocenionego Kalaha (też iluzjonisty). Niestety nie można dołączyć go do drużyny z racji jego słabego wzroku, ale jako zadośćuczynienie możemy to zrobić z jego wychowanką, słodziutką Aerie (mniam, mniam)...



Sarevok

Braciszek jest sprawcą niezłego zamieszania na Wybrzeżu Mieczy i we Wrotach Baldura, zostaje prawie dwukrotnie uśmiercony - najpierw w finałowej walce w części pierwszej, a potem podczas jednej z prób w Piekle. W dodatku Tron Bhaala można go przyjąć do drużyny (taki prawie baldurowy Lord Vader).



Sendai i Sendai

W BG 1 spotykamy ją w Chmurnych szczytach (AR5300), razem z Alexandrem i Delgodem - jak sama mówi, pochodzi z kupieckiego domu Argrimów, jednej z najlepszych rodzin w Amnie. Na wybrzeże przybyła dla rozrywki, żeby zapolować, trzeba jej pokazać, że należąc do Faeruńskiego Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami nie pochwalamy takich praktyk - do piachu ją! W części drugiej, w dodatku Tron Bhaala spotykamy jej imienniczkę i drowkę na dodatek, więc to znów tylko zbieżność imion.



Shank i Carbos

W części pierwszej są to zabójcy, których można spotkać już na początku w Candlekeep. Carbos czyha na ciebie w Sypialni, Shank w Kwaterach Kapłanów na północy. W gospodzie w południowo-wschodniej części Wrót (lokacja AR1300, gospoda bez nazwy) na piętrze można spotkać kobietę - Sanadal Gwist, która bardzo się martwi o swojego brata i kuzyna, którymi są Shank i Carbos rzecz jasna. Jak ją trochę przyciśniemy, okaże się, że są jej winni pieniądze i prosi o ich zabicie. W części drugiej Shanka i Carbosa można spotkać w Dzielnicy Mostów, gdzie toczą walkę o względy Bułeczki (w wersji angielskiej - Bubbles).



Tazok

Jeden z pomocników Sarevoka, wielki i głupi półogr, jest jednym z bodyguardów swojego pana w finałowym starciu w części pierwszej, można go było też spotkać w Obozie Bandytów. Niewątpliwie został najemnikiem, bo po śmierci Sarevoka poszedł na służbę Lorda Jierdana alias smo(cz)ka Firkraaga. Można przy jego zwłokach znaleźć ciekawy klucz do kanałów.



Tiax

Szalony nieco kapłan/złodziej, któremu wydaje się, że panuje nad całym światem, mówi, że jest najpotężniejszą istotą jaka kiedykolwiek istniała - jest gnomem, to mogłoby wiele tłumaczyć. Łaskawie może dołączyć się do drużyny w części pierwszej, upodobał sobie poczekalnie przed siedzibą Płomiennej Pięści. W części drugiej jest pacjentem w Czarowięzach, ginie z rąk Irenicusa (ewentualnie my też możemy tego dokonać - do piachu go!) pomagając drużynie go pokonać.



Tamoko

Nałożnica (znaczy się kochanka) Sarevoka, która w swej naiwności myślała, że zostawi się jej ukochanego przy życiu. Ot, naiwna baba. Starcie z nią przed walką finałową w części pierwszej jest opcjonalne, można ją przekonać, żeby nie walczyć. W dodatku Tron Bhaala atakuje Dziecię Bhaala (czyli nas) razem z Angelo i Semajem podczas drugiej próby w sferze kieszeniowej (chyba nie muszę wspominać, co trzeba zrobić).



Tamoko i Yoshimo

Tamoko była kochanką Sarevoka, jednak w jej sercu powstał tragiczny konflikt racji... Pierwotnie miała też być siostrą Yoshimo, który opuścił rodzinne Kara-Tur, żeby odnaleźć siostrzyczkę. Te rodzinne powiązania przywraca moduł Unfinished Bussines - Yoshi będzie chciał się dowiedzieć co się stało z siostrą i ewentualnie kto ją zabił...



Volo (Volothamton Gadearn)

Bywalec tawerny w Nashkel, opowiada swoje historie, jeśli tylko dostanie łyk czegoś mocniejszego. Można go spotkać w gospodzie Kuflowe Drzewo w oblężonym Saradush. Tworzy balladę o Tobie i o członkach Twojej drużyny (o członkach?! a to świntuch!).



Xan

Więzień Mulaheya w kopalniach Nashkel. Pesymistycznie nastawiony do życia mag, może się przyłączyć po śmierci jazgotliwego Mulaheya. W części drugiej uczy, jak kierować postacią maga w treningu.



Xzar

Nekromanta, zhentarimski agent i towarzysz Montarona. Są niemalże jak papużki nierozłączki, w części pierwszej wraz z Montym zostaje wysłany do Nashkel przez Zhentarimów, aby sprawdzić powody braku żelaza, chętnie przyłączy się do drużyny. W Cieniach Amn zleca uratowanie Monty'ego z rąk Harfiarzy, niestety za wściubianie swojego nosa w nie swoje sprawy zapłaci życiem. Ginie z rąk harfiarki o słodkim imieniu - Lucetia (Lucyna się znaczy).



Zagadka Pantalonów

Zagadka zaczyna się w części pierwszej, a kończy w dodatku Tron Bhaala. W gospodzie Pod Pomocną Dłonią - na 2 piętrze Szlachcic rozkazuje wyprać i wyprasować swoje ubranie. Gatki można mu potem oddać i zarobić nawet 100 punktów doświadczenia, choć i to zależy od naszej reakcji. Najlepiej je zatrzymać. We Wrotach Baldura można się natknąć na kolejny trop zagadki pantalonów - w gospodzie Pod Napuszonym Jesiotrem przebywa tajemniczy Pan Cienia, z którym można uciąć sobie dość dziwaczną konwersację, jeśli odpowiednio poprowadzimy dialog, weźmie nas za złodziei, którym zlecił kradzież Złotych pantalonów szlachcicowi z Pomocnej Dłoni. Jak zachowaliśmy złote gacie w ekwipunku postaci, to po imporcie do części drugiej, można je znaleźć w skrytce za obrazem w pomieszczeniu z Więziennym golemem. Po zdobyciu srebrnych pantalonów Cieniach Amn i brązowych w Tronie Bhaala możemy wykuć z nich całkiem interesującą rzecz...



Zorl

Sobowtórniak w Lidze Kupieckiej (zadanie Aldetha Sashenstara) w części pierwszej, w Cieniach Amn występuje jego imiennik - kapłan z drużyny Tarnora Topornika w Kanałach pod Dzielnicą świątyń. Kolejna zbieżność imion.

Hall of Fame