Gwiazdy Mystry - The Stars of Mystra (SoM)

(part of the Children of Bhaal Clan - CoB)
przedstawiają

SoM NeJ Polish partly Translation



Koordynacja: morgan

Tłumaczenie: morgan, Gedeon, Aristo, memory
użyto również oficjalnych tłumaczeń gier na silniku Infinity
oraz pliku BOO.tra z TS-BP w tłumaczeniu Cuttootha

Korekta: (v0.1) morgan,
(v0.2) Alvarez, morgan,
(v0.21) morgan, Aristo
(0.3) morgan, Aristo


Forum Strona Kontakt




I. Wstęp


Archiwum (NeJ_v0.3.rar) zawiera częściowe tłumaczenie modyfikacji Neverending Journey na język polski.
Szczegółową listę plików i osób je obsługujących znajdziesz pod tym adresem.



II. Instalacja


1. Rozpakuj archiwum do folderu gry Baldur's Gate II, po wypakowaniu doń modyfikacji Neverending Journey (wersja podstawowa: v6.91 + patch: v6.94), zastępując istniejące pliki.
2. Uruchom Setup-NeJ.exe, jako język instalacji wybierając Polish.
Szczegółową instrukcję instalacji znajdziesz w punkcie VI niniejszego pliku.



III. Historia tłumaczenia


Pierwszy raz idea tłumaczenia pojawiła się prawdopodobnie w 07.2007 r., kiedy to NeJ pojawił się jako pozycja w terminarzu tłumaczeń. Problem jednakże polegał na tym, że modyfikacja ta nie jest i niestety najprawdopodobniej nie będzie nigdy oficjalnie straifikowana, z uwagi na fakt, iż główny Twórca i koder modyfikacji nie uznaje tego zbawienia tłumaczy. A szkoda, piszący te słowa jest przekonany, iż ukazałyby się zapewne już tłumaczenia na język niemiecki i hiszpański, a być może i włoski, o zakończeniu prac translatorskich Rosjan z aerie.ru nie wspominając.
Traifikacji dokonano między 24.12.2007 a 27.12.2008 r., z czego 98% stanu obecnego w 12.2008 r.
Dotychczasowy proces translacyjny postępował dwutorowo - po pierwsze zastępowanie dialogów i opisów tymi z gier, przy czym zdecydowana większość pochodzi z Icewind Dale (co nastąpiło w 07.2009 r.), po drugie dotłumaczenie większości częściowo przetłumaczonych plików (istnieją cztery wyjątki dotyczące Hrothgara i trójki elfich przywódców z Dłoni (Larrel, Kaylessa, Gelarit), o ile ten pierwszy jest od teraz BPem (bohaterem przyłączalnym, NPC), w związku z czym ilość jego dialogów znacznie się zwiększyła, o tyle dotłumaczenie wzmiankowanej trójki zostało obiecane, i kiedy pliki te dotrą do rąk piszącego te słowa, tłumaczenie winno zostać o nie uzupełnione, co zresztą będzie sukcesywnie następować).
Obecnie prezentowana Wam wersja zawiera ponad 1 MB przetłumaczonego tekstu, co stanowi w przybliżeniu 53% całości - przetłumaczone są pliki techiczne (przedmioty, czary, podklasy, soundsety, intra oraz wpisy do dziennika, kompletna jest także część zapożyczona z gry (co nie zawsze będzie widoczne, jako, że w nieprzetłumaczonej części zawarte są także dialogi związane z zawartością IwD). Samo tłumaczenie do obecnego stanu zostało dokonane w okresie od 04.2014 do 12.2014 r.
Od razu pozwolę sobie stwierdzić, że po pierwsze zostało jeszcze naprawdę sporo do tłumaczenia, dlatego serdecznie zapraszam do pomocy (na zasadach określonych od zarania SoMu, czyli minimalnego udziału - ok. 50 kB tekstu oryginalnego to udział zarówno przyzwoity, jak i uczciwy wobec wkładu innych tłumaczących, a także nieprzekraczający niczyich możliwości).



IV. Historia wersji


v0.3 - aktualna wersja (27.08.15)
Zmiany w stosunku do poprzedniej:
- częściowe tłumaczenie, szeroko zakrojona korekta, także części pochodzącej z IwD
- zmiany dostosowujące rodzaj żeński

v0.21 (23.11.14)
Zmiany w stosunku do poprzedniej:
- korekta

v0.2 (18.09.10)
Zmiany w stosunku do poprzedniej:
- korekta

v0.1 (14.06.10)
- pierwsza, mocno niepełna wersja



V. Podziękowania


Dla Zeda Noceara, za nauczenie prostszego sposobu traifikacji, co pozwoliło piszącemu te słowa oszczędzić przynajmniej kilkaset godzin niepotrzebnej pracy a także za prostszą instrukcję instalacji.
Dla Alvareza, za szereg uwag odnośnie tłumaczenia.
Dla wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do powstania Neverending Journey w wersji PL.
Dla wszystkich, którzy zdecydowali się zagrać w to tłumaczenie - jest to największą nagrodą za nasz trud.



VI. Szczegółowa instrukcja instalacji


I.
1. Uruchom plik NeJ2v691.exe, pojawi się okno samorozpakowującego się archiwum, podaj ścieżkę instalki z grą Baldur's Gate II, w której chcesz zainstalować modyfikację NeJ.
2. Po wypakowaniu automatycznie uruchomi się instalator WeiDU, na ekranie pojawi się zapytanie:
What should be done with all components that are NOT YET installed?
[I]nstall them, [S]kip them, [A]sk about each one? Saving This Log:

należy wcisnąć klawisz s.
3. Uruchom patch NeJ2v694.exe, pojawi się okno samorozpakowującego się archiwum, podaj ścieżkę instalki z grą Baldur's Gate II, w której chcesz zainstalować modyfikację NeJ.
4. Po wypakowaniu automatycznie uruchomi się instalator WeiDU, na ekranie pojawi się zapytanie:
Install Component [Never Ending Journey Second Edition v6.94 (Patch)]?
[I]nstall, or [N]ot Install or [Q]uit? Saving This Log:

należy wcisnąć klawisz q (lub n).
5. Do katalogu z grą i wypakowanym NeJem należy wypakować zawartość archiwum NeJ_v0.2.rar zgadzajac się na zastąpienie wszystkich plików.
UWAGA: Jeśli nie pojawi się zapytanie o zgodę, oznacza to, iż archiwum zostało wypakowane w niewłaściwym miejscu.
6. Uruchom plik Setup-NeJ2.exe, po chwili na ekranie pojawi sie zapytanie:
Choose your language:
0 [English]
1 [Polish (by SoM, part of CoB Clan)]

należy wcisnąć klawisz 1.
UWAGA: Nie należy uruchamiać plików: Setup-NeJ2v691.exe oraz Setup-NeJ2v694.exe, uruchomienie ich spowoduje instalację wersji anglojęzycznej.
7. Po sprawdzeniu poprawności pojawi się kolejne zapytanie:
What should be done with all components that are NOT YET installed?
[I]nstall them, [S]kip them, [A]sk about each one?

Jeśli chcesz zainstalować całość* polecam wcisnąć klawisz i, i udać się powiedzmy na śniadanie. Wciśnięcie a spowoduje, że co jakiś czas trzeba będzie zerknąć i wyrazić zgodę/odmówić na instalację poszczególnych komponentów.

* By zainstalować kilka pomniejszych komponentów wymagane jest BGT, aczkolwiek można grać bez niego, bo nie ma żadnego wpływu na główny wątek; bez patcha nie instaluje się komponent Obszary i dzwieki.

II. (sposób Zeda Noceara)
1. Wypakuj archiwum NeJ2v691.exe do folderu z BG2, ale nie uruchamiaj instalacji.
2. Wypakuj patch NeJ2v694.exe w to samo miejsce, ale nie uruchamiaj instalacji.
3. Wypakuj archiwum NeJ_v0.2.rar w to samo miejsce, potwierdzając nadpisanie plików.
4. Uruchom instalację moda koniecznie przez plik Setup-NeJ2.exe i wybierz polską wersję.