v1 by morgan & Alvarez, v2 by L`f
Baldur's Gate i OzWM Megainstallation
by morgan (+ wprowadzenie by Alvarez)
Wprowadzenie
(kliknij, aby rozwinąć)
Witaj Wędrowcze i pozwól przeprowadzić się przez proces tworzenia megainstalacji. Do BG z OzWM powstała przeszło setka nieoficjalnych dodatków, którymi możemy urozmaicić sobie rozgrywkę. Oczywiście różnią się one jakością - jedne wpasowują się w klimat, innym to nie wychodzi, są lepsze, gorsze oraz te totalnie beznadziejne, a oprócz odpowiedniego ich wyboru trzeba zainstalować je we w miarę poprawnej kolejności. Lista ta prowadzi krok po kroku przez instalację modów stanowiąc czysto subiektywny dobór wartych uwagi pozycji.
Zanim zabierzesz się za instalację musisz sobie jednak odpowiedzieć na ile jest Ci ona potrzebna. Jeżeli dopiero raczkujesz z instalacją modów, powinieneś prawdziwą megainstalację zostawić na następną okazję a swój wzrok skierować ku przygotowanemu przez Alvareza poradnikowi Początki gry z modami.
Z uwagi na fakt, iż niemal wszystkie modyfikacje z listy dla prawidłowego działania wymagają dodatku, cała lista opracowana została w takiej konfiguracji (BG + OzWM).
Warto tu wspomnieć jeszcze o rzeczy pozornie oczywistej - instalacja modyfikacji ma sens dopiero, gdy Baldurka przeszło się przynajmniej raz.
Do boju! Na początek warto zaopatrzyć się w parę ułatwiających życie aplikacji:
1. Spora część modów jest spakowana w formacie .zip, .rar lub też .7z w celu zmiejszenia ich rozmiaru. Aby je rozpakować musisz posiadać WinRara, WinZipa bądź 7-zip unpackera.
2. Wszystkie liczące się mody tworzone są obecnie na WeiDU, jest to sprytne narzędzie pozwalające na modyfikowanie zasobów gry bez konieczności ich nadpisywania. Pierwotnie pomyślane jako program do dodawania i modyfikowania dialogów i skryptów (stąd nazwa: "Weimer" Dialogue Utilities), z czasem rozwinęło się w uniwersalne narzędzie do modowania. To dzięki niemu możliwe są naprawdę duże instalacje.
Każdy mod posiada własny instalator WeiDU, jednak zazwyczaj nie jest to jego najnowsza wersja, gdyż WeiDU za sprawą The Bigga cały czas się rozwija. Jest to jednak na tyle cwana aplikacja, że sama aktualizuje się do najnowszej dostępnej wersji, dlatego też warto ściągnąć najnowszą wersję WeiDU i umieścić ją bezpośrednio w katalogu z BG2.
Krótka instrukcja obsługi listy: modyfikacje polskojęzyczne można ściągnąć klikając na grafikę po prawej stronie modów, które wersje PL posiadają. Po stronie lewej znajduje się link do danych technicznych moda lub do pełnego jego opisu, jeśli jest dostępny. Po kliknięciu na nazwę ukazane zostaną związane z modem linki oraz wypiska komponentów, których są cztery rodzaje:
NIEZBĘDNY - BG1varFIX czyli element niezbędny do prawidłowego działania megainstalacji.
POLECANY - główny komponent moda; wymagany do instalacji pozostałych lub po prostu komponent godny polecenia.
OPCJONALNY - czyli inaczej do wyboru;)
ODRADZANY - stwarzający problemy z kompatybilnością z którymś z ujętych na liście modów; posiadający lepszego odpowiednika w innej części instalacji lub taki, który po prostu lepiej sobie odpuścić.
Oczywiście nie musisz ściśle trzymać się do wybranych przeze mnie modów. Jeżeli na Liście modów dostrzeżesz pozycję którą chcesz doinstalować, w części przypadków (modyfikacje WeiDu) wystarczającym będzie zainstalowanie jej wraz z innymi modami z tej samej kategorii. Największym i stałym problem to kwestia kompatybilnosci z NTotSC. W razie wątpliwości możesz zapytać na forum, a ktoś powinien udzielić odpowiedzi.
Lista kolejności instalacji wybranych modów
Legenda II
Komponent niezbędny |
Komponent polecany |
Komponent opcjonalny |
Komponent odradzany |
UWAGA: Przed przystąpieniem do instalacji upewnij się, że dysponujesz spatchowaną wersją Baldur's Gate: Opowieści z Wybrzeża Mieczy - świadczy o tym plik BGMain2.exe w wersji 1.3.0.1 (właściwości -> zakładka "Wersja"). Jeżeli tak nie jest, zaopatrz się w oficjalny patch.
Dla porządku uściślić należy, że istnieje nowsza wersja oficjalnego patcha (1.3.5521), jednak zdecydowana większość modów bazuje na wcześniejszej, dlatego też zalecamy pominąć jego instalację.
UWAGA: Modyfikacja nie-WeiDu, silnie inwazyjna, niekompatybilna z większością modów. Instalować bezwzględnie przed innymi modyfikacjami dodającymi zadania itd. Poniżej wyszczególnione zostały trzy łatki do tej modyfikacji. Można również sięgnąć - tracąc zawartość samego NTotSC, zyskując jednak pewność kompatybilnosci - po najnowszą wersję (WeiDu) DSotSC (stanowi znaczącą część adnotowanej modyfikacji), w tym przypadku jednak z poniższych łatek zaintalować można jedynie NPC 1.lvl w DSotSC/NTotSC.
UWAGA: Po wypakowaniu modyfikacji, w przypadku chęci gry w wersję spolonizowaną należy do katalogu z grą wypakować zawartość paczki z tłumaczeniem, zastępując oryginalny plik *.tp2, a dopiero potem rozpocząć instalację.
UWAGA: Należy wybrać pożądaną wersję. Tłumaczenie trochę dziwne, wersja uproszczona oznacza, że przeciwnicy są słabsi i mniej liczebni. Mimo wszystko poleca się grę w wersję normalną.
UWAGA: W przypadku gry bez DSotSC/NTotSC konieczna jest instalacja innej wersji tej modyfikacji: szczegóły.
|
14. BG1 Unfinished Business
Strona | Forum | Pomoc
Komponenty:
[Przywrócenie drugiego poziomu Lodowej Wyspy: v12]]
[Tajemniczy flakonik: v12]
[Dodatkowe spotkanie z Elminsterem: v12]
[Angelo reaguje na Shar-teel: v12]
[Możliwość ukończenia zadania Kagaina: v12]
[Coran i wiwerny: v12]
[Kivan i Tazok: v12]
[Branwen i Tranzig: v12]
[Flirt Safany: v12]
[Sensowna nagroda Alberta: v12]
[Umieszczenie Entara Srebrnej Tarczy w jego domu: v12]
[Scar i córka Sashenstarów: v12]
[Kapłan Quoningar: v12]
[Shilo Chen i Ogrzy-Mag: v12]
[Edie, kandydatka do Ligii Kupieckiej: v12]
[Poprawki dla Najemników Płomiennej Pięści: v12]
[Poprawki istot: v12]
[Przywrócenie istot: v12]
[Przywrócenie imion istotom: v12]
[Przywrócenie pomniejszych dialogów: v12]
[Przywrócenie dźwięków: v12]
[Poprawki i przywrócenia dla sklepów, tawern i karczm : v12]
[Przywrócenie i poprawki przedmiotów: v12]
[Poprawki i przywrócenia dla obszarów: v12]
[Wieczne zwłoki: v12]
[Elfia odporność na sen i uroki: v12]
[Poprawki listy utworów dla Oryginalnej Sagi: v12]
[Poprawki dla pamiętnika Sarevoka: v12]
|
|
|
15. Improved BAMs
|
|
|
16. Replacement lightmaps for Baldur's Gate city
|
|
|
17. Widescreen Mod
Strona | Forum | Download | Pomoc
Komponenty:
[Widescreen Mod -> for the original Infinity Engine (CHOOSE THIS!): Widescreen Mod v3.02]
[Widescreen Mod -> for GemRB: Widescreen Mod v3.02]
|
|
UWAGA: Drugi z komponentów (zamiast pierwszego) należy zainstalować wyłącznie w przypadku używania aplikacji GemRB.
|
18. Mysteries of the Sword Coast (TWM)
Strona | Forum, Pomoc | Galeria | Download
Komponenty:
[Modul techniczny PRE (uzupelnienie IDS, wykrywanie odpoczynku i walki): v3.2c(65)]
[TWM CORE - CZESC FABULARNA: v3.2c(65)]
[Poprawka wlasnosci rasowych do BG1 v2.01 autorstwa aVENGERa: v3.2c(65)]
[Ulepszone niedzwiedzie: v3.2c(65)]
[Reguly awansu do 50 poziomu dla BG1: v3.2c(65)]
[Maksimum punktow zycia przy awansie dla BG1: v3.2c(65)]
[Uciszenie "Przed wyruszeniem w droge nalezy zebrac druzyne": v3.2c(65)]
[Wybrane TWEAKI do BG1 z dudleyville.com: v3.2c(65)]
[Lepsza muzyka w BG1: v3.2c(65)]
[Roznice plci w Fearunie: v3.2c(65)]
[Akceleracja banterow BG1: v3.2c(65)]
[Rozszerzone grupowanie przedmiotow w BG1 bez NTotSC: v3.2c(65)]
[Lepszy Skuteczny Plaszcz Ukrycia i odtrutka na niego v7: v3.2c(65)]
[Nowy system podrozowania w obrebie Wrot Baldura: v3.2c(65)]
[Brak zakonczenia BG1 po finale: v3.2c(65)]
[Male poprawki questow BG1: v3.2c(65)]
[Rozszerzenia AI i dialogow oryginalnych postaci gry: v3.2c(65)]
[Oddzielne zestawy portretow dla gracza i BN-ow v1,5 -> Edwin, Imoen, Jaheira, Minsc i Viconia maja portrety z BG1: v3.2c(65)]
[Oddzielne zestawy portretow dla gracza i BN-ow v1,5 -> Edwin, Imoen, Jaheira, Minsc i Viconia maja portrety z BG2: v3.2c(65)]
[Doswiadczenie za rozbrajanie pulapek i otwieranie zamkow v3.5: v3.2c(65)]
[Doswiadczenie za zapamietywanie czarow mistycznych v2.1: v3.2c(65)]
[Dla hardkorowych graczy: alternatywna tabela doswiadczenia postaci: v3.2c(65)]
[Dla hardkorowych graczy: mniej rabania potworow (H&S) w BG1: v3.2c(65)]
[Dla hardkorowych graczy: ograniczenie doswiadczenia za zabijanie potworow -> tylko 50% oryginalnego PD: v3.2c(65)]
[Dla hardkorowych graczy: ograniczenie doswiadczenia za zabijanie potworow -> tylko 25% oryginalnego PD: v3.2c(65)]
[Dla hardkorowych graczy: ograniczenie doswiadczenia za zabijanie potworow -> tylko 10% oryginalnego PD: v3.2c(65)]
[Mala przerobka GUI dla BG1 640x480 by Lava Del'Vortel -> Tak, pelne zmiany w grafice interfejsu.: v3.2c(65)]
[Mala przerobka GUI dla BG1 640x480 by Lava Del'Vortel -> Nie, tylko drobne poprawki interfejsu.: v3.2c(65)]
[Nakladka na WideScreen Mod poprawiajaca GUI w BG1: v3.2c(65)]
[Zmiana restrykcji noszenia magicznych przedmiotow +KP -> Jeden przedmiot +KP jak w oryginale, ale z dowolna zbroja: v3.2c(65)]
[Zmiana restrykcji noszenia magicznych przedmiotow +KP -> Brak ograniczen noszenia przedmiotow +KP: v3.2c(65)]
[Modul techniczny POST (Emulacja warunkow AreaCheck i AreaType w BG1): v3.2c(65)]
|
|
UWAGA: W przypadku instalacji nakładki na WideScreen Mod zaleca sie rezygnację z pełnoekranowego dziennika - utrudnia nawigację.
|
19. BG1 Tweaks
Strona | Download | Pomoc
Komponenty:
[Usuniecie animacji helmow: 3]
[Usprawnienia w animacjach broni: 3]
[Zastapienie animacji rzucanych czarow tymi z Icewind Dale (Andyr): 3]
[Wylaczenie wyswietlania na portretach postaci grafik uzywanych przedmiotow: 3]
[Ulepszenia grafik przedmiotow: 3]
[Wymuszenie pauzy dla wszystkich dialogow: 3]
[Udostepnienie Obszarow Kniei Otulisko przed wizyta w Obozie bandytow -> Tylko pierwszy obszar: 3]
[Udostepnienie Obszarow Kniei Otulisko przed wizyta w Obozie bandytow -> Wszystkie obszary kniei z wyjatkiem kopalni: 3]
[Nie-magiczne metalowe tarcze, zbroje i helmy podatne na uszkodzenia (Zed Nocear) (BETA): 3]
[Opcja odsylania do gospod przy odlaczaniu z druzyny postaci tworzonych w trybie multi-player (DavidW/Zed Nocear) (BETA): 3]
[Opcja odsylania do gospod przy odlaczaniu z druzyny oryginalnych bohaterow przylaczalnych (DavidW/Zed Nocear) (BETA): 3]
[Odkrycie obszarow miejskich po wejsciu na ich mape: 3]
[Sprzedawcy oferuja przedmioty w wiekszych grupach: 3]
[Kamienie szlachetne, bizuteria i mikstury wymagaja identyfikacji: 3]
[Przesuniecie NPCow z Wrot Baldura: 3]
[Bardowska regulacja reputacji: 3]
[Zniesienie ograniczen dotyczacych uzywania maczug: 3]
[Zmiana limitu doswiadczenia -> Usuniecie limitu PD: 3]
[Zmiana limitu doswiadczenia -> Ustalenie limitu na czterdziesty poziom doswiadczenia.: 3]
[Zmiana limitu doswiadczenia -> Ustalenie limitu na trzydziesty poziom doswiadczenia.: 3]
[Zmiana limitu doswiadczenia -> Ustalenie limitu na dwudziesty poziom doswiadczenia.: 3]
[Korzystanie z umiejetnosci zlodziejskich w ciezkich zbrojach: 3]
[Rzucanie czarow maga w ciezkich zbrojach: 3]
[Noszenie wielu przedmiotow dajacych magiczna ochrone -> Ograniczenia jak w papierowym AD&D: 3]
[Noszenie wielu przedmiotow dajacych magiczna ochrone -> Brak ograniczen: 3]
[Ograniczenie zdolnosci sklepikarzy do identyfikacji przedmiotow (BETA) -> Jedynie sklepikarze bedacy magami lub bardami moga dokonac identyfikacji: 3]
[Ograniczenie zdolnosci sklepikarzy do identyfikacji przedmiotow (BETA) -> Uzaleznienie zdolnosci do identyfikacji od wiedzy sklepikarza: 3]
[Ograniczenie zdolnosci sklepikarzy do identyfikacji przedmiotow (BETA) -> Polaczenie obu metod: 3]
[Zezwolenie na osiaganie wielkiego mistrzostwa przez wieloklasowcow (Weimer): 3]
[Ograniczenie korzysci z wielkiego mistrzostwa do tych z BG II (Baldurdash): 3]
[Pozbawienie wagi magicznie stworzonych broni: 3]
[Odblokowanie obnizania TraK0 na wyzszych poziomach: 3]
[Zmiana tablicy mozliwych do zapamietania czarow maga -> Tablica nieograniczona (Blucher): 3]
[Zmiana tablicy mozliwych do zapamietania czarow maga -> Tablica z papierowego AD&D: 3]
[Zmiana tablicy mozliwych do zapamietania czarow barda -> Tablica nieograniczona (Blucher): 3]
[Zmiana tablicy mozliwych do zapamietania czarow barda -> Tablica z papierowego AD&D: 3]
[Zmiana tablicy mozliwych do zapamietania czarow kaplana badz druida -> Tablica nieograniczona (Blucher): 3]
[Zmiana tablicy mozliwych do zapamietania czarow kaplana badz druida -> Tablica z papierowego AD&D: 3]
[Korzystanie z tablicy kaplanow przez druidow: 3]
[Korzystanie z tablic pochodzacych z gry Icewind Dale: Serce zimy przez paladynow i lowcow (grogerson): 3]
[Zmiana restrykcji charakteru druidow na zgodne z AD&D: 3]
[Zniesienie ograniczen dotyczacych ekwipunku dla wieloklasowych kaplanow i druidow: 3]
[Dodanie ujemnych modyfikatorow do rzutow obronnych przeciw czarom wysokopoziomowych czarujacych (BETA) -> Tylko dla magii mistycznej: 3]
[Dodanie ujemnych modyfikatorow do rzutow obronnych przeciw czarom wysokopoziomowych czarujacych (BETA) -> Tylko dla magii objawionej: 3]
[Dodanie ujemnych modyfikatorow do rzutow obronnych przeciw czarom wysokopoziomowych czarujacych (BETA) -> Dla obu: 3]
[Zwiekszenie ilosci PZ przy awansowaniu -> Zwiekszenie do maksymalnej ilosci: 3]
[Zwiekszenie ilosci PZ przy awansowaniu -> Jak w grze Neverwinter Nights: 3]
[Zwiekszenie ilosci PZ bohaterow przylaczalnych do maksimum (the bigg): 3]
[Zmiana uczenia sie czarow -> Stuprocentowa szansa: 3]
[Zmiana uczenia sie czarow -> Stuprocentowa szansa i usuniecie limitu znanych czarow: 3]
[Wylaczenie odtwarzania dzwieku "Przed wyruszeniem w droge, nalezy zebrac druzyne" (Weimer): 3]
[Zmiana wplywu reputacji na ceny w sklepach (Sabre/Richardson/Weimer) -> Obnizenie cen przy niskiej reputacji: 3]
[Zmiana wplywu reputacji na ceny w sklepach (Sabre/Richardson/Weimer) -> Reputacja nie wplywa na ceny, sklepy sprzedaja zawsze za 0% wartosci przedmiotu (Luiz): 3]
[Zmiana wplywu reputacji na ceny w sklepach (Sabre/Richardson/Weimer) -> Reputacja nie wplywa na ceny, sklepy sprzedaja zawsze za 80% wartosci (Luiz): 3]
[Zmiana wplywu reputacji na ceny w sklepach (Sabre/Richardson/Weimer) -> Reputacja nie wplywa na ceny, sklepy sprzedaja zawsze za 60% wartosci (Luiz): 3]
[Nieskonczone grupowanie amunicji: 3]
[Nieskonczone grupowanie bizuterii i kamieni szlachetnych: 3]
[Nieskonczone grupowanie mikstur: 3]
[Nieskonczone grupowanie zwojow: 3]
[Wykonywanie przez Taeroma dodatkowych zbroi z Ankhega (Icendoan/grogerson) (BETA): 3]
["Poprawka zadowolenia" (Bohaterowie przylaczalni nie wszczynaja bojek ani nie narzekaja z powodu reputacji) -> Bohaterowie przylaczalni nie narzekaja z powodu reputacji: 3]
["Poprawka zadowolenia" (Bohaterowie przylaczalni nie wszczynaja bojek ani nie narzekaja z powodu reputacji) -> Bohaterowie przylaczalni moga narzekac z powodu reputacji, ale nie porzuca druzyny (Salk): 3]
["Poprawka zadowolenia" (Bohaterowie przylaczalni nie wszczynaja bojek ani nie narzekaja z powodu reputacji) -> Bohaterowie przylaczalni nie zwracaja uwagi na reputacje (Anomaly): 3]
[Postacie o neutralnym charakterze sa zadowolone przy przecietnej reputacji (Luiz): 3]
[Czlonkowie druzyny nie walcza ze soba: 3]
[Usuniecie pulapek i zamkow (Weimer): 3]
[Zapewnienie mozliwosci odpoczynku na kazdym obszarze (Japheth/Weimer): 3]
[Uczynienie kijow, maczug i proc mozliwymi do sprzedania (Icelus): 3]
[Oszustwo przy wymaganych cechach: 3]
[Poprawienie rzutow na reakcje bohaterow przylaczalnych o zlym charakterze (BETA): 3]
[Otrzymanie przez Edwina cech z BG II -> Tylko cechy z BG2: 3]
[Otrzymanie przez Edwina cech z BG II -> Cechy i portret z BG2: 3]
[Otrzymanie przez Edwina cech z BG II -> Tylko portret z BG2: 3]
[Otrzymanie przez Jaheire cech z BG II -> Tylko cechy z BG2: 3]
[Otrzymanie przez Jaheire cech z BG II -> Cechy i portret z BG2: 3]
[Otrzymanie przez Jaheire cech z BG II -> Tylko portret z BG2: 3]
[Zmiana charakteru Jaheiry na neutralny dobry: 3]
[Otrzymanie przez Minsca cech z BG II -> Tylko cechy z BG2: 3]
[Otrzymanie przez Minsca cech z BG II -> Cechy i portret z BG2: 3]
[Otrzymanie przez Minsca cech z BG II -> Tylko portret z BG2: 3]
[Otrzymanie przez Viconie cech z BG II -> Tylko cechy z BG2: 3]
[Otrzymanie przez Viconie cech z BG II -> Cechy i portret z BG2: 3]
[Otrzymanie przez Viconie cech z BG II -> Tylko portret z BG2: 3]
[Otrzymanie przez Imoen portretu z BG II: 3]
[Zmiana klasy Khalida na wojownika-maga (plainab/grogerson) (BETA): 3]
[Ustalenie kondycji Kagaina na dopuszczalna - 19: 3]
[Ustalenie zrecznosci Corana na dopuszczalna - 19: 3]
[Uczynienie Xana zwyklym magiem (Mike72) (BETA): 3]
|
|
Nazwa modu | - | Modyfikacja działa zarówno z BGT, jak i BG1 TuTu |
Nazwa modu | - | Modyfikacja działa tylko z BGT |
Nazwa modu | - | Modyfikacja działa tylko z BG1 TuTu |
|
Dane | - | Dostępne dane techniczne modyfikacji |
Opis | - | Dostępna kompletna charakterystyka modyfikacji |
|
FoG(I) | - | Produkcja FoGu, CoBowa (polskojęzyczna) |
FoG(II) | - | Produkcja FoGu, wspierana przez CoB (polskojęzyczna) |
SoM(I) | - | Tłumaczenie SoMu, podmienia się jedynie katalog english/american |
SoM(II) | - | Tłumaczenie SoMu, wypakowuje się i zamienia do katalogu z grą (BG I/BG II) |
SoM(III) | - | Tłumaczenie SoMu, polskie tłumaczenie jest zaimplementowane |
PL(I) | - | Polska produkcja (a także polskojęzyczna) |
PL(II) | - | Polskie tłumaczenie jest zaimplementowane |
PL(III) | - | Konieczna jest podmiana plików tekstowych na tłumaczenie |
Old(I) | - | Polskie tłumaczenie jest zaimplementowane, jednak niekompletne |
Old(II) | - | Polskie tłumaczenie jest zaimplementowane, jednak w starszej wersji modu |
|