v1 by morgan & Alvarez, v2 by L`f
|
Baldur's Gate Trilogy Megainstallation
Wprowadzenie
(kliknij, aby rozwinąć)Witaj Wędrowcze i pozwól przeprowadzić się przez proces tworzenia megainstalacji. Do BGT powstało niemal tysiąc nieoficjalnych dodatków (wliczając w to te do BG II - znajdziesz je TUTAJ, którymi możemy urozmaicić sobie rozgrywkę. Oczywiście różnią się one jakością - jedne wpasowują się w klimat, innym to nie wychodzi, są lepsze, gorsze oraz te totalnie beznadziejne, a oprócz odpowiedniego ich wyboru trzeba zainstalować je we w miarę poprawnej kolejności. Lista ta prowadzi krok po kroku przez instalację modów stanowiąc czysto subiektywny dobór wartych uwagi pozycji.
Zanim zabierzesz się za instalację musisz sobie jednak odpowiedzieć na ile jest Ci ona potrzebna. Jeżeli dopiero raczkujesz z instalacją modów, powinieneś prawdziwą megainstalację zostawić na następną okazję, a rozpocząć rozgrywkę z samym tylko BGT, ewentualnie kilkoma modami (pomocniczą listę polecanych do BG II przygotował Vinci w swoim Poradniku. Również ten Alvareza (z uwagi, że poza TWM pozostałe mody istnieją w wersji pod BGT) może okazać się przydatny.
Warto tu wspomnieć jeszcze o rzeczy pozornie oczywistej - instalacja modyfikacji ma sens dopiero, gdy Baldurka przeszło się przynajmniej raz.
Do boju! Na początek warto zaopatrzyć się w parę ułatwiających życie aplikacji:
1. Spora część modów jest spakowana w formacie .zip, .rar lub też .7z w celu zmiejszenia ich rozmiaru. Aby je rozpakować musisz posiadać WinRara, WinZipa bądź 7-zip unpackera.
2. Wszystkie liczące się mody tworzone są obecnie na WeiDU, jest to sprytne narzędzie pozwalające na modyfikowanie zasobów gry bez konieczności ich nadpisywania. Pierwotnie pomyślane jako program do dodawania i modyfikowania dialogów i skryptów (stąd nazwa: "Weimer" Dialogue Utilities), z czasem rozwinęło się w uniwersalne narzędzie do modowania. To dzięki niemu możliwe są naprawdę duże instalacje.
Każdy mod posiada własny instalator WeiDU, jednak zazwyczaj nie jest to jego najnowsza wersja, gdyż WeiDU za sprawą The Bigga cały czas się rozwija. Jest to jednak na tyle cwana aplikacja, że sama aktualizuje się do najnowszej dostępnej wersji, dlatego też warto ściągnąć najnowszą wersję WeiDU i umieścić ją bezpośrednio w katalogu z BG2.
Krótka instrukcja obsługi listy: modyfikacje polskojęzyczne można ściągnąć klikając na grafikę po prawej stronie modów, które wersje PL posiadają. Po stronie lewej znajduje się link do danych technicznych moda lub do pełnego jego opisu, jeśli jest dostępny. Po kliknięciu na nazwę ukazane zostaną związane z modem linki oraz wypiska komponentów, których są cztery rodzaje:
NIEZBĘDNY - Baldur's Gate Trilogy czyli element niezbędny.
POLECANY - główny komponent moda; wymagany do instalacji pozostałych lub po prostu komponent godny polecenia.
OPCJONALNY - czyli inaczej do wyboru;)
ODRADZANY - stwarzający problemy z kompatybilnością z którymś z ujętych na liście modów; posiadający lepszego odpowiednika w innej części instalacji lub taki, który po prostu lepiej sobie odpuścić.
Oczywiście nie musisz ściśle trzymać się do wybranych przeze mnie modów. Jeżeli na Liście modów dostrzeżesz pozycję którą chcesz doinstalować, w części przypadków (modyfikacje WeiDu) wystarczającym będzie zainstalowanie jej wraz z innymi modami z tej samej kategorii. W razie wątpliwości możesz zapytać w którymś z tematów na forum, a ktoś powinien udzielić odpowiedzi.
Lista kolejności instalacji wybranych modów
Komponent niezbędny |
Komponent polecany |
Komponent opcjonalny |
Komponent odradzany |
ZANIM ROZPOCZNIESZ: Przebrnięcie przez opartą na Big World Project megainstalację Baldur's Gate Trilogy oględnie mówiąc nie jest czymś, co można wykonać w godzinę czy dwie, siedząc wygodnie na krześle i popijając herbatę. Niedoświadczony amator instalacji powinien mocno ograniczyć liczbę modów, bądź też przygotować się na mniejsze lub większe - z naciskiem na większe - trudności z dokończeniem instalacji. Forum Children Of Bhaal zna już śmiałków, którzy po tygodniowych zmaganiach z tym wielkoludem musieli - jak zwykł mawiać pewien polityk - wywiesić białą flagę. Oczywistą zaletą dokonywania megainstalacji na własną rękę jest pełna swoboda w doborze modów. Niemniej wartą rozważenia (dla każdego) opcją jest przebiegnięcie tego maratonu na skróty. Jest to skrót pierwszej jakości, dystans 42 km i 195 metrów skracany jest do najwyżej kilku kilometrów, które można spokojnie przebiec truchtaczem. Skrót ten zowie się The World Of Baldur's Gate (wszelkie informacje, o co w tym wszystkim chodzi na stronie).
UWAGA I: Przed przystąpieniem do instalacji upewnij się, że dysponujesz spatchowaną wersją Baldur's Gate: Opowieści z Wybrzeża Mieczy - świadczy o tym plik BGMain2.exe w wersji 1.3.0.1 (właściwości -> zakładka "Wersja"). Jeżeli tak nie jest, zaopatrz się w oficjalny patch.
(Dla porządku uściślić należy, że istnieje nowsza wersja oficjalnego patcha (1.3.5521), jednak Baldur's Gate Trilogy bazuje na wcześniejszej, dlatego też należy pominąć jego instalację.)
BGT wymaga pełnej instalacji Baldur's Gate wraz z dodatkiem - Opowieści z Wybrzeża Mieczy.
UWAGA II: Przed przystąpieniem do instalacji upewnij się, że dysponujesz spatchowaną wersją BG2 (SoA+ToB) - świadczy o tym plik BGMain.exe w wersji 2.5.0.2 (właściwości -> zakładka "Wersja"). Jeżeli tak nie jest, zaopatrz się w oficjalny patch.
(Dla porządku uściślić należy, że istnieje wersja beta oficjalnego patcha (2.5.26499), jednak Baldur's Gate Trilogy bazuje na wcześniejszej, dlatego też należy pominąć jego instalację.)
BGT wymaga pełnej instalacji Baldur's Gate: Cienie Amn wraz z dodatkiem - Baldur's Gate: Tron Bhaala.
Przed przystąpieniem do scalenia obu części Sagi za pomocą konwertera Baldur's Gate Trilogy, należy zainstalować kilka poprawek w BG II, chodzi przede wszystkim o Throne of Bhaal Extendera (I.1, zalecany) i BG2 Fixpacka (I.2, obowiązkowy).
Następnie instaluje się (wciąż w folderze BG II) megamodyfikacje BG II (oczywiście wszystkie opcjonalne), po których rozpoczyna się właściwą instalację Baldur's Gate Trilogy.
A. Baldur's Gate Trilogy |
A.1. Baldur's Gate Trilogy
|
||
A.2. Restore Textscreen Music Forum | Download (Mod) | Download (PL Pack) | Pomoc Komponenty: [Restored Textscreen Music [Przywrocony podklad dzwiekowy ekranow tekstowych] dla BG1TuTu, EasyTutu oraz BGT-WeiDU]] |
||
A.3. BGT-Never Ending Journey 2 Compatibility Mod
|
||
A.4. Neverending Journey for Baldur's Gate Trilogy
DownloadPomoc Komponenty:
[Kontynuacja i wlasna profesja Imoen] |
B. Megamodyfikacje i większe mody |
B.1. Dark Horizons
|
UWAGA: Polecany z uwagi na dodatkowe przygody, o ile zapomni się o dodawanych przez niego przedmiotach.
B.2. Dark Side of the Sword Coast
Strona | Forum | Download | Download (PL) | Pomoc Komponenty:
[Ciemna Strona Wybrzeza Mieczy dla BGT-Weidu (Przetlumaczyl Dragonian opierajac sie na tlumaczeniu Evandura)] -> Tylko dodatki] -> BG1 dzwieki dominujace] -> BG2 dzwieki dominujace] |
||
B.3 Northern Tales of the Sword Coast
Forum | Download (170a) | Download (171) Download (170a PL) | Download (171 PL) | Pomoc Komponenty:
NtotSC v170a: |
||
B.4. The Secret of Bone Hill
Strona | Forum | Download | Download (PL) | Pomoc Komponenty: [Secret of BoneHill (wymaga BGT albo Tutu)] |
||
B.5. The Drizzt Saga
|
UWAGA: Polecany z uwagi na dodatkowe przygody, o ile zapomni się o dodawanych przez niego przedmiotach.
C. Modyfikacje dodające zadania |
C.1. The Vault
|
||
C.2. Baldur's Gate Mini Quests & Encounters Mod
Strona | Forum (G3)
| Forum (Rosenkranken) | Galeria | Pomoc Komponenty: [Baldur's Gate Mini-Quests and Encounters Mod] |
UWAGA: Po wypakowaniu modyfikacji, w przypadku chęci gry w wersję spolonizowaną należy do katalogu z grą wypakować zawartość paczki z tłumaczeniem, zastępując oryginalny plik *.tp2, a dopiero potem rozpocząć instalację.
C.3. The Grey Clan Episode I - In Candlelight
|
UWAGA: Należy wybrać pożądaną wersję. Tłumaczenie trochę dziwne, wersja uproszczona oznacza, że przeciwnicy są słabsi i mniej liczebni. Mimo wszystko poleca się grę w wersję normalną.
C.4. The Lure of the Sirine's Call
|
||
C.5. The Stone of Askavar
|
UWAGA: Polecany z uwagi na dodatkowe przygody, o ile zapomni się o dodawanych przez niego przedmiotach.
D. Modyfikacje dodające przedmioty |
E. Modyfikacje dodające bohaterów przyłączalnych |
E.1. BG1 NPC Project
Strona | Forum | Download | Pomoc Komponenty: [The BG1 NPC Project: Wymagane modyfikacje: v20] |
UWAGA: Wartość literacka tej modyfikacji na ogół jest znikoma - dialogi czestokroć są zupełnie niedopasowane do NPCa, swoim grafomaństwem potrafią zwalić z nóg, także romanse nie powalają na kolana. Polecana dla tych, którzy lubią NPCów wyzewnętrzniających się z prędkością pocisków wypluwanych przez CKM.
E.2. Indira NPC
|
||
E.3. Mur'Neth NPC
|
F. Modyfikacje zmieniające zasady |
F.1. BG1 Unfinished Business
Strona | Forum | Download | Pomoc Komponenty:
[Przywrócenie drugiego poziomu Lodowej Wyspy] |
UWAGA: Oznaczone na czerwono komponenty są niekompatybilne z BG1 NPC Project, gdzie stanowią element wiekszej całości.
F.2. BG Spawn
Forum | Download | Pomoc Komponenty:
[BGSpawn system based on levels & party members (NOTE: Baldur's Gate Trilogy - BGT required)] -> Re-spawn time = 8 hours (standard ad&d rules)] -> Re-spawn time = 24 hours] -> Re-spawn time = 10 days] -> Re-spawn time = 50 days (eventually, no chance of re-spawned creatures)] |
||
F.3. The One Drizzt
|
Modyfikacje do Baldur's Gate II
W tym miejscu czas powrócić do instalacji modyfikacji do BG2. Tak jak zostało to ujęte w megainstalacji BG2, instaluje się kolejno mody dodające zadania, przedmioty oraz NPC i ich pochodne (sekcje od III do VII.).
G. Modyfikacje utrudniające rozrywkę |
G.1. Sword Coast Stratagems
Strona | Forum | Download | Pomoc Komponenty:
[Inicjalizacja (wymagany przez prawie wiekszosc komponentow z innych modow)] -> Magiczne pociski nie przenikaja przez Ochrone przed pociskami] -> Tylko pociski +1 i lepsze przenikaja przez Ochrone przed pociskami, a pociski +1 zastapione sa na niemagiczna wersje pociskow doskonalej jakosci] -> Zaklecia antymagiczne obejmuja tylko jedna istote, ale atakuja wybrane istoty, ktore znajduja sie pod wplywem Niewidzialnosci lub nie (opcja domyslna)] -> Tylko Zbicie czaru, Tajemne slowo, Rubinowy promien odwrocenia otrzymuja efekty obszarowe (opcja domyslna)] -> Wszystkie zaklecia, ktore znosza czary ochronne otrzymuja efekty obszarowe] -> Inkwizytorzy rozpraszaja magie na 1.5 x swojego poziomu (nie dwukrotnym)] -> Inkwizytorzy rozpraszaja magie na swoim poziomie (nie dwukrotnym)] -> Bronie wysokiej jakosci dotkniete przez kryzys zelaza] -> Bronie wysokiej jakosci nietkniete przez kryzys zelaza] -> Usun czary i zaklecia nie wystepujace w BG1] -> Wprowadz do BG1 zwoje z czarami z BG2] -> Reputacja zwieksza sie o okolo 2/3 normalnego tempa jej wzrostu] -> Reputacja zwieksza sie o okolo 1/2 normalnego tempa jej wzrostu] -> Reputacja zwieksza sie o okolo 1/3 normalnego tempa jej wzrostu] -> Reputacja zwieksza sie o okolo 1/4 normalnego tempa jej wzrostu] -> Wszystkie mikstury upuszczone przez zabitych przeciwnikow sa mozliwe do odzyskania] -> Jedna trzecia mikstur upuszczona przez zabitych przeciwnikow rozbija sie i zostaje utracona] -> Polowa mikstur upuszczona przez zabitych przeciwnikow rozbija sie i zostaje utracona] -> Dwie trzecie mikstur upuszczonych przez zabitych przeciwnikow rozbija sie i zostaje utracona] -> Trzy czwarte mikstur upuszczonych przez zabitych przeciwnikow rozbija sie i zostaje utracona] -> Wszystkie mikstury upuszczone przez przeciwnikow rozbijaja sie i zostaja utracone] -> Magowie uzywaja tylko czarow z BG1; magowie nie "rzucaja czarow przed walka" (tj. rzucaja szybko kilka czarow ochronnych na poczatku walki)] -> Magowie uzywaja czarow z BG1 i BG2; magowie nie rzucaja czarow przed walka] -> Magowie uzywaja tylko czarow z BG1; magowie rzucaja czary przed walka] -> Magowie uzywaja czarow z BG1 i BG2; magowie rzucaja czary przed walka] -> Kaplani uzywaja tylko zaklec z BG1; kaplani nie "rzucaja zaklec przed walka" (tj. rzucaja szybko kilka zaklec ochronnych na poczatku walki)] -> Kaplani uzywaja zaklec z BG1 i BG2; kaplani nie rzucaja zaklec przed walka] -> Kaplani uzywaja tylko zaklec z BG1; kaplani rzucaja zaklecia przed walka] -> Kaplani uzywaja zaklec z BG1 i BG2; kaplani rzucaja zaklecia przed walka] |
UWAGA: W przypadku instalacji megamodyfikacji BG2, koniecznie przed SCS należy zainstalować The Big Picture (pkt. VIII.1), bez megamodyfikacji - opcjonalnie.
UWAGA: Liczne komponenty dublują się z tymi zawartymi w SCS II - należy porównać listy komponentów obu modów.
Następnie należy przystąpić do instalacji pozostałych modów do BG2 (sekcje od VIII do X, poza wspomnianym już The Big Picture).
H. Ułatwiacze |
H.1. BGT Tweak Pack
Forum | Download | Pomoc Komponenty:
[Eldoth przypomina Skie o okupie] -> NPC nie moga wybrac opuszczenia druzyny] -> Jedynie Dobrzy oraz Zli NPC moga opuscic druzyne] -> Randomizacja czasu instalacji] -> Randomizacja czasu gry] -> Poziomowe spawny jak w TuTu] -> Wylaczenie losowych potworow BGT-WeiDU: Losowe potwory nigdy sie nie pojawiaja] -> Wylaczenie losowych potworow BGT-WeiDU: Losowe potwory pojawiaja sie tylko raz] -> Usuniecie niszczenia sie przedmiotow] -> Zbroje i tarcze moga sie niszczyc] -> Nie ustawiaj biografii BG1 dla importowanych postaci] -> Ustaw biografie BG2 podczas przejscia do Cieni Amn] |
UWAGA: Występują niezwykle liczne niekompatybilnosci, pełną (prawdopodobnie) listę znajdziesz w punkcie Kompatybilność w Danych technicznych modyfikacji.
H.2. TWM Tweaks for BGT Mod
Forum | DownloadPomoc Komponenty:
[Modul techniczny PRE] |
I. Inne zmiany |