Solucja
UWAGA: Będąc w Dokach Athkatli, nie należy wchodzić przedwcześnie na piętro domu po lewej od koszar (które wyglądają jak brama), bo wówczas uaktywni się dialog, który powinien mieć miejsce gdzie indziej i zepsujemy jedno późniejsze spotkanie (na szczęście nie psuje to całego głównego zadania z modu).
Na dobry początek – zadania poboczne

Choć główne zadanie z tego modu zaczyna się – jak głosi readme – w Dzielnicy Rządowej, to na nową zawartość można natrafić wcześniej, bo już na Promenadzie Waukeen. W północno-wschodnim rogu lokacji (1) znajduje się teraz wejście do świątyni Sune, w której możemy skorzystać ze standardowych usług kapłańskich (identyfikacja po 50 sztuk złota), a także nabyć kilka nowych przedmiotów. Jeden z nich to ptak w klatce, z którym możemy się pobawić lub go nakarmić – ale możemy go także wypuścić, a wówczas po pięciu dniach spotkamy Nieznajomego, który twierdzi, że spotkaliśmy się wcześniej, ale był on wówczas w innej postaci. Hmm... Tak czy inaczej, dostaniemy od niego Zwój Bezgłosego Wróbla, który po przeczytaniu dodaje na stałe +5 do Wiedzy – w sumie bardziej ciekawostka, niż naprawdę użyteczny przedmiot.
UWAGA: W obecnej wersji modu dialog z Nieznajomym jest zepsuty – przy pierwszym wyborze kwestii należy wybrać Och, a kim ty jesteś? Jeśli wybierzemy Witaj. Wybacz, nie wiedziałem że tu jesteś lub Pozdrawiam cię, dojdzie do zapętlenia jednej wypowiedzi rozmówcy i jedynym wyjściem będzie wyłączenie gry przez Alt+F4... Bardzo irytujący błąd.

Drugie mini-zadanie: w Slumsach (1) natykamy się na znaną już z podstawowej gry parkę bandziorów: Bregga i Cohrvale'a. Teraz ten drugi ma w posiadaniu figurkę Sune – oczywiście należy ją zanieść do świątyni Sune. W nagrodę dostaniemy magiczną figurkę słonia, a w szóstym rozdziale otrzymamy dostęp do wyjątkowych towarów – poczynając od klejnotów (jeśli komuś potrzebny np. kamień łotrzyków lub diament), przez Naszyjnik pocisków, Szpon i Róg Kazgarotha, Święconą wodę elfów i Zwój ochrony przed nieumarłymi, aż po kilka zupełnie nowych, dodawanych przez mod przedmiotów.
W świątyni można też zabrać z półki zwoje Pole teleportacyjne i Infrawizja (a także drewniany kołek), a z zamkniętej szafki różdżkę strachu.
Ciekawostka: kapłance przed świątynią można ukraść hełm Kiela. Można go też zdobyć zabijając kapłankę, dostaniemy za nią 11 000 PD bez spadku reputacji – kapłan wewnątrz świątyni też się tym najwyraźniej nie przejmuje. A jeśli już jesteśmy tacy źli, to kapłana też możemy zabić, ale to z kolei mało opłacalne – tylko 680 PD i kij +1, a tracimy dostęp do sklepu z unikatowymi przedmiotami. Na dodatek bez kapłana nie ukończymy (ba, prawie nie ruszymy z miejsca) głównego zadania z modu.
Zmartwienia Oriona, część 1: Kapłani

Aby rozpocząć główne zadanie należy w Dzielnicy Rządowej udać się do obserwatorium (1) – wejście jest niezbyt oczywiste (zwłaszcza że sprawia wrażenie wchodzenia jakimś tajnym przejściem na piętro domu Keldorna), ale przynajmniej podpisane na mapie. Wewnątrz spotkamy niejakiego Oriona, który ma spore zmartwienie – zmarła jego żona, Selena, a on nie mogąc się z tym pogodzić usilnie stara się znaleźć sposób na przywrócenie jej do życia. Jak na prawdziwych poszukiwaczy przygód przystało, naszym zadaniem będzie pomóc mu w jego badaniach.
UWAGA: Jeśli choć raz odmówimy Orionowi, wyrzuci nas ze swego mieszkania i zamknie drzwi, a wówczas zadania nie da się ukończyć.
Przed wyjściem z obserwatorium możemy obejrzeć teleskop, regał z książkami i zwiędłą roślinę po prawej od biurka – przy każdym z nich wysłuchamy też wspomnień Oriona o żonie. Prócz tego z biurka można zabrać diament.
Pierwszym naszym zadaniem jest porozmawianie z kapłanem w świątyni Waukeen (2). Tam jednak okaże się, że na zwykłe wskrzeszenie Seleny jest już za późno, natomiast być może kapłani Sune będą w stanie coś tu poradzić, biorąc pod uwagę niezwykle silną więź łączącą Oriona z żoną. Trzeba nam więc udać się na Promenadę. Ale cytując Xana, "nasza wyprawa jest daremna", ponieważ kapłan Sune też nie jest w stanie nic zrobić w sytuacji, gdy ciało zmarłej uległo zniszczeniu. Pozostaje tylko wrócić do Oriona i przekazać mu przykre wieści, a jednocześnie poznać więcej tragicznych szczegółów całej sprawy. Otrzymamy też 5000 PD i 250 sztuk złota.
Zmartwienia Oriona, część 2: Dziennik badań
Jeśli chcemy dalej pomagać Orionowi (a chcemy, prawda?), możemy od razu z nim ponownie porozmawiać. Wówczas nasz nieszczęśliwy naukowiec zleci odnaleźć nekromantę znanego jako Niekompletny i zdobyć wyniki jego badań (a samego nekromantę oszczędzić, jeśli tylko będzie to możliwe).

Po tej rozmowie z Orionem w kanałach pod Dzielnicą Świątyń uaktywni się przejście (1) do zatopionych pomieszczeń (na szczęście też podpisane na mapie, bo nie rzuca się w oczy). Tam przyjdzie nam walczyć z kilkoma prostymi potworami (4 koboldy weterani, 3 otiagi i 3 galarety musztardowe). Na końcu tego niewielkiego kanału jest przejście do sanktuarium (przypominającego fragment świątyni w Dolinie Cieni z Icewind Dale).

Idąc na wprost napotkamy Niekompletnego (1) – prędko okaże się, że nie jest to po prostu zły nekromanta, którego trzeba unicestwić, ale dawny przyjaciel Oriona przemieniony w odrażającą istotę pod wpływem eksperymentów, które miały pomóc w przywróceniu Seleny do życia. Najwyraźniej jedno nieszczęście rodzi kolejne... Nie mamy jednak możliwości pokojowego rozwiązania sprawy, Niekompletnego trzeba zabić. Przyzywa on zmutowanego pełzacza ścierwojada i jednocześnie rzuca Prawdziwe widzenie, potem Plagę owadów, aż wreszcie atakuje wręcz. Za jego pokonanie 15 500 PD, a także 1050 sztuk złota, Szata neutralnego arcymaga, Pierścień "Szkarłatny płacz", Sztylet +2 i Dziennik Niekompletnego, który należy oddać Orionowi.
Przed powrotem na powierzchnię warto przejrzeć wszystkie schowki i pojemniki. Na półce tuż za Niekompletnym leży Wolumin Zrozumienia (mądrość +1 na stałe), a w oku figury węża dwa szmaragdy. Poza tym:
A – diament,
B – zwój Zaciśnięta pięść Bigby'ego,
C – mikstura ognistego oddechu,
D – kamień Ioun "Serce Sanktuarium".
Po powrocie i oddaniu dziennika Orion stwierdzi, że potrzebuje czasu, by spokojnie przejrzeć zapiski i poleci nam wrócić za dwa dni. Dostaniemy też od niego 1000 sztuk złota, a także 8000 PD.
Krótkie interludium
Po wyjściu z domu naukowca zaczepi nas niejaki Ganimedes, brat zmarłej Seleny, który bardzo powątpiewa, czy usilne próby przywrócenia jego siostry do życia mogą dać jakiś pozytywny rezultat. Obiecuje też wyjawić więcej szczegółów okoliczności jej śmierci, jeśli spotkamy się z nim na osobności w Dokach.
UWAGA: Z powodu błędnego ustawienia zmiennych, Ganimedes pojawia się także w sytuacji, gdy Orion wyrzuci nas (teraz lub już wcześniej) ze swojego domu. Oczywiście tak czy inaczej quest jest wówczas nie do ukończenia.

Ganimedes czeka na nas na piętrze domu obok koszar (1). Choć całe to spotkanie mogło wcześniej sprawiać wrażenie pułapki, to jednak nią nie jest (w jednej z pierwotnych wersji modu coś takiego miało miejsce, ale później zostało usunięte) – to po prostu kolejna rozmowa prowadząca nas do dokładniejszego poznania historii Oriona i Seleny. Jeśli podczas rozmowy (drugi wybór kwestii) powiemy Nie mam nic przeciwko współpracy..., nasza reputacja wzrośnie o 1 punkt. Jeśli główny bohater ma inteligencję większą niż 13, po zadaniu wszystkich pytań można wybrać kwestię Mam ostatnie pytanie. Widzę twoje zdenerwowanie..., dostaniemy wówczas 200 PD.
UWAGA (podziękowanie dla Kliwra za tę informację): Jeśli przedwcześnie – przed pierwszą rozmową z Ganimedesem – wejdziemy na piętro domu, to spotkamy tam rzeczonego brata Seleny, ale będzie miał miejsce właśnie pierwszy dialog z nim. Po nim Ganimedes odejdzie i nie spotkamy go więcej (ani w tym domu, a przed mieszkaniem Oriona), przez co całe "interludium" będzie zepsute. Ech, te nieszczęsne zmienne... i tak dobrze, że nie ma to negatywnego wpływu na same zadania otrzymywane od Oriona.
Zmartwienia Oriona, część 3: Rzeźba
Po upływie dwóch dni Orion nadal nie znalazł rozwiązania w zapiskach Niekompletnego i jest gotowy się poddać – oczywiście trzeba go podtrzymać na duchu, aby zadanie dalej trwało. Wówczas poleci znaleźć jakiegoś artystę, który sporządzi rzeźbę Seleny. Jako że wyznawcy Sune interesują się sztuką, może oni będą wiedzieć, gdzie takowego artystę znaleźć.

Kapłan w świątyni Sune (1) na Promenadzie poradzi udać się do artysty Amontiasa (2) – tak naprawdę wizyta w światyni nie jest konieczna, wystarczy od razu zwrócić się do artysty. Ten bez zbędnego gadania czy wykonywania dlań dodatkowych zadań zgodzi się na wykonanie rzeźby, ale chce najpierw pomówić z głównym zleceniodawcą, zatem wracamy do domu Oriona (jeśli w rozmowie z Amontiasem wybierzemy opcję "Mogę cię zaprowadzić do jego domu...", to znajdziemy się tam od razu, za pomocą magii cut-scenki ;)). Naukowiec da nam w podzięce kolejne 1200 sztuk złota (a także 5000 PD). Oczywiście rzeźba nie powstanie od ręki, trzeba poczekać trzy dni. I w tym momencie mamy wybór: albo po prostu powiemy Orionowi, że wrócimy za trzy dni, albo też zaproponujemy mu chwilę relaksu w tawernie.

Zdecydowanie bardziej warto wybrać tę drugą opcję – wówczas w ciągu trzech dni możemy odwiedzić Oriona na parterze karczmy Delosara (1) w Dzielnicy Mostów i posłuchać jego kolejnych wspomnień (a także otrzymać dodatkowe 1000 PD).
UWAGA: Aby dostać się na parter karczmy, trzeba przejść przez piętro, gdzie przebywa Kapitan Dennis z najemnikami – jeśli jeszcze nie wykonaliśmy zadania z Ograniczonego życzenia (Gong Vittoria), to pamiętajmy, by ich nie rozzłościć.
Zmartwienia Oriona, część 4: Dusza Seleny
Gdy wrócimy do domu Oriona po trzech dniach, okaże się, że rzeźba już została dostarczona. Ma ona stać się nowym "pojemnikiem" dla duszy Seleny, a naszym zadaniem jest odnaleźć tę duszę w Podziemiu i przyprowadzić ją. Nic prostszego... nie, naprawdę! W końcu dla Dziecka Bhaala to pikuś – raz, dwa, jedno magiczne słowo i nasz główny bohater znajdzie się w krainie zmarłych. A raczej gdzieś pomiędzy. Wyblakły kształt odpowie na kilka naszych pytań i poleci zejść w głąb tunelem, jednocześnie ostrzeże przed błąkającymi się w okolicy ślepymi duszami. Gwoli ścisłości: tylko główny bohater zszedł do Podziemi, pozostali towarzysze zostają na powierzchni i nie mamy nad nimi kontroli w tym czasie.

Po przejściu przez tunel znajdziemy się we fioletowym miejscu ukształtowanym przez wspomnienia Oriona (choć świecące grzyby mimo wszystko nasuwają skojarzenia z Głębią Dorna w Icewindzie ;)). W punktach od 1 do 6 są Wspomnienia, z którymi możemy porozmawiać jako Orion, możemy te wspomnienia też odrzucać (takie odrzucone wspomnienie nas zaatakuje). Przy każdym Wspomnieniu otrzymamy 2000 PD (niezależnie od tego, czy z nim porozmawialiśmy do końca, czy też je odrzuciliśmy – w tym drugim przypadku PD otrzymujemy za zabicie Wspomnienia). Wreszcie napotkamy Wspomnienie (7), które samo rozpozna, że nie jesteśmy Orionem. Po raz kolejny otrzymamy ostrzeżenie przed zakapturzonymi duszami.
Nieco dalej (8) napotkamy nasze własne wspomnienie – jak nietrudno się domyślić, ma ono postać Goriona. Możemy je odrzucić, ale nic nam z tego nie przyjdzie (Gorion nawet nie zniknie, ani nie zaatakuje, po prostu będzie stał i nie można z nim więcej porozmawiać – na marginesie: wspomnienie można zabić i dostaniemy za nie 4000 PD, ale spadnie przy tym reputacja, jak za zabicie niewinnego). Jeśli natomiast porozmawiamy z nim do końca, otrzymamy zdolność specjalną – jaką, to zależy od sposobu poprowadzenia rozmowy (choć tak naprawdę zależy to tylko i wyłącznie od ostatniego wyboru przy pożegnaniu):
![]() |
Jeśli wybierzemy opcje oznaczone gwiazdkami (*) otrzymamy zdolność Bezpieczne wspomnienie, która działa jak kapłański czar Sanktuarium (trwa 1 turę). |
![]() |
Jeśli natomiast wybierzemy opcje bez gwiazdek, otrzymamy zdolność Przekształcone wspomnienie, która działa jak czar maga Rozmycie (też trwa tylko 1 turę, czas nie zwiększa się wraz z poziomami). |
Po tej rozmowie czas udać się dalej w głąb Podziemi (9). Najpierw zobaczymy jeszcze jedno wspomnienie Oriona i Seleny. Gdy pójdziemy dalej, będą nas atakowały Ślepe dusze (w całej lokacji jest ich w sumie 10, za każdą 220 PD) – nie są one trudnymi przeciwnikami, ale należy pamiętać, że przy trafieniu obniżają siłę o 2 na 1 turę (podobnie jak Cienie), a są odporne na niemagiczne bronie oraz – to ważne zwłaszcza jeśli główna postać jest magiem – na zimno, kwas, truciznę, błyskawice, zauroczenie, zamęt, panikę, chaos, unieruchomienie, ogłuszenie itp.
Gdy je wszystkie pokonamy (można też wyminąć je na niewidzialności/kryciu się), na końcu tunelu napotkamy wreszcie duszę Seleny. Tyle że, jak sama powie, nie ma sposobu, by powróciła do świata żywych. Mimo to twierdzi, że ona i Orion wkrótce znów się spotkają, więc może nie wszystko poszło na marne... Po tej rozmowie główny bohater powraca do laboratorium Oriona.
UWAGA: Dialog z Seleną też jest zepsuty – przy drugim wyborze kwestii należy wybrać Orion przygotował wszystko na twój powrót, Seleno (wybranie drugiej wypowiedzi skutkuje powtórzeniem ostatnio usłyszanej kwestii Seleny, na szczęście tutaj można w dowolnym momencie wybrać poprawnie działającą wypowiedź, więc błąd nie jest aż tak irytujący, jak w rozmowie z Nieznajomym).
Zakończenie
Po powrocie nie ma innego wyjścia, jak przekazać Orionowi złe wieści. Jest on do tego stopnia zdesperowany, że chce, aby go zabić – wówczas będzie mógł dołączyć do swojej żony po drugiej stronie. Po tych słowach przybierze postać otiaga (dlaczego właśnie otiaga? nie mam zielonego pojęcia), przeniesie siebie i nas do alternatywnej wersji laboratorium (z której nie można tak sobie zwyczajnie wyjść) i zaatakuje. Rzuca on sporo różnych osłonek (Mniejsze odbicie czaru, Ochrona przed zwykłymi broniami i zwykłymi pociskami, Zwodniczy sobowtór, Odchylenie czaru, Lustrzane odbicie, Ochrona przed elektrycznością). Może też przywalić Palcem śmierci, Błyskawicami, Kwasowymi strzałami Melfa czy Magicznymi pociskami. Za jego zabicie otrzymamy 14 000 PD, a z ciała możemy zabrać przedmioty: Szatę dobrego arcymaga, 2 mikstury dodatkowego leczenia, Sztylet +2, Czarne Nasiono Żalu (które po zjedzeniu da nam zdolność specjalną, więcej w opisach przedmiotów), Księgę Rytuału, losowy skarb/zwój oraz 10 000 sztuk złota.
Aby powrócić do Sfery Materialnej należy przeczytać Księgę Rytuału (użyć jej w przegródce podręcznej) – zobaczymy też cut-scenkę z krainy zmarłych, w której Orion i Selena są znów razem. Po zakończeniu całej tej misji każdy z członków drużyny dostanie 16 000 PD.