Solucja (czesc I)
Wprowadzenie
Po oczyszczeniu Kopalni Nashkel w Świątyni Pieśni Poranka pojawi się nowa postać imieniem Pelltar, poprosi Cię o pomoc małemu miasteczku - Brodowi Resten na wyspie Lendore.

Bród Resten (I)

Bród Resten (BH0100) to miasteczko rybackie na zupełnie nowej mapie, co jest wyjątkowo przyjemne. Znaleźć w nim można dwie tawerny: Pod Zachodnim Wichrem (2) i Tawernę u Falco (3), trzy sklepy: Magiczne Różności (6), Sklep Pheldmana (5) oraz Zbroje, Bronie, Tarcze (7); ten ostatni najlepiej wyposażony, z 3 kupcami. Na północy jest wejście na dziedziniec Zamku Resten (10), przy rzece znajdują się magazyny (9), a za nimi rezydencja Pelltara (1).
Idąc na wschód trafisz do gospodarstwa Sir BillyBoba, kierując się na zachód do Świątyni, z kolei udając się na południe do opuszczonej dzielnicy.
Twoja pierwsza wizyta nie będzie obfitowała w wyjątkowe wyzwania, jest to zbiór mniejszych zadań:
- W Tawernie Pod Zachodnim Wichrem (2) można spotkać nowego NPC – zowie się Fabio (747,429).
- W domku na południowym-zachodzie (4), po drugiej stronie rzeki, spotkasz Zahrdahla, który wspomni o dawnych koszarach na południu i szczurach roznoszących zarazę, udaj się więc na południe od jego domu, daleko nie masz.

Opuszczona dzielnica (I)

Trafisz do opustoszałej części miasteczka, wyraźnie (abstrahując od poziomu wykonania mapki) wskazującej na zniszczenie przez żywioł. Po chwili staniesz przed wspomnianymi koszarami (2), następnie wejdź do środka.

Podziemia pod dawnymi koszarami

Tam tajnym przejściem przejdź do podziemi (1). Uwaga, dużo pułapek i nieumarłych. Nora szczurów znajduje się na północnym-wschodzie jaskini (2). Z ciekawszych przedmiotów do znalezienia jest Różdżka ognia.

Bród Resten (II)

Zgłoś zabicie szczurów Zahrdahlowi, w nagrodę 600 PD. Wypytaj go, co tutaj robi, jak spędza czas itd. powie, że lubi przebywać w tawernie Falco, więc pora porozmawiać o nim z Falco w Tawernie u Falco (3). Po tej rozmowie okazuje się, że kłamał i można nabrać podejrzeń, że Zahrdahl nie jest tym, za kogo się podaje. Udaj się do jego domu (4), idź na piętro, kluczem (BHKEY01) z regału otwórz szafkę obok, tam jest jego pamiętnik (BHZAHRJ). Kiedy wspomnisz mu o tym, co zawierała ta lektura, zaatakuje Cię (100 PD); ma przy sobie Bransolety ochrony KP5 i Kolec Chochlika. Teraz trzeba o zdrajcy porozmawiać z Pelltarem dając mu tegoż pamiętnik, można też poczekać aż Pelltar zleci Ci pozbycie się Zahrdahla.

Dziedziniec Zamku Resten

Na dziedzińcu Zamku Resten, w Wieży Pelltara (2) można znaleźć Wolumin jasnych myśli oraz kilka zwojów. Do samej posiadłości (1) nie trzeba wchodzić, ale można tam znaleźć Różdżkę ognia, 2x Łzę Laeral, Różdżkę zabójczej chmury, Płaszcz ochrony +1 i parę zwojów i mikstur. Jeśli masz w drużynie Fabio wywiąże się kilka ciekawych dialogów między domownikami a nim. Można też zajrzeć do skarbca ;)

Gospodarstwo BillyBoba (I)

Na szczycie wzgórza spotkasz Almaxa (1), to druid, którego możesz wypytać o pobliskie rejony, pełni też usługi kapłańskie. Sir BillyBob (2) (x=2634,y=1359) poprosi Cię o wyrżnięcie orków na północ od jego farmy. Sam BillyBob ma przy sobie bardzo cenny sprzęt: Szatę Vecny, Buty Szybkości, Pierścień Gaxxa, Amulet mocy, Kostur Magów, Rękawice niezwykłej specjalizacji, Pas siły kamiennego olbrzyma, można się wyposażyć jak w Cieniach Amn, ale nie radzę, BillyBob przyda Ci się później, a taki sprzęt zepsuje zabawę. Udaj się więc na Łyse wzgórze w celu wykonania zleconej Ci misji.

Łyse wzgórze

Nieco na północ od punktu, w którym się pojawiasz, zaatakuje Cię przywódca bandytów Krellus (750 PD), Gorharg (600 PD) i paru orków (1). Z ich zwłok można zgarnąć m.in. Pas siły wzgórzowego olbrzyma (poza tym trochę zwykłych rzeczy +1 i +2). W Jaskini na północy (2) znajdziesz zagubione karawany. W domku na wzgórzach (3) można znaleźć trochę sprzętu: Krótki miecz +2 i trochę klejnotów. Wróć do BillyBoba i zamelduj mu o wykonaniu zadania, w nagrodę otrzymasz... nic, cóż, czasem trzeba zrobić coś bezinteresownie.

Świątynia (I)

Yalta (1) poprosi Cię o zbadanie sprawy ataków gnolli na wioskę i świątynię, trzeba się udać na Trójszczyt.
W świątyni (2) są dwa pomieszczenia boczne, w jednym z nich urzęduje niejaki Qualthon (spotkasz go jeszcze w drugiej części modyfikacji). W głównym pomieszczeniu znajduje się także tajemna dźwignia otwierająca przejście pod ołtarzem. Po jej uruchomieniu jednak wrodzy staną się kapłani, chyba, że uda Ci się wywabić z głównej komnaty Almona. W tajnym skarbcu można znaleźć zwoje i klejnoty. Wbrew pozorom drugie wejście do świątyni nie wiedzie w to samo miejsce (ciekawe, jak oni to pomieścili), lecz do dwukondygnacyjnego domu, w którym można znaleźć trochę zwojów. W północnej części (3) znajduje się wejście na cmentarz, tam 2 grobowce i parę mniejszych grobów.

Trójszczyt

Wygląda to jak Wioska xvartów, tyle że zamiast nich pełno tu gnolli. W jaskini (1) znajdziesz przyczynę problemów z gnollami - ogrzy mag, który je kontrolował. Poza tym na lokacji nie ma nic ciekawego.

Odludny las (I)

W tej lokacji spotkasz Martina (1) (4396,828), jeśli zdarzyło się Ci porozmawiać wcześniej z Almaxem, nie będzie żadnych problemów, należy poinformować Martina o gnollach i ogrzym magu, wtedy Martin wręczy Ci list (BHMESSG), dokładniej listę materiałów potrzebnych do ukończenia Gaju druidów, należy się z nią udać do gospodarstwa BillyBoba.

Gospodarstwo BillyBoba (I)

Udaj się wprost do Almaxa (1), daj mu notatkę i wróć do Odludnego lasu.

Odludny las (II)

Po rozmowie z Martinem (1) wpadnie Ci 6000 PD i Płaszcz Elfów. Tolvar (4) (785,518), ma jakieś kompleksy, należy z nim porozmawiać i ostatecznie wysłać do Sir BillyBoba bądź Pelltara, w nagrodę za dodanie otuchy nieszczęśnikowi otrzymasz 2000 PD. Volcifar (3) (2583,1339), poszukiwacz przygód, wspomni o zamku na Wzgórzu Kości, po oczyszczeniu zamku można mu powiedzieć, że jest tam już bezpiecznie, jednak nie ma za to żadnej nagrody. Można jednak wrócić na Łyse wzgórze i zobaczyć, co się z nim stało ;) Locinda (2) (992,3162), przed chwilą walczyła z wilkami, jest ranna, można jej pomóc dając miksturę leczenia. Pyta Cię o drogę do Garrotten, jeszcze ją spotkasz.

Wzgórze Kości

Za drewnianą palisadą (3), w skrzyni jest Brązowy róg Walhalli (BHBHORN). 1 (wiedzie do Odludnego lasu) i 2 (wiedzie na Trójszczyt) to wyjścia z lokacji, pozostałe krawędzie są nieaktywne. Główny zamek (4) to kopia Warowni Nalii, tyle że wypełnioną po brzegi hobgoblinami, a nie trollami, nawet pułapki są w tych samych miejscach.

Wejdź do środka. Parter jest praktycznie pusty, nie ma tu nic ciekawego, ani ważnego dla fabuły. Kamień łotrzyków w toalecie, trochę hobgoblinów, jeszcze jakiś podrzędny sprzęt, na części Cepu Bojowego Wieków nie licz ;) Pora udać się schodami na górę.


Wejdź tam gdzie w oryginale (1). Klucz do wszystkich drzwi jest w tym samym miejscu, co w Warowni d'Arnise (2). Telvar (3), poszukuje Brązowego rogu Walhalli, po dostarczeniu mu go zaatakuje Cię (600 PD), ma przy sobie Płaszcz ochrony +2 i Dziennik Telvara (BHTELVBK), który należy koniecznie dostarczyć Pelltarowi. W komnacie z posągami (4) do zdobycia jest Pierścień ochrony +2. Zejdź do piwnic (5), bo to nie koniec wrażeń.


W środkowym pokoju (1) znajdziesz trzy zwoje ochrony przed nieumarłymi i trzy zwoje pomniejszego przywrócenia, przydadzą się później. W komnacie na północnym-wschodzie spotkasz Upiora (2), nie jest zbyt rozmowny, kończy się to walką (2000 PD), towarzyszą mu 4 ghule (650 PD). W skarbcu znowu kopia fantów od Nalii. W korytarzu (3) spotkasz iluzję ognistego olbrzyma, po zniszczeniu jej zejdź w dół do podziemi.


Trafisz do nieco urozmaiconej kopii jaskiń wilkołaków. Skrzyni na południowym-wschodzie (2) pilnuje Widz (4000 PD) i Gazowe zarodniki wybuchające Zabójczą chmurą, w środku jest: Wolumin jasnych myśli i Płomienny miecz +2, można z nim nawet pogadać, jest mhroczny ;). W pomieszczeniu na północy (3) znajdziesz kolejne zwoje przywrócenia i dziennik, z którego wynika, że zwoje mogą pomóc szkieletowi stojącemu obok, rzuć na niego zaklęcie Pomniejszego Przywrócenia, w nagrodę dostaniesz od niego zwój Ograniczonego życzenia i 6000 PD. W zaułku na zachodzie (1) znajduje się statua pilnowana przez Golema z ciała, po oczyszczeniu jaskiń ze zła i zabiciu złego maga, wręczy Ci Hełm ochrony przed urokami. Z ciekawszych przedmiotów jest jeszcze Kostur Niebieskiego Smoka w skrzyni w (4) i radzę go przy sobie zatrzymać, nie sprzedawać ;)

Bród Resten (III)

Po wykonaniu tych zdań wróć do Pelltara, zależnie od pory dnia znaleźć go można w posiadłości (1) w Brodzie Resten w dzień, bądź w jego wieży w nocy. Powiadom go o wszystkich swoich sukcesach, a następnie powiedz mu, że nie ma tu już nic do roboty i może Cię odesłać, wtedy pojawi się Gelpas - przywódca straży i oskarży Cię o kradzież czarnej perły, gdy tylko Cię przeszuka, poprosi Cię o znalezienie prawdziwego złodzieja, a chwilę później pojawi się kolejny strażnik informujący o napadach bandytów na północy.

Kryjówka złodziei

Na północnym moście (1) spotkasz grupkę bandytów, zaatakują Cię, przy zwłokach jednego z nich będzie notatka (BHGHANDN), udaj się z nią do Pelltara (2000 PD).

Bród Resten (IV)

W Brodzie Resten pójdź pogadać z Welcarem, kręci się przed magazynami (9) razem z dwoma psami. Dowiesz się od niego o kanałach i rzeczach, jakie zostały skradzione. Do Kanałów dostać się możesz dwiema drogami:
- przez opuszczoną dzielnicę,
- przez Cmentarz.

Opuszczona dzielnica (II)

Jeśli udajesz się przez opuszoną dzielnicę, musisz wejść przez małe okienko w opuszczonym budynku (1); jest ono dość trudne do znalezienia (30,350).

Cmentarz

Jeśli udajesz się przez Cmentarz (dostać do niego możesz się ze Świątyni, wyjdziesz na południu mapy - 1), musisz skorzystać z wejścia na północy lokacji (2).

Bród Resten - kanały

Jeśli wejdziesz przez dom, znajdziesz się w w południowo-zachodnim krańcu (1), jeśli przez Cmentarz - w północno-zachodnim (2). Na środku kanałów (3) dwa Otiagi (5000 PD) i trochę kamieni szlachetnych, za tajnym przejściem (4) kolejne 2 Otiagi. Przy szkielecie znajdziesz mapę (BHGHNOTE) i skradziony sprzęt (BHMISC4F), jednak brak Czarnej perły, wróć z nimi do Welcara w Brodzie Resten.

Bród Resten (V)

Za odniesienie sprzętu 500 PD. Welcar odeśle Cię do Zelmara, udaj się więc do Tawerny Pod Zachodnim Wichrem (2) i porozmawiaj z nim. Wspomina o dziwnym zachowaniu gnoma z Latarni morskiej (8) i niezapłaconej przesyłce od kowala. Czas udać się do sklepu Zbroje, Bronie, Tarcze (7) i porozmawiaj z kowalem. Ten skieruje Cię do Latarni morskiej (8), teraz jej drzwi będą otwarte i można tam wejść bez problemu. W środku na drugim piętrze jest złodziej-morderca Sirius (600 PD), z jego zwłok koniecznie zabierz Dłoń chwały (BHGHAND), Dziennik Siriusa (BHSISIUS) i Czarną Perłę (BHBPEARL). Z Czarną perłą wróć do Welcara, dostaniesz 1500 PD. Wróć do Zelmara (2) i oddaj mu jego pieniądze (1800 PD). Z całą resztą do Pelltara. Nadeszła pora na znaleziemie Bomarca, starego lokatora latarni morskiej.

Świątynia (II)

W tym celu udaj się do 'Dzielnicy Świątynnej', a dokładniej do bramy (4) i porozmawiaj ze strażnikiem, aż dowiesz się czegoś o Ravelli. Poczekaj na nią jakiś czas, dzień-dwa. Gdy się pojawi (pojawi się przed bramą) trzeba z nią porozmawiać o Dłoni chwały i nieco 'przycisnąć', zaprowadzi Cię wtedy na cmentarz (3), do grobu Reynarda, razem z nim znajdziesz martwego Bomarca.
Przy okazji, o ile nie było okazji zrobić tego wcześniej, możesz poinformować Yaltę (1) o zabiciu ogrzego maga z Trójszczytu i rozwiazaniu problemów z gnollami. Otrzymasz za to 1000 PD.

Bród Resten (VI)

Po raz kolejny (na szczęście już ostatni) wróc do Brodu i zamelduj o tym Pelltarowi. Na tym kończy się część pierwszej Tajemnicy Wzgórza Kości.

Pozostałe
Jeśli masz przy sobie Kostur Niebieskiego Smoka, przed Świątynią Lathandera pojawi się Shargrailar z bandą najemników, będzie chciał odzyskać kostur, najemnicy Cię zaatakują, sam Shargrailar ucieknie, do następnego razu.

Następny raz spotkasz Shargrailara we Wrotach Baldura, nieco na południe od Czarodziejskich Rozmaitości, znowu będzie próbował Ci odebrać Kostur Niebieskiego Smoka, jednak ponownie ucieknie pozostawiając Ci na głowie najemników. Nic straconego - jeszcze go spotkasz.