Pozostale przedmioty
Cytra uroku
(citternz)
PARAMETRY:
Specjalne zdolności: raz dziennie harfa pozwala zagrać melodię, która zauracza słuchaczy i daje posiadaczowi premię +3 do Charyzmy
Może używać:
Bard
Miejsce wystąpienia:
Carval w jednym z namiotów, Purskal
Uwagi: Melodia nie zauracza nikogo, daje jedynie premię do charyzmy, która trwa 1 turę.
Kinski: Nic ciekawego, przerobiony przedmiot z IWD (w tej grze była Stara Lutnia Szału Pellona Kay, która rzucała Okropne zauroczenie). W dodatku nie działa, a premię do Charyzmy można sobie wsadzić wiadomo gdzie.

Kapłańska świeca wiedzy
(ddpotnp3)
PARAMETRY:
Specjalne: umożliwia Kapłanowi i Paladynowi modlitwę Mniejsze przywrócenie
Miejsce wystąpienia:
Jedna z półek przed pokojem Frennedana, Lochy Irenicusa - poziom II
Uwagi: Wbrew temu, co podaje opis - każdy będzie mógł jej użyć.
Kinski: Przedmiot jednorazowego użytku. Przydatny, bo wcześniej spotykamy Upiora (przy trafieniu - wyssanie energii) i natykamy się na pułapkę z wyssaniem poziomu (przejście za napotkanym Upiorem). I tyle, po wyjściu traci znaczenie, bo są zwoje (można nosić w tubach), świątynie i czary kapłana.

Księga umarłych
(deadbkx)
PARAMETRY:
Specjalne: Postać, która przeczyta tą księgę, otrzyma +1 do Inteligencji i +1 do rzutów obronnych przeciwko śmierci.
Nie może używać:
Zabójca magów
Miejsce wystąpienia:
Andragore, ostatni poziom w Świątyni Wiedzy
Uwagi: Coś na kształt grimuaru - efekty permanentne.
Kinski: Godna uwagi jest permamentna premia do rzutów przeciwko śmierci, choć pozostawia lekką irytację, że tak mało. Z drugiej zadanie Avaunisa jest całkiem niezłe (można zdobyć miecz Exus Mitalbre). Premie do inteligencji - tylko dla magów mających minimum 18 pkt., ale i tak +1 jest mało znaczące, bo są Mikstury skupienia/geniuszu (dzięki którym można hurtem uczyć się czarów i zapamiętywać maksymalne ilości czarów na poziom).

Róg furii
(dhornx)
PARAMETRY:
Specjalne zdolności:
Raz dziennie po zadęciu w róg wszyscy członkowie drużyny otrzymują +1 do Siły na 1 turę i stają się odporni na Strach
Może używać:
Krasnolud
Miejsce wystąpienia:
Jeden z Duregarów na południu lokacji, do której przenosi nas Jarlaxle w ramach głównego zadania z Riatavin
Uwagi: Członkowie drużyny zyskują także odporność na zamęt, również na 1 turę.
Kinski: W przypadku premii jest prosta sprawa - lepiej mieć, jak nie mieć. Siła jedności i róg, to ciekawe rozwiązanie. Do tego odporność na strach - w sam raz do walk ze smokami.

Figurka czarnej mgły
(figmist)
PARAMETRY:
Raz dziennie mgła będzie podążać za Tobą i leczyć Cię przez 3 tury
Może używać:
Kapłan o złym charakterze
Miejsce wystąpienia:
Madeel, na 2. poziomie Candlekeep, do którego możemy zostać przeniesieni po zabiciu Irenicusa w Piekle
Uwagi: Ta mgła wcale nie leczy, ale może rzucić 2 razy Palec śmierci. Tyle tylko, że nie jest pod naszą bezpośrednią kontrolą.
Kinski: Figurki są niedopracowane. Tak czy inaczej ta tutaj pozwala zaoszczędzić jeden czy dwa czary z dość wysokich poziomów. Zamiast tego możemy skupić się na obniżaniu rzutów obronnych (żeby Palec śmierci zadziałał). Szkoda tylko, że zdobywa się ją tak późno (właściwie koniec Cieni Amn, w Tronie zaś większość przeciwników ma bardzo dobre rzuty obronne i trzeba się gimnastykować, żeby Palec zadziałał).

Figurka Białej Magii
(figsent)
PARAMETRY:
Raz dziennie magiczny cień będzie podążać za bohaterem i leczyć go przez 3 tury
Może używać:
Kapłan o dobrym charakterze
Miejsce wystąpienia:
Madeel, na 2. poziomie Candlekeep, do którego możemy zostać przeniesieni po zabiciu Irenicusa w Piekle
Uwagi: Dodatkowo, jeśli przywołaniec ten zobaczy wampira, rzuca Promień słońca (ma 1 zapamiętane zaklęcie).
Kinski: Przydaje się, nawet mimo tego, że tak późno się zdobywa.

Figurka Srebrnego cienia
(figsilv)
PARAMETRY:
Raz dziennie cień będzie podążać za bohaterem i leczyć go przez 3 tury
Może używać:
Kapłan o neutralnym charakterze
Miejsce wystąpienia:
Nagroda od Potenciusza za wykonanie zleconego przez niego zadania
Madeel, na 2. poziomie Candlekeep, do którego możemy zostać przeniesieni po zabiciu Irenicusa w Piekle
Uwagi: Dodatkowo, przywołaniec ten 2 razy rzuca Słup ognia.
Kinski: Właściwie same zalety - możliwie szybko do zdobycia i przydatna. Drobną wadą jest to, że trzeba kombinować przy zadaniu z Potencjuszem, żeby wybrać odpowiednie opcje zadania.

Figurka Strażnika
(mintelef)
PARAMETRY:
Ten przedmiot może być użyty jedynie raz na dzień. Przyzwany potężny żywiołak będzie służył druidowi przez 5 tur lub do momentu śmierci.
Może używać:
Druid
Miejsce wystąpienia:
Kopiec trolli, Gaj druidów
Uwagi: Żywiołak jest odporny na bronie zwykłe i +1. Walczy bronią +4, która zadaje 4k8 obrażeń obuchowych na rundę.
Kinski: Warto wykorzystywać go w przypadkach, gdy przeciwnicy atakują nas zwykłą bronią. A takie sytuacje mają miejsce nawet w Tronie Bhaala, więc co tu mówić o Cieniach Amn. Żywiołak ma 100 PŻ, KP:2, TraK0: -3, Siła: 19, przyzwoite rzuty obronne. Nie wysyłamy go na magów (tych średniaków i mocniejszych), bo odeślą go Zaklęciem śmierci.

Figurka konstruktu
(mintgolf)
PARAMETRY:
Raz dziennie tworzy wiernego drużynie golema z ciała, istotę, która jest w pełni lojalna i nie obróci się przeciw swojemu panu. Po pięciu turach, niezależnie od tego, czy golem przeżył, czy też nie, figurka wraca do swego normalnego kształtu. Następny raz można przyzwać golema dopiero następnego dnia.
Może używać:
Mag
Miejsce wystąpienia:
Pojawia się automatycznie w ekwipunku w miejsce Serca, Czaszki, Ciała i Kończyny, które znajdują się w pierwszym pomieszczeniu z golemem w Kuli sfer
Uwagi: Golem jest odporny na zwykłe bronie i truciznę. Oprócz tego jest w 50% odporny na ogień, elektryczność, zimno, magię, obrażenia obuchowe i sieczne, a w 70% na pociski. Zadaje 3k10 obrażeń typu obuchowego (traktowane jak od zwykłej broni).
Kinski: W niemal każdej misji zdobywamy jakąś figurkę... Golem się przydaje, 100 PŻ, KP: 3, Siła: 23, TraK0: -1, trochę odporności, nawet wygląda lepiej niż Strażnik z poprzedniego przedmiotu. Podobnie jak poprzednik jest nieodporny na Zaklęcie śmierci.

Zwierciadło korytarza międzysferowego
(mintranm)
PARAMETRY:
Raz dziennie na 5 tur, poprzez użycie lustra do świata można przyzwać Ducha Lasów, który będzie służył swojemu panu. Gdy czas minie, lub w przypadku śmierci istoty, powróci ona do swego świata, by się zregenerować.
Może używać:
Łowca
Miejsce wystąpienia:
Smok Cienia, Ruiny świątyni
Uwagi: Duch Lasów walczy bronią +1, która zadaje 1k8 obrażeń kłutych.
Kinski: Podobny do poprzedników: 90 PŻ, KP: 1, Siła: 18, TraK0: 5, 2 ataki, ale bardzo słabe rzuty obronne. Trochę powalczy, ale nie za długo. Nadrabia wyglądem (pantery).

Łuski Niebieskiego Smoka
(scalblue)
Miejsce wystąpienia:
Tapanascar - Topazowy smok, ostatnia jaskinia w Eshpurcie
Uwagi: Potrzebne do wykucia zbroi "Łuska błękitnego smoka" u kowala w Riatavin.
Kinski: Zbroja (to skórzany pancerz) zapewnia odporność na zimno, a nie na elektryczność, jakby można się było spodziewać. Ma KP: 1.

Kupiecka torba przechowywania
(sgbag04)
Miejsce wystąpienia:
Uwagi: Działa jak zwykła Torba przechowywania.
Kinski: Chyba nikt nie jest na tyle głupi, żeby skusić się na podklasę Kupca...

Altówka Spokoju
(violax)
PARAMETRY:
Specjalne: grając na instrumencie, bard może 2 razy dziennie oszołomić swoich wrogów na 24 sekundy, jeśli nie powiedzie im się rzut obronny przeciw zionięciom
Może używać:
Bard
Miejsce wystąpienia:
Potenciusz, Gospoda "U słonecznego jeziora" - Przełęcz małego zęba
Uwagi: Rzut wykonywany jest przeciw czarom, nie zionięciom.
Kinski: Przyda się na grupy słabszych i średniaków. Rzut obronny wykonywany jest bez modyfikatorów. Do tego przedmiot szybko dostępny.