Kaplani Oghmy - Clerics of Oghma

The Darkest Day



Topory

by Philoos


Upuszczacz krwi

(ableeder)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 +3
TraK0: +2
Specjalne:
30% trafień zadaje 1K4 obrażeń od krwotoku przez 4 rundy, jeśli celowi nie uda się rzut obronny.
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana siła: 16

Może używać:
Wojownik jednoklasowiec

Miejsce wystąpienia:
Bernard (po uwolnieniu Hendaka), Miedziany Diadem


Uwagi: Broń +3. Rzut wykonywany jest przeciw śmierci.
Kinski: 12500 szt. zł. TDD trochę toporów dodaje - część to nieciekawe bronie z Doliny Lodowego Wichru (w IWD są fajne bronie, ale autorzy akurat wybrali de niefajne, hympf), wiele z nich ma jakieś procenty, tzn. szanse na zadanie dodatkowych obrażeń. W przypadku Upuszczacza ten krwotok zadaje dodatkowe obrażenia sieczne, w każdej rundzie wykonywany jest rzut obronny. Poza tym standardowa broń, w tym przypadku dla wojownika, np. Korgana (z większością toporów będzie wymiatał, bo ma arcymistrzostwo). Skalny ogień czy Lodowy łupieżca bardziej mnie przekonują (i mają lepsze premie).



Kwasowy pilnik

(acidrasp)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8+2
TraK0: +3
Specjalne:
1K4 obrażeń od kwasu na cios
Właściciel zyskuje 25% odporności na kwas
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana siła: 10

Nie może używać:
Druid
Kapłan
Mag
Złodziej
Mnich
Władca zwierząt

Miejsce wystąpienia:
Bernard, Miedziany Diadem


Uwagi: Broń +2. Dodatkowe obrażenia są typu siecznego, a nie od kwasu. Choć broni nie mogą używać "czyści" magowie i złodzieje, to to ograniczenie nie dotyczy wieloklasowców: woj/zło, woj/mag, woj/mag/zło.
Kinski: 13500 szt. zł. Tego topora można używać do czasu zdobycia np. Lodowego łupieżcy. Jakby zadawał te obrażenia od kwasu byłoby o wiele lepiej. Lodowy łupieżca zadaje i to dwojakiego rodzaju. Nie rozumiem, po jakiego wała tworzyć bronie iluzorycznie podobne broni, które już w grze są. Te dodawane przez TDD są jakieś nijakie, bez pomysłu, jakby autorzy wyszli z założenia, że czego nie zrobią, to i tak będzie to coś warte. Mylili się. I tak naprawdę modyfikacja dodaje 2-3 godne uwagi topory...



Topór Arquina

(arquinxx)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K6 +3(walka wręcz)
Obrażenia: 1K6 +5(rzucony)
TraK0: +4
Typ obrażeń (walka wręcz): sieczne
Typ obrażeń (rzucony): pocisk (kłute)
Specjalne: Toporek wraca do ręki rzucającego
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana siła: 12

Może używać:
Krasnolud

Miejsce wystąpienia:
Kuźnia Edheldora, Riatavin


Uwagi: Broń +3. Przy rzucaniu wliczana jest także premia za siłę.
Kinski: 18000 szt. zł. Obrażenia w przypadku walki na dystans są od pocisków, a nie kłute, a to różnica. Poza tym dobry topór dla Korgana - do czasu zdobycia biegłości w walce 2 broniami. Krasnoludzki młot jest podobną bronią - jednak to inny typ, ale ma lepsze premie (przeciwko olbrzymom są całkiem przydatne, bo dotyczą np. żywiołaków...). Poza tym trzeba pamiętać, że bronie miotane korzystają z premii wynikających ze Zręczności, a te do walki wręcz z Siły. Nie jest to jakiś problem, bo obie cechy można łatwo podnieść do minimum 18 pkt. i więcej.



Ostrze celebrantów

(celebra)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 +4
TraK0: +4
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana siła: 10

Nie może używać:
Druid
Kapłan
Mag
Złodziej
Mnich
Władca zwierząt

Miejsce wystąpienia:
Rezak mistrz broni w wiosce drowów w ramach głównego zadania z Riatavin


Uwagi: Choć broni nie mogą używać "czyści" magowie i złodzieje, to to ograniczenie nie dotyczy wieloklasowców: woj/zło, woj/mag, woj/mag/zło.
Kinski: 24000 szt. zł. Ostrze świętującego - tak to się nazywa w Dolinie Lodowego Wichru. Zwykła broń +4 z ładną historią i ciekawą nazwą, ale bez żadnych właściwości. Hmmm, dziwne, bo w IWD fajnych toporów jest całkiem dużo - Obrońca, Prawda Benorga czy Oburęczny topór odporności +3. I akurat większość zaimportowanych broni z IWD to ten nieciekawy raczej złom. Już lepiej, żeby Ostrze świętującego było +3, ale z użytecznym efektem lub właściwością...



Kruszyciel skał

(duergaxx)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 +4
TraK0: +2
Specjalne:
15% szansa na zamianę celu w kamień, po nieudanym rzucie przeciwko śmierci
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana siła: 9

Może używać:
Krasnolud wojownik o złym charakterze

Miejsce wystąpienia:
Bernard, Miedziany Diadem
Jezioro, gdzie w BG2 był bejrulyl, wnętrze jaskini w Trollowym Brodzie


Uwagi: Broń +4. Rzut wykonywany jest z modyfikatorem -2.
Kinski: 15000 szt. zł. W sam raz dla Korgana do walki 2 broniami. Zresztą, można odnieść wrażenie, że większość toporów czy młotów było robionych z myślą o Korganie (kagaina nie biorę pod uwagę, bo nie ma czego). Umagicznienie +4 sprawia, że możną wybrać się po Pierścień Gaxxa. Petryfikacja jest zabawna, ale nie działa na co mocniejszych przeciwników. Jak czytam opisy kolejnych broni, dochodzę do wniosku, że autorzy mają nikłe pojęcie o realiach gry, a przede wszystkim o potrzebach graczy. Nie robi się czegoś, żeby, ot tak, sobie było, a po to, żeby miało sens i było przydatne...



Duma gór

(dwellaxe)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 +2
TraK0: +3
Specjalne:
1K6 obrażeń od zimna przy każdym trafieniu
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana siła: 10

Nie może używać:
Druid
Kapłan
Mag
Złodziej
Mnich
Władca zwierząt

Miejsce wystąpienia:
Bernard, Miedziany Diadem


Uwagi: Broń +2. Choć broni nie mogą używać "czyści" magowie i złodzieje, to to ograniczenie nie dotyczy wieloklasowców: woj/zło, woj/mag, woj/mag/zło.
Kinski: 19550 szt. zł. Ze względu na dodatkowe obrażenia od zimna - nie można odmówić tej broni skuteczności podczas walki z czarującymi - magami, liszami (obrażeń otrzymywać nie będą, ale i wtedy ataki będą przerywały rzucane czary), kapłanami/druidami. Topór jest też szybko dostępny i porównywalny z Lodowym łupieżcą, który jedkan, wg mnie, jest lepszy i dość bezkonkurencyjny (jak na razie).



Obumarły

(lifeless)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 + 2
TraK0: +2
Specjalne:
10% trafień zaraża ofiarę śmiercionośnym grzybem. Rzut obronny nie jest możliwy, a efekt powoduje u ofiary 1K6 obrażeń, spowolnienie i 5 punktów kary do TraK0 na 5 rund
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana siła: 10

Nie może używać:
Dobra, neutralna postać
Druid
Kapłan
Mag
Złodziej
Mnich
Władca zwierząt

Miejsce wystąpienia:
Do kupienia u Dureagara w południowej części Podmroku


Uwagi: Po zarażeniu ofiara otrzymuje 1K6 obrażeń w każdej rundzie, przez 5 rund. Choć broni nie mogą używać "czyści" magowie i złodzieje, to to ograniczenie nie dotyczy wieloklasowców: woj/zło, woj/mag, woj/mag/zło.
Kinski: 9500 szt. zł. Obrażenia są od magii. Dla zbrojnego z kilkoma atakami na rundę (walka 2 broniami, czyli np. Korgan). Premie oczywiście się kumulują. Nie ilość tych toporów jest ważna, a jakość...



Złośliwość krasnoludów

(malice)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 +4
TraK0: +4
Specjalne:
+1 do Kondycji
+1 do rzutów obronnych
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana siła: 10

Może używać:
Krasnolud wojownik

Miejsce wystąpienia:
Jeden z Duregarów na południu lokacji, do której przenosi nas Jarlaxle w ramach głównego zadania z Riatavin


Uwagi: Wszystkie przydatne informacje zawarte w opisie.
Kinski: 24000 szt. zł. Zmiana kondycji może „leczyć" - w zależności od premii do kondycji. Poza tym dobra broń dla np. Korgana (Kagaina of course nie liczę, bo to nic ciekawego - może robić za pucybuta, ale w jakiejś podrzędnej karczmie).



Spopielacz trolli

(trolsind)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 +2, +5 przeciw trollom
TraK0: +2, +5 przeciw trollom
Specjalne:
1K4 obrażeń od ognia
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana Siła: 10

Nie może używać:
Druid
Kapłan
Mag
Złodziej
Mnich
Władca zwierząt

Miejsce wystąpienia:
Sandarac Durion w chatce w Nawiedzonym lesie
Ekwipunek Kagaina


Uwagi: Choć broni nie mogą używać "czyści" magowie i złodzieje, to to ograniczenie nie dotyczy wieloklasowców: woj/zło, woj/mag, woj/mag/zło.
Kinski: 15000 szt. zł. Plusem tej broni jest dostępność - wystarczy przejść się do Bram miasta, przyłączyć Kagaina, zabrać toporek, wywalić Kagaina. I już można się cieszyć bronią, która zadaje obrażenia od ognia (czyli na magów z Kamienną skórą w sam raz). Lub sprzedać i kupić Skalny ogień ;-).



Zatruty topór bojowy +2

(u1hax3a)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 +2
TraK0: +2
Specjalne:
25% szansy na zatrucie celu
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana siła: 10

Nie może używać:
Postać o dobrym charakterze
Druid
Kapłan
Mag
Złodziej
Mnich
Władca zwierząt

Miejsce wystąpienia:
Skrzynia w pomieszczeniu z liszem z zadania Edwina, Podziemia Dzielnicy Cmentarnej


Uwagi: Trucizna odbiera co rundę 4 punkty PŻ ofiary przez 100 sekund, więc prawie 17 rund. Choć broni nie mogą używać "czyści" magowie i złodzieje, to to ograniczenie nie dotyczy wieloklasowców: woj/zło, woj/mag, woj/mag/zło.
Kinski: 2500 szt. zł. Ogon wiwerny +2 jakoś bardziej pasuje - rzut obronny czy 25% - oto jest pytanie. Skuteczność można zauważyć przy kilku atakach na rundę, jakby nie było - trucizna trwa prawie 2 tury.



Oburęczny topór odporności +3

(u2hax4b)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K10 + 3
TraK0: +3
Premie do odporności:
+10% do odporności na magię
+10% do odporności na bronie sieczne
+10% do odporności na bronie kłute
+10% do odporności na bronie obuchowe
+10% do odporności na pociski
+2 do wszystkich rzutów obronnych
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 2-ręczna
Wymagana siła: 10

Nie może używać:
Druid
Kapłan
Mag
Złodziej
Mnich
Władca zwierząt

Miejsce wystąpienia:
Pojemnik za TorGalem, Warownia D'Arnise
Sklepikarz w Brynnlaw


Uwagi: Choć broni nie mogą używać "czyści" magowie i złodzieje, to to ograniczenie nie dotyczy wieloklasowców: woj/zło, woj/mag, woj/mag/zło.
Kinski: 5000 szt. zł. No tak, ale Obrońca Easthaven jest bronią jednoręczną i zapewnia 20% odporności na obrażenia (prócz pocisków) i premię do KP. Tak czy inaczej - dla Korgana (ma arcymistrzostwo, więc po 13. poziomie będzie miał 4 ataki).



Furia młodości

(young)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 +5
TraK0: +5
Specjalne:
5% szansa na to, że posiadacz wpadnie w szał bitewny na 10 rund
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana siła: 10

Nie może używać:
Druid
Kapłan
Mag
Złodziej
Mnich
Władca zwierząt

Miejsce wystąpienia:
Ribald na Targu Przygód w Rozdziale 6


Uwagi: Postać pod wpływem szału, oprócz tego, że atakuje każdego w zasięgu wzroku (utrata kontroli), nie zyskuje żadnych premii. Choć broni nie mogą używać "czyści" magowie i złodzieje, to to ograniczenie nie dotyczy wieloklasowców: woj/zło, woj/mag, woj/mag/zło.
Kinski: 27000 szt. zł. Szał młodości z IWD. Broń +5, ale co z tego. Te 5% zdarza się nadzwyczaj często...



Tasak Guktoka

(zzn6gc)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 +2, +4 przeciwko krasnoludom
TraK0: +2, +4 przeciwko krasnoludom
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ: bojowy topór
Wymagana siła: 10

Nie może używać:
Dobra postać
Kapłan
Złodziej
Mag
Druid
Mnich
Władca zwierząt

Miejsce wystąpienia:
Na piętrze w Siedzibie Harfiarzy


Uwagi: Choć broni nie mogą używać "czyści" magowie i złodzieje, to to ograniczenie nie dotyczy wieloklasowców: woj/zło, woj/mag, woj/mag/zło.<
Kinski: 9000 szt. zł. Kolejna broń, która ma ładną historię i nazwę, ale jest po prostu kiepska - od Bernarda można lepsze kupić.



Topór Schwytanych Dusz

(zzu6cs)

PARAMETRY:

Obrażenia: 1K8 +3, +5 przeciwko drapieżnym nieumarłym (zombie, ghule, mumie etc)
TraK0: +3, +5 przeciwko drapieżnym nieumarłym
Typ obrażeń: sieczne
Rodzaj biegłości: topór
Typ broni: 1-ręczna
Wymagana siła: 10

Nie może używać:
Druid
Kapłan
Mag
Złodziej
Mnich
Władca zwierząt

Miejsce wystąpienia:
Jayes (po zmroku), Promenada Waukeen


Uwagi: Choć broni nie mogą używać "czyści" magowie i złodzieje, to to ograniczenie nie dotyczy wieloklasowców: woj/zło, woj/mag, woj/mag/zło.
Kinski: 14950 szt. zł. Lodowy łupieżca czy Skalny ogień lepsze (bo zadają obrażenia od żywiołów). Te dodatkowe premie przeciwko określonym rasom, rodzajom monstrów itp. są mało istotne, bo są niewielkie (dopiero wartości od ok. 8 pkt. wzwyż są godne uwagi). Summa summarum w przypadku toporów mamy 2 bronie godne uwagi...